beantwoord

Nieuw abonnement fietskluis - sleutel past niet

  • 26 March 2024
  • 3 reacties
  • 87 Bekeken

Ik heb drie weken geleden een abonnement afgesloten voor een fietskluis op station Breda-Prinsenbeek. Iets dat daar erg nodig is, want onbemand en er zijn al drie fietsen van me gestolen en eentje kapotgetrapt.

Vorige week ontving ik de sleutel, vanmorgen kon ik voor het eerst mijn kluis uitproberen … dacht ik.

Aangekomen op station wil ik de kluis openen, maar de sleutel past niet. Ik denk nog, heb ik het verkeerd onthouden? En dan begint het gedoe.

  • In mijn mail, noch in mijn NS account is ergens info over het kluisabonnement te vinden, laat staan wat het juiste kluisnummer is
  • Klantenservice is wel bereikbaar maar blijkbaar is het systeem waarin wordt bijgehouden wie welke kluis heeft gehuurd erg traag. Na een kleine 10 minuten (en een gemiste trein) meldt de medewerkster dat ze niet in het systeem komt. Ze wil me doorverbinden naar een andere medewerkster die er vast wel in komt. Ik zeg nog (want IT-er) - weet je het zeker? Want als een het bij jou niet doet dan vraag ik me af of het bij een andere medewerkster wel lukt.
  • Ik word toch doorverbonden, kan bij de nieuwe medewerkster het hele verhaal opnieuw uitleggen, en krijg daar weer de mededeling dat ook deze medewerkster niet in het systeem komt. Zucht. Niemand kan me vertellen welke kluis ik precies gehuurd heb.
  • Ik besluit mijn fiets op hoop van zegen toch maar te stallen inclusief stevig slot, en zit een dagje te nagelbijten of mijn fiets niet ondertussen gestolen is. Gelukkig is dat niet het geval.
  • Intussen heb ik een mailtje gekregen van de NS, met het kluisnummer, dat ik dus wel goed onthouden had. Ik probeer nogmaals mijn kluis open te krijgen met de toegestuurde sleutel, maar hij past echt niet.
  • De medewerkster bij de klantenservice zegt dat ze er niks mee kan, en dat ik morgen moet terugbellen als er mentoren op de vloer zijn.

Ik heb hier toch wel een aantal vragen bij.

Waarom werken we hier nog met een archaïsch systeem zoals een fysieke sleutel die onhandig met een plakbandje op een papieren brief met de post opgestuurd wordt? Waarom niet een pasje, een code, desnoods een qr code? Want dit lijkt me vragen om moeilijkheden.

Waarom is nergens online in te zien wat mijn contractgegevens of kluisnummer zijn?

En waarom kan ik hier niet meteen mee geholpen worden?

icon

Beste antwoord door Daniël NS 26 March 2024, 21:25

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 6

Hey WendyT74. Welkom bij de NS Community.

Dit is een extreem nare ervaring als ik het zo lees. De exacte reden waarom we werken met een fysieke sleutel kan ik je helaas niet geven, maar ik weet wel dat dit een bewuste keuze geweest is in de tijd dat de kluizen geïntroduceerd zijn. Dit heeft nadelen zoals bijvoorbeeld een verkeerde sleutel levering, maar ook weer voordelen omdat er geen kans is dat iemand een pas/qr code kan namaken/bootsen indien dergelijke hardware gebruikt wordt. Omdat het zo simpel is, heeft het ook minder punten waar het fout op kan gaan. 

Er is vaker vraag geweest voor een portaal om dit online in te zien, maar tot op heden zijn er nog geen plannen om dit zichtbaar te maken in je Mijn NS account. Ik zet dit wel voor je door als feedback dat men dit zeer graag zelf in wil zien. 

Dan als laatste over het systeem zelve. Ik praat dan even uit eigen ervaring, maar dit is inderdaad een zeer sloom systeem en wil nog wel eens bij sommige collega's spontaan niet te gebruiken zijn, vandaar ook het doorverbinden. Onze IT afdeling is hier natuurlijk ook op de hoogte van en is aan het werk om dit beter te laten verlopen, maar dit blijkt alles behalve simpel. 

Ik heb wel meteen een oplossing voor je. Je dient nogmaals contact op te nemen met de klantenservice. Er dient een duidelijke notitie gemaakt te worden bij je gegevens in het algemene en het fietskluis systeem over dit incident en de vervolg stappen kunnen dan meteen verwerkt worden door de medewerker. Helaas kan ik dit hier niet voor je doen. 

 

Badge +3

Er zijn meer (archief) topics over fouten met nummers van fietskluizen en sleutels, en super veilig is het ook niet (redelijk grootschalige diefstal Helmond/Geldrop/Eindhoven met valse sleutels en zo).

Dan liever inderdaad openen met een ov-chipkaart, pincode, RFID tag, IMEI of e-sim van je telefoon, vingerafdruk (of andere 2-factor authenticatie).

Hoeven ze ook geen (dure) sloten/cilinders te vervangen bij verlies van een sleutel, of als een kwaadwillende persoon een kopie van een sleutel (of master-sleutel voor alle kluizen) in handen weet te krijgen.

Een BlueTooth verbinding lijkt me wel wat, dus alleen als jij in de buurt bent (binnen 10 meter of zo) kan je dan via een app (en je vingerafdruk of pincode op je telefoon) de kluis openen, of voor de smartphone-tegenstanders gewoon met je ov-chipkaart of bankpas (iets minder veilig, dus daar wel toestemming voor geven eerst).

Als men iets soortgelijks met tienduizenden OV-fietsen kan/wil (sleutels doen we niet meer aan!) dan kan dat net zo goed met fietskluizen…. 

Reputatie 7

Euh… Robert… dat was geen succes met dat fietsslot zonder sleutel, he ?

Reageer