beantwoord

ijskoude trein

  • 31 October 2022
  • 18 reacties
  • 1278 Bekeken

Hallo,

Ik zit de laatste tijd na mijn werk regelmatig in een trein waarin het ijskoud is. Ik hoor een luchtsroom om mij heen, dus de airconditioning staat denk ik gewoon aan, terwijl het eind oktober is en echt niet zo warm meer na zonsondergang. Kunt u er op letten dat airco wordt uitgezet als het afkoelt? 
Bedankt!

PS momenteel zit ik in de trein van 17:58 u van Nijmegen Centraal naar Schiphol.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 31 October 2022, 18:35

Bekijk origineel

18 reacties

Goedenavond SuzanneAmsterdam en welkom bij de NS Community.

Onze treinen hebben niet per se een airco, maar zijn uitgerust met een klimaatsysteem. Dit blaast warme of koude lucht gebaseerd op de temperatuur binnen en buiten de trein, maar ook gebaseerd op de luchtvochtigheid. Als het erg vochtig is kan het daardoor voorkomen dat er koude lucht geblazen wordt terwijl het niet superwarm is.

Als jij het klimaat onaangenaam vindt in de coupé waar je in zit, kun je het beste in een andere coupé plaatsnemen. Het klimaat wordt namelijk per individuele coupé geregeld.

Ik zit op dit moment in een trein van maastricht naar utrecht die ijskoud is. Ik ben door de hele trein gelopen en elk coupe is even koud. Ik vind het barslecht dat de ns niet zorgt voor fatsoenlijke verwarming in februari. Ik zit drie uur in de kou ik moet vanwege werkzaamheden omrijden via utrecht naar Rotterdam. Niet normaal dat dit nog kan in 2023. Zo jaag je de mensen de auto in.

Het kan zijn dat deze trein net in dienst is gekomen en dus koud van een rangeerterrein af is gekomen, daar worden treinen niet verwarmd maar worden ze zo weggezet dat ze zo min mogelijk energie gebruiken en dan worden ze niet verwarmd.

Of de verwarming in de hele trein zou niet werken maar dat komt nagenoeg nooit voor, in dit geval gaat het waarschijnlijk om een VIRM en deze heeft per bak 2 klimaat installaties, 1 voor boven en 1 voor beneden.  Dus in een Virm-4 gaat het om 8 installaties en in een Virm-6 om 12 installaties, de kans dat die allemaal niet werken lijkt mij heel erg klein.

Om die reden vermoed ik dat de trein net in dienst is gekomen en dus nog warm moet worden.

Hij kwam niet van het rangeerterrein, hij kwam uit Enkhuizen… Ik ben ingestapt in station Maastricht in de avond op het spoor waar hij aankomt dus waarschijnlijk is hij de hele dag in bedrijf geweest. Toen ik in Utrecht aankwam was het nog steeds koud.

Het is hier ijskoud, zit al bijna twee uur te bibberen, m’n ballen vriezen eraf brrrr 🥶 trein van Groningen naar Amsterdam. Volgende keer weer met de auto lekker warm.

Spijtig dat het zo koud is. Hoe laat vertrok de trein uit Groningen?

 

Als je het klimaat onaangenaam vindt in de coupé waar je in zit, kun je het beste in een andere coupé plaatsnemen. Het klimaat wordt namelijk per individuele coupé geregeld.

Trein van 17:49. Ben de hele trein doorgelopen. Overal koud. Dampwolkjes bij het gapen

Dan was het wel heel erg koud. Bedankt voor het signaal, ik zet het door!

Reputatie 2

Thuis gaat de verwarming ook wel een kapot toch. Je kan ook een trein later nemen. Meestal een kwartier later. Grote kans dat de kachel het daarin wel doet.

Ik reis 2x per week op traject Heerlen - Utrecht en het is inmiddels januari en ik voel (en hoor) altijd bij mijn voeten/benen koude lucht vanuit de ventilatie. Je zou toch denken dat ze in de winter lekker de verwarming aanzetten, maar nee hoor. ‘T is nog kouder in de trein dan buiten. 3 uur bibberen.

Welkom op onze NS Community, myatsev. Wat naar zeg! Hoe laat vertrekt de trein en op welke dagen?

Trein van Amsterdam 22:08 naar Groningen. Treinstel 7522. Heel koud. Ben de hele trein al doorgelopen. Belachelijk. 

Dit blijft een actueel probleem. Ik verbaas mij er iedere keer over dat uitleg van hoe een systeem werkt voorgaat aan het valideren van wat mensen daadwerkelijk ervaren. 

Als je het toch over systemen hebt wees transparant. Het systeem blaast koude lucht of warme lucht. Niets daartussen in omdat die intelligentie er niet in zit. Lees sensoren.

Wijs je klanten erop dat iedereen warmte en kou anders ervaart en dat je niet iedereen kunt bedienen. Kleedt je dan iets dikker en degene die het warm heeft doe je jas uit. Kijk daar heb je dan wat aan want dan is het wat het is maar pas als je transparant bent. Dat mis ik.

In de trein van Arnhem naar Roosendaal 15:53 (. Treinstel 8648) en het is gewoon koud in de trein. 

Vorige keer ook al 

Wie bepaald de temperatuur?

 

De meeste treinen zijn tegenwoordig uitgerust met klimaatregeling die vochtregulerend werkt. Hierdoor is het soms nodig dat er koude of warme lucht geblazen wordt. In principe volgt de temperatuur van het binnenklimaat van de trein de buitentemperatuur via een vooraf ingestelde curve. Per rijtuig kan de temperatuur daarom verschillen. Het kan dus helpen om in een andere coupe plaats te nemen.

Badge +3

In principe volgt de temperatuur van het binnenklimaat van de trein de buitentemperatuur via een vooraf ingestelde curve. Per rijtuig kan de temperatuur daarom verschillen.

Weer wat geleerd @Melissa NS! 🤣

Als het (daarom?) zo werkt, waarom verschilt de temperatuur per coupé dan soms zo enorm veel (dat is een gegeven/feit) ❓

Ik denk niet dat er toevallig in een bepaalde coupé ineens allemaal ‘kletsnatte’ reizigers zitten of staan (dus koude lucht inblazen om de boel te ontvochtigen...) 😅

En bij de huidige buitentemperaturen (pakweg 15-20 graden en aangenaam vochtig buiten, zo’n 65% RH) hoeft er eigenlijk bijzonder weinig gekoeld/ontvochtigd te worden.

Als het dus ‘ijskoud’ is in een bepaalde coupé (of een hele trein zelfs) dan klopt er iets niet. En ‘vorige keer ook al’ is een signaal.

Gaat overigens om deze trein https://treinposities.nl/ritinfo/20240518/3657 De HC (conducteur) zou dat ook moeten opvallen (of horen van reizigers)… als die de moeite neemt om door de trein te lopen.

Reputatie 5

In principe volgt de temperatuur van het binnenklimaat van de trein de buitentemperatuur via een vooraf ingestelde curve. Per rijtuig kan de temperatuur daarom verschillen.

Weer wat geleerd @Melissa NS! 🤣

Als het (daarom?) zo werkt, waarom verschilt de temperatuur per coupé dan soms zo enorm veel (dat is een gegeven/feit) ❓

Ik denk niet dat er toevallig in een bepaalde coupé ineens allemaal ‘kletsnatte’ reizigers zitten of staan (dus koude lucht inblazen om de boel te ontvochtigen...) 😅

En bij de huidige buitentemperaturen (pakweg 15-20 graden en aangenaam vochtig buiten, zo’n 65% RH) hoeft er eigenlijk bijzonder weinig gekoeld/ontvochtigd te worden.

Als het dus ‘ijskoud’ is in een bepaalde coupé (of een hele trein zelfs) dan klopt er iets niet. En ‘vorige keer ook al’ is een signaal.

Gaat overigens om deze trein https://treinposities.nl/ritinfo/20240518/3657 De HC (conducteur) zou dat ook moeten opvallen (of horen van reizigers)… als die de moeite neemt om door de trein te lopen.

 

Het hangt volgens mij ook van het treintype af. In de dubbeldekkers (vooral de VIRM's met een nieuw interieur) staat de airco vaak heel koud. En in de ICNG blaast de airco vaak heel erg hard langs de raamzijde, waardoor het ook (te) koud aanvoelt.

Reputatie 5

......In principe volgt de temperatuur van het binnenklimaat van de trein de buitentemperatuur via een vooraf ingestelde curve......

De temperatuursensoren zit niet aan de buitenkant van de trein, maar meten de binnentemperatuur,  en reageren daarop.

Natuurlijk zijn er vooraf ingestelde waarden, dat is bij je CV/Airco thuis ook, enig verschil, in een (hedendaagse) trein zijn het vooraf ingestelde waarden, en dat is maar goed ook.......

De enige delen alwaar de temperatuur wel handmatig kan worden aangepast zijn de machinisten cabines, omdat de temperatuur daar vaak zeer afwijkend kan zijn door de kleine afgesloten ruimte, vele ramen en tocht.

Reageer