beantwoord

volume omroepen

  • 3 August 2023
  • 5 reacties
  • 231 Bekeken

Is men bij NS zich er van bewust dat het volume van het omroepen in de trein vaak vele malen harder is dan goed is en nodig is? Wie gaat daar over? Wordt er wel eens gecontroleerd hoe hard dat staat per rit? Kan het de bedoeling zijn dat je echt je handen op je oren moet houden als er omgeroepen wordt omdat het pijn doet aan je trommelvliezen? Ik begrijp dit niet zo goed. Misschien is het onbewustheid of achteloosheid maar het is in dat geval niet erg klantvriendelijk. Als je bij een kapper of een kassa komt en er wordt keihard in je oor geschreeuwd vinden de meeste mensen dat niet normaal of acceptabel. Maar in de trein gebeurt dit wel. Waarschijnlijk omdat niemand het controleert. Vind dit echt een zwak punt van de NS wat waarschijnlijk zó makkelijk te verhelpen zou zijn. 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 3 August 2023, 13:14

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge

Het omroepsysteem lijkt inderdaad compleet te worden gemist bij onderhoud. Het staat vaker (inderdaad idioot veel) te hard, kraakt alleen maar of doet het op een plek niet waardoor je ingespannen naar het geluid van een stuk verderop moet proberen te luisteren dan dat het fatsoenlijk werkt. En dan heb ik het nog niet eens over de automatische omroep in de SNG die op een of andere manier halve woorden of soms zelfs zinsdelen overslaat.

Reputatie 3

Ik maak eerlijk gezegd vaker mee dat het omroepsysteem zo zacht staat dat het absoluut onverstaanbaar is. Of de conducteur weet niet hij hij/zij in de microfoon moet praten. Automatische omroepberichten staan ook vaak slecht afgesteld, bijvoorbeeld in de sprinters die Schiphol aandoen. dan wordt er bijvoorbeeld omgeroepen ‘Welkom in de sprinter naar Leiden’ terwijl de deuren nog niet eens open zijn en er dus nog niemand is uitgestapt, laat staan ingestapt.

Reputatie 7
Badge

Automatische omroepberichten staan ook vaak slecht afgesteld, bijvoorbeeld in de sprinters die Schiphol aandoen. dan wordt er bijvoorbeeld omgeroepen ‘Welkom in de sprinter naar Leiden’ terwijl de deuren nog niet eens open zijn en er dus nog niemand is uitgestapt, laat staan ingestapt.

En het omgekeerde ook: bij vertrek van een station hoor ik regelmatig de automatische omroep verkondigen dat het eerstvolgende station dat station is waar je net weg rijdt.

Goedemiddag annepannekoek en welkom bij de NS Community.

Ik heb zelf geen kennis van het exacte proces hoe het volume wordt ingesteld, maar zoals je in dit topic al kunt lezen is het niet zo dat de omroep altijd te hard staat. Sowieso is die ervaring persoonlijk, maar ik lees vaak genoeg berichten over te hard, te zacht, piepen, kraken et cetera.

Het beste wat ik kan adviseren is om dit door te geven bij het treinpersoneel op het moment dat je het merkt, of anders om dit te melden bij onze Klantenservice, bij voorkeur via Social Media (een openbare Tweet werkt doorgaans het beste). Als je het treinstelnummer door kunt geven dan kunnen mijn collega's er een melding van maken zodat het onderzocht kan worden.

Dat bovenin DDZ de speakers direct naast je oor zitten draagt ook niet bij aan een aangename omroepbeleving…

Reageer