Staanplaatsen in de trein voor lager tarief?

  • 3 April 2024
  • 15 reacties
  • 269 Bekeken

Wat vinden jullie van het invoeren van staanplaatsen in de trein voor een lager tarief?

Voor of tegen, en zou je je het gebruiken?
Voor een korte rit zou ik het geen enorm probleem vinden.

Bestaan er trouwens landen waar ze dit al hebben?

 

Poll: https://take.quiz-maker.com/results5156016xaDda4673-156#tab-2


15 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Bedoel je dat er wagons/coupés moeten komen zonder stoelen, of een soort 3e klas met houten banken? Of geld terug (wisselen naar staanplaats) als het druk is?

🤣

coupés zonder stoelen, met staanplaatsen, 1 vakje per persoon.

Reputatie 7
Badge +3

En dan toch gaan zitten met jouw staanplaatsticket, zoals er mensen steeds maar weer 1e klas gaan zitten met 2e  klas ticket?

Het vervoerbewijs zoals nu bestaat geeft recht op vervoer en geen recht op een zitplaats.

Reputatie 5

Leuk bedacht, maar ik zie het nooit gebeuren.

Op sommige trajecten is het al gebruikelijk om te staan, vooral in de spits. Denk bijv. aan de IC Direct, waar het soms tot de gangpaden van een ICNG vol staat. Of bij de inzet van een driedelig treinstel op drukke momenten, drukke omreisroutes bij verstoringen, etc. Zo’n coupe/ticket zou alleen discussie oproepen. Wat als de staanplaats vakken al vol zijn?

Verder zou het betekenen dat sommige treinstellen omgebouwd moeten worden, wat weer geld kost. En geeft het voor sommigen een nog grotere aanleiding om te discussiëren over het bestaansrecht van de 1e klas (vee vervoer vs luxe).

Daarnaast gaat het zoals MoDe zegt totaal niet te handhaven zijn of iemand met een staanplaats ticket toch niet stiekem gaat zitten. NS heeft al moeite genoeg met het in stand houden van de 1e klas of in sommige gevallen überhaupt het bezitten van een kaartje. (Gisteren ook weer 4 zwartreizigers met een waarschuwing/verplicht uitstappen bij de volgende halte zien wegkomen).

Persoonlijk zou ik overigens geen probleem hebben met een staanplaats voor een korte rit (circa 30 minuten). Vooral als het prijsverschil met de 2e klas substantieel is. Maar ik kan me niet voorstellen dat NS een business model ziet in het verkopen van zulke goedkope kaartjes. Om dezelfde reden dat de Kruidvat/AH dagretours zijn verdwenen.

 

PS: Je poll doet het niet. Denk ook niet dat er andere landen zijn met zo’n systeem. Misschien een enkele in Azië.

Reputatie 7
Badge

Heel slecht idee. Alleen al vanwege de geringe handhaving.

Reputatie 1

Treintickets en kaartjes geven sowieso al geen recht op een zitplaats.

Ook is het een kwestie van veiligheid. Soms moet ik wel eens staan in Zwolle - Groningen en zijn er al weinig handvaten waar je je aan vast kan houden. Stel dat eens voor met een lege wagon vol met mensen die staan. Tassen overal. Sommige mensen gaan op de vloer zitten etc..

En ook financieel voor NS; Waarom zou de NS nog goedkopere tickets gaan geven voor mensen die alleen willen staan? Dan denkt iedereen toch “Waarom zou ik een retour van 40 euro kopen, als ik ook een sta-plaats retour van 15 euro kan kopen? Dan kan ik gewoon gaan zitten. Er word toch nooit gecontroleert.”

Dus nee, dat is geen goed idee.

Goedkopere treintickets in de spitsuren? Nee, daar zal NS dus niet aan beginnen.

Bestaan er trouwens landen waar ze dit al hebben?

Japanse treinen en metro's (uitgezonderd Shinkansen en Limited Express) gebruiken hetzelfde type materieel. Een beetje vergelijkbaar met de nieuwere metro's in Amsterdam. Ze zijn voor de spits berekend op ongeveer 20-25% zittende reizigers en 75-80% staande reizigers.

In Japan is dat altijd zo geweest omdat men daar überhaupt geen onderscheid kent tussen treinen, metro's en trams. Wettelijk is dat allemaal hetzelfde en soms kun je daar ook twisten of je iets nou een tram of een trein zou moeten noemen. Trams staan ook in het spoorboekje, niet in een busboekje. 

Ook voorstadstreinen in India hebben een dergelijke 20-80 verhouding van zit/staanplaatsen met soms ook rijtuigen met uitsluitend staanplaatsen.

Wel geldt in beide landen voor iedereen dezelfde prijs en worden er geen aparte staanplaatsen verkocht. De norm is staan en als je geluk hebt kun je zitten.

Gezien die onzinnige stationspiano’s zit de NS niet om geld gelegen denk ik zo.

Gezien die onzinnige stationspiano’s zit de NS niet om geld gelegen denk ik zo.

Ik dacht dat die piano's gedoneerd waren. Wel snap ik niet wat die in hemelsnaam op een station moeten. Ik zit persoonlijk niet te wachten op wat ik vaak meer als geluidshinder ervaar. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik word eerlijk gezegd zelf een beetje moe van dit soort discussies die hier elk jaar wel een keer voorbijkomen. Het zou veel helpen als mensen alvorens een nieuw topic te starten eens kijken of een dergelijk topic al niet eens een keer geopend is. 

 

 

Ik word eerlijk gezegd zelf een beetje moe van dit soort discussies die hier elk jaar wel een keer voorbijkomen. Het zou veel helpen als mensen alvorens een nieuw topic te starten eens kijken of een dergelijk topic al niet eens een keer geopend is. 

 

 

Mensen blijven zoeken naar alternatieven om de torenhoge tarieven te ontlopen. Mede omdat de prijs-kwaliteits verhouding momenteel zo slecht is.

Reputatie 7
Badge +3

Gezien die onzinnige stationspiano’s zit de NS niet om geld gelegen denk ik zo.

Die piano's staan er al jaren en zijn voor zover ik begrepen heb niet door NS betaald.

Ik begrijp dat jij inzicht hebt in de jaarcijfers van NS?

Reputatie 7
Badge +1

Gezien die onzinnige stationspiano’s zit de NS niet om geld gelegen denk ik zo.

Die piano's staan er al jaren en zijn voor zover ik begrepen heb niet door NS betaald.

Ik begrijp dat jij inzicht hebt in de jaarcijfers van NS?

De jaarcijfers staan in het jaarverslag van NS dat je kan lezen op www.ns.nl. Verlies was vorig jaar groot en er is flink op het EV ingeteerd. NS kan zich niet al teveel jaren zoals 2023 veroorloven.

 

 

NS kan zich niet al teveel jaren zoals 2023 veroorloven.

Hoezo niet? Je dreigt gewoon met 10% tariefsverhoging en forse inkrimping van het aantal treinen en dan trekt de overheid wel weer de portemonnee.

Reageer