nieuwe dienstregeling

  • 10 December 2023
  • 16 reacties
  • 547 Bekeken

Waardeloos de nieuwe dienstregeling. Kennelijk heeft de NS niet door dat ook mensen in de late uren na het werken nog naar huis willen. Op mijn traject is nog maar een sprinter per uur ipv twee. Bovendien rijdt er nog wel twee keer per uur een sneltrein. Waarom kan dit niet anders zodat iedereen nog zijn woonplaats kan bereiken n de late uren??? Beste NS echt geen verbetering!


16 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Misschien iets meer informatie geven. Je zegt nu dat er ergens in Nederland wel 2 keer een sneltrein rijdt en 1 keer per uur een sprinter. Hier kunnen we bijzonder weinig mee.

Het betreft de route Leiden Centraal-Haarlem. Hiervoor had ik twee keer per uur een Sprinter op dit traject. Nu nog maar een keer per uur. Bedankt voor de aanvulling

Het betreft de route Leiden Centraal-Haarlem. Hiervoor had ik twee keer per uur een Sprinter op dit traject. Nu nog maar een keer per uur. Bedankt voor de aanvulling

Na 22.30 uur is de tweede sprinter opgeheven vanwege de slechte bezetting (volgens NS, geen idee of dat klopt). Overigens zijn er tal van trajecten waar in de avond na 20.00 uur en het hele weekend nog maar één sprinter per uur rijdt. Het kan dus nog veel slechter maar dat is een schrale troost.

Het betreft niet alleen het weekend. Ook door de week is het nu zo. Ik moet nu bijna 40 minuten wachten op een trein. Dat vind ik echt niet acceptabel

Het betreft niet alleen het weekend. Ook door de week is het nu zo. Ik moet nu bijna 40 minuten wachten op een trein. Dat vind ik echt niet acceptabel

Ja, maar zoals gezegd is dat op veel andere lijnen iedere avond vanaf 20.00 uur en in het weekend zelfs de hele dag. Daar rijden de sprinters dus alleen nog maar op maandag t/m vrijdag overdag om het halfuur en verder om het uur.

NS is om financiële redenen al een tijd bezig het sprintervervoer in te krimpen. Tot nu toe bleef de Randstad daarbij buiten schot maar nu gaat ook daar het mes in de sprinters. NS noemt dat eufemistisch "slimme veranderingen".

Tja..... hele slimme veranderingen dan!!! Dat is het enige  wat ik daarop kan zeggen. De kleinere steden/dorpen zijn dus niet meer belangrijk. Idem de mensen die onregelmatig werken EN iets willen bijdragen aan het milieu!! Blijf de Sprinters inzetten. Zo komt IEDEREEN op de plek van bestemming op een schappelijke tijd en niet alleen de mensen ik de grotere plaatsen! Dit is NIET slim zoals het nu gaat

Ik heb ook problemen met deze trajectwijziging. Voor mijn werk draai ik nachtdiensten. Door deze wijziging wordt het voor mij een stuk lastiger gemaakt om in de avond met de trein te komen. Nu de sprinter van 22:25 vanuit haarlem is komen te vervallen. Ik moet nu met de bus waardoor mijn reistijd met 38 minuten wordt verlengd. Op zaterdagochtend en zondagochtend na mijn nachtdienst is de sprinter vanaf 'leiden' 07:42 komen te vervallen en rijdt de eerste sprinter die ik van 'leiden' naar 'Haarlem' kan pakken pas om 08:12, hierdoor zou ik meer dan een half uur moeten wachten op het station. Niet heel fijn na een dienst gedraaid te hebben. 

Ik heb inmiddels een klacht ingediend. Helaas wordt dit erg moeilijk gemaakt door de NS zelf. Het kan via X of Facebook. Nu heb ik het gedaan via het klachtenloket. Misschien een idee om dit ook te doen. Ik weet dat er meer mensen last van hebben. En het helpt zeker ook niet om iets te doen voor het milieu! Op deze manier worden we toch weer de auto ingejaagd. Heel jammer dit!

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb inmiddels een klacht ingediend. Helaas wordt dit erg moeilijk gemaakt door de NS zelf. Het kan via X of Facebook. Nu heb ik het gedaan via het klachtenloket. Misschien een idee om dit ook te doen. Ik weet dat er meer mensen last van hebben. En het helpt zeker ook niet om iets te doen voor het milieu! Op deze manier worden we toch weer de auto ingejaagd. Heel jammer dit!

Met klachten bij het klachtenloket doet NS heel weinig volgens mij dus dat is vrij zinloos. Misschien beter te klagen bij ROVER. Ook die hebben overigens niet veel invloed volgens mij. Wat dat betreft reageert NS als een echte monopolist.

@Jungfrau

NS is helaas niet verplicht om 's avonds twee sprinters per uur te laten rijden. En waarom zou NS dan een uitzondering maken voor het traject Leiden-Haarlem? 

Als u al ooit antwoord krijgt zal NS gewoon zeggen dat er op de late avond te weinig reizigers zijn om twee keer per uur te rijden. Dat klachtenloket dient in de praktijk toch vooral om klagers beleefd af te poeieren met standaard antwoorden..

Ik denk dat het daarom effectiever is om een klacht bij Rover of een andere reizigersorganisatie in te dienen. En daarbij naast uw eigen voorbeeld het probleem met steeds meer uurdiensten in zijn algemeenheid te belichten aangezien reizigersorganisaties meer over beleid dan over specifieke individuele klachten gaan. 

De enige oplossing is mijns inziens om sprinterdiensten waar NS niet minimaal twee keer per kan/wil rijden openbaar aan te besteden. Helaas wil de politiek dat niet.

Ik heb inmiddels een klacht ingediend. Helaas wordt dit erg moeilijk gemaakt door de NS zelf. Het kan via X of Facebook. Nu heb ik het gedaan via het klachtenloket. Misschien een idee om dit ook te doen. Ik weet dat er meer mensen last van hebben. En het helpt zeker ook niet om iets te doen voor het milieu! Op deze manier worden we toch weer de auto ingejaagd. Heel jammer dit!

Heeft weinig zin. Heb hier zelf ook klacht over ingediend en kreeg te horen dat zij er niks mee kunnen (oftewel willen) doen. Dan maar via Rover. 

Reputatie 5

Tja..... hele slimme veranderingen dan!!! Dat is het enige  wat ik daarop kan zeggen. De kleinere steden/dorpen zijn dus niet meer belangrijk. Idem de mensen die onregelmatig werken EN iets willen bijdragen aan het milieu!! Blijf de Sprinters inzetten. Zo komt IEDEREEN op de plek van bestemming op een schappelijke tijd en niet alleen de mensen ik de grotere plaatsen! Dit is NIET slim zoals het nu gaat

NS vindt het blijkbaar belangrijker dat reizigers sneller op hun bestemming aankomen dan dat er meer bestemmingen worden bereden. 

Jammer dat het klachtenloket kennelijk niet het juiste adres is om een klacht in te  dienen. Terwijl dit op de NS site vermeld staat. Ik ga ROVER proberen. Juist ook omdat ik lees dat op andere trajecten hetzelfde probleem lijkt te zijn ontstaan. Bovendien woon ik in de Randstad en mijn mening is dat daar de treinverbindingen goed zouden moeten zijn. Ik heb mijn keuzes wonen/werken etcetera op basis van OV en de hierbij behorende mogelijkheden gemaakt. Dat zijn weloverwogen persoonlijke en noodzakelijke beslissingen geweest. En ik denk nog velen met mij.

Reputatie 7

Bovendien woon ik in de Randstad en mijn mening is dat daar de treinverbindingen goed zouden moeten zijn. Ik heb mijn keuzes wonen/werken etcetera op basis van OV en de hierbij behorende mogelijkheden gemaakt. Dat zijn weloverwogen persoonlijke en noodzakelijke beslissingen geweest. En ik denk nog velen met mij.

Zeker. Ik heb nu wel geluk gehad dat mijn veelgebruikte Sprinter tussen Breda en Dordrecht nu weer naar de hele dag en in het weekend 2x per uur is gegaan. Dit was lange tijd 1x per uur in het weekend en op de doordeweekse avonden. Dit leverde mij 45 minuten wachttijd op ipv de 15 minuten die het altijd was na mijn werk (onregelmatig werk in de avond ook). Ik bleef dan dus maar noodgedwongen een halfuurtje langer op het werk iets voor mezelf zitten doen, liever dat  dan 45 minuten op een koud perron te zitten (want voorzieningen zijn er op dat onbemenste sprinterstation niet).

Ik ben van mening dat de NS de intercity’s wel wat kan beperken en overal in Nederland alle Sprinters weer minimaal 2x per uur zou moeten laten rijden. In de avond kan dat dan op rustige trajecten ook met één treinstelletje. Dat kan dan best vanwege het geld dat men uitspaart bij die overdaad aan intercity’s op sommige trajecten. Dát zou nog eens een slimme verandering zijn! 

Hecht waardeloos de nieuwe dienstregeling, na mijn werk kan ik niet of moeilijk thuis komen en doordat wordt ik gedwongen naar een station die ver is van mijn huis en gedwongen een ov fiets te huren, extra kosten terwijl ik een ns abonnement heb.

Reputatie 5

Op welk traject is dat?

Reageer