beantwoord

Kind meerderjarig. Hoe abonnement overzetten?


Dag!

Ik heb al even gezocht, maar kan het zo 1-2-3 niet vinden. 

 

Ik heb voor beide kinderen een Ov kaart. 

Beiden hebben ook een NS flex dal voordeel abonnement. 

De oudste is nu meerderjarig en wil dit graag zelf gaan regelen/beheren. Dat moet wel in een keer goed gaan, want kind is autistisch en er wordt wekelijks gebruik van gemaakt. Dus het is belangrijk dat dit vlekkeloos verloopt. 

Het is en wordt geen studentenreisproduct. 

Voor zover ik het nu begrepen heb moeten we dan nu 2 dingen doen:

1. Kind maakt eigen OV chipkaart account aan en voegt de OV kaart aan haar account toe. 

2. Kind maakt eigen NS account aan. En daarna val ik stil. Hoe zetten we dat abonnement nu op naam van kind?

 

Dus, twee vragen:

- klopt wat we nu bedacht hebben?

- hoe zetten we dat abonnement nu over?

icon

Beste antwoord door Laura NS 10 May 2024, 15:35

Bekijk origineel

21 reacties

Welkom op onze NS Community, KMvrtr! Goed dat je dit hier even checkt. Het huidige abonnement dient dan inderdaad in zijn geheel opgezegd te worden. Deze opzegging kan je vervolgens bevestigen bij een kaartautomaat of oplaadpunt.

Je kán, als de kaart nog lang genoeg geldig is, dezelfde kaart gebruiken. Maar het is voordeliger om een nieuwe kaart te bestellen wanneer je een NS Flex Dal Voordeel abonnement o.i.d. bestelt. Dan is de kaart gratis.

Je kind dient in dit geval enkel een eigen Mijn NS account aan te maken en met dat account kan er een NS Flex abonnement besteld worden. In het proces vult je kind de eigen gegevens in en moet er worden gekozen voor een nieuwe OV-chipkaart bij het abonnement. 

Op deze manier krijgt je kind een OV-chipkaart thuisgestuurd met het abonnement er al op! Kom je er zo uit?

Bedankt voor de snelle reactie.

 

Ik begrijp dat het dus niet zinvol is omde huidige ov kaart over zetten bij ov-chipkaart.nl.
OV kaart is overigens nog maar geldig tot 17-11-2024 zie ik net.

Dus bij aanvragen abo kun je direct ook een OV kaart aanvragen? 
En dat betekent dat het kind de oude OV kaart + abo gebruikt totdat de nieuwe kaart binnen is?
En met die nieuwe OV kaart start dan het nieuwe abonnement.
Correct?

 

Dat klopt helemaal. Tijdens het bestellen dien je alle gegevens van hem/haar in te vullen en dan te kiezen voor een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart. Je dient dan een pasfoto te uploaden en de kaart krijg je dan binnen een week thuis gestuurd. De oude kaart kan je blijven gebruiken tot de datum die erop staat, maar daar zal dan geen abonnement opstaan.

Reputatie 7
Badge +3

Opmerking: dal voordeel is als flex (reizen op rekening) en als reizen op saldo (tegoed opwaarderen) te verkrijgen.

Zeer terechte opmerking. Bedankt voor de toevoeging MoDe!

Reputatie 7
Badge

Nog een kleine aanvulling: ook een ov-chipkaart.nl-account maken kán wel. Het hoeft niet zoals hierboven al aangegeven maar het komt regelmatig voor dat reizen in MijnNS pas na dagen of zelfs weken te zien zijn en op ov-chipkaart.nl staan ze er wel vrijwel meteen. Met een NS Flex abonnement staat daar helaas alleen geen prijs bij.

Maar als het voor uw kind prettig is om snel te kunnen zien dat alles qua in- en uitchecken goed is gegaan, kan dit wellicht helpen. In ieder geval is belangrijk dat uw kind weet dat het zich niet druk hoeft te maken als reizen een behoorlijke tijd ontbreken in MijnNS. Dat is normaal, of nou ja, meer mensen hebben daar last van en dat ligt niet aan hen.

Badge +3

Het huidige abonnement (NS Flex met jezelf als contracthouder) kan je beéindigen via https://www.ns.nl/abonnementen/#/online-beeindigen (kies voor in zijn geheel opzeggen, niet voor omzetten naar Basis).

Na het verwijderen van de kaart (bij een servicepunt) is de kaart ‘vrij van producten’ en kan het (meerderjarige) kind zelf een abonnement bestellen.

Het kind maakt daarvoor natuurlijk een nieuwe Mijn NS account aan (dus op een eigen e-mailadres). Wie er betaalt maakt niet uit, dat kan vanaf elk IBAN.

En zoals @Olav93 aangeeft, een account bij OV-chipkaart.nl is zeker zinvol maar niet vereist.

... De oude kaart kan je blijven gebruiken tot de datum die erop staat, maar daar zal dan geen abonnement opstaan.


Dat lijkt me vreemd. Waarom zou daar geen abonnement meer op staan?

Zowel huidige OV kaart als huidige Flex abo staan op mijn naam.
Als mijn kind een eigen NS account aanmaakt en zelf een Flex abo met nieuwe OV kaart aanvraagt, dan stopt dat toch niet automatisch het al bestaande Flex abo op de oude (‘mijn’) OV kaart?

Reputatie 7
Badge +3

... De oude kaart kan je blijven gebruiken tot de datum die erop staat, maar daar zal dan geen abonnement opstaan.


Dat lijkt me vreemd. Waarom zou daar geen abonnement meer op staan?

Zowel huidige OV kaart als huidige Flex abo staan op mijn naam.
Als mijn kind een eigen NS account aanmaakt en zelf een Flex abo met nieuwe OV kaart aanvraagt, dan stopt dat toch niet automatisch het al bestaande Flex abo op de oude (‘mijn’) OV kaart?

Nee, het abonnement op de al bestaande Flex kaart stopt niet vanzelf. Dat dien je zelf op te zeggen en van de kaart te verwijderen, zoals Laura NS al had aangegeven. Doe je dat niet dan blijft het abonnment op de huidige kaart doorlopen en betaal je er ook voor. Dan betaal je dus dubbel, één keer voor een abonnement op de huidige kaart in jouw account en nog een keer voor het abonnement op de nieuwe kaart in het account van je kind. 

... De oude kaart kan je blijven gebruiken tot de datum die erop staat, maar daar zal dan geen abonnement opstaan.


Dat lijkt me vreemd. Waarom zou daar geen abonnement meer op staan?

Zowel huidige OV kaart als huidige Flex abo staan op mijn naam.
Als mijn kind een eigen NS account aanmaakt en zelf een Flex abo met nieuwe OV kaart aanvraagt, dan stopt dat toch niet automatisch het al bestaande Flex abo op de oude (‘mijn’) OV kaart?

Nee, het abonnement op de al bestaande Flex kaart stopt niet vanzelf. Dat dien je zelf op te zeggen en van de kaart te verwijderen. Doe je dat niet dan blijft het doorlopen en betaal je er ook voor. Dan betaal je dus dubbel, één keer voor een abonnement op de bestaande kaart in jouw account en nog een keer voor het abonnement op de nieuwe kaart in het account van je kind. 

Ja, dat dacht ik dus al. Bedankt voor de bevestiging! 👍

Opmerking: dal voordeel is als flex (reizen op rekening) en als reizen op saldo (tegoed opwaarderen) te verkrijgen.


Bedankt! Goede aanvulling voor als iemand anders met soortgelijke vraag dit draadje terugleest.

Mijn kind wilde eigenlijk liever Op Saldo. Dit omdat je dan heel bewust steeds zelf voor saldo moet zorgen en dus weet hoeveel kosten je maakt. 
Maar kind kiest toch bewust voor Flex. Anders kun je geen fiets stallen of OV fiets gebruiken en andere nuttige mogelijkheden. ​​​​​​​

 

Badge +3

Zowel huidige OV kaart als huidige Flex abo staan op mijn naam.
Als mijn kind een eigen NS account aanmaakt en zelf een Flex abo met nieuwe OV kaart aanvraagt, dan stopt dat toch niet automatisch het al bestaande Flex abo op de oude (‘mijn’) OV kaart?

Klopt, jij bent op dit moment de contracthouder en zult het abonnement op de kaart moeten beëindigen (als het geen Flex is via de Klantenservice) en zorgen dat het verwijderd wordt bij een servicepunt.

De kaart staat natuurljk op de naam van je kind (kaarthouder), dus die kan bij meerderjarig de kaart gewoon gebruiken voor elk ander abonnement (ook student natuurlijk).

Een nieuwe kaart aanvragen bij een abonnement (behalve Flex Basis en Weekend Voordeel) is gratis, en dan heeft ze een kaart die nog 5 jaar mee kan. Levertijd een week.

De huidige kaart kan je dan gebruiken als reserve.

Badge +3

Maar kind kiest toch bewust voor Flex. Anders kun je geen fiets stallen of OV fiets gebruiken

Deze twee kunnen wel bij reizen op saldo, maar moeten dan apart worden aangevraagd. Dat kan op deze pagina voor Stallen op rekening en op deze pagina voor OV-fiets. Maar sommige zaken, zoals wisselen naar eerste klas na inchecken, kunnen inderdaad alleen bij NS Flex.

Reputatie 7
Badge +3


Mijn kind wilde eigenlijk liever Op Saldo. Dit omdat je dan heel bewust steeds zelf voor saldo moet zorgen en dus weet hoeveel kosten je maakt. 
Maar kind kiest toch bewust voor Flex. Anders kun je geen fiets stallen of OV fiets gebruiken en andere nuttige mogelijkheden.

 

Fiets stallen en OV-fiets zitten niet standaard bij een saldo abonnement maar zijn wel apart af te sluiten bij een saldo abonnement. Ipv een all-in-one abonnement heb je dan aparte trein, OV-fiets en fietsstallen abonnementen op dezelfde kaart, werkt verder hetzelfde.

Reputatie 7
Badge +3

De huidige kaart kan je dan gebruiken als reserve.

Tot half november, want dan verloopt de huidige kaart. Voordeel van nu een nieuwe kaart is dat de huidige kaart dan niet vernieuwd hoeft te worden met het risico dat dat (weer eens) niet goed gaat bij NS. 

Badge +3

Ohh… wat is dit nu weer?

Ik krijg het niet voor elkaar om NS Flex in zijn geheel op te zeggen via https://www.ns.nl/abonnementen/#/online-beeindigen ❓

Hebbes, via Mijn NS werkt het wel!

 

Reputatie 7
Badge +3

Opmerking: dal voordeel is als flex (reizen op rekening) en als reizen op saldo (tegoed opwaarderen) te verkrijgen.


Bedankt! Goede aanvulling voor als iemand anders met soortgelijke vraag dit draadje terugleest.

Mijn kind wilde eigenlijk liever Op Saldo. Dit omdat je dan heel bewust steeds zelf voor saldo moet zorgen en dus weet hoeveel kosten je maakt. 
Maar kind kiest toch bewust voor Flex. Anders kun je geen fiets stallen of OV fiets gebruiken en andere nuttige mogelijkheden. ​​​​​​​

 

Met op saldo kun je een stallen op rekening en ov-fiets abonnement toevoegen. Dat heb ik.ook. je kunt ook via ov-chipkaart automatisch opwaarderen aanzetten.

….

Je kind dient in dit geval enkel een eigen Mijn NS account aan te maken en met dat account kan er een NS Flex abonnement besteld worden. In het proces vult je kind de eigen gegevens in en moet er worden gekozen voor een nieuwe OV-chipkaart bij het abonnement. …..


Hmmm. Moet je bij aanmaken Mijn NS account direct een keuze maken voor OV chipkaart of Betaalpas?
Dan zou je advies niet werken. Want voor zover ik nu begrijp moest de gratis nieuwe OV kaart worden aangevraagd bij het afsluiten van het Flex abonnement. 
Krijg net dit screenshot toegestuurd.

​​​​​​

Reputatie 7
Badge +3

….

Je kind dient in dit geval enkel een eigen Mijn NS account aan te maken en met dat account kan er een NS Flex abonnement besteld worden. In het proces vult je kind de eigen gegevens in en moet er worden gekozen voor een nieuwe OV-chipkaart bij het abonnement. …..


Hmmm. Moet je bij aanmaken Mijn NS account direct een keuze maken voor OV chipkaart of Betaalpas?
Dan zou je advies niet werken. Want voor zover ik nu begrijp moest de gratis nieuwe OV kaart worden aangevraagd bij het afsluiten van het Flex abonnement. 
Krijg net dit screenshot toegestuurd.

​​​​​​

Dan kun je pas het account aanmaken als de ov-kaart bezorgd is.

Reputatie 7
Badge +3

Bij bestellen van een nieuw abonnement krijg je de keuze om in te loggen op een MijnNS account of een nieuw account aan te maken. Als iemand nog geen MijnNS account heeft en een abonnement wil bestellen, moet dus een account worden aangemaakt bij het bestellen van het abonnement. 

 

 

Badge +3

Ja, die account wordt automatisch aangemaakt. als je kiest voor ‘Nieuw bij NS’, wat je kind dus is.

Geen idee waarom ze meteen vragen om er een ov-chipkaart of bankpas aan te koppelen.

Toevoegen van een Business Card zal niet lukken (en al zou het lukken dan zou het jouw kaart zijn en niet die van je kind), en om een bankpas toe te voegen moet die ooit gebruikt zijn voor een reis met OVpay.

Gewoon overslaan dus (doe ik later wel zodra ik mijn nieuwe kaart binnen heb)… Maar daar is dus geen knop voor ❓ Maar goed, vul gewoon het kaartnummer van je kind in, want die heeft ze dus.

Overigens wordt een nieuwe ov-chipkaart die je i.c.m. een (Flex) abonnement bestelt automatisch toegevoegd aan een (nieuwe) Mijn NS account.

Reageer