beantwoord

Hoe andere treinvervoerders dan de NS uitsluiten in de reisplanner?

  • 29 March 2024
  • 30 reacties
  • 462 Bekeken

Reputatie 5
  • Reisadviseur**
  • 221 reacties

Nu de NS steeds meer vervoerbewijzen verkoopt die niet geldig zijn bij andere treinvervoerders, hoe kunnen eigenlijk reizen gepland worden waarbij Arriva, Blauwnet etc. kunnen worden uitgesloten?

Ik zie wel de opties om bus, tram, metro en veerboot uit te vinken, maar nergens die andere vervoerbedrijven.

icon

Beste antwoord door rvdborgt 29 March 2024, 22:39

Bekijk origineel

30 reacties

Volgens mij kan dat niet. Behalve het Jongerenticket zou ik ook weinig kaartsoorten weten die bij andere vervoerders niet geldig zijn.

Reputatie 5

De recent geïntroduceerde 'PrijsTijd Deals' zijn alleen bij de NS geldig.

Badge +3

Dat kan via https://www.rijdendetreinen.nl/tickets/tariefafstanden en dan alleen NS aanvinken.

Voor bijv. Groningen - Enschede word je dan niet vanaf Zwolle met Blauwnet gestuurd (173 TE), maar gewoon met NS via Deventer (198 TE) . Extra reistijd nog geen 20 minuten.

Zie (gerelateerd) 

Edit: oh wacht, voor die PrijsTijd Deal tickets gaat dat ‘m niet worden natuurlijk.

Badge +3

Mijn vorige reactie klopt niet helemaal, want die Tariefafstanden tool van Rijdendetreinen geeft ook NS adviezen van/naar bijv. Echt.

Daar komen weliswaar NS treinen langs, maar die stoppen daar niet! 🙄

Reputatie 5

Mijn vorige reactie klopt niet helemaal, want die Tariefafstanden tool van Rijdendetreinen geeft ook NS adviezen van/naar bijv. Echt of Enschede Kennispark.

Daar komen weliswaar NS treinen langs, maar die stoppen daar niet! 🙄

De NS stopt doordeweeks in de spits wel degelijk op Enschede Kennispark.

Reputatie 5

Dat kan via https://www.rijdendetreinen.nl/tickets/tariefafstanden en dan alleen NS aanvinken.

Voor bijv. Groningen - Enschede word je dan niet vanaf Zwolle met Blauwnet gestuurd (173 TE), maar gewoon met NS via Deventer (198 TE) . Extra reistijd nog geen 20 minuten.

Zie (gerelateerd) 

Edit: oh wacht, voor die PrijsTijd Deal tickets gaat dat ‘m niet worden natuurlijk.

Mooie website, maar daar kan men dus geen PrijsTijd Deal aanschaffen.

Deze vraag stel ik concreet omdat een kennis al weet dat ze eind april in de daluren van Meppel naar Hengelo moet. Op ns.nl kunnen wel aparte e-tickets Meppel-Deventer en Deventer-Hengelo met 60% korting worden geboekt, maar niet 1 doorgaand ticket via Deventer. Alle adviezen Meppel-Hengelo zijn met Blauwnet net ietsje sneller, dus alleen die toont de reisplanner. Met omslachtige aparte e-tickets zou die reis via Deventer al vele euro's goedkoper zijn

Reputatie 7
Badge +1

Mooie website, maar daar kan men dus geen PrijsTijd Deal aanschaffen.

Deze vraag stel ik concreet omdat een kennis al weet dat ze eind april in de daluren van Meppel naar Hengelo moet. Op ns.nl kunnen wel aparte e-tickets Meppel-Deventer en Deventer-Hengelo met 60% korting worden geboekt, maar niet 1 doorgaand ticket via Deventer. Alle adviezen Meppel-Hengelo zijn met Blauwnet net ietsje sneller, dus alleen die toont de reisplanner. Met omslachtige aparte e-tickets zou die reis via Deventer al vele euro's goedkoper zijn

Je kunt 1 via-station opgeven, maar… dan zie ik helaas geen PrijsTijd-deal meer.

Reputatie 5

Dat effect van een 'via-station' invullen hadden wij inmiddels ook ontdekt. Zodra dat gedaan wordt, biedt ns.nl geheel geen deals meer aan :-(

Reputatie 7
Badge +3

Die prijsdeals zijn niet voor niets zo goedkoop.

Reputatie 5

Die prijsdeals zijn niet voor niets zo goedkoop.

En wat bedoelt u hiermee te zeggen?! Dat de NS die deals eigenlijk liever niet wil verkopen en wil dat klanten bij voorkeur hun geld aan Blauwnet uitgeven?

Reputatie 5

Laat me onze situatie even exact illustreren voor donderdag 25 april, begin van de middag van Meppel naar Hengelo:

Het advies van de reisplanner kost €18,59 - vertrek 12:26 aankomst 13:43 - overstappen in Zwolle van de NS op het sprintertje van Blauwnet

 

via Deventer reizen betekent een extra overstap, maar de reis duurt met comfortabele intercity-treinen totaal slechts 8 minuutjes langer:

op ns.nl wordt voor deze via-route geen zgn. PrijsTijd Deal aangeboden (en vanwege de omweg wordt het normale tarief dan nog duurder)

 

Maar nu komt het! Die deals worden wél aangeboden als men precies diezelfde reis in de planner opknipt:

Dan kost het opgeteld slechts €9,76 = bijna de helft van wat de route met overstappen op Blauwnet kost.

Kennelijk zijn al die treinen zo rustig dat de NS denkt te moeten prijsstunten om tenminste wat extra klanten te trekken. Maar tegelijkertijd is er via de website geen manier om dit doorgaand te boeken. Vreemd.

Reputatie 7
Badge +3

Die prijsdeals zijn niet voor niets zo goedkoop.

En wat bedoelt u hiermee te zeggen?! Dat de NS die deals eigenlijk liever niet wil verkopen en wil dat klanten bij voorkeur hun geld aan Blauwnet uitgeven?

Dat je bij die lage prijzen niet veel kunt verwachten. Blijkbaar wilden de andere vervoerders hier niet aan mee doen.

Wil je gebruik maken van die prijsdeals dan zul je in dit geval 2 tickets moeten kopen en alleen met NS reizen.

 

Reputatie 5

Die prijsdeals zijn niet voor niets zo goedkoop.

En wat bedoelt u hiermee te zeggen?! Dat de NS die deals eigenlijk liever niet wil verkopen en wil dat klanten bij voorkeur hun geld aan Blauwnet uitgeven?

Dat je bij die lage prijzen niet veel kunt verwachten. Blijkbaar wilden de andere vervoerders hier niet aan mee doen.

Wil je gebruik maken van die prijsdeals dan zul je in dit geval 2 tickets moeten kopen en alleen met NS reizen.

 

Dat andere vervoerders hier niet in mee willen doen is hun goed recht. Maar de NS begint dus met veel bombarie een commercieel initiatief om op zeer rustige tijdstippen extra klanten te trekken door middel van lagere tarieven. Daarmee zouden dus theoretisch ook gemakkelijk wat klanten van die concurrerende treinvervoerders afgevangen kunnen worden, maar of de een of andere reden is dit domweg technisch niet in de reisplanner geïmplementeerd.

@egh

De prijsdeals zijn weinig praktisch, meer de zoveelste gekunstelde frutsel van NS Marketing. Ze worden niet voor alle verbindingen aangeboden en om 60% korting te krijgen moet je ver van te voren boeken zonder mogelijkheid tot veranderen of annuleren.

Jouw voorbeeld van vier weken van te voren een kaartje aanschaffen van Meppel naar Hengelo is weinig praktisch. Daarnaast moet je extra overstappen en duurt het langer. 

Ik adviseer jouw kennis om een Flex DalVoordeel aan te schaffen. Dat geeft buiten de spits altijd 40% voordeel, je hoeft niet ver van te voren te boeken en het is ook geldig bij BlauwNet, Arriva, etc.

Reputatie 7
Badge +3

Die prijsdeals zijn niet voor niets zo goedkoop.

En wat bedoelt u hiermee te zeggen?! Dat de NS die deals eigenlijk liever niet wil verkopen en wil dat klanten bij voorkeur hun geld aan Blauwnet uitgeven?

Dat je bij die lage prijzen niet veel kunt verwachten. Blijkbaar wilden de andere vervoerders hier niet aan mee doen.

Wil je gebruik maken van die prijsdeals dan zul je in dit geval 2 tickets moeten kopen en alleen met NS reizen.

 

Dat andere vervoerders hier niet in mee willen doen is hun goed recht. Maar de NS begint dus met veel bombarie een commercieel initiatief om op zeer rustige tijdstippen extra klanten te trekken door middel van lagere tarieven. Daarmee zouden dus theoretisch ook gemakkelijk wat klanten van die concurrerende treinvervoerders afgevangen kunnen worden, maar of de een of andere reden is dit domweg technisch niet in de reisplanner geïmplementeerd.

Het is de NS die op rustige uren meer reizigers wilt trekken.

Reputatie 5

@egh

De prijsdeals zijn weinig praktisch, meer de zoveelste gekunstelde frutsel van NS Marketing. Ze worden niet voor alle verbindingen aangeboden en om 60% korting te krijgen moet je ver van te voren boeken zonder mogelijkheid tot veranderen of annuleren.

Jouw voorbeeld van vier weken van te voren een kaartje aanschaffen van Meppel naar Hengelo is weinig praktisch. Daarnaast moet je extra overstappen en duurt het langer. 

Ik adviseer jouw kennis om een Flex DalVoordeel aan te schaffen. Dat geeft buiten de spits altijd 40% voordeel, je hoeft niet ver van te voren te boeken en het is ook geldig bij BlauwNet, Arriva, etc.

Dat u die prijsdeals niet praktisch vind mag natuurlijk ,@Tamzin Mijn kennis heeft het helaas financieel niet breed en reist zeer sporadisch per trein. Deze reis eind april ligt al vast. Voor haar is bijna een tientje besparen veel geld (daar eet zij meerdere dagen van), die 8 minuutjes langere reistijd weegt prima op. Bovendien is zij technisch niet zo onderlegd, vandaar ook dat ik dit voor haar uitzoek. Al het in-/om-/uitchecken met de chipkaart is veel lastiger dan simpelweg te reizen met een A4'tje waarop de reis gewoon af te lezen is.

Reputatie 5

Die prijsdeals zijn niet voor niets zo goedkoop.

En wat bedoelt u hiermee te zeggen?! Dat de NS die deals eigenlijk liever niet wil verkopen en wil dat klanten bij voorkeur hun geld aan Blauwnet uitgeven?

Dat je bij die lage prijzen niet veel kunt verwachten. Blijkbaar wilden de andere vervoerders hier niet aan mee doen.

Wil je gebruik maken van die prijsdeals dan zul je in dit geval 2 tickets moeten kopen en alleen met NS reizen.

 

Dat andere vervoerders hier niet in mee willen doen is hun goed recht. Maar de NS begint dus met veel bombarie een commercieel initiatief om op zeer rustige tijdstippen extra klanten te trekken door middel van lagere tarieven. Daarmee zouden dus theoretisch ook gemakkelijk wat klanten van die concurrerende treinvervoerders afgevangen kunnen worden, maar of de een of andere reden is dit domweg technisch niet in de reisplanner geïmplementeerd.

Het is de NS die op rustige uren meer reizigers wilt trekken.

Dat lijkt mij ook. Daarom vind ik het zo vreemd dat het daadwerkelijk kopen zo ingewikkeld gemaakt wordt.

@egh 

Het is ook meer een marketing actie. Het moet geen inkomstenderving worden.

Reputatie 5

Ook een marketingactie zal onderaan de streep voor de NS rendabel moeten zijn. De reis die ik illustreerde zou de NS méér inkomsten opleveren dan het simpele advies van de reisplanner, want dan gaat het grootste deel van de reiskosten naar Blauwnet.

Reputatie 7

Alweer een staaltje misleiding dat ongetwijfeld ook weer een hoop kwaad bloed gaat zetten en voor de nodige overlast gaat zorgen.

Zo maak je verder van iets als het kopen en gebruiken van een treinkaartje, dat zo duidelijk en eenvoudig als mogelijk zou moeten zijn, steeds meer een absurde opgave waarbij alle voetangels en klemmen niet meer te overzien zijn.

Ook een marketingactie zal onderaan de streep voor de NS rendabel moeten zijn. De reis die ik illustreerde zou de NS méér inkomsten opleveren dan het simpele advies van de reisplanner, want dan gaat het grootste deel van de reiskosten naar Blauwnet.

Ik denk niet dat NS tijd en moeite gaat steken in zo'n concurrentie kruistocht die vrijwel nergens speelt. Het leeuwendeel van de reizigers zal sowieso kiezen voor een rechtstreekse, kortere en snellere verbinding, los van de vervoerder.

Daarnaast is 99,9% van de reizigers sowieso niet genegen iets simpels als een treinkaartje een maand van te voren te kopen met het risico het uiteindelijke niet te gebruiken 

Zo maak je verder van iets als het kopen en gebruiken van een treinkaartje, dat zo duidelijk en eenvoudig als mogelijk zou moeten zijn, steeds meer een absurde opgave waarbij alle voetangels en klemmen niet meer te overzien zijn.

Met dit soort Tijddeal kaartjes wordt het aanschaffen van een kaartje langzamerhand ingewikkelder dan het boeken van een drieweekse cruise in de Caraïben. Een totaal overbodige actie mijns inziens. De slogan "keep it simple" is aan NS Marketing niet besteed, hoe ingewikkelder hoe beter.

Het is me ook een raadsel hoe NS denkt hiermee extra inkomsten te genereren, ik vrees dat het vooral extra kosten genereert omdat er weer vele tientallen mensen bij de Marketing, de IT, de Klantenservice, etc. mee beziggehouden worden. Los van alle gezeur over toch willen annuleren .

Badge

Daarnaast is 99,9% van de reizigers sowieso niet genegen iets simpels als een treinkaartje een maand van te voren te kopen met het risico het uiteindelijke niet te gebruiken 

Gezien de wildgroei aan topics op dit forum van mensen die hun gekochte e-ticket willen annuleren of wijzigen, valt dat percentage toch een stuk lager uit, schat ik zo ;)

Daarnaast is 99,9% van de reizigers sowieso niet genegen iets simpels als een treinkaartje een maand van te voren te kopen met het risico het uiteindelijke niet te gebruiken 

Gezien de wildgroei aan topics op dit forum van mensen die hun gekochte e-ticket willen annuleren of wijzigen, valt dat percentage toch een stuk lager uit, schat ik zo ;)

In het leeuwendeel van de gevallen gaat dat om mensen die hun kaartje een of twee dagen tevoren kopen en dan de verkeerde datum (zeggen te) hebben ingevoerd.

Reputatie 7
Badge +3

De reisplanner geeft een reisadvies gebaseerd op reistijd, aantal overstappen en denk ook aantal tariefeenheden. Voor een reis van Meppel naar Hengelo is dat dus een gedeelte met Blauwnet, en niet omreizen via Deventer. En dat is met of zonder PrijsTijd Deals. Ook bij het aanschaffen van een Traject Vrij op deze route krijg je bij routekeuze niet de optie van alleen met NS via Deventer. 

Zou je zonder een PrijsTijd Deal via Deventer gaan, zou je daar uit en weer in moeten checken omdat voor die reis niet de reisplanner volgt. Dan gaat NS nu met PrijsTijd Deal ook niet speciaal hiervoor het reisadvies aanpassen zodat je wel van die deals gebruik kan maken. Wil je wel via Deventer reizen, zul je de reis moeten opsplitsen en aparte tickets kopen.

Reageer