beantwoord

Korte overstaptijd wel vermelden in reisplanner (eventueel met waarschuwing)

  • 2 April 2024
  • 13 reacties
  • 229 Bekeken

Reputatie 2

ik reis regelmatig van Bergen op Zoom naar Alphen ad Rijn (of andersom) via Leiden. De normale overstaptijd is 7 à 8 minuten. Regelmatig heeft de trein in Leiden vertraging en verdwijnt de overstap uit de reisplanner (Overstap niet mogelijk staat er dan). Gisteravond bijvoorbeeld had ik nog 3 minuten. Als je echter strategisch gaat staan (voor de deur vlakbij de trap) haal je die overstap makkelijk in 2 of zelfs 1 minuut.

Het lijkt mij handig om in de NS Reisplanner (App) te melden dat der overstap krap is maar als je je best doet je deze wel haalt; bijvoorbeeld de melding aanpassen naar: Overstap waarschijnlijk niet mogelijk (<3 minuten)

 

icon

Beste antwoord door MoDe 2 April 2024, 13:45

Bekijk origineel

13 reacties

ik reis regelmatig van Bergen op Zoom naar Alphen ad Rijn (of andersom) via Leiden. De normale overstaptijd is 7 à 8 minuten. Regelmatig heeft de trein in Leiden vertraging en verdwijnt de overstap uit de reisplanner (Overstap niet mogelijk staat er dan). Gisteravond bijvoorbeeld had ik nog 3 minuten. Als je echter strategisch gaat staan (voor de deur vlakbij de trap) haal je die overstap makkelijk in 2 of zelfs 1 minuut.

Het lijkt mij handig om in de NS Reisplanner (App) te melden dat der overstap krap is maar als je je best doet je deze wel haalt; bijvoorbeeld de melding aanpassen naar: Overstap waarschijnlijk niet mogelijk (<3 minuten)

Als zo'n overstap vermeld wordt is NS ook verplicht geld terug te geven als het mislukt.

Reputatie 7
Badge +3

Wat voor jou haalbaar kan zijn, zal voor anderen niet haalbaar zijn. Er zijn standaardtijden voor overstappen. Valt de overstap niet meer onder die tijd, dan wordt deze niet vermeld.

Reputatie 2

@MoDe je hebt gelijk, vandaat mijn voorstel tot de veranderde melding Overstap waarschijnlijk niet mogelijk (<3 minuten). Vroeger ging ik vaak van Utrecht naar Delft via R’dam (met een volgens NS niet mogelijke overstap van 2 minuten.) 9 van de 10 keer haalde ik die. 
ik snap dat niet iedereen het haalt, maar het is fijn als je weet dat er een overstap is binnen 2 minuten die je wellicht kan halen. als je niet weet dat die er is, doe je niet eens een poging...

@Tamzin als ik de overstap niet gehaald had, zou ik sowieso geld terug kunnen vragen omdat ik een half uur later in Alphen aangekomen was.

Reputatie 7
Badge +1

Als zo'n overstap vermeld wordt is NS ook verplicht geld terug te geven als het mislukt.

Maar is NS dat bij het missen van die overstap sowieso niet al? Die overstap staat, zoals ik het verhaal begrijp, normaliter wel gewoon aangegeven maar is door vertraging rood doorkruist.

Wanneer de bovenste trein dan vertraagd is, dan wordt in dit geval geadviseerd de volgende trein te nemen (want overstap niet meer te halen) en dus heb je een half uur extra reistijd.

Reputatie 2

klopt, in BoZ was er nog niks aan de hand. De vertraging ontstond pas toen onze trein 5 min moest wachten op een sprinter voor ons bij Delft (het is daar maar twee sporen dus inhalen kan niet). 

Als je dan ververs klikt in de App valt de overstap weg (Overstap niet mogelijk), in Leiden was de vertraging nog steeds 5 minuten dus had ik 3 minuten om van spoor 5 naar spoor 1 te lopen (wat makkelijk kan)

Reputatie 7
Badge +3

Het klinkt heel makkelijk, even de melding aanpassen. Maar het heeft nogal wat haken en ogen.

Je plant nu een reis met één overstap. Maar wat als je een reis met meerdere overstappen plant? Je krijgt dan mogelijk tig reisadviezen, waarvan het merendeel niet haalbaar is. Dat levert alleen maar enorme vervuiling op.

Reputatie 7
Badge +3

Als de voor de meesten niet haalbare overstap wel vermeld wordt, dan is het de vraag of je vertraging kunt claimen als je die overstap niet haalt. In de reisplanner worden alleen haalbare overstappen aangegeven.

Reputatie 2

@mrfreeze Dan zou je ervoor kunnen kiezen om die melding alleen te geven bij max 1 overstap.

Een extra tabblad in de Reisplanner zou ook een handige optie zijn: in Tabblad 1 hou je dan de vertraging van je huidige trein in de gaten, terwijl je in Tabblad 2 je vervolg plant. In mijn voorbeeld:

Tabblad 1 BoZ → Leiden

Tabblad 2 Leiden → Alphen adR

Je kan dan zelf aan de hand van je vertraging  (tab 1) inschatten of je je aansluiting (tab 2) nog haalt. Als je dat nu wil doen moet je steeds opnieuw je reis plannen en wijzigen.

 

Maar de mogelijkheid van een tweede tabblad in de App is wellicht meer een Feature Request 😇

Reputatie 2

@MoDe het gaat mij niet om het claimen, maar de mogelijkheid kunnen zien is heel fijn. Mijn moeder gaat die overstap niet halen, maar ik zeker wel. Vandaar dus mijn aangepaste melding...

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe het gaat mij niet om het claimen, maar de mogelijkheid kunnen zien is heel fijn. Mijn moeder gaat die overstap niet halen, maar ik zeker wel. Vandaar dus mijn aangepaste melding...

Vertraging kan geclaimd worden op grond van de reisplanner. Wordt een overstap niet haalbaar dan wordt deze niet meer getoond en kun je mogelijk geld-terug-bij-vertraging claimen als je daardoor minstens een half uur vertraging hebt. Staat de te korte voor velen niet haalbare overstap er wel in en je haalt hem niet, dan kun je dus niets claimen want overstap werd weergegeven.

Ik snap niet waarom jij dit wilt, want ik zie bij vertraging in de reisplanner precies hoeveel tijd ik nog heb om mijn overstap wel of net niet te kunnen halen.

Badge +3

Er was ooit een (buitenlandse) website met een reisplanner die geen rekening hield met de ingecalculeerde overstaptijden, maar welke dat was weet ik niet.

Kan goed zijn dat het https://hafas.bene-system.com was, maar die kent de vertragingen niet en of die rekening houdt met werkzaamheden/beperkingen in de dienstregeling betwijfel ik ook.

Reputatie 7
Badge +2

@mrfreeze Dan zou je ervoor kunnen kiezen om die melding alleen te geven bij max 1 overstap.

Als je weet dat je een overstap best kunt halen als die krapper is dan de norm ben je natuurlijk al een reiziger met bovengemiddelde ervaring met die reis. Lijkt me een slecht plan dan zoiets in de app voor alle reizigers in te bouwen.

Ik plan bij onverwachte resultaten in de app sowieso al in delen (met een Vrij-abonnement maakt de route natuurlijk niet zo uit) en schat dan de haalbaarheid van een overstap vooral op basis van de werkelijke aankomsttijd aan en niet van wat de app vind. Dat is namelijk lang niet altijd betrouwbaar: de app geeft soms aan dat een trein vertraging inloopt terwijl dat in werkelijkheid niet gebeurt. Bijkomend voordeel is dat één venster dan volstaat: de vertrektijd van je aansluiting is alles wat je nodig hebt.

Op die manier schat ik bijvoorbeeld in of ik vanuit Leiden in Schiphol nog de trein naar Amersfoort haal, of dat ik beter kan blijven zitten tot Amsterdam Zuid waar de overstap cross platform is (en dus ook bij vertraging haalbaarder).

@Robert B Volgens mij houdt de DB planner geen rekening met NS normtijden. Die gaf in Amersfoort ook altijd nog de 2 minuten overstap op de IC Berlijn vanaf Utrecht toen NS 'm uit de planner gesloopt had.

Reputatie 2

@Daniel Omdat de Reisplanner geen (te) korte overstaptijden weergeeft plan ik ook in delen bij bekende reizen.

Het zou zeer handig zijn als de reisplanner meerdere Tabs heeft waar je die deelreizen in kan plannen, ipv steeds een ander deel opnieuw invoeren...

Reageer