beantwoord

Metro naar Sloterdijk en Lelylaan tijdens werkzaamheden bij Amsterdam Centraal

  • 29 March 2024
  • 7 reacties
  • 170 Bekeken

Reputatie 7
Badge

Vanwege aankondigingsborden over andere werkzaamheden keek ik naar de geplande werkzaamheden en kwam ik een bericht tegen over minder treinen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol Airport tussen 29-4 en 5-5. Daar staat: "Reis tussen Amsterdam Centraal en Schiphol via Amsterdam Zuid. Uw NS-vervoerbewijs is geldig in metro 52 tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid". Dat roept de vraag op wat reizigers die op de tussengelegen stations Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Lelylaan moeten zijn moeten doen. Metro 52 komt daar namelijk niet, in tegenstelling tot metro's 50 en 51. Geldt een NS-vervoersbewijs daar straks ook?

Ik reis zelf vrijwel dagelijks vanuit Almere naar Amsterdam Sloterdijk, normaal gesproken via Amsterdam Centraal, het laatste stukje met treinen vanaf daar richting Schiphol, maar dat kan natuurlijk ook prima via Amsterdam Zuid. Dan moet ik dus alleen wel de metro in mogen tussen Amsterdam Zuid en Amsterdam Sloterdijk en graag gewoon met mijn NS Flex Traject Vrij-abonnement 

icon

Beste antwoord door DDietzen 29 March 2024, 09:35

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dit is over een maand. Kijk 10 dagen van te voren op de reisplanner.

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity wij kunnen jou geen toestemming geven om met jouw NS vervoersbewijs gebruik te mogen maken van andere dan de vermelde metrolijnen.

Reputatie 7
Badge

Dit is over een maand. Kijk 10 dagen van te voren op de reisplanner.

De storingsmelding staat er al en dit lijkt dus een hiaat in de planning. Ik ben dan liever op tijd als het nog zin heeft als iemand dit doorgeeft. Als NS concludeert dat ze meer afspraken met het GVB moeten maken heeft 10 dagen vooruit niemand daar meer wat aan.

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity wij kunnen jou geen toestemming geven om met jouw NS vervoersbewijs gebruik te mogen maken van andere dan de vermelde metrolijnen.

Dat weet ik uiteraard, zoals je weet kom ik hier ook al een tijdje. Specifieke toestemming was de vraag dan ook niet, wel een toelichting op en zo nodig hopelijk een uitbreiding van het beleid. Zoals je ook weet zijn hier diverse NS'ers actief die relevante vragen en suggesties nog wel eens intern doorgeven.

Badge

Screenshot van Rijden De Treinen. Er zijn dus nog genoeg andere treinen op CS-Sloterdijk, voor Lelylaan stap je op Sloterdijk over op de SPR 3300 (Hoorn Kersenboogerd - Hoofddorp - Den Haag C) die daar wel nog stopt.

Reputatie 7
Badge

Aanvullend staat in een andere storingsmelding voor deze periode inmiddels wel "metro's tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid/Amstel", dus zonder dat het expliciet alleen over metro 52 gaat. Toch stiekem iemand die dit heeft gelezen en het snel heeft aangepast wellicht? Nou ja, hopen dat dat klopt maar. Zal wel gezellig worden in de treinen die wel gaan.

Reputatie 6
Badge

Er rijden ook geen/minder metro's tussen Amstel en Spaklerweg, dus metro 51 kan niet gebruikt worden tussen Zuid, Amstel en Centraal. Volgens mij wordt het als volgt:

-Vanuit Schiphol gaan de meeste treinen naar Zaandam, niet naar Amsterdam Centraal. Er is dus geen probleem voor Sloterdijk en Lelylaan, maar soms moet je richting Oost/Noord-Nederland omreizen via Schiphol.

-Er rijden geen treinen tussen Centraal/Amstel en Utrecht. Iedereen moet via Zuid. Wordt druk in metro 52. Wil je naar Amstel, dan zou ik gaan fietsen.

 

Badge +3

Om Zuid te ontlasten zou ik metro 54 naar Duivendrecht/Bijlmer ArenA nemen… maar dat zal wel niet geldig zijn 😥 Bovendien zal die lijn ook last hebben van uitval Amstel - Spaklerweg.

Reputatie 7
Badge

Vanuit Schiphol gaan de meeste treinen naar Zaandam, niet naar Amsterdam Centraal. Er is dus geen probleem voor Sloterdijk en Lelylaan, maar soms moet je richting Oost/Noord-Nederland omreizen via Schiphol.

Dit verband zie ik niet. Niet iedereen die naar Sloterdijk of Lelylaan moet komt vanaf Schiphol. Ik kom zelf bijvoorbeeld vanuit de richting Weesp en moet dus normaal via Centraal daarheen en zou als alternatief naar Zuid kunnen en dan verder met de metro (die blijkbaar ook niet rijdt?). Ja, of via Schiphol maar dat is wel heel ver om.

Reageer