beantwoord

Met Weekend Vrij in de app naar de 1e klas

  • 23 March 2024
  • 8 reacties
  • 132 Bekeken

Ik heb en Weekend Vrij Abonnement voor de 1e klas en wil vandaag graag ermee reizen. In de App staat, dat ik momenteel in de 2e klas reis. Moet ik dit naar de 1e klas wisselen of niet?

icon

Beste antwoord door Thom 23 March 2024, 10:05

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Als u een eerste klas abonnement heeft en dat staat in uw bevestiging of bijvoorbeeld op Mijn NS, dan hoeft dat niet. Bij controle gaat deze vraag eventueel naar de computer en daar staat dat uw abonnement eerste klas is.

Uw weekendvrijabonnement staat op uw ov-chipkaart. U moet wel in - en uitchecken.

Geen zorgen, prettige reis.

Als u een eerste klas abonnement heeft en dat staat in uw bevestiging of bijvoorbeeld op Mijn NS, dan hoeft dat niet. Bij controle gaat deze vraag eventueel naar de computer en daar staat dat uw abonnement eerste klas is.

Uw weekendvrijabonnement staat op uw ov-chipkaart. U moet wel in - en uitchecken.

Geen zorgen, prettige reis.

Bedankt. Wat gebeuerd als ik in het Weekend de Instellingen in de App naar de 1e Klas wissele? Komen da extra Kosten?

Reputatie 7
Badge +4

Als u een eerste klas abonnement heeft, hoeft u niet te wisselen. Als u een tweede klas abonnement zou hebben, mag u niet eerste klas reizen. Als de conducteur u aantreft met een tweede klasabonnement in de eerste klas, krijgt u een correctietarief, maar dat is niet aan de orde. Als u tweedeklas zou hebben en eersteklas wilt reizen, adviseer ik u om het abonnement zelf naar de eerste klas om te zetten. Dat kost wel geld, maar is relatief goedkoop, een correctietarief kost per keer al 20 euro.

Reputatie 7
Badge +3

Als u een eerste klas abonnement heeft en dat staat in uw bevestiging of bijvoorbeeld op Mijn NS, dan hoeft dat niet. Bij controle gaat deze vraag eventueel naar de computer en daar staat dat uw abonnement eerste klas is.

Uw weekendvrijabonnement staat op uw ov-chipkaart. U moet wel in - en uitchecken.

Geen zorgen, prettige reis.

Bedankt. Wat gebeuerd als ik in het Weekend de Instellingen in de App naar de 1e Klas wissele? Komen da extra Kosten?

Die extra kosten komen er alleen als je doordeweeks gaat reizen en je de app op 1e klas hebt gezet. Dan ga je 1e klas tarief betalen. In het weekend heb je met een 1e klas abonnement geen extra kosten.

Reputatie 3

Betaalt u €34,95 p.m, dan reist u 2de klas.

Betaalt u €43,95 p.m, dan reist u tussen vrijdag 18.30 uur tot maandag 4.00 uur (ochtend) 1ste klas. Doordeweekse 2de klas (op tarief).

Badge +3

Betaalt u €43,95 p.m, dan reist u tussen vrijdag 18.30 uur tot maandag 4.00 uur (ochtend) 1ste klas. Doordeweekse 2de klas (op tarief).

Dat kan ook € 47,35 zijn (doordeweekse dalurenkorting erbij).

De instelling in Mijn NS (website of app) bepaalt de reisklasse voor doordeweeks. 1e klas is 70% duurder dan 2e klas.

Je mag tot 15 minuten na een incheck nog wisselen van 2e naar 1e klas, dus laat dat schuifje gerust op 2e klas staan.

Reputatie 7
Badge +4

Het is niet zo voor de hand liggend maar in sommige gevallen wordt er met een eerste klas abonnement tweede klas gereisd

Dalvrij abonnementshouders van de eerste klas kunnen zondere verder kosten eerste klas reizen, voorzover ze inchecken in de daluren. Maar wat als er een keer toch in de spits gereisd moet worden? Eerste klas vol tarief is duur en sommigen willen dan liever tegen lagere, dan wel minder hoge kosten, tweedeklas reizen. Dat kan middels een instelling in de app.

Als u een aanvulling op uw eerste klas abonnement voor met korting reizen door de week heeft, wat ik gezien de geringe meerprijs altijd aanraadt, dan kunt u dat ook voor de tweede klas nemen. Voor heel veel mensen is dat prettig. Maar dat het zowel aantrekkelijk als verwarrend is, valt goed te begrijpen. Vandaar dat die mogelijkheid gekozen kan worden in de app.

Badge +3

Ik vermoed dat veel mensen met Weekend Vrij doordeweeks helemaal niet reizen (of daar een ander abonnement zoals een studentenreisproduct voor hebben).

Dan heb je die dalurenkorting (€ 3,40 per maand) dus niet nodig (en het schuifje in Mijn NS ook niet), maar handig dat het kan!

Reizigers met 1e klas Traject Vrij hebben pech, die reizen buiten hun traject altijd 1e klas (het schuifje doet niets).

Reageer