Dan weten we dat ook weer… https://nieuws.ns.nl/duurzame-treinreis-in-nederland-tot-en-met-2033-gewaarborgd dank Geert Koolen 😄
Al in 2024 wordt de dienstregeling uitgebreid. Daarbovenop zal NS vanaf 2025 toegroeien naar 6 keer per uur een Intercity-Direct over de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam, 6 keer per uur een Intercity tussen Haarlem en Amsterdam, 6 keer per uur een Sprinter tussen Hilversum en Utrecht en elke 10 minuten een Sprinter tussen Rotterdam en Den Haag.
Ooh… dat is wel leuk om snel een rondje Haarlem - Amsterdam - Schiphol - Utrecht - Hilversum wil maken of zo. Maar tussen Rotterdam en Den Haag rijdt echt al genoeg, toch?
Noord-Nederland wordt sneller met de randstad verbonden door sneller rijdende HSL-intercity’s door te rijden naar Groningen en Leeuwarden. Ook opent NS een nieuw station op de lijn Leeuwarden-Zwolle: Leeuwarden Werpsterhoeke.
Prima om dat bijna in één zin te noemen, en snellere IC’s welkom. Maar dat nieuwe station snap ik niet in deze context 🤔
Daarnaast start NS in deze concessieperiode onder meer met de AirportSprinter (elke 7,5 minuut een Sprinter tussen Schiphol en Amsterdam CS), elk kwartier een Intercity tussen Eindhoven en Breda, 8 keer per uur een Intercity tussen Schiphol en Almere en ieder kwartier een Sprinter tussen Tilburg en Breda.
Wow.. dat zal veel uitmaken zeg (het luchtvervoer Eindhoven - Breda), doe dan maar van/naar Dordrecht zonder omweg).
Of Schiphol - Almere 8x per uur zinnig is weet ik niet, tenzij Weesp een uitbreiding (en IC stop) krijgt, toch?