beantwoord

Traject vrij: Roermond-Sittard

  • 23 March 2024
  • 6 reacties
  • 140 Bekeken

Ik heb een traject vrij abonnement tussen Roermond en Sittard. Nu ga ik een keer per week reis naar station Echt. Is het traject vrij abonnement ook geldig als ik ik in Echt in en uitstap?

icon

Beste antwoord door Momo 23 March 2024, 17:20

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Voor een Traject Vrij abonnement Roermond - Sittard kunt u kiezen met welke vervoerder gereisd zal worden. De keuzes zijn: alleen met NS of alleen met Arriva of een vrije keuze. Wilt u van of naar Echt zonder extra kosten dan kan dat alleen met Arriva en zult u hiervoor optie 2 of 3 moeten hebben gekozen. Als u een Traject Vrij met alleen NS heeft dan zult u extra moeten betalen wanneer u in Echt in of uitstapt. 

 

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Normaal gesproken zal iemand met Traject Vrij de NS variant hebben, zie Mijn NS welke je hebt (af te zien aan de prijs, want de vervoerderskeuze zal daar niet bij staan denk ik).

Het prijsverschil is € 34,20 (Arriva is duur in Limburg 😥) dus voor eens per week vanuit Roermond (€ 3,94 enkele reis voltarief) of vanuit Sittard (€ 3,72 voltarief) kan je ervoor kiezen om te wisselen naar Vrije keuze, maar veel gaat het niet uitmaken.

Als je (soms) buiten de spits kunt reizen dan kan je beter niet wisselen, want op een reis met Arriva krijg je 40% korting.

Als je alleen van Roermond naar Echt wil betaal je als je met alleen de bus gaat € 5,04 vol tarief en anders € 3,32 met korting terwijl een Altijd Voordeel Korting ongeveer € 126,00 is. Maar dan zul je met buslijn 67 gaan reizen via Maasbracht en dat duurt wel gemiddeld 3 kwartier. Met de trein is het ook Arriva. Weet alleen niet of het treinpersoneel van Arriva daar Nederlands spreekt?  Alleen ik vind het openbaar vervoer in Limburg helaas waardeloos omdat de service bij Arriva nog veel slechter is. En ik heb gelezen dat Arriva meestal Engelssprekende buschauffeurs in gaan zetten dus ze spreken ook niet met de zachte G en laat staan dat ze Nederlands spreken.  

Badge +3

Weet alleen niet of het treinpersoneel van Arriva daar Nederlands spreekt?  Alleen ik vind het openbaar vervoer in Limburg helaas waardeloos omdat de service bij Arriva nog veel slechter is. En ik heb gelezen dat Arriva meestal Engelssprekende buschauffeurs in gaan zetten dus ze spreken ook niet met de zachte G en laat staan dat ze Nederlands spreken.  

Nederlands spreken lijkt me wel een vereiste voor conducteurs in een trein 😅

En Limburgs is redelijk goed te verstaan hoor, ondanks het ‘woezewoezewa geworre’ gehalte. Bel voor de grap eens met NS Klantenservice en krijg iemand uit Paramaribo aan de lijn. Hopi bon! 🤣

Voor een bus naar Echt (vanuit Roermond of Sittard) moet je je agenda raadplegen (althans, in de jaren 90 was dat zo tussen Susteren en Echt). Die reden 5 keer per dag elke 2 uur of zo… 😥

 

Nederlands spreken lijkt me wel een vereiste voor conducteurs in een trein 😅

Het gaat over buschauffeurs, de treinen van Arriva in Limburg hebben geen vaste conducteurs.

Ik denk dat binnen tien jaar een groot deel van de buschauffeurs uit het buitenland zal komen en dus veelal geen Nederlands zal spreken. Dat is onvermijdelijk aangezien Nederlanders veelal nog maar twee of drie dagen per week willen werken.

Reputatie 7
Badge +3

Bijzonder, iemand vraagt of met een Traject Vrij Roermond - Sittard het abonnement ook geldig is bij reizen van en naar Echt en vervolgens worden er bussen bijgehaald en of trein of buspersoneel wel Nederlands spreekt. 

 

Reageer