beantwoord

Berekening Geld terug bij vertraging

  • 2 December 2023
  • 8 reacties
  • 305 Bekeken

Twee keer met NS Klantenservice gebeld, konden mij geen antwoord geven. Daarom hier deze vraag. Hoe wordt de vergoeding bij vertraging berekend? 
Reis Amersfoort Centraal naar Assen, buiten de spits, flex abo dal vrij 1e klas. 30 min vertraging. Volgens NS bij half uur vertraging ½ ritprijs terug. Dat zou dus €21,16 zijn. (ritprijs 42,33). Claim Geld terug bij vertraging ingediend, ik krijg €4,44 terug….. 

Hoe berekent NS de vergoeding????
 

icon

Beste antwoord door MoDe 2 December 2023, 17:42

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Jij baseert je op verouderde informatie. Sinds 6 juni dit jaar krijg je een percentage van van je betaald hebt voor jouw abonnement.

 

Dank voor je reactie! Ik had al het vermoeden dat het nu anders gaat. Daar kan ik echter niets online over vinden en klantenservice weet het ook niet. Dus is nog wel de vraag hoe NS dit nu berekent ….

Badge +3

Dank voor je reactie! Ik had al het vermoeden dat het nu anders gaat. Daar kan ik echter niets online over vinden en klantenservice weet het ook niet. Dus is nog wel de vraag hoe NS dit nu berekent ….

Welkom bij de NS Community!

Alle info vind je op https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html

Wanneer welke vergoeding

De hoogte van de vergoeding die je krijgt, hangt af van jouw situatie. Bekijk hiervoor de vergoedingentabel 

De vergoeding voor Flex vrij reizen abonnementen was nogal riant (halve/hele ritprijs voltarief), maar is voor reizen vanaf 6 juni 2023 gelijk getrokken aan de vergoeding bij klassieke abonnementen (op saldo).

Is dat jammer? Absoluut! 😥
Maar onredelijk is het niet echt, want het was natuurlijk bizar dat je met Flex Weekend/Dal Vrij en enkele keren vertraging per maand op een lange reis je hele abonnementsgeld (of zelfs meer) terug kon claimen.

Bij Weekend Vrij 1e klas (€ 43,95 per maand) en een uur vertraging op één lange reis tot wel € 49,98 terug (voor bijv. Groningen - Eindhoven) was je dan al spekkoper 😏

Je krijgt nu inderdaad 1/36 van € 159,95 = € 4,44 en bij Weekend Vrij 1e klas zou dat 1/12 van € 43,95 = € 3,66 zijn (of € 3,95 als je ook doordeweekse dalkorting erbij hebt).

Bij vertraging op reizen die niet afgedekt zijn door een vrij reizen abonnement (voor jou in de spits dus) krijg je alsnog de halve/hele ritprijs.

Pff, 1/36ste is echt veel te weinig. Afgelopen week 50 min vertraging Eindhoven Rotterdam, te laat voor het eten, kids al op bed wanneer ik thuis kwam. 3,33! Niet eens een kopje koffie.

Reputatie 7
Badge +3

Pff, 1/36ste is echt veel te weinig. Afgelopen week 50 min vertraging Eindhoven Rotterdam, te laat voor het eten, kids al op bed wanneer ik thuis kwam. 3,33! Niet eens een kopje koffie.

Voor die €3,33 kun je de volgende keer zelf een kopje koffie kopen.

Reputatie 7
Badge +3

Met 1/36e heb je een Dal Vrij abonnement, kosten €119,95 per maand. Wat je terug krijgt hangt samen met wat je betaalt voor je abonnement. 

Met €3,33 krijg je in ieder gaval meer terug dan bij een Traject Vrij met een vergelijkbaar maandbedrag. Bij een abonnement van €121,90 krijg je bij 30 minuten vertraging €2,55 (halve ritprijs).

Zelf had ik tot 2019 Traject Vrij, €120,31 per maand en kreeg €2,40 terug bij 30 minuten en €4,80 bij 60 minuten. Ik had dan veel liever ook 1/36e willen krijgen bij vertraging op mijn afgekochte traject. 

Pff, 1/36ste is echt veel te weinig. 

Het is niet bedoeld als verdienmodel. Als je heel weinig betaalt kun je ook geen grote vergoeding verwachten.

De grootste kostenpost was nog de bergen aan claims die NS handmatig is gaan beoordelen, om zo uit te kunnen rekenen of mensen niet (veel) meer zouden ontvangen dan ze betaalden voor hun abonnement. Die groep werd helaas steeds groter. Al mijn claims sinds juni zijn automatisch verwerkt, terwijl er daarvoor amper nog een claim zonder handmatige controle doorkwam.

De vergoedingen zijn nu dermate laag geworden (nog steeds heel goed in vergelijking met veel andere landen) dat deze controles overbodig zijn geworden en de achterstand voor binnenlandse gtbv-claims vrijwel volledig verdwenen is.

Ik zie zelf meer in een maximaal bedrag/% van de betaalde abonnementskosten. Bijvoorbeeld 25% om maar wat te zeggen, maar dat zal ook technisch wel lastig(er) zijn. Vergoedingen voor bijvoorbeeld DalVrij, wat ik zelf niet heb trouwens, vind ik verhoudingsgewijs toch ook wel erg laag geworden.

Reageer