beantwoord

Internationale treintickets boeken

  • 8 October 2023
  • 13 reacties
  • 274 Bekeken

Beste,

Als ik een internationaal treinticket online heb geboekt en ik bedenk me toch. Tot hoe lang na de aankoop krijg ik dan mijn geld terug? Krijg ik uberhaupt geld terug? De reden dat ik dit vraag is dat je voor sommige treintickets snel moet beslissen en als ik dan bijvoorbeeld geen vrij krijg op mijn werk zou ik graag mijn geld weer terug willen. 

Dank u wel,

Wouter

icon

Beste antwoord door Isitimela 8 October 2023, 15:19

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Dat hangt er helemaal van af wat voor ticket je boekt. Bij het boeken kun je het soort ticket kiezen, ieder met zijn eigen prijs en eigen voorwaarden. Sommige tickets kun je überhaupt niet te annuleren, sommige tickets tot vlak voor aanvang van de reis. In het boekingsproces staat dit allemaal duidelijk aangegeven. 

Dank je wel voor je antwoord!

Ik moet telefonisch boeken over een paar weken als de tickets beschikbaar komen. Dus dan zou ik volgens jou aan kunnen geven dat ik tickets wil met de optie tot annuleren. Weet u ook of dat meer geld kost? Het gaat om tickets met de nachttrein naar Rome. 

Badge +3

Een ‘full-flex’ ticket (vraag daarnaar bij het boeken) kost inderdaad meer, maar wellicht dekt je eigen reisverzekering de (annulerings/omboekings)kosten als de reis met een goedkoper ticket onverhoopt niet door kan gaan?

Weet u ook of dat meer geld kost? 

Full Flex tickets kosten vaak een veelvoud van tickets die niet geannuleerd kunnen worden. Niet anders dan wanneer je met het vliegtuig gaat.

Ik denk dat je dus eerst op je werk moet regelen dat je vrij krijgt en moet afspreken dat je baas voor de kosten opdraait als hij dat later toch nog wil terugdraaien.

Reputatie 7
Badge

Bijv. Naar Zurich kan vanaf 50 euro maar fullflex kan zomaar 4-5 maal duurder zijn. Rome is vanuit Nederland minstens twee keer overstappen. Waarbij je ook door Duitsland moet met zijn vele vertragingen. 

Een ‘full-flex’ ticket (vraag daarnaar bij het boeken) kost inderdaad meer, maar wellicht dekt je eigen reisverzekering de (annulerings/omboekings)kosten als de reis met een goedkoper ticket onverhoopt niet door kan gaan?

Als de reisverzekering dit al dekt dan alleen in noodgevallen zoals ziekte of ziekte/overlijden van je naaste familie. Niet omdat je alsnog geen vrij kunt krijgen.

Reputatie 7
Badge

Ik zou pas boeken zodra je werkgever je vakantie-aanvraag goed gekeurd heeft. Eerder niet. 

Reputatie 7
Badge

Als je boekt via Deutsche Bahn (sowieso een aanrader qua mogelijkheden en minder kosten in geval van storneren) kun je binnen 12 uur na boeken kostenvrij annuleren en geld terug krijgen. Dus als 12 uur voldoende is….. Op 11 oktober komen de tickets voor de komende maanden online.

Bovendien: Via DB kost een te storneren ticket tot de dag voor vertrek in de regel slechts ongeveer 10 euro meer dan het Sparpreistarief. Nadeel is mogelijk dat je (indien buiten de 12 uur bedenktijd) een Gutschein krijgt en dan geen geld terug.

Als je boekt via Deutsche Bahn (sowieso een aanrader qua mogelijkheden en minder kosten in geval van storneren) kun je binnen 12 uur na boeken kostenvrij annuleren en geld terug krijgen. Dus als 12 uur voldoende is….. Op 11 oktober komen de tickets voor de komende maanden online.

Bovendien: Via DB kost een te storneren ticket tot de dag voor vertrek in de regel slechts ongeveer 10 euro meer dan het Sparpreistarief. Nadeel is mogelijk dat je (indien buiten de 12 uur bedenktijd) een Gutschein krijgt en dan geen geld terug.

Beste Raymond,

Dank je wel voor je antwoord. Hoe weet je dat op 11 oktober de kaartjes beschikbaar komen? Ik heb vandaag met de NS gebeld en die gaven aan dat op 17 oktober bij hen nieuwe kaartjes beschikbaar kwamen. Zou het kunnen dat die aanbieders op andere data hun kaartjes aanbieden?

Dank je wel,

Wouter

Reputatie 7
Badge

Ik lees nu pas dat het om Rome gaat. Dat is weliswaar via DB te boeken, maar de Nightjet is niet altijd  volledig te storneren, afhankelijk van beschikbaar tarief. Dus mijn vorige post klopt alleen voor DB, niet voor de Nightjet.

Overigens hier een voorbeeld van een te boeken verbinding van Amsterdam naar Rome:

https://www.international-bahn.de/de/upsale/1894740024/0/1?token=6f8cdcbc17cdf391a9b47a02

 

11 okt.:

https://www.bahn.de/service/ueber-uns/inside-bahn/news/winterfahrplan

 

Via Parijs en Genève lijkt overigens sneller. Mogelijk moet dat wel telefonisch via NS.

Reputatie 7
Badge

NS International is onbetrouwbaar. Deutsche Bahn verkoopt inderdaad vanaf 11 oktober tickets voor de nieuwe dienstregeling. Echter Italie kan een ander verhaal zijn. Trenitalia staat er bekend om dat ze laat zijn met dienstregelingen. 

Reputatie 7

NS International is onbetrouwbaar. Deutsche Bahn verkoopt inderdaad vanaf 11 oktober tickets voor de nieuwe dienstregeling. Echter Italie kan een ander verhaal zijn. Trenitalia staat er bekend om dat ze laat zijn met dienstregelingen. 

Trenitalia is inderdaad altijd erg laat met aanleveren van dienstregelingen. Het Spaanse Renfe is dat trouwens eveneens. Dan wil je eindelijk via DB gaan boeken als de nieuwe dienstregeling verwerkt is, om een goedkoop ticket te kunnen bemachtigen, en dan blijkt dat nog niet de gehele reis te boeken is. Kan soms nog weken duren.

Via NS International heb ik zelden iets geboekt. Geen fijne site en onbetrouwbaar. Bij DB nooit problemen gehad, heldere een complete site en tickets zijn makkelijk te annuleren, mits je het duurdere ticket hebt gekocht. Het prijsverschil met de niet te annuleren tickets kan wel erg groot zijn vind ik, soms bizar groot zelfs, en bij annuleren krijg je inderdaad een tegoedcode voor het aankoopbedrag (min 10 euro stornerings/administratiekosten).

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Dank je wel voor je antwoord. Hoe weet je dat op 11 oktober de kaartjes beschikbaar komen? Ik heb vandaag met de NS gebeld en die gaven aan dat op 17 oktober bij hen nieuwe kaartjes beschikbaar kwamen. Zou het kunnen dat die aanbieders op andere data hun kaartjes aanbieden?

Helaas is de klantenservice weer eens niet op de hoogte van wat elders bij NS wel bekend is:

https://www.nsinternational.com/nl/dienstregeling

Reageer