beantwoord

Nieuwe treinen - meer of minder zitplaatsen?

  • 24 July 2023
  • 5 reacties
  • 988 Bekeken

Hoi NS-community,

 

Op het traject Den Haag centraal ↔ Eindhoven rijdt sinds enkele weken de nieuwe treinstellen - erg fraai en een waar reisgenot. Lezers die ook dit traject reizen zullen instemmend mee knikken wanneer ik stel dat dit traject “gezellig druk” qua reizigers is sinds de afschaling eind 2022, waarbij er minder alternatieve opties zijn tussen Rotterdam en Breda.

Alhoewel deze treinen nog blinken van nieuwheid, heb ik, zowel als andere reizigers die ik hierover spreek, het gevoel dat de nieuwe treinen minder zitplekken heeft dan de “oudere” toestellen.

Online kon ik niks vinden qua aantal zitplekken en een vergelijking met voorheen, dus vandaar de volgende vraag:

Wat is het aantal zitplaatsen (gesplitst in 1ste / 2de klas) van de nieuwe trein met 8 treindelen (als voorbeeld ritnummer 1144, treinstellen 3222 van de ICNG trein).

Ter vergelijking dus met de “oude” ICD trein die, met 7 treinstellen een aantal van 309 2de klas, 118 1ste klas en 60 klapstoelen had.

 

Ben benieuwd!

icon

Beste antwoord door Bemined 24 July 2023, 14:17

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Zie dit topic

 

 

De nieuwe ICNG treinstellen kunnen gekoppeld rijden, het aantal zitplaatsen kan hierdoor afgestemd worden op de verwachte drukte op een bepaald moment van de dag. Op dit moment zijn er echter nog onvoldoende nieuwe treinen beschikbaar waardoor het voor kan komen dat men in een kortere samenstelling rijdt dan eigenlijk voorzien. Na de zomer is het de bedoeling dat men met 13 delige treinen gaat rijden hier, dat is ongeveer evenveel capaciteit als de oude 9-delige treinen. Ook zou na de zomer de IntercityDirect Amsterdam - Breda weer moeten gaan rijden in de spits om de drukte te verminderen.

Dit alles uiteraard onder voorbehoud dat er in september voldoende nieuwe treinen zijn afgeleverd, momenteel loopt de aflevering en ingebruikname nog wat traag.

Dank voor de reacties! Benieuwd of na de zomer e.e.a. gaat veranderen, wie weet.

 

Om anderen wat zoekwerk te besparen; uit het hierbovengenoemde topic haal ik dat de nieuwe ICNG 8-deels trein 417 zitplaatsen heeft (onbekend splitsing 1ste/2de klas) - dat lijkt daarmee iets minder dan de vergelijkbare 7-deels ICD - die vooral door de 60 klapstoelen meer ruimte heeft. Wellicht zijn die bij de 417 van ICNG niet meegerekend, maar daar vind ik niks over.

 

Die getallen zijn exclusief klapstoeltjes. Een ICNG5 heeft daar 18 stuks van en een ICNG8 24.

De ICNG8 die er vandaag reed had volgens planning 2x ICNG5 moeten zijn, wat dus 552 zitplaatsen had moeten zijn, in plaats van de 441 die er nu reden. Die 100 extra zitplaatsen hadden waarschijnlijk net even dat extra beetje ruimte gegeven die eigenlijk nodig waren om wat comfortabeler te kunnen reizen.

Enige tijd geleden heb ik geschreven over mijn keuzedag die op 30 juni niet geldig bleek. Ter compensatie een nieuw kaartje gekregen. Gisteren gebruikt om van Delft naar Nijmegen te reizen met de (inderdaad mooie) nieuwe trein die op het traject Den Haag - Eindhoven wordt getest. Helaas bleek de trein in de tunnel bij Barendrecht niet verder te kunnen omdat het veiligheidssysteem van de HSL niet compatibel bleek met de nieuwe trein. Er is een reset geprobeerd, maar ook dat lukte niet. Daarnaast moet worden vermeld dat het geluidssysteem in de trein bedroevend was. De mededelingen van conducteur en / of machinist waren volstrekt niet te horen. Wat wel duidelijk was dat we al ruim een kwartier stilstonden. Na nog bijna een kwartier kwam ineens een wel duidelijk hoorbare mededeling dat we in elk geval niet verder gaan en dat geprobeerd zou worden terug te rijden. Als dat niet zou lukken zou er een evacuatie plaatsvinden (midden in de tunnel). Gelukkig bleek terugrijden wel mogelijk en na enige tijd waren we weer terug op Rotterdam Centraal. Kortom een test die volgens mij niet geheel geslaagd is.

Nog één opmerking over de stopcontacten. In de nieuwe trein zitten zowel in de 1e als de 2e klasse stopcontacten. De ruimte voor de lader is echter zeer klein. Normale laders passen er niet in. Het zou een stuk handiger geweest zijn als de stopcontacten een kwartslag gedraaid zouden zijn. Dat zouden de laders er wel in passen.

Met anderhalf uur vertaging uiteindelijk wel op de bestemming aangekomen. Samen met de vertraging 's morgens op het traject Delft - Amsterdam toch mooi 2,5 uur vertraging op 6 uur totale reistijd. 

Reageer