Gestrand na de storing van 3 april 2022: wat zijn je rechten op geld terug?

  • 4 April 2022
  • 5 reacties
  • 4774 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Super user
  • 15747 reacties

Artikel van de site van reizigers vereniging Rover.

 

Gestrand: wat zijn je rechten op geld terug?

 

Gisteren hebben er een groot deel van de dag geen treinen gereden en dus wil je compensatie en geld terug. We roepen NS op om maximaal coulant te zijn. Hieronder vind je een overzicht van je passagiersrechten. Let op, er zijn twee verschillende regelingen en elke situatie is anders.


Situatie 1: niet gereisd

Los kaartje uit de automaat of e-ticket?
Heb je een kaartje uit de automaat gehaald of een e-ticket aangeschaft (Enkele reis, retour, samenreisticket) en deze voor 12 uur gekocht? Dan heb je recht op 100% vergoeding van je ticket als je de reis niet hebt gemaakt. Let op dat je daarvoor een verzoek indient bij NS op basis van de EU verordening 1371/2007 artikel 16a en niet op basis van de eigen NS regeling Geld terug bij Vertraging.

Je mag er ook voor kiezen om vandaag, maandag 4 april, met het ticket te gaan reizen. In dat geval moet je dat wel zo snel mogelijk doen en bijvoorbeeld niet wachten tot de avond. Mocht een conducteur je willen beboeten omdat je met een kaartje van gisteren reist, wijs dan op artikel 16 van de passagiersrechtenverordening 1371/2007.

Weekend vrij of Studenten weekend Vrij?
Op basis van verordening 1371/2007 artikel 16c mag je de reis uitstellen tot het moment dat de trein wel rijdt. Dat is vandaag het geval. Moet je daardoor de kosten van je reis maken, dan moet NS deze volgens ons vergoeden. Daarbij moet je aannemelijk kunnen maken dat je gisteren reisplannen had. Bijvoorbeeld doordat je ingecheckt bent op het station.

Een reis met de OV Chipkaart op Saldo, rekening of via Flex.
Je hebt niet gereisd en daarmee geen kosten gemaakt. Omdat je ook niet vooraf betaald hebt voor de reis heb je geen rechten op compensatie.
 

Situatie 2: begonnen aan de reis

Ben je ’s ochtends begonnen met je reis en halverwege gestrand? In dat geval heb je recht op Geld terug bij vertraging (GTBV). Wij adviseren je om dat te doen op basis van de eigen GTBV NS-regeling. Die laatste kent namelijk een hogere vergoeding dan de EU-verordening. Ook heb je recht op bijstand (EU Verordening 1371/2007, artikel 18, lid 2). Dat betekent dat NS maaltijden, verfrissingen en eventueel hotel overnachtingen had moeten aanbieden die in redelijke verhouding staan tot de vertragingen. Let op: heb je zelf maaltijden of een hotel geregeld? Dan heb je formeel nergens recht op. We weten dat NS in veel gevallen geen hotel heeft aangeboden. Bewaar bonnetjes daarom goed. Wij roepen NS op tot maximale coulance en vergoeding van redelijke hotelovernachtingen.

Situatie 3: Gereisd op een andere manier

Heb je door de uitval van de NS-treinen je reis gemaakt met een andere treinvervoerder of met lijnbus en daarvoor kosten moeten maken? Dan heb je volgens ons (Artikel 16 lid B, 1371/2007) recht op 100% vergoeding van die kosten. Dien je verzoek in bij NS en bewaar bewijzen.

Heb je verder gereisd met een taxi? Als je op eigen initiatief een taxi hebt genomen, dan is dit een lastig geval. We adviseren je altijd een klacht in te dienen bij NS en te vragen om een vergoeding. NS heeft een zorgplicht, zoals het goed informeren en opvangen van reizigers. In onze ogen heeft NS de zorgplicht onvoldoende uitgevoerd en heb je daarom recht op een vergoeding. Juridisch ligt dit gevoeliger.

Vervolgschade

Helaas zijn vervoersbedrijven bij wet niet verantwoordelijk voor kosten die ná vertraging ontstaan. Dus kosten voor een ticket voor een gemist concert, vliegtuig, of kosten van een vervangende taxi zijn in principe voor rekening van de reiziger. Alleen het bedrag van het treinkaartje wordt in deze gevallen terugbetaald. In sommige gevallen zijn vervoerders coulant. Rover adviseert daarom altijd een klacht in te dienen bij de vervoerder bij extra kosten door vertraging.

Wordt je klacht afgewezen? Meld je dan bij ons via www.klachtbijrover.nl. Dan kijken we samen met OV Ombudsman of bemiddeling mogelijk is en of NS voldoende heeft gecompenseerd.

Klik hier voor de link naar de complete EU verordening 1371/2007


5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Op de NS site staat nu iets over vergoedingen voor een reis van gister. Mogelijk zal er ook door een moderator een topic op het forum komen.

https://www.ns.nl/klantenservice/overig/vergoeding-storing-3-april.html

 

Vergoeding storing 3 april

Allereerst vinden we het erg vervelend dat je hinder hebt ondervonden van de storing op zondag 3 april. We realiseren ons goed dat we een enorm beroep hebben moeten doen op jouw begrip en zelfredzaamheid. Dat is niet wat je van ons mag verwachten en van ons gewend bent. Daarom bieden we voor deze dag een aantal compensatiemogelijkheden. Hieronder lees je wat je kunt doen om in aanmerking te komen voor een vergoeding of vervangend vervoerbewijs.

Ik had voor 3 april een vervoerbewijs. Dat is nu niet meer geldig en ik wil mijn reis alsnog (af)maken

Je kunt alsnog reizen op 3 manieren:

  1. Neem contact op met NS Klantenservice voor een couponcode voor een kosteloos e-ticket.
  2. Schiet zelf een nieuw vervoerbewijs voor (check-in/kaartje kopen) en declareer dit achteraf bij NS Klantenservice.
  3. Als je vandaag (4 april) al bent gaan reizen met bijvoorbeeld je e-ticket van 3 april, gaan onze conducteurs hier coulant mee om, en helpen je zo zoveel mogelijk.

Let op: het is wel de bedoeling dat je declareert mét je geldige vervoerbewijs van 3 april (en 4 april als je al een vervoerbewijs voor vandaag hebt aangeschaft), en deze dus niet weggooit.

Ik heb op 3 april door de storing kosten gemaakt die ik wil declareren

Heb je door de storing extra kosten gemaakt? Neem dan contact op met NS Klantenservice of vul het online declaratieformulier in.

Je kunt een declaratie indienen voor gemaakte kosten, onder andere voor vervangend vervoer, op 3 april. Goed om te weten:

  • We vergoeden extra kosten voor vervangend vervoer bij andere bus-, tram- of metrovervoerders.
  • Heb je van ander vervangend vervoer gebruik gemaakt of heb je andere kosten gemaakt? Neem dan contact op met NS Klantenservice.
  • Om in aanmerking te komen voor compensatie moet je een vervoerbewijs kunnen overleggen dat geldig was op 3 april. Dit betekent een abonnement, e-ticket, geldige check in, of eenmalige chipkaart op datum. En in de meeste gevallen vragen we om een bewijs, zoals een bon of factuur, van de door jouw gemaakte kosten.

Ik had een los treinkaartje of e-ticket gekocht voor 3 april en wil mijn reis op een andere datum maken

Had je voor 3 april een los treinkaartje of e-ticket, maar heb je er niet of niet volledig gebruik van kunnen maken? Neem dan contact op met NS Klantenservice voor een nieuw treinkaartje. Het nieuwe treinkaartje is geldig voor een nieuwe datum en tegen dezelfde voorwaarden.

Ik ben abonnementhouder en aan mijn reis begonnen maar heb deze niet kunnen (af)maken

Reizigers die wilden reizen met hun abonnement geldig op zondag kunnen gebruik maken van de regeling Geld terug bij vertraging.

Badge +3

Voor dat laatste verwacht ik een regen aan afgewezen claims, omdat men wel weer een incheck zal willen zien. Dat staat er ook bij Rover “Ben je ’s ochtends begonnen met je reis en halverwege gestrand? In dat geval heb je recht op Geld terug bij vertraging (GTBV)”, met andere woorden zonder incheck géén GTbV.

Ben benieuwd wat men voor studenten gaat doen, het SRP staat wel in één adem genoemd met Weekend Vrij maar gisteren werd er al naar DUO verwezen (geen NS product).

Tot op dit moment kan ik bij DUO en gerelateerde websites niets vinden, en bij OV-chipkaart (die de support voor DUO doen) ook niets.

Reputatie 7
Badge +3

Als je aan een reis begonnen bent maar die kon je niet (af)maken, dan heb je een check-in. Dus geen probleem. Maar heb je voor de storing begon een reis gemaakt naar de bestemming waar je heen wilde, uitgecheckt en kon je vervolgens later op de dag niet meer terug, dan heb je waarschijnlijk geen check-in voor die terug reis. Stel je bent bij familie op bezoek en je weet dat er een storing is en er geen treinen rijden, ga je dan naar het station om in te checken en vervolgens voor Jan Doedel in de kou te gaan staan wetend dat er toch geen trein gaat rijden, of blijf je dan lekker binnen bij de familie zitten? Wetend wat ik nu weet door mijn ervaring met de staking 3 jaar geleden zou ik als het enigszins mogelijk is naar het station gaan voor een check-in, al is het alleen maar voor de vorm zodat ik een claim kan indienen. Daarna kan ik altijd nog zien wat ik doe om eventueel terug naar huis te komen of ergens te overnachten. 

Badge +3

Als voorbeeld inderdaad een persoon die elke zondagmiddag vanuit Sittard (familie) naar Amsterdam reist. Die ging natuurlijk niet met de fiets of een Arriva trein (of bus of auto, extra kosten) naar het station om in te checken, want er zouden na 17.00 en later 20.00 weer treinen rijden?

En om dat ‘s avonds nog te gaan doen (toen duidelijk werd dat er niets meer richting Amsterdam reed) lijkt me ook overbodig, “zie mijn Reishistorie en je weet het”. Bovendien blinken de bussen in Midden-Limburg niet uit in frequentie en reismogelijkheden, met name in het weekend.

Nou ja, we gaan het allemaal wel zien.

Reputatie 7
Badge +3

Daarom zei ik, als het enigszins mogelijk is. Stel dat jij en nog wat anderen hier bij mij op bezoek zijn, met een Weekend Vrij abonnement, op een zomerse dag, bbq-tje op het dakterras (dat doen mensen wel eens) en vlak nadat je hier bent gearriveerd is er een grote storing met landelijke impact. Prognose is 17:00, geen probleem zitten we nog lekker aan lamskoteletjes, gaat naar 18:00, kan nog wel, we nemen nog een toetje, naar 19:00, ok doe nog maar een biertje, gaat naar 20:00,  eh, nu wordt toch wel zorgelijk en bam treinen gaan de rest van de avond/dag niet meer. Dan loop je hier toch even in 6 minuten naar het station, je mag ook mijn fiets even lenen en vervolgens kom je weer terug, blijven we nog lekker op het dakterras zitten en wordt het bedenken hoe verder. 

Reageer