beantwoord

Betalen E-ticket in de trein

  • 17 July 2023
  • 4 reacties
  • 149 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Hallo, ik heb een oma van 68 met dementie en die vergeet nog wel eens zo nu en dan een E-ticket te kopen vanaf haar mobiel en soms moet ik dat dus voor haar doen.

Nu is mijn vraag: als mijn oma in een situatie komt waarbij ze haar E-ticket nog in de trein moet kopen, (waar duidelijk traject Etc bijstaat) komt zij dan in de problemen voor een mogelijke boete bij controle als ze het e-ticket heeft gekocht terwijl zij al in de trein onderweg is? 

icon

Beste antwoord door Slidestops 17 July 2023, 02:29

Bekijk origineel

4 reacties

Geen enkele situatie is helemaal hetzelfde - maar het ticket dient in orde te zijn vóór dat je op een plaats aanwezig bent waar een vervoersbewijs verplicht is. Dat kan achter de poortjes al zijn en is in de trein altijd zo. 

Het niet hebben van een geldig vervoersbewijs, of deze te laat aanschaffen (waardoor er dus constateerbaar al gereis is zonder vervoersbewijs) kan inderdaad bestraft worden met een boete van €50,- plus vol tarief ritprijs.

Reputatie 6

Wat @Slidestops zegt is helemaal correct. Daar komt bij dat er helaas veel ellende hebben op de trein door mensen die bewust kaartjes kopen als er controle komt, met als doel zwartrijden. Om dat tegen te gaan, zijn sommige collega's zeker strenger geworden op de trein. Echter, elke situatie is anders en de oplossing zoeken wij vanuit vakmanschap. 

Reputatie 7
Badge +3

Reist de demente oma alleen? Anders zou de medereiziger er voor kunnen zorgen dat oma op tijd een vervoersbewijs heeft.

Hallo, ik heb een oma van 68 met dementie en die vergeet nog wel eens zo nu en dan een E-ticket te kopen vanaf haar mobiel en soms moet ik dat dus voor haar doen.

Je moet je natuurlijk wel afvragen of het verantwoord is om iemand die dement is alleen met de trein op stap te laten gaan. Deze mensen kunnen gemakkelijk de weg kwijt raken met alle grote risico's vandien.

Reageer