beantwoord

Wel "Op tijd vertrokken" maar niet "het aantal minuten vertraging is nu..."

  • 25 March 2024
  • 6 reacties
  • 196 Bekeken

Reputatie 4
  • Intercity
  • 100 reacties

Waarom wordt vaak (ten overvloede) omgeroepen “We zijn op tijd vertrokken!”, maar juist weinig gemeld hoe een vertraging oploopt (of vermindert) - dat zou dan juist wel nuttige info zijn.

Bijv.: ik zit nu in een trein die +3 had, maar intussen al +7 en dat is kantje boord voor mijn aansluiting (de laatste). Loopt het op? Wordt niet mee omgeroepen. Dat moet ik dus steeds expliciet opzoeken.

icon

Beste antwoord door Kairos 26 March 2024, 21:16

Bekijk origineel

6 reacties

Ik snap dat je liever te horen krijgt dat er vertraging is omdat je daar meer aan hebt. Zover ik het weet wordt altijd omgeroepen of de trein op tijd of juist met vertraging is vertrokken. Ik zal je signaal doorgeven dat dit niet zo is.

Reputatie 4

Dankjewel - dat-ie vertraagd is wordt op een gegeven moment wel omgeroepen - hoewel vanavond bij vele stations niet - en dat merk je vaak ook wel - boemelen of stilstaan, maar vooral of de vertraging oploopt (danwel afneemt) en hoeveel minuten het is - dat is belangrijke informatie. Op de borden in de trein staat de nieuwe tijd rood onderlijnd, maar de eigenlijke vertraging in minuten moet je steeds opzoeken.

Simpel gezegd: je hebt voor je overstap een speling van 10 minuten, je start met +3, zit je na een uur boven die +10 en moet je alternatieven regelen, of is het ingehaald? De verwachte (latere) aankomsttijd van een tussenstation wordt soms wel omgeroepen en kun je zien op het bord (niet vanaf het balkon), maar rijden we met +5 of +10 ? Dat rekent het makkelijkst als je zit te werken.

Reputatie 2

Artikel over dit onderwerp: https://www.bndestem.nl/overig/conducteur-verzwijgt-vertraging-bewust~a198ccc5/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

 

En er zit ook een stukje taalkeuze in, waardoor conducteurs soms wel voor het positieve en niet voor het negatieve kiezen: https://www.dbnl.org/tekst/_taa014200801_01/_taa014200801_01_0163.php

 

Verder heb ik nog nooit een conducteur tussen de stations door horen omroepen over vertragingen, maar als ik het 1e artikel geloof zouden ze dit al moeten doen vanaf 3 minuten. Maar gezien NS veel waarde hecht aan de beslissingsvrijheid van de conducteur, verwacht ik hier niet snel verbetering in (gezien het dus in 2017 ook al een probleem was).

Badge +3

Als het om vertraging gaat zul je bij (automatische) omroepen op een station daar niet snel iets over horen inderdaad, want dan is het “vertrekt over 5, 10, 15… minuten”, omdat dat minder negatief klinkt.

Ondertussen staat op de borden en in de Reisplanner natuurlijk gewoon +5 +10 +15… 

Reputatie 4

 

Als het om vertraging gaat zul je bij (automatische) omroepen op een station daar niet snel iets over horen inderdaad, want dan is het “vertrekt over 5, 10, 15… minuten”, omdat dat minder negatief klinkt.

Ondertussen staat op de borden en in de Reisplanner natuurlijk gewoon +5 +10 +15… 

Dat is zo, maar het ging me juist om omroepen onderweg in de trein.

De reisinformatie van de NS portal toen ik op het wifi inlogde was op een geg. moment niet meer up-to-date en bij opnieuw inloggen “niet beschikbaar”, de NS Reisplanner gaf gek genoeg een tijd lang de normale ipv actuele tijden aan. Die heb ik af en toe vergeleken met de werkelijke vertrektijd, om een indicatie te hebben.

Reputatie 7
Badge

Waarom wordt vaak (ten overvloede) omgeroepen “We zijn op tijd vertrokken!”,

Dit is natuurlijk omdat dit ondanks dat het normaal zou moeten zijn soms ook voor comducteurs zo zeldzaam lijkt te worden dat ze er super trots op zijn.

Reageer