beantwoord

Geen brief ontvangen voor boete

  • 3 May 2024
  • 2 reacties
  • 101 Bekeken

Ik heb op 14 maart een boete gekregen, ik heb echter nooit wen brief ontvangen. Op 30 april heb ik een brief van een incasso bureau gekregen. Ik moet nu 40 euro meer betalen terwijl ik dus geen eerdere brieven heb ontvangen die mij informeerde over de boete. Hoe kan ik dit oplossen?

icon

Beste antwoord door Olav93 3 May 2024, 23:13

Bekijk origineel

2 reacties

De beste oplossing is om voortaan gewoon te betalen voor je treinreis.

Reputatie 7
Badge

Reist u met NS Flex? Dan zou geprobeerd moeten zijn de kosten automatisch te incasseren en is dat mogelijk mislukt. U bent daarover dan als het goed is per e-mail benaderd. Omdat dit civiel rechterlijk geregeld is, lijkt het meest verstandig dan om nu eerst snel te betalen en dan een klacht in te dienen om zo nodig tegen de behandeling daarvan in beroep te kunnen gaan om uw geld terug te krijgen.

Als u op saldo reist heeft u als het goed is direct een "uitstel van betaling" ontvangen waar ook de verdere procedure op staat. Die zou moeten zijn dat NS het dossier als u niet betaalt aan justitie overdraagt voor strafrechterlijke vervolging. In die procedure krijgt u dan vanzelf nog gelegenheid uw verhaal te doen.

De incassokosten zullen als u echt miet eerder bericht heeft gehad in beide gevallen uiteindelijk zeer waarschijnlijk worden kwijtgescholden want in een eerste bericht incassokosten in rekening brengen mag niet. Een bepaling hierover in de productvoorwaarden van NS Flex, artikel 12.6, is door een rechter onredelijk gevonden en daarom vernietigd, zoals later nog in diverse uitspraken aangehaald en gevolgd. Zie https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2023:11959

Reageer