Onhaalbare overstap 's-Hertogenbosch

  • 25 January 2024
  • 9 reacties
  • 255 Bekeken

Reputatie 1
  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Als ik op dit moment een reis plan van Utrecht Centraal naar Tilburg krijg ik in de reisplanner een reisadvies te zien met een overstap van 2 minuten in 's-Hertogenbosch. Het gaat dan om de oversta van de intercity richting Heerlen (treinserie 3900) op de intercity richting Roosendaal (treinserie 3600). Nu is deze overstap al niet heel ruim, maar door twee 'tijdelijke' snelheidsbeperkingen tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch is deze overstap eigenlijk niet meer haalbaar. Het zou netjes zijn als dit reisadvies dan ook niet meer in de reisplanner zou verschijnen. Zou hier iets aan gedaan kunnen worden?


9 reacties

Reputatie 6

Hallo awtr. Welkom bij de NS Community.

Mag ik vragen waar je dit exact ziet? Ik zie namelijk een overstap van 7 en 12 minuten op deze route, dit is wel haalbaar.

Op een tijdstip dat treinserie 3900 hier rijdt, dus maandag t/m donderdag tot 19:00.

Ik had gelezen dat de aanname vooralsnog is dat de vertraging door de snelheidsbeperking kan worden opgevangen binnen de (nogal ruime) rijtijd tussen Utrecht en Den Bosch. Uitgaande daarvan zal dus besloten zijn de dienstregeling voorlopig niet aan te passen.

Of het bovenstaande realistisch is kan ik zo 1-2-3 niet beoordelen. In ieder geval is er nu geen ruimte meer om bijv. een kleine vertraging bij vertrek uit Utrecht nog voor Den Bosch in te lopen.

Die marge bestaat voor een groot deel uit de lange stop op 's-Hertogenbosch, waardoor een trein in de meeste gevallen twee minuten te laat aan kan komen en toch op tijd kan vertrekken. Overstappende reizigers hebben daar echter niets aan, die hebben behoefte aan een punctuele aankomst, niet aan een punctueel vertrek.

Reputatie 6

Ah kijk aan. Ik zet een melding door of hier naar gekeken kan worden!

Die marge bestaat voor een groot deel uit de lange stop op 's-Hertogenbosch, waardoor een trein in de meeste gevallen twee minuten te laat aan kan komen en toch op tijd kan vertrekken. Overstappende reizigers hebben daar echter niets aan, die hebben behoefte aan een punctuele aankomst, niet aan een punctueel vertrek.

Tot anderhalf jaar geleden is er ook lange tijd een snelheidsbeperking geweest tussen Culemborg en Geldermalsen en die werd toen bij dezelfde dienstregeling ook geabsorbeerd in de rijtijd. Daar waren toen nooit klachten over, maar ik weet natuurlijk niet of de huidige beperking wellicht een grotere vertraging geeft.

Reputatie 5

Die overstap in Den Bosch zou ik niet vooraf op rekenen dat je dat haalt, want die is heel krap. Bovendien wacht de IC naar Roosendaal in principe niet. Naast dat slome stuk traject bij Culemborg komt het ook regelmatig voor dat er vertraagde stop- of goederentreinen vooruit rijden waardoor de IC met nog meer vertraging in Den Bosch aankomt. 

Bij de omroep in de trein wordt de overstap op de IC Roosendaal tegenwoordig trouwens bijna nooit meer als mogelijke overstap omgeroepen (ook niet als je hem nog wel kunt halen).

Reputatie 1

Ik had gelezen dat de aanname vooralsnog is dat de vertraging door de snelheidsbeperking kan worden opgevangen binnen de (nogal ruime) rijtijd tussen Utrecht en Den Bosch. Uitgaande daarvan zal dus besloten zijn de dienstregeling voorlopig niet aan te passen.

De nogal ruime reistijd die je benoemt klopt inderdaad voor treinserie 800 (IC Maastricht) en 3500 (IC Venlo). Deze hebben beiden een reistijd van 28 minuten van Utrecht naar 's-Hertogenbosch. De reistijd van treinserie 3900 (IC Heerlen) is maar 26 minuten, en daarmee is een groot deel van de marge al weg. Tel hier de twee snelheidsbeperkingen bij op, en je hebt elke rit gegarandeerd een paar minuten vertraging. Deze worden gecompenseerd met de langere stop in 's-Hertogenbosch, maar daar ga je de overstap op treinserie 3600 niet mee redden.

Voor de statistieken: Van de 25 intercity's naar Heerlen die gisteren (25 januari 2024) in 's-Hertogenbosch aankwamen had 23 een vertraging van minstens 2 minuten.

@awtr

NS kan dan beter de aankomsttijd in Den Bosch een minuut naar achteren schuiven zodat de planner de aansluiting niet meer toont. Heeft ook als voordeel dat mensen die verder reizen dan Breda en het niet halen geen geld-terug-bij-vertraging meer kunnen vragen.

Het vervallen van deze aansluiting is geen ramp, in de tegenrichting wordt die sowieso niet geboden.

Reageer