NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening | NS Community
Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening


Bericht en topic bewerkt en geüpdatet op 3 september 2018. Neem ook een kijkje in ons nieuwe topic.

Na een testperiode met klanten heeft NS het nieuwe NS Flex landelijk geïntroduceerd. Hiermee kun je zorgeloos in- en uitchecken, zonder dat je saldo nodig hebt. Aan het eind van de maand sturen we je één overzichtelijke rekening. NS Flex is verkrijgbaar met of zonder abonnement. Je bepaalt per maand of je met korting reist. Daarnaast kun je maandelijks korting aanpassen of tijdelijk stopzetten. Zonder kosten! Wij zijn erg benieuwd naar je ervaringen en vragen over dit nieuwe abonnement.

NS Flex in het kort
  • Zorgeloos reizen: in en uitchecken zonder dat je saldo nodig hebt
  • Flexibel in het hele OV, ook met de trein, bus, metro, tram en OV-fiets
  • Inzicht in je reiskosten. Altijd en overal. Via Mijn NS kun je je kosten volgen.
  • Zonder gedoe reizen met klasse: je switcht makkelijk van klasse tot 15 minuten na inchecken
  • Je zit nergens aan vast. NS Flex is te krijgen met of zonder abonnement en is maandelijks aanpasbaar.

Is NS Flex te combineren met NS abonnementen?
NS Flex zal beschikbaar worden gesteld, voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Niet voor het Voordeeluren abonnement en het Traject Vrij abonnement (deze laatste wordt wellicht in de toekomst nog meegenomen). Bij NS Flex worden geen zogenaamde Bijabonnementen of Keuzedagen aangeboden.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas, maar kan je met een klassewissel kiezen om per direct tot aan het einde van de dag (4.00 uur ’s nachts) 1e klasse te reizen. U betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel abonnementen en NS Flex Basis kan je een dergelijke klassewissel doen.

Hoe stel ik een klassewissel in?
Via Mijn NS op jouw persoonlijke startpagina. In de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App.
Als je wisselt van klasse kan dit tot 15 minuten na een check-in gedaan worden.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Voor deze diensten hoef je geen abonnementskosten te betalen. Je betaalt uitsluitend per rit. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.[b]

Hoe kan ik de kosten inzien, die ik met NS Flex maak?
Kosten kun je inzien via MijnNS en in de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in MijnNS.

Wanneer ontvang ik mijn factuur?
Je ontvangt elke maand per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. In deze mail wordt tevens de automatische incasso aangekondigd inclusief vermelding van het totaalbedrag, verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan het bedrag afgeschreven wordt.
De eerste factuur ontvang je nadat je bent overgestapt van jouw abonnement naar een NS Flex abonnement. Deze 1e factuur die je ontvangt, is een factuur met de abonnementskosten over de 1e maand. Na afloop van de 1e maand ontvang je een factuur met de gebruikskosten over de 1e maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Alle facturen worden geïncasseerd via automatische incasso.

Toegevoegd: een gemiste check-uit kan nog niet worden gecorrigeerd via uitcheckgemist.nl. We zijn bezig om dit wel mogelijk te maken, maar zijn daarin ook afhankelijk van Translink.

378 reacties

Badge +3
Weekend Voordeel (40% korting in het weekend)
Ik begrijp dat dit abonnement alleen in combinatie met NS Flex zal worden aangeboden? Is de prijs ervan al bekend?

Kan ik ook 1e klas reizen?
Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas

Fantastisch. Ik vraag al jaren om die mogelijkheid bij Dal Vrij, maar daar is het momenteel zelfs niet mogelijk om de klasse van 1 naar 2 te wijzigen bij de kaartautomaat. Ik word hier erg enthousiast van!
Reputatie 7
@Tochjo Vooralsnog zal dit abonnement alleen voor NS Flex worden aangeboden, maar dit staat nog niet vast. Wellicht zien we de mogelijkheid om dit abonnement als baseline aan te bieden. Hier is nog geen duidelijkheid over. Het Weekend Voordeel abonnement zal vooralsnog €2,- per maand bedragen.
Reputatie 7
Badge +4
Op het perron of in de trein upgraden naar 1e klas

Dat moet natuurlijk nooit kunnen.
Ik zou heel blij zijn om op het perron of in de trein te kunnen upgraden.
Als ik in de trein zie dat het heel druk is ga ik graag naar de eerste klas en upgrade daar mijn kaartje gelijk.
Ik snap niet goed waarom dit nooit zou moeten kunnen.
Badge +3
In een ander topic wordt gezegd dat abonnementen in combinatie met NS Flex duurder zullen zijn dan het reguliere abonnement. Klopt dat? Zo ja, hoe groot zal het prijsverschil worden?
Reputatie 5
In een ander topic wordt gezegd dat abonnementen in combinatie met NS Flex duurder zullen zijn dan het reguliere abonnement. Klopt dat? Zo ja, hoe groot zal het prijsverschil worden?

De bron is Treinreiziger.nl:

Omdat bij NS Flex maandelijks abonnementen te wijzigen zijn, zullen er mogelijk wel andere tarieven worden gehanteerd dan bij de huidige contracten. “We gaan nu eerst onder 50 treinreizigers een kleinschalige proef doen,” legt NS woordvoerder Hessel Koster uit. “Daarna zullen we een voorstel neerleggen bij de consumentenorganisaties in het LOCOV. Omdat dit een andere dienst is kan het inderdaad zijn dat er andere tarieven van toepassing zijn.”


http://www.treinreiziger.nl/ns-flex-achteraf-betalen-en-switchen-abonnement/
Reputatie 4
Ik denk dat NS Flex een heel nuttig nieuw product is! Alleen is het erg jammer dat het duurder is dan het ‘normale’ Dal Voordeel abbonnement.

Is er niet iets te regelen dat elke 11e en 12e maand gratis is, zodat de prijs daarmee gelijk is? Dat zou denk ik veel meer mensen over de streep trekken...
Reputatie 7
Badge +4
Het is nu nog een experiment. Het bevat veel goeds, behalve de upgrademogelijkheid in de trein naar de eerste klas. Als men dat weghaalt, is het nog niet eens zo gek. Als dat blijft, mag het wat mij betreft direct de nek om worden gedraaid. Er is al fraude en onrecht genoeg.
Die klassewissel in de trein eruit slopen en dan is het zeker geen slecht product. Want ik sta al in de startblokken.....

Moi 'Sorry meneer de conducteur. ? als het druk is dan ga ik altijd in de eerste klas zitten en dan waardeer ik op via WiFi. Helaas lukt het niet om met netwerk verbinding te krijgen. Ik ben al een half uur bezig! En ook via mijn eigen databundel lukt het niet.'
Hc 'Oooh dat is vervelend, maar wist u dat er in deze trein geen WiFi aanwezig is?'
Moi 'Geen WiFi in de ICD? We leven toch in 2017?'
Hc 'ja, dat upgraden in de trein was een vergissing van de NS, dus blijft u maar lekker zitten.'
Moi 'En gaat de NS de voorwaarden aanpassen?'
Hc 'Ik mag het hopen. De bedenker ervan hebben ze al overgeplaatst naar een andere afdeling en is nu service manager papieren post openen en dat gaat wel goed. Die achterstand zullen we dankzij hem de komende drie jaar wegwerken.'
Moi 'Helemaal top! Maar even een andere vraag. Waarom bent u eigenlijk uit de stiltecabine gekomen:?....'
Ik sta nogal te kijken van de extra kosten die eraan verbonden zijn, terwijl een vergelijkbare dienst zakelijk gewoon gratis is :?
Reputatie 7
Badge +4
Tja....
Reputatie 5
@Nooduitgang: het leuke van NS Flex (en van de Business Card) is nu juist dat dit soort discussies met de conducteur daarmee verleden zijn. De conducteur registreert gewoon wat hij ziet en zijn gegevens worden later in de backend vergeleken met de opgaaf van de klant. Als blijkt dat de klant eerste klas heeft gereisd maar niet binnen 15 minuten na inchecken een klassewissel heeft doorgevoerd, dan betaalt hij alsnog de ritprijs eerste klas plus een correctietarief/boete. Nooit meer smoesjes in de trein! Heerlijk!
Het (fictieve) probleem van Nooduitgang los je daarmee niet op, je verplaatst de discussie alleen van controle in de trein naar een klantenservicemedewerker aan de telefoon. Nooduitgang zal immers nog steeds ontevreden zijn en het niet eens zijn met het opgelegde correctietarief. Gefrustreerde reizigers achteraf zijn net zo gevaarlijk.

"De klant en de klantwens" zie ik overal in de toren hangen. Laten we het daar eens over hebben bij dit product 🙂
Reputatie 5
Dat is mijn punt ook. Als je vindt dat zo'n correctietarief/boete onterecht is kun je de klantenservice daarmee vervelen. Die hebben daar de tijd en de middelen voor. De conducteur heeft betere dingen te doen.
Laten we van een situatie uitgaan waarin de reiziger inderdaad gelijk heeft, maar zijn gelijk niet krijgt. Die komt in de molen van klantenservice terecht. De reiziger kent de normen en waarden en gaat netjes het gesprek aan. Krijgt zijn gelijk niet. Belt nogmaals, krijgt weer zijn gelijk niet. Schrijft een mail, stuurt een brief, krijg geen antwoord (want extreme achterstand). Intussen is het geld wel afgeschreven en moet je maar hopen dat je het ooit terugkrijgt. Die reiziger raakt gefrustreerd. Belt nog een keer, ditmaal gefrustreerd. Wordt boos aan de telefoon, klantenservicemedewerker krijgt (weer) een scheldceremonie te horen, reiziger krijgt weer geen gelijk. Het is een vaste reiziger, dus die gaat verhaal halen bij smw's op het station. "Sorry meneer, moet u met klantenservice regelen". En ga zo maar door...

Realistischer scenario dan het lijkt, weet ik inmiddels uit ervaring.

Hobby zelf het een en ander in online communities. Het zal je verbazen hoeveel verhalen ik hoor van beheerders die boze gebruikers aan de deur hebben gehad omdat ze verbannen zijn. Laat staan hoe vaak ikzelf inmiddels uitgescholden en bedreigd ben.
Reputatie 7
Wat betreft het upgraden van het vervoerbewijs in de trein of op het perron zijn er veel vragen/opmerkngen gekomen in dit topic. Ik zal Danny NS vragen om hier wat dieper op in te gaan. Uiteraard is dit product net begonnen, waarbij juist deze feedback nuttig is om mee te nemen in de verbeterprocessen.
Als proef willen we inderdaad de functionaliteit bieden om ná het inchecken nog een klassewissel uit te kunnen voeren zodat men bij gebrek aan een plaats in de 2e klasse nog kan uitwijken naar de 1e klasse. De tijd waarin men deze klassewissel kan doorvoeren is beperkt en start vanaf het moment van inchecken. Uiteraard evalueren we de uitkomsten van deze proef.
Los van de evaluatie zijn de hier genoemde risico’s op misbruik bekend. De hoofdconducteur kan het tijdstip waarop de klassewissel is doorgevoerd inzien. Bij NS Flex wordt bovendien bij zwartrijden de boete verrekend op de factuur (net als bij de NS BusinessCard). Hierdoor kunnen we ook achteraf goed controleren.

Wat verder goed is om te weten is dat de reiziger die zijn 1e klasse reisrecht heeft afgekocht een stuk voordeliger uit is dan de reiziger die via de incidentele klassewissel het voltarief betaald voor de 1e klasse toeslag. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen reizen op saldo en reizen op rekening.
De hoofdconducteur kan het tijdstip waarop de klassewissel is doorgevoerd inzien.
Impliceert dat dat er (semi-)live contact is met de backend vanuit de MCL? Want fysiek een wijziging naar de kaart schrijven doe je niet natuurlijk.
De hoofdconducteur kan het tijdstip waarop de klassewissel is doorgevoerd inzien.
Impliceert dat dat er (semi-)live contact is met de backend vanuit de MCL? Want fysiek een wijziging naar de kaart schrijven doe je niet natuurlijk.

Dat klopt inderdaad. Als de HC geen verbinding heeft of geen 1e klasse constateert wordt er geregistreerd dat de reiziger in de 1e klasse is aangetroffen. Achteraf vindt er in de 'backend' dan een verrekening plaats.
Effectief hetzelfde proces als met de BC dus wanneer er geen informatie is? Nouja, netjes.
Reputatie 7
Als extra informatie voor reizigers die het product niet goed op de kaart kunnen laden:
Wanneer je het NS Flex product bij de kaartautomaat op dient te laden, kan het zijn dat jouw RoS (Reizen op Saldo) wel wordt verwijderd maar het NS Flex product niet wordt opgehaald. Dit is te voorkomen door de OV-chipkaart lang genoeg voor de scanner te houden, zodat beide transacties worden gedaan. Merk je dat jouw RoS nu opeens niet meer op de kaart staat, maar het NS Flex product ook niet? Ga dan langs de kaartautomaat, kies voor 'ophalen bestellingen' en laad daar alsnog het NS Flex product op jouw kaart. Mochten hier nog vragen uit voortvloeien, lees ik dat graag!
Ik ben vorige week toen ik een email kreeg over dit Flex Abo, meteen overgestapt. Was zo enthousiast! En ben ik nog steeds over het concept. Voor mij is dit echt een uitkomst aangezien in ongeregeld met de trein reis en elke maand kan aanpassen of opzeggen.
Nadat ik de overstap online had aangevraag en nog wel moest activeren bij een kaartautomaat, kwam ik erachter dat het saldo wat ik op mijn OV kaart (Daluren abo) had staan, wat bijna € 60,- was, NIET in mindering wordt gebracht op de maandelijkse verbruikskosten die je maakt buiten je afgesloten Flex Abo.
Ik heb hierover contact gehad met de Klantenservice van NS en zij vertelden mij dat je pas weer beschikking krijgt over het bedrag wat op je OV kaart staat, als je je Abo totaal opzegt.
Het lijkt mij een logische oplossing om het tegoed wat iemand heeft op zijn OV kaart of terug te storten, of te verrekenen met de kosten die buiten het afgesloten Abo worden gemaakt.
Ik begrijp dat dit een test fase is, dus vandaar mijn punt om dit zo snel mogelijk aan te passen. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die hier tegen aanloopt.
Het zou tevens handig zijn om dit aan te geven aan klanten die een overstap maken indien bovengenoemde opties niet mogelijk zijn op korte termijn. Zo kunnen zij dus zelf beslissen of zij eerst hun het credit op hun OV kaart willen opmaken of met een credit op een kaart willen zitten waar je pas bij kan als je je Abo ooit opzegt.
Ook zou het handig zijn om aan te geven dat indien een klant een ovestap maakt naar het Flex Abo, dat dat per direct ingaat, en dat de kosten daarvoor binnen een week gefactureerd worden. Het abo gaat dus niet in na activatie bij de NS Kaartautomaat, wat mij ook logischer had geleleken. Nu zit ik dus ook met een incasso datum, die mij niet uitkomt.
Reputatie 7
Dat is een heel terechte vraag Esperanza, daarvoor zal ik de betrokken afdeling bij betrekken. Ik hoop z.s.m. antwoord te hebben voor je!
Badge +3
Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas
Ik vraag me af hoe de implementatie hiervan bij Dal Vrij geregeld is. Concreet: iemand heeft NS Flex Dal Vrij en daarbij het 1e klas reizen in de daluren afgekocht. Mag deze persoon dan
  • 1e klas reizen in de spitsuren als in de daluren is ingecheckt?
  • 1e klas reizen in de daluren als in de spitsuren is ingecheckt?
  • 1e klas reizen als in de daluren is ingecheckt, daarna in de spitsuren is uitgecheckt en binnen 35 minuten opnieuw is ingecheckt in de spitsuren (overstap op station met gesloten poortjes tussen perrons)?

Wat ik dus eigenlijk wil weten is hoe de verrekening in de backend plaatsvindt als de hoofdconducteur doorgeeft dat ik in de 1e klas reis met Dal Vrij, en in hoeverre dit verschilt van het reguliere Dal Vrij-abonnement.
Reputatie 7
Alleen al om de mogelijkheid om ter plekke te upgraden naar de eerste klasse, zou ik zeggen, doe mij maar zo'n NS Flex!

Maar, waarom zijn houders van het VDU uitgesloten om te testen?

Reageer