beantwoord

Treinen in Engeland

  • 21 September 2023
  • 22 reacties
  • 497 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Volgende week ga ik met m'n vriendin naar vrienden in Bridgwater, Engeland. We vliegen naar Bristol en moeten vanaf daar met het OV naar Bridgwater. Er rijden pendelbussen van het vliegveld naar treinstation Bristol Temple Meads. Van daar gaan er rechtstreekse treinen naar Bridgwater.

So far so good. Maar ik heb totaal geen ervaring met treinen in Engeland. En ook geen idee hoe snel we na de landing op het station in Bristol zullen zijn. Kunnen we gewoon ter plekke tickets kopen? Zijn we dan ook veel duurder uit dan als ik ze nu al zou kopen? Doen ze daar aan treinbinding? Ik zit flink rond te klikken op de site van National Rail, maar kom er nog niet helemaal uit. Hopelijk kan iemand tips geven?

icon

Beste antwoord door iMark 21 September 2023, 13:34

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Zie ook:

https://www.seat61.com/train-travel-in-britain.htm

Er zijn verschillende soorten tickets. De hoofdsoorten zijn Anytime, Off-peak en Advance. Die laatste is met treinbinding en is gecontingenteerd en niet voor alle reizen beschikbaar; op korte afstanden vaak niet. Anytime en Off-peak zijn volgens mij altijd beschikbaar.

Reputatie 7
Badge

Bristol Temple Meads heeft loketten en automaten als je kaartjes wil kopen. Het is een behoorlijk groot station. Verder is de stad Bristol de moeite waard.

Reputatie 7

Voor de bus (de Airport Flyer) van het vliegveld naar Bristol en het hoofdstation hoef je geen kaartje te boeken (maar kan wel). Gewoon bij de chauffeur betalen. Busrit ca. 30 minuten. Een offpeak treinticket van Temple Meads naar Bridgwater koop je simpel uit de automaat, kost 12,10 GBP pp. Advance is denk ik niet beschikbaar voor deze verbinding en en dan zit je inderdaad met een specifieke tijd vast. Niet handig in dit geval. 

Reputatie 7
Badge +3

Treinreizen in Engeland is over het algemeen niet niet zo ingewikkeld als je met lokale treinen reist. Het wordt pas ingewikkeld als je een lange(re) reis wilt maken zoals van Londen naar Schotland. Er zijn dan enorme prijsverschillen als je vroeg of later boekt.

Van Bristol Temple Meads naar Bridgwater rijdt een regionale trein van Great Western Railway. Hou wel rekening met stakingen bij GWR op 30 september en 4 oktober.

Een off-peak enkele reis kost GBP 12,10. Off-peak-kaartjes zijn vlak voor vertrek nog verkrijgbaar en zijn geldig in alle treinen na de ochtendspits (09.30 uur bij de grote steden). De treinen van Bristol Temple Meads naar Bridgwater rijden ongeveer ieder uur. Er zijn ook verbindingen met een overstap in Taunton maar daar is het rechtstreekse kaartje niet voor geldig.

Meer informatie over off-peak op https://www.nationalrail.co.uk/tickets-railcards-and-offers/ticket-types/off-peak-and-super-off-peak-tickets/

Op een regionale luchthaven als Bristol duurt het over het algemeen niet zo lang om van het vliegtuig naar de uitgang te komen. Maar de paspoortcontrole kan wel een tijdje duren. Soms is er weinig personeel van de UK Border Force beschikbaar. Ik zou zeker een uur rekenen vanaf het moment van landen tot de bus van de luchthaven naar Bristol Temple Meads.

Je kunt ook een doorgaand ticket boeken van Bristol Airport via Bristol Temple Meads naar Bridgewater. Dat kost EUR 23,35 per persoon. Dat is net iets goedkoper dan twee losse tickets in Britse ponden. Zo’n kaartje is te boeken via Trainline.
https://www.thetrainline.com/airport-transfers/united-kingdom/trains-to-bristol-airport?phcode=11l23545.&utm_campaign=bristolairport&utm_medium=affiliate&utm_source=network&cm=0a1e.11l23545&phcam=1100l229&~campaign_id=1100l229&~click_id=1011lxPj9CkN

 

Reputatie 7
Badge +3

Dank je, erg handige site inderdaad!

 

Bristol Temple Meads heeft loketten en automaten als je kaartjes wil kopen. Het is een behoorlijk groot station. Verder is de stad Bristol de moeite waard.

Ben bang dat we geen tijd hebben voor een bezoekje aan Bristol, maar thanks voor de tip.

 

Een offpeak treinticket van Temple Meads naar Bridgwater koop je simpel uit de automaat, kost 12,10 GBP pp.

En dan kunnen we gewoon de eerstvolgende trein nemen en ergens gaan zitten? Niet dat we per ongeluk op gereserveerde plaatsen zitten ofzo?

 

Reputatie 7
Badge +3

Van Bristol Temple Meads naar Bridgwater rijden regionale stoptreinen. Volgens mij kun je daar niet eens zitplaatsen voor reserveren.

Ik zie overigens dat je op de website van GWR en National Rail heel eenvoudig doorgaande tickets kunt kopen van Bristol Airport naar Bridwater via Bristol Temple Meads. Kies als vertrekstation Bristol Airport Bus (XPB). Ticket kost off-peak GBP 19,30. Je krijgt dan 1,80 korting op bus en trein.

Als je off-peak tickets van te voren kopen en met iedere Airport Bus en trein reizen. Ik denk niet dat er een automaat staat op de luchthaven om deze tickets te kopen.

Reputatie 7
Badge +3

Maar dan zit je zo te zien wel weer aan een specifieke tijd vast?

Reputatie 7
Badge +3

Na de ochtendspits mag je met iedere trein reizen voor de route waarvoor je kaartje geldig is.

De treinbinding geldt alleen voor Advance en die verkoopt GWR niet voor deze verbinding.

Reputatie 7
Badge +3

Ik was in verwarring omdat je op die site wel eerst een tijd moet selecteren. Maar goed om te weten 🙂

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij ben ik er wel aardig uit. Bedankt allemaal!

(nou nog even heel snel een paspoort regelen. Helemaal niet aan gedacht dat een ID-kaart tegenwoordig niet meer voldoende is 🙄)

Reputatie 7
Badge +1

En dan kunnen we gewoon de eerstvolgende trein nemen en ergens gaan zitten? Niet dat we per ongeluk op gereserveerde plaatsen zitten ofzo?

Reserveren is mogelijk (het is een optie bij GWR als je gaat boeken) en gereserveerde zitplaatsen worden op een schermpje of met een kartonnetje o.i.d. bij de zitplaats aangegeven. Maar voor kortere afstanden verwacht ik niet veel reserveringen. Ze zijn overigens gratis.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt de dienstregeling van de treinen tussen Bristol en Bridgewater downloaden van de website van GWR: https://www.gwr.com/-/media/gwr-sc-website/files/plan-journey/timetables/2023/Train-times-21-May-to-9-December-v3/B4-train-times-21-May-to-9-December-2023-v3.pdf 

Er staat bij dat voor de treinen tussen Cardiff en Penzance (waarvan Bristol tot Bridgwater een deeltraject is) reserveren wordt aangeraden. In mijn herinnering was het een regionale treinverbinding. Dit is duidelijk meer een Intercity. De treinen zijn waarschijnlijk niet heel erg lang. GWR rijdt met IC125 van 5 rijtuigen en Class 158 SuperSprinter van 3 of 6 rijtuigen.

@mrfreeze Ik heb jaren geen paspoort gehad. Totdat het na de Brexit noodzakelijk was om weer een paspoort te laten zien voor een reis naar het VK. 

Badge +3

Volgens mij ben ik er wel aardig uit. Bedankt allemaal!

(nou nog even heel snel een paspoort regelen. Helemaal niet aan gedacht dat een ID-kaart tegenwoordig niet meer voldoende is 🙄)

Oei, ook een keer gehad. Moest met enige spoed voor werk naar Zwitserland en dat ging toen via de Marechaussee op Eindhoven Airport. Succes.

Reputatie 7
Badge +2

Oei, ook een keer gehad. Moest met enige spoed voor werk naar Zwitserland en dat ging toen via de Marechaussee op Eindhoven Airport. Succes.

Tijd geleden geweest dan? Zwitserland is weliswaar geen EU, maar zit in tegenstelling tot het VK gewoon in Schengen (en mag je dus met ID-kaart gewoon heen).

Badge +3

Tijd geleden geweest dan? Zwitserland is weliswaar geen EU, maar zit in tegenstelling tot het VK gewoon in Schengen (en mag je dus met ID-kaart gewoon heen).

Pff, zal rond 2005 geweest zijn maar Schengen of niet, het zal geweest zijn omdat mijn paspoort gewoon verlopen was (in 2003 nog wel mee naar de VS geweest) 🙄

Reputatie 7
Badge +3

Een noodpaspoort kost €53. Geldig voor slechts één reis. Voor een paspoort dat 10 jaar geldig is betaal je €77,87.

Als er nog tijd is zou ik altijd een paspoort bestellen bij de gemeente.

Ik heb overigens nog een artikel gevonden over het uitfaseren van de Castle Class treinen op de route Cardiff - Penzance versneld wordt doorgevoerd.
In de dienstregelingtabel is al te zien dat er sinds 11 september bij bijna alle treinen een voetnoot staat dat reserveren wordt aanbevolen. Dat is een indicatie dat er met kortere treinen wordt gereden dan voorheen.
https://www.pressreader.com/uk/railways-illustrated/20230103/281724093616174
De verreweg oudste treinen van GWR gaan richting de sloper. De HST's zijn weliswaar een Britse designklassieker maar inmiddels zo'n 40 jaar oud. Ik kan me nog herinneren dat de eerste HST's gingen rijden in 1978 tussen Londen en Bristol. Het waren toen de snelste dieseltreinen ter wereld. Ze reden 125 mijl per uur (200 km/u), vandaar InterCity 125.

Reputatie 7
Badge +3

We gaan een spoedaanvraag bij de gemeente doen. Kost ook € 53 (extra), maar dan heb je binnen één werkdag een ‘normaal’ paspoort.

Nog bedankt trouwens voor het waarschuwen voor de stakingen. 30 september is onze terugreis. We hebben gelukkig kunnen regelen dat we dan door onze vrienden naar het vliegveld gebracht worden.

Reputatie 7
Badge +3

Op de pagina https://www.gwr.com/strike valt te lezen dat er op zaterdag 30 september een volledige staking is van de machinistenvakbond ASLEF. Ik zou inderdaad niet rekenen op een regelmatige treindienst van Bridgwater naar Bristol.

Badge +3

We gaan een spoedaanvraag bij de gemeente doen. Kost ook € 53 (extra), maar dan heb je binnen één werkdag een ‘normaal’ paspoort.

Ah, goed om te weten!

Reputatie 7
Badge +3

Mede dankzij jullie tips is alles - uiteraard - prima verlopen 🙂 Nogmaals bedankt allemaal!

Paar dingen die me opvielen:

  • De deuren van de trein sloten al ruim voor de vertrektijd. De trein kwam ook al zo'n 15 seconden voor de vertrektijd in beweging. Geen idee of er daar ook over gediscussieerd wordt, maar dat speelt dus niet alleen in Nederland.
  • We vertrokken uit Bristol rond 16 uur op een werkdag. De trein was nog niet eens half vol, terwijl die slechts één keer per uur rijdt. Misschien minder forensen daar?
  • Binnen 5 minuten na vertrek waren onze kaartjes gecontroleerd! In de 50 minuten durende rit heb ik de conductrice daarna nog een keer of vier langs zien komen om te vragen of alles naar wens was. Wat een verschil met Nederland! In de rechtstreekse treinen van Helmond naar Schiphol en v.v. weer niemand gezien. Maar die waren uiteraard steeds een uur en drie kwartier druk met hun administratieve taken.
Reputatie 7

Paar dingen die me opvielen:

  • We vertrokken uit Bristol rond 16 uur op een werkdag. De trein was nog niet eens half vol, terwijl die slechts één keer per uur rijdt. Misschien minder forensen daar?
  • Binnen 5 minuten na vertrek waren onze kaartjes gecontroleerd! In de 50 minuten durende rit heb ik de conductrice daarna nog een keer of vier langs zien komen om te vragen of alles naar wens was. Wat een verschil met Nederland! In de rechtstreekse treinen van Helmond naar Schiphol en v.v. weer niemand gezien. Maar die waren uiteraard steeds een uur en drie kwartier druk met hun administratieve taken.

Bij punt 1 zou de reden kunnen zijn dat er weinig school/studentenvervoer is met de trein en zeker niet gratis. 

Punt 2: duidelijk verschil bedrijfscultuur. Je ziet op de wat grotere stations daar ook veel meer personeel rondlopen op het perron en in stationsruimtes. 

 

Reputatie 7
Badge +3

@mrfreeze

Dank voor je verslag. 

ik heb de indruk dat er een jaar of 10 geleden wel wat discussie geweest over de te vroeg vertrekkende treinen. Ik heb op het Railforum UK kunnen achterhalen dat er bij GWR een instructie is dat 40 seconden voor vertrektijd de deuren gesloten worden. Maar die instructie wordt nergens meer gepubliceerd. Blijkbaar veronderstelt GWR dat iedereen inmiddels op de hoogte is.

Verder heb ik het idee dat de kritische spoorreizigers op dit moment wel iets anders aan het hoofd hebben dan te vroeg vertrekkende treinen. Dat is een relatieve luxe als er veel treinen uitvallen door stakingen, personeelstekort en andere ellende.

Ik zag overigens dat er gisteren geen enkele trein heeft gereden tussen Bridgwater en Bristol Temple Meads. Dus was het maar goed dat jullie vrienden jullie naar de luchthaven konden brengen.

Reageer