beantwoord

waarom toeteren treinen bij het verlaten van rangeerterrein Onnen in noordelijke richting

  • 16 April 2024
  • 23 reacties
  • 415 Bekeken

Reputatie 1

Ik woon al lang nabij het rangeerterrein Onnen. Sinds ongeveer een jaar toeteren geregeld treinen die in noordelijke richting het emplacement verlaten. Dit doen ze op vreemde tijdstippen; zowel overdag maar ook op alle uren van de nacht. Ik probeer te achterhalen waarom de machinisten dit zijn gaan doen. Al diverse keren gehad met ProRail, NS en de gemeente maar niemand die me verder kan helpen (nogal een kastje-muur gebeuren). Is er iemand die weet waarom ze toeteren en waarom ze dit sinds een jaar doen? Het betreffen treinen die zowel stil staan of al een redelijke snelheid hebben. Met de overweg Onnerweg lijkt niets aan de hand. Het betreft goederen en personenvervoer van verschillende vervoerders.

Ik heb al overwogen om met een spandoek bij het spoor te gaan staan en om te vragen waarom ze dit doen maar het NS community forum lijkt me kansrijker.

icon

Beste antwoord door Tomas 16 April 2024, 16:35

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 2

Elke 24 uur moet de tyfoon getest worden. Dit wordt meestal buiten de bebouwde kom gedaan. Ik ben niet bekend in de regio Onnen of dat rangeerterrein binnen of buiten de bebouwde kom is verder 😅

 

En soms tyfoneren machinisten ook om elkaar te begroeten of als bekende langs het spoor woont, maar dat lijkt me 's nachts niet het geval.

Reputatie 1

dank je wel voor de reactie.
 

Maar waarom doen ze dit sinds een jaar? Ik woon er al bijna 50 jaar.

Overigens is dat toeteren sowieso wel raar; als ik dat met de auto (of een vrachtwagen chauffeur) dan krijg je een bekeuring. Snap het van vroeger maar heden ten dage is het een onzinnige test. Het geeft veel overlast en je lijkt als omwonende aan je lot te worden overgelaten. 
 

het is overigens binnen de bebouwde kom.

 

 

Reputatie 1

Als dit gebeurd om mekaar te groeten, binnen de bebouwde kom, dan kunnen ze het naar mijn idee beter laten. Dit is onnodig geluidsoverlast veroorzaken.

Reputatie 4

...... maar heden ten dage is het een onzinnige test.......

 

 

Dit is geen onzinnige test, maar gewoon een voorgeschreven en verplichte handeling welke elke 24 uur moet plaatsvinden. Dit word ook geregistreerd moet worden om de 24 uur te bewaken, zie de regelgeving.

Verder is er bij km 69.8 een onbewaakte overgang welke veel door personeel gebruikt wordt. Voor de veiligheid wordt er dan een signaal gegeven.

Reputatie 7
Badge

...... maar heden ten dage is het een onzinnige test.......

Dit is geen onzinnige test, maar gewoon een voorgeschreven en verplichte handeling welke elke 24 uur moet plaatsvinden.

Dat iets een verplichting is, maakt niet dat het niet onzinnig kan zijn. Dat zou impliceren dat beleidsmakers geen fouten kunnen maken.

Reputatie 4

Dat iets een verplichting is, maakt niet dat het niet onzinnig kan zijn. Dat zou impliceren dat beleidsmakers geen fouten kunnen maken.

Zucht, daar gaan we weer.....…

Waarom nou toch overal tegenin gaan. Wees blij dat deze getest worden, het kan ook jou leven redden !!

Reputatie 1

Ik ben helemaal niet blij dat dit getest wordt als me dit ‘s nachts en tientallen andere mensen uit hun slaap haalt. Laat ze dan betere toeters kopen. Een buschauffeur, vrachtwagenchauffeur e.d. hoeft toch ook niet elke 24 uur dit te testen? En dan is 24 uur ook erg arbitrair; als het zo dubieus is dan kun je het beter elke dag testen.

Dat er een onbewaakte overweg is voor 69.8 is toch niet nieuw? Maar dit zou de reden kunnen zijn… ik kan dat als omwonende natuurlijk niet nagaan. Ik zal deze doorgeven aan de vergunningverlener zodat ze deze overweg bewaakt kunnen gaan maken.

Reputatie 7
Badge

Dat testen hoeft toch niet op onchristelijke tijdstippen te gebeuren?

Ik vraag me af of het met testen te maken heeft of met aangescherpte veiligheidseisen voor het passeren van de onbewaakte overweg.

Bij het verlaten van het emplacement krijgen machinisten daar een European Instruction 8 (de opvolger van de oude aanwijzing overweg), dat betekent dat de overweg met 10 kilometer per uur dient te worden benaderd met herhaald fluitsignaal. De exacte reden is mij niet bekend, maar zeker in de ochtend kan het door roestvorming komen omdat die sporen dan al een poosje niet zijn gebruikt. Het betreft overigens de overweg 69.9, niet het onbewaakte overpad. 
 

Edit: Dat gaat dan natuurlijk om het op langzame snelheid verlaten van het emplacement, niet om het er met hoge snelheid passeren, dat zou een tyfoontest kunnen zijn. Ik zelf doe die beproeving overigens altijd een behoorlijk stuk verderop, voorbij Glimmen. Langs het emplacement weet ik van dat het door omwonenden wordt afgekeurd (en terecht).

Reputatie 4

Prima update.

Goed dat de veiligheid zo wordt geborgd.

Reputatie 1

Ik zie niet in waardoor de veiligheid hierdoor geborgd wordt; ik weet wel dat de hoeveelheid slaap hierdoor minder wordt en hoe veilig ben ik dan vervolgens in het verkeer? Overigens vraag ik me af of er ooit een risico hierdoor is gemitigeerd. Ik heb eerder de indruk dat dit een variant is van met een vlag voor de trein aan lopen.

Reputatie 4

Dat testen hoeft toch niet op onchristelijke tijdstippen te gebeuren?

Echt, is dit het beste antwoord, niet te geloven....

Reputatie 2

Dat testen hoeft toch niet op onchristelijke tijdstippen te gebeuren?

Echt, is dit het beste antwoord, niet te geloven....

Voor topic starter kan dit wel het beste antwoord zijn. Ik begrijp deze persoon wel goed.

Reputatie 4

Ik zie niet in waardoor de veiligheid hierdoor geborgd wordt

De veiligheid van het treinverkeer wordt 100 procent gewaarborgd door een goede treindetectie. Ontbreekt deze of wordt er maar iets aan getwijfeld dan neemt de spoorbeheerder direct maatregelen. Dat is deze wettelijk verplicht. Je moet er niet aan denken wat de gevolgen kunnen zijn als een trein op snelheid een open overweg passeert.......

Reputatie 7
Badge

Dat iets een verplichting is, maakt niet dat het niet onzinnig kan zijn. Dat zou impliceren dat beleidsmakers geen fouten kunnen maken.

Zucht, daar gaan we weer.....…

Waarom nou toch overal tegenin gaan. Wees blij dat deze getest worden, het kan ook jou leven redden !!

Je hebt mij hier niets zien beweren over het al dan niet zinnig zijn van deze test. Het enige waar ik tegenin ging is de redenering waar ik met dit bericht op reageerde dat het testen van een tyfoon zinnig zou zijn ómdat het verplicht is. Dat is flauwekul. Er staan vele verplichtingen in de wet die niet in het belang zijn van veiligheid. Echter beweer ik daarmee dus níet dat dat ook voor deze verplichting zou gelden. Dat het gelegde verband m.i. niet juist is, maakt immers niet dat twee dingen niet tegelijk waar kunnen zijn. Als je die redenering door zou kunnen trekken zou je ook kunnen interpreteren dat ik zou hebben beweerd dat iets wat verplicht is niet bij kan dragen aan de veiligheid. Dat is natuurlijk even goed flauwekul en heb ik dan ook miet gezegd.

Reputatie 2

Toevallig zie ik net op de instagram van een Arriva machinist een foto met uitleg staan van een facultatief fluitbord, blijkbaar moet bij zo'n bord attentie gegeven worden aan naderende personen die de onbewaakte overweg naderen. Wellicht staat dit bord er ook sindskort

Reputatie 1

Hoi Sander, volgens mij staat er geen fluitbord. 

Reputatie 1

Hoi Re tep (?), ik zie niet in wat een toeter bijdraagt aan een goede trein detectie. Mochten er twijfels aan de werking van de toeter zijn dan kun je beter naar de klaarblijkelijk krakkemikkige techniek kijken. Ben wel benieuwd naar de incidentie van falen. Denk eerder dat dit nog een achterhaald fenomeen uit het stoomtijdperk is. De kans op falende remmen van een vrachtwagen schat ik gezien de enorme hoeveelheid vrachtauto’s behoorlijk hoger in - en die hoeven de claxon ook niet dagelijks te testen.
 

Als je iets dagelijks moet testen waarom doe je dat in het midden van de nacht in de buurt van woningen - dat kan ook om 12:00 ‘s middags.

 

 

Reputatie 4

Het goede antwoord is al gegeven door @Tomas , en mijn aanvulling over treindetectie zou voldoende moeten zijn. Er staat dus ook geen fluitbord.… Meer kan er niet over gezegd worden.

Langs een spoorlijn wonen kan helaas overlast opleveren. Denk daarbij aan goede woningisolatie of bv oordopjes.

Reputatie 1

Maar dat is vanzelfsprekend bekend maar in dit geval lijkt er bedrijfsvoering gewijzigd met impact op de omgeving. En dat is vergunningsplichtig. Ik woon er al bijna 50 jaar, het toeteren doen ze nu ongeveer een jaartje. 

Reputatie 7

European instruction 8, met bijbehorend toeter-festijn, wordt meestal gegeven als een overweg te lang dicht ligt en dan ter voorkoming van dat mensen onder de bomen door gaan lopen omdat het te lang duurt. Vaak is dat als de overweg langer dan twee minuten gesloten ligt zonder dat er treinverkeer overheen rijdt. Zonder de situatie in Onnen verder te kennen, klinkt het alsof de aankondigingssectie van de overweg (het punt waar de trein eerst overheen moet rijden om de overweg die verderop ligt in werking te stellen) is verplaatst danwel verwijderd en alleen nog met het bedienen van het sein in werking kan worden gesteld.

Inderdaad erg vervelend, @KnarfEirrub 

Reputatie 1

Dat zal het niet zijn denk ik. De bomen zijn dan niet lang dicht terwijl als ze 5 minuten dicht zijn dan wordt er eigenlijk nooit getoeterd. Maar toch bedankt voor het meedenken.

Reageer