Staking in Duitsland

  • 8 January 2024
  • 16 reacties
  • 512 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 24172 reacties

 


16 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Zie:

https://www.bahn.de/service/fahrplaene/aktuell

Reputatie 7

Ik las dat DB een rechtszaak aanspant om de staking te voorkomen. Het zou onwettelijk zijn. 

Ik moet zeggen dat ik de eisen van de vakbond wel buiten alle proporties vindt. Een 35-urige werkweek, 555 euro per maand erbij en eenmalig 3000 euro inflatiecompensatie. Dat kan toch nooit.

Ik voel mee met de Duitsers die afhankelijk zijn van de trein. Een erg verouderd en slecht onderhouden spoornet met vele (lange) vertragingen en uitval en aan de lopende band stakingen.

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik moet zeggen dat ik de eisen van de vakbond wel buiten alle proporties vindt. Een 35-urige werkweek, 555 euro per maand erbij en eenmalig 3000 euro inflatiecompensatie. Dat kan toch nooit.

Enerzijds lijkt dat veel, anderzijds zal DB wel iets moeten toegeven. Het feit dat ze een schreeuwend tekort aan werknemers op zo'n beetje alle gebieden hebben, wil eigenlijk ook zeggen dat ze voor de huidige arbeidsmarkt te weinig bieden.

 

Enerzijds lijkt dat veel, anderzijds zal DB wel iets moeten toegeven. Het feit dat ze een schreeuwend tekort aan werknemers op zo'n beetje alle gebieden hebben, wil eigenlijk ook zeggen dat ze voor de huidige arbeidsmarkt te weinig bieden.

Het probleem in West-Europa dat mensen steeds minder willen werken en de rest van hun inkomen als subsidie van de overheid willen krijgen. Dat wordt natuurlijk met ook nog enorme vergrijzing natuurlijk een onhoudbare situatie die dodelijk is voor arbeidsintensieve sectoren zoals OV.

Reputatie 7
Badge +4

Voor mij is het een gegeven en het is wel mooi dat je tot en met dinsdag ook gebruik van de treinen kunt maken als je een reservering op de stakingsdagen hebt. Reserveer een zitplaats als die nog te krijgen is. Ik moet mijn plannen in ieder geval aanpassen.

Reputatie 6

Vreselijk vervelend voor wie het treft! En idd wel hele pittige eisen. Betrouwbaarheid is de laatste tijd helaas al heel slecht. Hoop dat u snel alsnog uw reis kunt maken Thom!

Reputatie 4

Weet iemand of de trein naar Aachen (vanuit Heerlen) blijft rijden? Andere optie is de lijnbus van Arriva, ga ervanuit dat die sowieso rijdt, maar de trein weet ik niet..

Reputatie 5

Weet iemand of de trein naar Aachen (vanuit Heerlen) blijft rijden? Andere optie is de lijnbus van Arriva, ga ervanuit dat die sowieso rijdt, maar de trein weet ik niet..

 

Durf het niet met zekerheid te zeggen, maar volgens zuginfo.nrw (doorgaans een betrouwbare bron op het gebied van verstoringen en werkzaamheden in Nordrhein-Westfalen) rijdt de RE18 van woensdag t/m vrijdag 18.00 uur niet tussen Heerlen en Aachen. Lijn 350 zal vast wel rijden, maar het zou me niet verbazen als de bussen voller zijn dan normaal.

 

RE 18 Maastricht - Heerlen - Herzogenrath - Aachen
Die Züge fallen ab Mittwoch (Betriebsstart) bis Freitag 18:00 Uhr zwischen Aachen Hbf und Heerlen aus.
Als alternative Fahrmöglichkeit zwischen Aachen Hbf und Maastricht nutzen Sie bitte die Busse der Linie 350.
Zwischen Aachen Hbf und Heerlen nutzen Sie bitte die Busse der Linien 350 (Umstieg jeweils in Gulpen-Wittem Gulpen Busstation, Niederlande) und 658 in Richtung Heerlen Station, Niederlande, oder ab Aachen Hbf den Schnellbus der Linie 44 in Richtung Heerlen Station, Niederlande. Bitte beachten Sie, dass für den Kauf der Tickets in den Bussen nur Bargeldlos (mit Bank- oder Kreditkarte) bezahlt werden kann.

 

Uiteraard is dit onder voorbehoud van last-minute wijzigingen.

Reputatie 7
Badge +1

Wordt er bij DB Netze ook gestaakt? Of rijden er ook DB-machinisten bij Arriva?

Reputatie 5

Wordt er bij DB Netze ook gestaakt? Of rijden er ook DB-machinisten bij Arriva?

 

Goede vraag, ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het antwoord. Voor zover ik in dit artikel van Zeit.de kan lezen, staat het DB Netz personeel vrij om te kiezen om wel of niet te staken.

Andere binnenlandse vervoerders zoals National Express zouden namelijk nog wel rijden ondanks de staking, de treinen van Eurobahn (en Arriva op het kleine stukje Bad Nieuweschans - Weener) staan ook nog steeds als rijdend vermeld in de DB Navigator. Dit in tegenstelling tot alle RE 18 verbindingen.

Waarom precies dit traject niet rijdt, weet ik ook niet. Misschien heeft de treindienstleiding rond Aachen al aangegeven dat ze mee gaan doen met de staking?

 

Wordt er bij DB Netze ook gestaakt? Of rijden er ook DB-machinisten bij Arriva?

Een deel van de verkeersleiders staakt ook waardoor dus o.a. de treinen naar Aachen weer niet rijden. Het lijkt per regio erg te verschillen maar rond Aachen wordt steeds fanatiek met de GDL meegestaakt bij de verkeersleiding.

En nee, er rijdt geen DB-personeel bij Arriva. 

Reputatie 7

Donderdag 7 maart gaan ze wéér staken in Duitsland. 

Een landelijke treinstaking van 35 uur. Machinistenvakbond GDL waarschuwt voor een komende stakingsgolf. 

(Ook Lufthansa staakt donderdag 7 en vrijdag 8 maart trouwens).

Reputatie 7
Badge

Tussen Aachen en Heerlen rijdt Arriva met DB-Machinisten. Bij elke staking in de afgelopen tijd van DB vallen de treinen op dit gedeelte uit. Heb daar zelf ook nog nooit Nederlandstalige machinisten gezien/gehoord.

Ben benieuwd hoe dit na de verkoop van Arriva gaat, aangezien het dan geen ‘a DB company’ meer is.

Reputatie 7

Morgen en overmorgen (dinsdag 12 en woensdag 13 maart) alweer de volgende landelijke staking bij DB.

Hoe lang duurt dit nog………...

Morgen en overmorgen (dinsdag 12 en woensdag 13 maart) alweer de volgende landelijke staking bij DB.

Hoe lang duurt dit nog………...

De kas bij GDL is volgens Duitse media leeg aan het raken en daarom willen ze overschakelen op kortere, regionale stakingen.

Reputatie 7
Badge +1

Morgen en overmorgen (dinsdag 12 en woensdag 13 maart) alweer de volgende landelijke staking bij DB.

De staking duurt tot 13 maart 02:00.

Reageer