beantwoord

Eerste klas zitten bij paniekaanval

  • 20 March 2024
  • 18 reacties
  • 392 Bekeken

Hallo, 

Zoals er staat in de titel vroeg ik me af of het oke is om te zitten in de eerste klas als er sprake is van een paniekaanval. Waarschijnlijk mag het officieel niet, maar zou je hier echt een boete voor krijgen? 

Ik reis met studenten ov, dus het is sowieso apart om eerste klas kaartje te kopen, ik geef ook toe dat ik niet eens weet hoe dit zou moeten. Ook kan ik niet voorspellen wanneer ik een paniekaanval krijg. Dus elke keer een eerste klas kaartje kopen voor “het geval dat” is niet realistisch. Het is vaak tijdens de spits, maar zeker niet elke keer, en ik kan er ook een krijgen buiten de spits, het zou dan alsnog fijner zijn om eventjes te verhuizen naar de eerste klas, omdat het daar rustiger is. Wat de paniekaanvallen altijd erger maakt bij mij is dat mensen het mogenlijk kunnen zien of er last van hebben of mij raar aan zouden kijken. Geen sprake van een zitplaats is ook al genoeg om een paniekaanval te veroorzaken/verergeren aangezien mensen dan vaak erg dicht op je staan waardoor het erg benauwd kan worden, en verder ook gewoon een trigger is voor mij, dit zou ook een rede zijn om eventjes in de eerste klas te gaan zitten.

 

Ik kan bij mijn school overigens ook niet parkeren, dus reizen met de auto is geen optie. Ik heb vaak geen heftige aanval waardoor ik toch echt zou moeten verplaatsen, maar het zou fijn zijn om te weten dat de optie er is. Ik heb ook geen probleem met betalen als ik inderdaad gebruik heb gemaakt van de eerste klas, ik ben het alleen niet eens met een boete, aangezien ik er vrij weinig aan kan doen. Volgensmij bestaat de optie om achteraf te betalen niet. 

Dus ja, als ik een verklaring ofzo mee heb van mijn psycholoog en ik ga eventjes in de eerste klas zitten om rustig te worden, zou ik dan ook daadwerkelijk een boete krijgen? Is hier een of andere regeling voor? Of zal het gewoon afhangen van de medewerker die mij checkt? 

icon

Beste antwoord door MoDe 20 March 2024, 19:08

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In de klas mag je alleen zitten met een 1e klas vervoersbewijs, daar zijn geen uitzonderingen voor. Je kunt dus een boete krijgen als je controle krijgt en je geen 1e klas vervoersbewijs hebt. Mocht je een paniekaanval in de trein krijgen dan kun je het beste een conducteur (laten) opzoeken.

In de klas mag je alleen zitten met een 1e klas vervoersbewijs, daar zijn geen uitzonderingen voor. Je kunt dus een boete krijgen als je controle krijgt en je geen 1e klas vervoersbewijs hebt. Mocht je een paniekaanval in de trein krijgen dan kun je het beste een conducteur (laten) opzoeken.

Ja zo'n antwoord verwachtte ik al. Daar is dus weinig aan te doen. Mijn trein rit is erg kort dus het opzoeken van een conducteur zal ongv de helft van de tijd van de rit duren waarschijnlijk, en ik zou dat al helemaal niet zelf kunnen, dus dan zou ik toch een vreemd iemand moeten vragen voor hulp wat ik niet zou doen. Denk dat ik dan helaas toch een boete moet riskeren als het toch zo erg is dat ik moet verplaatsen. Het is wat het is. Dank voor je antwoord! 

Reputatie 7
Badge +4

Er zijn twee manieren om eerste klas te mogen reizen, uiteraard met een (duur) eersteklas vervoersbewijs of na nadrukkelijk vooraf gegeven toestemming, het zij individueel of collectief.

U mag zonder toestemming van de conducteur vooraf, dus niet plaatsnemen in de eerste klas, wat u er ook bijhaalt. De conducteur is geen psycholoog die aan waarheidsvinding doet. Hij controleert of u in het bezit bent van een geldig vervoersbewijs en zoniet, dan krijgt u wellicht een bekeuring.

Dat is geen gebrek aan empathie, reizen doet u met een geldig kaartje, niet met een oncontroleerbaar verhaal.

 

Dus ja, als ik een verklaring ofzo mee heb van mijn psycholoog en ik ga eventjes in de eerste klas zitten om rustig te worden, zou ik dan ook daadwerkelijk een boete krijgen? Is hier een of andere regeling voor? Of zal het gewoon afhangen van de medewerker die mij checkt? 

Merkwaardige veronderstelling, zo werkt het natuurlijk niet. Met een tweedeklaskaartje en zeker met een  toch wel heel erg goedkope studentenkaart mag u niet in de eerste klas gaan zitten. Als u dat toch wilt, zult u een kaartje moeten kopen. De meeste mensen willen wel graag eerste klas reizen zonder ervoor te betalen, maar u zult dan aan een van de beide voorwaarden moeten voldoen, die ik in mijn eerste zin noemde. Als de conducteur vooraf toestemming geeft mag het maar ik verwacht niet dat hij dat zal doen. bovendien is de eerste klas in de spits drukker dan u waarschijnlijk denkt, dus het zal nog eens niet helpen ook. Het is ook geen doen voor conducteurs en er zijn geen regelingen voor, nog los van de precedentwerking.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me af hoe @treinenenzo reist met openbaar vervoer dat geen eerste klas heeft als tram, bus en metro.

Badge +3

Het is jammer dat je student bent, want met NS Flex zou je tot 15 minuten na het inchecken nog 1e klas kunnen aan zetten in de NS app. Dit omdat je zegt dat je rit erg kort is… 

Er zijn twee manieren om eerste klas te mogen reizen, uiteraard met een (duur) eersteklas vervoersbewijs of na nadrukkelijk vooraf gegeven toestemming, het zij individueel of collectief.

U mag zonder toestemming van de conducteur vooraf, dus niet plaatsnemen in de eerste klas, wat u er ook bijhaalt. De conducteur is geen psycholoog die aan waarheidsvinding doet. Hij controleert of u in het bezit bent van een geldig vervoersbewijs en zoniet, dan krijgt u wellicht een bekeuring.

 

Dus ja, als ik een verklaring ofzo mee heb van mijn psycholoog en ik ga eventjes in de eerste klas zitten om rustig te worden, zou ik dan ook daadwerkelijk een boete krijgen? Is hier een of andere regeling voor? Of zal het gewoon afhangen van de medewerker die mij checkt? 

Merkwaardige veronderstelling, zo werkt het natuurlijk niet. Met een tweedeklaskaartje en zeker met een  toch wel heel erg goedkope studentenkaart mag u niet in de eerste klas gaan zitten. Als u dat toch wilt, zult u een kaartje moeten kopen. De meeste mensen willen wel graag eerste klas reizen zonder ervoor te betalen, maar u zult dan aan een van de beide voorwaarden moeten voldoen, die ik in mijn eerste zin noemde. Als de conducteur vooraf toestemming geeft mag het maar ik verwacht niet dat hij dat zal doen. bovendien is de eerste klas in de spits drukker dan u waarschijnlijk denkt, dus het zal nog eens niet helpen ook.

Een merkwaardige veronderstelling is het zeker niet! Een vraag is het wel. Wat ik eerder een merkwaardige veronderstelling vind is dat u automatisch aanneemt dat ik gratis eerste klas wil reizen, in mijn post staat dat ik geen probleem heb met betalen van een eerste klas vervoersbewijs, als ik gebruik hiervan maak, dat is alleen voor mij onmogelijk om te voorspellen. En volgensmij is er niet echt een manier om dit alsnog te betalen als ik eenmaal ingecheckt ben. 


Dat de conducteur geen psycholoog is snap ik toevallig ook! Maar of ns medewerkers mee kunnen denken in bijzondere situaties is een ander verhaal. Ook is het verhaal niet oncontroleerbaar, als iemand zit te hyperventileren en/of huilen lijkt het mij wel geloofwaardig.

Ik zou ook zeker niet elke keer dat ik de trein instap toestemming vragen omdat ik mogelijk een paniekaanval krijg. Als ik er een krijg is het al te laat om het te vragen, behalve als hij in mijn directe omgeving is. Ik heb overigens nog nooit in de eerste klas gezeten voor een paniek aanval, het is niet dat ik elke keer angstig ben. In het laatste stuk van mijn post vroeg ik ook meer of hier een regeling voor was of zo iets dergelijks. 
Dat de eerste klas ook vaak druk is heb ik ook gemerkt. Dat is zeker niet altijd zo, het verschilt heel erg. Ik zit erg vaak in de trein, dus ik snap ook wel dat dit niet altijd een optie is. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou dan bij het reizen in de buurt van een toilet gaan zitten en dan bij een paniekaanval het toilet in vluchten tot de aanval over is. Als je ergens rustig zit is het daar wel. 

Ik vraag me af hoe @treinenenzo reist met openbaar vervoer dat geen eerste klas heeft als tram, bus en metro.

De tram die ik neem is rustig ook in de spits, en als die optie er niet is pak ik de fiets. Voor de rest heb ik ook een rijbewijs. En zoals ik zei, het is niet dat ik elke keer een paniekaanval heb. Meestal gaat het goed. Ik heb ook nog nooit in de eerste klas gezeten i.v.m een paniek aanval. Het was alleen een vraag. Verder weet je de oorzak van mijn paniekaanvallen absoluut niet, dus ik vind dit iets raars om te zeggen. Misschien is het wel trein specifiek, weet jij veel. 

Het is jammer dat je student bent, want met NS Flex zou je tot 15 minuten na het inchecken nog 1e klas kunnen aan zetten in de NS app. Dit omdat je zegt dat je rit erg kort is… 

Dit zou inderdaad erg handig zijn! Jammer dat zo iets geen optie is als student. 

Ik zou dan bij het reizen in de buurt van een toilet gaan zitten en dan bij een paniekaanval het toilet in vluchten tot de aanval over is. Als je ergens rustig zit is het daar wel. 

Dit is inderdaad mijn beste optie denk ik. Natuurlijk is het lastig om daar te komen in de spits en ik weet niet precies waar de toiletten zijn in elke trein, misschien wordt het tijd om dit eventjes uit mijn hoofd te leren haha

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou dan bij het reizen in de buurt van een toilet gaan zitten en dan bij een paniekaanval het toilet in vluchten tot de aanval over is. Als je ergens rustig zit is het daar wel. 

Dit is inderdaad mijn beste optie denk ik. Natuurlijk is het lastig om daar te komen in de spits en ik weet niet precies waar de toiletten zijn in elke trein, misschien wordt het tijd om dit eventjes uit mijn hoofd te leren haha

Als je met een sprinter reist zijn ze vaak makkelijk te zien vanwege het open karakter van deze sprinters en omdat de toiletruimte best groot is. Een groot deel van de trein heeft tegenwoordig een rolstoeltoegankelijk toilet (de nieuwe sprinters en ICNG, de gereviseerde VIRM dubbeldekkers en de SLT sprinter waar dit later ingebouwd is). Die moeten dan dus bij de rolstoelplek zijn, omdat je anders niet met een rolstoel bij dit toilet kunt komen. Je zou dan in moeten stappen bij een deur met een rolstoellogo. 

Reputatie 7
Badge +4

Een Flexabonnement heeft die optie wel als het binnen een kwartier na het inchecken is. Een studentenkaart heeft die optie niet. 

Wat ik eerder een merkwaardige veronderstelling vind is dat u automatisch aanneemt dat ik gratis eerste klas wil reizen, in mijn post staat dat ik geen probleem heb met betalen van een eerste klas vervoersbewijs, als ik gebruik hiervan maak, dat is alleen voor mij onmogelijk om te voorspellen.

Als u niet gratis eerste klas wilt reizen, moet u een kaartje kopen. In de eerste klas gaan zitten omdat u mogelijk een paniekaanval krijgt? En wat als u die niet krijgt, reist u wel degelijk gratis eerste klas. Ook bij de reizen die nog volgen. 

Er is niks merkwaardig aan mijn veronderstelling want het is precies wat u zou bereiken

 

Ik heb ook geen probleem met betalen als ik inderdaad gebruik heb gemaakt van de eerste klas, ik ben het alleen niet eens met een boete, aangezien ik er vrij weinig aan kan doen.

Lekker makkelijk want die mogelijkheid bestaat niet. De boete is op basis van het feit dat u geen geldig vervoersbewijs heeft. De reden waarom doet er helemaal niet toe en ook het feit dat u niets aan uw paniekaanvallen kunt doen is niet relevant, hoe vervelend het ook voor u kan zijn. Ik bagatelliseer uw probleem ook niet, Uw argumenten  en veronderstellingen die u hanteert zijn onjuist of in uw termen van een student: niet geldig.

Dat dat zo is neem ik wel aan, maar het ondoenlijk dat u gratis in de eerste klas zou mogen zitten omdat het zich wel eens voor zou kunnen doen. U reist dan wel degelijk gratis eerste klas en daar is uw vraag ook op gericht. U heeft ook als u een paniekaanval zou krijgen, nog geen enkel recht op gratis reizen in de eerste klas.

U gaat er klaarblijkelijk van uit dat u daar mogelijk recht op zou hebben. Dat heeft u gewoon niet. Als u door uw handicap eerste klas zou moeten reizen, dan moet u een kaartje voor de eerste klas kopen. Dat is voor een houder van een studentenkaart normaal gesproken inderdaad niet op te brengen en u zult dan tweede klas moeten reizen. In uw geval niet gratis, maar wel zeer goedkoop. Veel houders van een studentenkaart krijgen overdrachtelijk gezien een rolberoerte als ze zich realiseren wat de eerste klas kost.

Een Flexabonnement heeft die optie wel als het binnen een kwartier na het inchecken is. Een studentenkaart heeft die optie niet. 

Wat ik eerder een merkwaardige veronderstelling vind is dat u automatisch aanneemt dat ik gratis eerste klas wil reizen, in mijn post staat dat ik geen probleem heb met betalen van een eerste klas vervoersbewijs, als ik gebruik hiervan maak, dat is alleen voor mij onmogelijk om te voorspellen.

Als u niet gratis eerste klas wilt reizen, moet u een kaartje kopen. In de eerste klas gaan zitten omdat u mogelijk een paniekaanval krijgt? En wat als u die niet krijgt, reist u wel degelijk gratis eerste klas. Ook bij de reizen die nog volgen. 

Er is niks merkwaardig aan mijn veronderstelling want het is precies wat u zou bereiken

 

Ik heb ook geen probleem met betalen als ik inderdaad gebruik heb gemaakt van de eerste klas, ik ben het alleen niet eens met een boete, aangezien ik er vrij weinig aan kan doen.

Lekker makkelijk want die mogelijkheid bestaat niet. De boete is op basis van het feit dat u geen geldig vervoersbewijs heeft. De reden waarom doet er helemaal niet toe en ook het feit dat u niets aan uw paniekaanvallen kunt doen is niet relevant, hoe vervelend het ook voor u kan zijn.

Dat dat zo is neem ik wel aan, maar het ondoenlijk dat u gratis in de eerste klas zou mogen zitten omdat het zich wel eens voor zou kunnen doen. U reist dan wel degelijk gratis eerste klas en daar is uw vraag ook op gericht. U heeft ook als u een paniekaanval zou krijgen, nog geen enkel recht op gratis reizen in de eerste klas.

U gaat er klaarblijkelijk van uit dat u daar mogelijk recht op zou hebben. Dat heeft u gewoon niet. Als u door uw handicap eerste klas zou moeten reizen, dan moet u een kaartje voor de eerste klas kopen. Dat is voor een houder van een studentenkaart normaal gesproken inderdaad niet op te brengen en u zult dan tweede klas moeten reizen. In uw geval niet gratis, maar wel zeer goedkoop. 

Ik realiseer me goed wat een eerste klas kaartje kost, ik snap niet wat mijn student zijnde hier mee te maken heeft, behalve dat ik geen flex abonnement kan nemen zolang mijn studentenreisproduct loopt, wat ik overigens misschien wel ga doen, na aanleiding van de antwoorden op mijn vraag. 
“Lekker makkelijk want die mogelijkheid bestaat niet” Bingo! Deze mogelijkheid bestaat niet en er is ook geen manier om dit te regelen. Antwoord op mijn vraag. 
Ik ga er helemaal niet vanuit, daarom vraag ik mijn vraag hier, of daar een regeling voor is, wat er zou gebeuren, of ik een boete zou krijgen of niet. Precies wat ik vroeg. Of er een mogelijkheid is om te betalen na het inchecken etc. Ik snap heel goed dat ik geen recht heb om gratis in de eerste klas te reizen. Als ik er vanuit ging dat ik hier wel recht op had had ik dit al lang gedaan. Ik was simpelweg op zoek naar een oplossing hiervoor mocht het een keer noodzakelijk zijn. Die is er dus niet. Dit is door andere mensen ook gewoon op een normale manier gezegd. Misschien kan je daar een voorbeeld van nemen. Fijne avond. 

Reputatie 7
Badge +3

De vraag om met een bepaalde aandoening 1e klas te mogen reizen met een 2e klaskaartje is hier in deze community vaker gesteld. Het antwoord was hetzelfde als hierboven aangegeven, nee. Er zijn geen regelingen voor gevallen zoals o.a. bij jou. Zoals ik eerder aangaf kun je in het geval van een aanval een conducteur (laten) zoeken.

Misschien heb je iets aan het volgende: https://hdsunflower.com/nl/voor-jou

Je kunt daar geen rechten aan ontlenen, maar je kunt wel informatie op het kaartje zetten, zoals bijvoorbeeld: ‘in geval van paniekaanval graag rustige plek’ en naam/nummer contactpersoon.

Reputatie 7
Badge +3

Je zou misschien wel bij het instappen al de conducteur kunnen opzoeken, dat is vaak makkelijk omdat die dan buiten staat om daarna bij zijn of haar deur te sleutelen, en het aangeven en vragen. Wij kunnen hier van alles zeggen, maar de conducteur is degene die beslist of jij wel of geen boete krijgt wanneer je met je SRP in de 1e klas gecontroleerd wordt. En misschien helpt het al wanneer je op voorhand al door de conducteur gerustgesteld wordt. 

Reputatie 7
Badge +4

Mooi dat u de draai maakt, dan ben ik helder geweest. U kunt denk ik beter een voorbeeld nemen aan studenten die de zaken uitzoeken en dan een conclusie trekken. Dat is niet ongebruikelijk bij studenten.

U gaat niet in op argumentatie., noch op de context van de opmerkingen. Ik weet niet wat u studeert, maar misschien kunt u een voorbeeld nemen aan wat van een student verwacht wordt en ook verwacht mag worden. Wat u aangeeft in uw openingspost is - gelukkig- totaal anders dan in uw eindpost. We maken hier dingen duidelijk, ook als dat niet in lijn is met wat u hoopt of verwacht. Dat is soms niet leuk, maar wel juist en eerlijk. Wat u veronderstelt kan echt niet, en ik heb inderdaad moeite met het vertrekpunt van uw redenering. Vertrouwen kan ook snel omslaan in naïviteit.

Of zal het gewoon afhangen van de medewerker die mij checkt? 

Waarschijnlijk mag het officieel niet, maar zou je hier echt een boete voor krijgen? 

Dit triggerde dus. En dan doen we het maar gewoon. U verkent in ieder geval de mogelijkheden om aan de boete te ontsnappen. Die instelling is het grote probleem bij het reizen met NS. De ergernis daarover is de basis van honderden negatieve reacties op dit forum over het gedrag van medereizigers. Het veroorzaakte hier ook kromme tenen en echt niet alleen bij mij.

Ik gaf meteen al aan dat u een conducteur vooraf toestemming kunt vragen, maar dat is bij een incident. Dit is structureel, en dan is het wat anders. Wel positief dat u tot nu toe niet in de eerste klas bent gaan zitten.

 

Zie ook de bijdrage van @Robert B hieronder. 

Ik wens u ook een fijne avond, sans rancune verder.

Badge +3

‘Medische/psychische verklaringen’ werden tijdens de coronacrisis grof misbruikt om 1e klas te mogen zitten (zonder mondkapje, want dat verdraag ik niet!), dus terecht dat treinpersoneel daar geen boodschap aan had!

Je kon die gewoon downloaden en iets over een aandoening, medicatie en het nummer van een arts of contactpersoon op zetten…. 😥

In dit geval (huidige tijd) kán het best zijn dat een verklaring op papier begrip opwekt, maar ga daar niet van uit! Doktersverklaringen zijn sowieso niet geldig (al staat er een stempel en contactnummer op).

Bijv. een autipas https://www.autisme.nl/producten/autipas wordt ook niet erkend door NS. Dat is handig voor pretparken, musea of dierentuinen, maar niet in het ov!

Een conducteur kan jouw medische situatie namelijk niet beoordelen aan de hand van een papiertje (heeft ook nog iets met privacy te maken), maar als het overduidelijk is dat je een paniekaanval hebt én dat ook nog kunt ‘bewijzen’ met een papiertje zou het kunnen dat…  Geen garantie.

Als je niet aangegeven zou hebben dat je student bent zou ik je topic afgedaan hebben als ‘daar heb je er weer eentje die een uitzonderingspositie wil’, en niet eens gereageerd hebben.

Met alle respect verder dus. Wellicht zijn er kanalen (denk aan Argonaut voor personen met een beperking) die uitkomst kunnen bieden?

Reputatie 7
Badge

Lijkt me duidelijk. Je kan geen rechten ontlenen omdat je iets mankeert.

Reageer