beantwoord

IC Brussel niet voor binnenlands gebruik?

  • 21 April 2024
  • 48 reacties
  • 1554 Bekeken

Sinds vorige week is de IC Brussel in de reisplanner ingevoerd als “Niet voor uitstappende reizigers” tot Breda. Hierdoor verschijnt deze trein niet meer in de reisplanner voor binnenlandse reizigers. Voor reizigers naar Rotterdam is dit begrijpelijk omdat er 3 minuten later een binnenlandse IntercityDirect trein rijdt en je niet wilt dat iedereen zich in de IC Brussel propt en de volgtrein leeg blijft. Maar naar Breda is deze trein geen alternatief, door de extra rijtijd op de HSL bied die binnenlandse ICD in Rotterdam namelijk geen overstap meer op de IC naar Eindhoven.

Kan hier naar gekeken worden? Het lijkt me namelijk dat men die verbroken overstap naar Breda over het hoofd gezien heeft bij deze keuze. Reizigers naar Breda hadden al een trein per uur minder en nu dus dus zelfs twee per uur minder wat me niet de bedoeling lijkt.

icon

Beste antwoord door Rory NS 22 April 2024, 09:16

Bekijk origineel

48 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt dat men net als bij internationale treinen van/naar Duitsland extra (vakantie)drukte wilt vermijden door geen binnenlandse reizigers meer toe te staan.

Reputatie 7
Badge +1

In de omgekeerde richting verschijnt deze trein wel.

Daarnaast heeft NS volgens mij een verplichting om op Amsterdam-Breda 2 treinen per uur aan te bieden dus lijkt het me onhandig om dan 1 ervan te verbergen.

Ik kan me voorstellen dat dit to onduidelijkheid leidt. Je signaal heb ik intern doorgezet.

Reputatie 3

In de omgekeerde richting verschijnt deze trein wel.

Daarnaast heeft NS volgens mij een verplichting om op Amsterdam-Breda 2 treinen per uur aan te bieden dus lijkt het me onhandig om dan 1 ervan te verbergen.

Das ook vrij logisch want in de omgekeerde richting ga je wel naar het buitenland 😁

Badge +3

Das ook vrij logisch want in de omgekeerde richting ga je wel naar het buitenland 😁

Nee, een advies Schiphol - Breda toont de trein niet, maar Breda - Schiphol wordt wel getoond.

Overigens houdt niets je tegen om die trein (richting Breda) gewoon te nemen, want op de borden zullen geen beperkingen staan.

Zie ook 

en https://community.ns.nl/dienstregeling%2D59/icd%2Dschiphol%2Drotterdam%2D85180/index2.html

Reputatie 3

Das ook vrij logisch want in de omgekeerde richting ga je wel naar het buitenland 😁

Nee, een advies Schiphol - Breda toont de trein niet, maar Breda - Schiphol wordt wel getoond.

Overigens houdt niets je tegen om die trein (richting Breda) gewoon te nemen, want op de borden zullen geen beperkingen staan.

Zie ook 

en https://community.ns.nl/dienstregeling%2D59/icd%2Dschiphol%2Drotterdam%2D85180/index2.html

Dan is het al helemaal gek, Ik zou eerder andersom verwachten? Vanaf Breda reis je alleen maar binnenlands (in de richting Amsterdam).

 

(Nader inzien is dat helemaal niet zo gek, Je zal geen internationale reizigers tot last zijn van Breda - Schiphol en andersom wel)

In noordelijke richting rijdt de ICD Rotterdam - Amsterdam 3 minuten voor de IC Brussel uit en zullen reizigers dus van zichzelf al die andere trein pakken en is er geen trucje in de reisinformatie nodig om reizigers te spreiden.

Badge +3

In noordelijke richting rijdt de ICD Rotterdam - Amsterdam 3 minuten voor de IC Brussel uit en zullen reizigers dus van zichzelf al die andere trein pakken en is er geen trucje in de reisinformatie nodig om reizigers te spreiden.

Juist, en overstappen op Rotterdam is niet zo’n probleem maar het ging om een directe trein voor een forens Breda - Schiphol, die niet beter weet dan dat die verbinding er in beide richtingen een paar keer per uur is (en die is er!)

Diegene mist voor terug naar Breda dus een volkomen logische en wenselijke optie in de planner!

Maar goed, die weet natuurlijk nu wat te doen, als de .23 uitvalt neem ik de Brusselaar om .40 vanaf Schiphol en niet die van .42 via Leiden (met riante overstap in Delft of Rotterdam op de 1100 naar Eindhoven), want dat kost een half uur extra..

Apart is wel dat als de .23 uitvalt je gewoon GTbV mag claimen… want de .40 staat immers niet in de planner! 🤣 Maar dan nog, via de HSL kan je al vanaf 15 minuten GTbV claimen.

Ik reis als vliegend personeel regelmatig Rotterdam-Schiphol vv. De ICD-brussel vanaf Schiphol is inderdaad niet zichtbaar in de planner. Ik werd deze week ook door een Vlaamse conducteur op de ICD Brussel gewezen, dat het niet de bedoeling is, dat ik op Schiphol instap voor een reis naar Rotterdam, ondanks mijn aangeschafte ICD-toeslag?! 

Reputatie 7
Badge

https://support.nsinternational.com/app/answers/detail/a_id/12449/~/intercity-brussel-%C2%BB-algemeen

  • "IC Brussel rijdt op het HSL- traject Amsterdam - Breda ook als Intercity Direct (ICD). (...)
    • Reizigers met een binnenlands vervoerbewijs voor het traject Schiphol Airport - Rotterdam Centraal v.v. betalen wel een Intercity Direct Toeslag."

Deze conducteur zegt dit dus verkeerd.

Reputatie 3

Ik reis als vliegend personeel regelmatig Rotterdam-Schiphol vv. De ICD-brussel vanaf Schiphol is inderdaad niet zichtbaar in de planner. Ik werd deze week ook door een Vlaamse conducteur op de ICD Brussel gewezen, dat het niet de bedoeling is, dat ik op Schiphol instap voor een reis naar Rotterdam, ondanks mijn aangeschafte ICD-toeslag?! 

NS International voert in de vakantieperiodes een soort ontmoedigingsbeleid uit voor het binnenlandse gebruik van hún internationale treinen. Dit geldt zowel voor de IC Brussel als ook voor de IC Berlijn en de ICE. Voor de Eurostar, NightJet en andere treinen met een verplichte reservering gold al dat deze niet (meer) voor binnenlandse reizen gebruikt kunnen worden.

 

Dit ontmoedigingsbeleid bestaat enerzijds uit het niet meer tonen van de treinen in de reisplanner en op de stations (het niet tonen van binnenlandse stations in de richting van het buitenland en “niet instappen” in de omgekeerde richting) en anderzijds uit het er op aanspreken van passagiers dat het niet de bedoeling is om van de internationale treinen gebruik te maken voor binnenlandse reizen (ook al zou dit volgens de voorwaarden wel zijn toegestaan).

 

 

 

NS International voert in de vakantieperiodes een soort ontmoedigingsbeleid uit voor het binnenlandse gebruik van hún internationale treinen. Dit geldt zowel voor de IC Brussel als ook voor de IC Berlijn en de ICE. Voor de Eurostar, NightJet en andere treinen met een verplichte reservering gold al dat deze niet (meer) voor binnenlandse reizen gebruikt kunnen worden.

Het lijkt me dat er twee smaken zijn. Of je sluit internationale treinen uit voor binnenlandse gebruik of je doet dat niet en dan zijn ze gewoon voor binnenlandse reizigers te gebruiken. Wat er nu gebeurt is iets halfslachtigs dat alleen maar ergernis en verwarring geeft.

 

Reputatie 4

Ik reis als vliegend personeel regelmatig Rotterdam-Schiphol vv. De ICD-brussel vanaf Schiphol is inderdaad niet zichtbaar in de planner. Ik werd deze week ook door een Vlaamse conducteur op de ICD Brussel gewezen, dat het niet de bedoeling is, dat ik op Schiphol instap voor een reis naar Rotterdam, ondanks mijn aangeschafte ICD-toeslag?! 

NS International voert in de vakantieperiodes een soort ontmoedigingsbeleid uit voor het binnenlandse gebruik van hún internationale treinen. Dit geldt zowel voor de IC Brussel als ook voor de IC Berlijn en de ICE. Voor de Eurostar, NightJet en andere treinen met een verplichte reservering gold al dat deze niet (meer) voor binnenlandse reizen gebruikt kunnen worden.

 

Dit ontmoedigingsbeleid bestaat enerzijds uit het niet meer tonen van de treinen in de reisplanner en op de stations (het niet tonen van binnenlandse stations in de richting van het buitenland en “niet instappen” in de omgekeerde richting) en anderzijds uit het er op aanspreken van passagiers dat het niet de bedoeling is om van de internationale treinen gebruik te maken voor binnenlandse reizen (ook al zou dit volgens de voorwaarden wel zijn toegestaan).

 

 

Dat ius geen ontmoedigingsbeleid, maar reizigers bewust verkeer informeren lijkt mij. Voor de rest eens met Tamzin.

Vanaf a.s. zaterdag staan ze voorlopig weer in de reisplanner voor binnenlands gebruik. Maar bij uitblijven van een officiële reactie is het afwachten of dit nu definitief zo blijft of ze deze zomer weer niet getoond worden.

Ik reis als vliegend personeel regelmatig Rotterdam-Schiphol vv. De ICD-brussel vanaf Schiphol is inderdaad niet zichtbaar in de planner. Ik werd deze week ook door een Vlaamse conducteur op de ICD Brussel gewezen, dat het niet de bedoeling is, dat ik op Schiphol instap voor een reis naar Rotterdam, ondanks mijn aangeschafte ICD-toeslag?! 

NS International voert in de vakantieperiodes een soort ontmoedigingsbeleid uit voor het binnenlandse gebruik van hún internationale treinen. Dit geldt zowel voor de IC Brussel als ook voor de IC Berlijn en de ICE. Voor de Eurostar, NightJet en andere treinen met een verplichte reservering gold al dat deze niet (meer) voor binnenlandse reizen gebruikt kunnen worden.

 

Dit ontmoedigingsbeleid bestaat enerzijds uit het niet meer tonen van de treinen in de reisplanner en op de stations (het niet tonen van binnenlandse stations in de richting van het buitenland en “niet instappen” in de omgekeerde richting) en anderzijds uit het er op aanspreken van passagiers dat het niet de bedoeling is om van de internationale treinen gebruik te maken voor binnenlandse reizen (ook al zou dit volgens de voorwaarden wel zijn toegestaan).

 

Iemand die in bezit is van een geldig vervoerbewijs vertellen dat ‘ie niet in de trein mag zitten???

En dan maar klagen over agressie en gebrek aan respect.

 

Reputatie 3

 

NS International voert in de vakantieperiodes een soort ontmoedigingsbeleid uit voor het binnenlandse gebruik van hún internationale treinen. Dit geldt zowel voor de IC Brussel als ook voor de IC Berlijn en de ICE. Voor de Eurostar, NightJet en andere treinen met een verplichte reservering gold al dat deze niet (meer) voor binnenlandse reizen gebruikt kunnen worden.

Het lijkt me dat er twee smaken zijn. Of je sluit internationale treinen uit voor binnenlandse gebruik of je doet dat niet en dan zijn ze gewoon voor binnenlandse reizigers te gebruiken. Wat er nu gebeurt is iets halfslachtigs dat alleen maar ergernis en verwarring geeft.

 

NS International wil bij voorkeur alleen binnenlandse reizigers vervoeren indien er zonder deze geen kostendekkende exploitatie mogelijk is omdat er op dat moment onvoldoende internationale reizigers zijn. Buiten de vakantieperiodes en met name in de dal uren zijn er te weinig internationale reizigers om de trein voldoende te kunnen vullen en zijn binnenlandse reizigers (en met name abonnementhouders) nodig voor een kostendekkende exploitatie. Omdat er voor binnenlandse reizen geen verplichte reservering of treinbinding geldt en er bovendien ook abonnementen zijn zonder verschil tussen spits en dal (Altijd Vrij en SOV) kan NS International de hoeveelheid binnenlandse reizigers alleen beïnvloeden door het voeren van dit halfslachtige beleid, naast het aanbieden van abonnementen die wel onderscheid maken tussen spits en dal. Hierbij geldt wel dat de spits dal verhouding bij internationale reizen anders ligt dan voor woon-werkverkeer. Zaterdagochtend is voor woon-werkverkeer dal en voor internationale reizen spits; met andere woorden het Weekend Vrij abonnement zou bij voorkeur niet geldig moeten zijn in een internationale trein op zaterdagochtend.

 

Indien er namelijk wel een verplichte reservering of treinbinding zou gelden dan heb je als spoorwegmaatschappij een instrument in handen om reizigers te sturen. Indien er veel vraag is naar internationale reizen biedt je weinig of geen zitplaatsen/tickets aan voor binnenlandse reizigers en op het moment dat de vraag laag kun je meer zitplaatsen/tickets beschikbaar stellen voor binnenlandse reizigers.

 

De IC Brussel blijft onderdeel van de HRN concessie, althans voor het deel binnen Nederland. Het is dus aan te nemen dat ook vanaf de nieuwe dienstregeling dit halfslachtige beleid wordt gecontinueerd voor deze trein, door in de vakantieperiodes het reizen met de IC Brussel binnen Nederland “te ontmoedigen”.

 

Voor de IC Berlijn en de ICE die vanaf december in open toegang gaan rijden krijgt NS International wel meer mogelijkheden om te kunnen sturen op vraag en aanbod door het invoeren van een verplichte reservering in de vakantieperiodes en binnenlandse treinkaartjes op bepaalde tijdstippen ongeldig te verklaren.

 

Tussen Amsterdam Centraal/zuid, Hilversum en Amersfoort hoeven op het moment dat de IC Berlijn rijdt maar 5 binnenlandse treinen per uur te rijden. Dit wordt als volgt verdeeld:
 

  • 2x per uur een Sprinter van Amsterdam Centraal naar Amersfoort Centraal en verder naar Amersfoort Vathorst.
  • 2x uur een IC Direct Breda - Amsterdam Zuid - Hilversum- Amersfoort Centraal 
  • 1x uur een Intercity Amsterdam Centraal- Hilversum- Amersfoort Centraal

De NS hoeft dus volgens de concessie-voorwaarden geen binnenlandse reizigers mee te nemen tussen Amsterdam en Amersfoort. In het uur dat de IC Berlijn niet rijdt moet er een extra trein rijden, zodat het totaal aantal treinen op 6 per uur komt.


De ICE rijdt sowieso extra naast de reguliere treinen in open toegang. Hetzelfde geldt voor de Eurostar.

 

Iemand die in bezit is van een geldig vervoerbewijs vertellen dat ‘ie niet in de trein mag zitten???

En dan maar klagen over agressie en gebrek aan respect.

 

Dat de directie van NS International misschien niet altijd evenveel respect toont voor alle reizigers en medewerkers van andere afdelingen binnen NS is nog geen reden om geen respect te tonen tegen een medewerker van NS International of de NMBS die alleen stalorders uitvoert.

Stalorders die strijdig zijn met vervoersvoorwaarden en wet- en regelgeving getuigen van weinig respect voor betalende reizigers. 

Ik zou in elk geval not amused zijn als een hc bijdehand gaat doen. 

Moeten ze de voorwaarden maar aanpassen.

Reputatie 7
Badge

Die conducteurs moeten stoppen met het zelf verzinnen van allerlei regeltjes. Die trein is ook belangrijk voor het binnenlands verkeer. 

Reputatie 3

Het zijn volgens mij niet de conducteurs die deze regels verzinnen, maar het management. Hetgeen deze conducteurs beweren, namelijk dat de IC Brussel niet bedoeld is voor binnenlandse reizen, is feitelijk niet onjuist. De IC Brussel is, in eerste instantie, bedoeld voor internationale reizen. Daar is de trein voor ingelegd in de dienstregeling. Het beweren dat binnenlandse reizen niet zouden zijn toegestaan zou feitelijk niet kloppen, maar dat wordt niet gezegd.
 

NS International hoopt met dit (wan)beleid  voldoende binnenlandse reizigers te bewegen om een volgende keer de IC Brussel te mijden om gedoe te voorkomen. Of dit beleid op de lange(re) termijn verstandig is betwijfel ik; die binnenlandse reiziger die uit de trein gepest is zal vroeg of laat ook een internationale reis maken. De waarschijnlijkheid dat een verstokte trein reiziger ook voor een internationale reis zal kiezen voor de trein is een stuk groter dan voor iemand die steevast met de auto rijdt. Deze reiziger zal echter zich wel twee keer bedenken, nadat hij een slechte ervaring had bij NS International of hij nog wel gebruik wil maken van de treinen van NS International of toch kiest voor een alternatief. Daarnaast zal de betreffende reiziger ook buiten de vakantieperiodes om, als er onvoldoende vraag is van internationale reizigers om de trein te vullen voor een kostendekkende exploitatie, de IC Brussel gaan mijden. Met andere woorden, met dit beleid zou NS International zijn eigen graf kunnen graven.
 

Helaas ziet de concessieverlener, door voldoende lobbywerk van de concessiehouder, het belang van het binnenlandse gebruik van internationale treinen toch anders. De IC Brussel valt ook in de nieuwe HRN-concessie binnen de concessie en de trein telt ook mee in de norm voor het aantal treinen per baanvak. Echter door geen eisen te stellen voor het stoppatroon, zolang het minimaal aantal stops op een bepaald station gehaald wordt (voor Breda zijn dit er 2 per uur) kan NS zelf bepalen of een trein op een bepaald station stopt om reizigers in- en/of uit te laten stappen. Er dienen over de HSL tussen Rotterdam en Breda 5 treinen per uur te rijden. De NS vult dit als volgt in:

 

  • 2x per uur een IC Direct Amersfoort Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal - Breda.
  • 2x per uur een Intercity Den Haag Centraal - Rotterdam Centraal - Breda - Eindhoven Centraal.
  • 1x per uur een Intercity Rotterdam Centraal - Breda - Brussel Zuid.

Omdat er op Breda slecht 2 treinen per uur dienen te stoppen, is het meer dan voldoende om alleen de binnenlandse treinen in Breda te laten stoppen (in totaal 4 treinen per uur). De Intercity naar Brussel hoeft dan in principe niet in Breda te stoppen om passagiers in- en uit te laten stappen; men kan dus de betreffende trein in de richting Brussel alleen voor instappende reizigers laten stoppen en in de omgekeerde richting alleen voor uitstappende reizigers en men voldoet nog steeds aan de concessie eis.

Badge +3

Heeft er ooit op de borden in Amsterdam/Schiphol gestaan dat je niet in een ICd Brussel mag stappen als je naar Breda wilt (maar als je naar Rotterdam wilt, stap gerust in) ❓

9200 Intercity directBeneluxtrein (NS International) Amsterdam Centraal – Schiphol Airport – Rotterdam Centraal – Breda – Noorderkempen – Antwerpen-Centraal – Mechelen – Brussels Airport-Zaventem – Brussel-Noord – Brussel-Centraal – Brussel-Zuid Via HSL, tussen Schiphol en Rotterdam is bij een reis binnen Nederland een toeslag verschuldigd.


Dat die (tijdelijk) niet in de Reisplanner stond, jammer dan. Maar neem hem gerust (zeker als forens Breda - Schiphol, want een andere directe verbinding is er niet).

Als de heenreis Breda - Schiphol gewoon mag (en getoond wordt in de Reisplanner)…. 🤗

Het zijn volgens mij niet de conducteurs die deze regels verzinnen, maar het management. Hetgeen deze conducteurs beweren, namelijk dat de IC Brussel niet bedoeld is voor binnenlandse reizen, is feitelijk niet onjuist. De IC Brussel is, in eerste instantie, bedoeld voor internationale reizen. 

De IC Brussel is onderdeel van de binnenlandse concessie van het HRN en daarmee volgens contract ook open voor binnenlands vervoer.

NS probeert hier weer eens van twee walletjes te eten. Door de lijn onder het binnenlandse HRN te plaatsen houdt men de concurrentie buiten de deur maar tegelijkertijd wil NS wel binnenlandse reizigers verbieden er gebruik van maken. 

NS moet maar kiezen of delen. Of de trein wordt uit het HRN gehaald en dan kan NS de binnenlandse reizigers de toegang ontzeggen. Of hij blijft onder van het HRN en dan moet NS ophouden met beperkende maatregelen.

Wat de conducteurs hier te verwijten valt is dat ze meewerken aan illegaal beleid van hun bazen. Als het bedrijf waar ik werk zich schuldig maakt aan fraude en ik werk daar als medewerker aan meewerk dan ben ik ook aansprakelijk.

Badge +3

NS moet maar kiezen of delen. Of de trein wordt uit het HRN gehaald en dan kan NS de binnenlandse reizigers de toegang ontzeggen. Of hij blijft onder van het HRN en dan moet NS ophouden met beperkende maatregelen.

Dan wordt de Beneluxtrein inderdaad IC 35 en mag niet meer als 9200 rijden binnen Nederland.

Pech voor wie direct van Breda naar Schiphol wil, stap maar over in Rotterdam (of Delft op de terugweg).

NS moet maar kiezen of delen. Of de trein wordt uit het HRN gehaald en dan kan NS de binnenlandse reizigers de toegang ontzeggen. Of hij blijft onder van het HRN en dan moet NS ophouden met beperkende maatregelen.

Dan wordt de Beneluxtrein inderdaad IC 35 en mag niet meer als 9200 rijden binnen Nederland.

Dan telt de Benelux voor het HRN niet meer mee en zal NS voor binnenlandse reizigers een vervangende trein moeten inleggen als ze anders niet aan de HRN concessieeisen voldoen.

Het wordt dan in feite hetzelfde verhaal als met de IC Berlijn in de nieuwe concessie. Die zit ook niet meer in de HRN concessie (waarschijnlijk omdat DB hem gaat opwaarderen tot ICE met het ICE-L) en telt dan qua vereiste frequenties ook niet meer mee voor het HRN.

Badge +3

Dan telt de Benelux voor het HRN niet meer mee en zal NS voor binnenlandse reizigers een vervangende trein moeten inleggen als ze anders niet aan de HRN concessie eisen voldoen.

Met de 1100 kan je van/naar Rotterdam.

Reputatie 7
Badge

Omdat er voor binnenlandse reizen geen verplichte reservering of treinbinding geldt en er bovendien ook abonnementen zijn zonder verschil tussen spits en dal (Altijd Vrij en SOV) kan NS International de hoeveelheid binnenlandse reizigers alleen beïnvloeden door het voeren van dit halfslachtige beleid, naast het aanbieden van abonnementen die wel onderscheid maken tussen spits en dal. 

Zou men niet kunnen sturen met de hoogte van de IC Direct toeslag? Of misschien met een melding in de reisplanner in de trant van "In deze trein zijn plaatsen gereserveerd voor internationale reizigers. Gebruik indien mogelijk [alternatief reisadvies]." Sturen kan dan natuurlijk in overleg met de binnenlandse tak van NS ook met de tijden, bijvoorbeeld met een binnenlandse IC Direct kort achter de IC Brussel. Of je splitst de trein in een internationaal deel met verplichte stoelreservering en een binnenlands deel zonder ofzo.

Dat de directie van NS International misschien niet altijd evenveel respect toont voor alle reizigers en medewerkers van andere afdelingen binnen NS is nog geen reden om geen respect te tonen tegen een medewerker van NS International of de NMBS die alleen stalorders uitvoert.

Agressie is nooit goed maar dat mensen boos worden als ze ten onrechte op hun gedrag worden aangesproken door een toezichthouder of zelfs illegaal een aanwijzing krijgen, vind ik volkomen begrijpelijk en zelfs terecht. Je hebt als individu en zeker als toezichthouder ook een verantwoordelijkheid je aan de wet te houden en niet domweg te doen wat je werkgever van je vraagt als dat daar strijdig mee is. En als de directie dit zo wil dan kan die beginnen informatie zoals in die FAQ aan te passen en daarin open en eerlijk verwerken dat ze binnenlandse reizigers graag verzoeken waar mogelijk gebruik te maken van binnenlandse treinen in plaats van hun personeel op pad te sturen met instructies om klanten onjuist te behandelen.

 

Reageer