beantwoord

Bevrijdingsdag 5 Mei


Reputatie 3

Op Bevrijdingsdag zullen er extra lange treinen naar Vlissingen, Haarlem en Zwolle rijden, want daar zijn de grootste festivals (Serieus? Sinds wanneer is er in Vlissingen een groot festival 😂)

Mijn vraag is, zijn er weer trajecten die hier onder zullen lijden zoals bij Koningsdag of valt dat dit keer mee.

 

Overigens zie ik niet veel terug van die 'extra lange treinen' want het ziet er eigenlijk gewoon uit als de normale dienstregeling (tenzij de planning nog niet helemaal rond is 😄)

icon

Beste antwoord door Daniël NS 2 May 2024, 21:36

Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 6

Ik ben even voor je gaan rondkijken. Er zullen nog updates in de planner volgen over de komende 2 dagen en de impact op andere trajecten zal veel kleiner uitvallen als alles naar plan loopt! 😊

Ik ben even voor je gaan rondkijken. Er zullen nog updates in de planner volgen over de komende 2 dagen en de impact op andere trajecten zal veel kleiner uitvallen als alles naar plan loopt! 😊

De treinen staan toch tien dagen van tevoren in de planner? Wat is dit weer van NS? Kunnen we er nu ook al niet meer op vertrouwen dat de planner 2 (!) dagen van tevoren accuraat is?

Niets persoonlijks tegenover jou, Daniël. Je kunt er ook niets aan doen. Dank voor je bijdragen hier. 

Reputatie 7
Badge +2

De treinen staan toch tien dagen van tevoren in de planner?

De treinen wel lijkt me, maar de aangepaste materieelinzet nog niet. Er staat immers nergens dat er extra treinen rijden, dus dan kunnen die ook niet nog ontbreken.

Die staat er ook al op, maar langere treinen naar Vlissingen kun je vergeten, daar zijn de perrons van haltes als Krabbendijke niet lang genoeg voor.

Reputatie 5

Die staat er ook al op, maar langere treinen naar Vlissingen kun je vergeten, daar zijn de perrons van haltes als Krabbendijke niet lang genoeg voor.

Rijdt de snellere Intercity (1 keer per uur) alleen doordeweeks? 

Als ze op zondag 5 mei geen langere treinen kunnen inzetten kunnen ze wel de frequentie enigszins verhogen. 

Reputatie 5

.....Wat is dit weer van NS? 

Nou nou @Jan Haverkamp .…

De materieelinzet wordt pas in de nacht definitief en dan nog is er op bijsturingsnivo van alles mogelijk overdag.

De aanvraag en verwerkingstijd @Hanzeboog is al lang voorbij voor extra vervoer, daar gaat niets meer in veranderen.

Reputatie 3

Die staat er ook al op, maar langere treinen naar Vlissingen kun je vergeten, daar zijn de perrons van haltes als Krabbendijke niet lang genoeg voor.

Het is al vaker gebeurd dat er 2 treinstellen reden tot Vlissingen en dat lukte prima.

Reputatie 3

Die staat er ook al op, maar langere treinen naar Vlissingen kun je vergeten, daar zijn de perrons van haltes als Krabbendijke niet lang genoeg voor.

Rijdt de snellere Intercity (1 keer per uur) alleen doordeweeks? 

Als ze op zondag 5 mei geen langere treinen kunnen inzetten kunnen ze wel de frequentie enigszins verhogen. 

Ja dat vond ik dus ook gek, normaal gesproken viel bevrijdings dag doordeweeks dus reden er gewoon 3 treinen per uur (2 stop IC's in de avond). Het zou inderdaad wel handig zijn maar we zullen het zien.

 

Het is al vaker gebeurd dat er 2 treinstellen reden tot Vlissingen en dat lukte prima, al is het inderdaad wel proppen want volgens mij kunnen stations zoals Krabbendijke maar 10 bakken aan.

10 bakken VIRM op de Zeeuwse lijn?

Wat betreft versterkingen zie je tegenwoordig in zijn algemeenheid zeker als het om het weekend gaat dat er voornamelijk sprinters worden verlengd omdat dat meestal zonder extra personeel kan. Voor de bevrijdingsfestivals geldt daarnaast dat ze vooral regionale bezoekers trekken.

Een tweede VIRM-stel betekent ook altijd de inzet van een tweede conducteur. Dat gebeurt maar mondjesmaat omdat daar het personeel voor ontbreekt. Wel kun je bijv. een VIRM6 in plaats van een VIRM4 inzetten.

De enige extra die ik zondag op de Zeeuwse lijn zie is een trein naar Roosendaal om 0.40 uur na afloop van het festival, gereden met een VIRM4. De laatste reguliere trein is om 23.21 uur en dat is wat onhandig vroeg.

Reputatie 5

Het is al vaker gebeurd dat er 2 treinstellen reden tot Vlissingen en dat lukte prima, al is het inderdaad wel proppen want volgens mij kunnen stations zoals Krabbendijke maar 10 bakken aan.

 

Perron lengte rond de 200 meter, dus per materieeltype uit te rekenen.

Het is al vaker gebeurd dat er 2 treinstellen reden tot Vlissingen en dat lukte prima, al is het inderdaad wel proppen want volgens mij kunnen stations zoals Krabbendijke maar 10 bakken aan.

 

Perron lengte rond de 200 meter, dus per materieeltype uit te rekenen.

Een VIRM4 is al 109 meter. Ik meen me trouwens te herinneren dat op de Zeeuwse lijn VIRM alleen los kan rijden en dat dat de reden was dat er in de ochtendspits ook vroeger al een of twee extra intercity's reden.

Kortste perrons zijn net iets meer dan 180 meter, dus maximaal 6 bakken. De snelle intercity die doordeweeks rijdt kan wel met twee stellen rijden omdat die niet op die haltes stopt.

Reputatie 3

Kortste perrons zijn net iets meer dan 180 meter, dus maximaal 6 bakken. De snelle intercity die doordeweeks rijdt kan wel met twee stellen rijden omdat die niet op die haltes stopt.

Ah 🥲. Ach joh wie wilt er nou naar Krabbendijke en al die andere kleine stations 🤣.

Reputatie 3

 

Wat betreft versterkingen zie je tegenwoordig in zijn algemeenheid zeker als het om het weekend gaat dat er voornamelijk sprinters worden verlengd omdat dat meestal zonder extra personeel kan. Voor de bevrijdingsfestivals geldt daarnaast dat ze vooral regionale bezoekers trekken.

Een tweede VIRM-stel betekent ook altijd de inzet van een tweede conducteur. Dat gebeurt maar mondjesmaat omdat daar het personeel voor ontbreekt. Wel kun je bijv. een VIRM6 in plaats van een VIRM4 inzetten.

De enige extra die ik zondag op de Zeeuwse lijn zie is een trein naar Roosendaal om 0.40 na afloop van het festival, gereden met een VIRM4. De laatste reguliere trein is om 23.21 uur en dat is wat onhandig vroeg.

Ja die rijdt elke bevrijdingsdag, maar er rijden nu dus ook geen sprinters omdat het in het weekend valt 🥲.

 

En die laatste trein heb ik al vaker geklaag over gehoord bij festivalgangers in Vlissingen daarom is die trein van 0.40 er. Al zal je niet veel verder komen dan Roosendaal met die trein want de eerst volgende trein vanuit Roosendaal rijdt pas weer om 03:00.

(Denk ook meer dat die trein er is voor de Zeeuwse Reizigers.)

 

Gelukkig eindigt het festival ook om 00:00 en zijn er niet echt bijzonder artiesten rond 23:00 dus in principe valt die laatste reguliere trein wel te halen, al is het een eind lopen naar het station, maar ik neem aan dat er extra bussen rijden daarzo.

Kortste perrons zijn net iets meer dan 180 meter, dus maximaal 6 bakken. De snelle intercity die doordeweeks rijdt kan wel met twee stellen rijden omdat die niet op die haltes stopt.

Ah 🥲. Ach joh wie wilt er nou naar Krabbendijke en al die andere kleine stations 🤣.

De bevrijdingsfestivals trekken voornamelijk regionale bezoekers (dat is ook de opzet door ze over het hele land te verspreiden). Als je in Brabant woont zul je eerder naar Den Bosch gaan dan naar Vlissingen. Het gaat dus juist vooral om regionaal vervoer. 

Dat het dit jaar op zondag is is in Zeeland wel een dingetje want dat betekent dat het voor refo-jongeren een no-no zal zijn 

Reputatie 3

Kortste perrons zijn net iets meer dan 180 meter, dus maximaal 6 bakken. De snelle intercity die doordeweeks rijdt kan wel met twee stellen rijden omdat die niet op die haltes stopt.

Ah 🥲. Ach joh wie wilt er nou naar Krabbendijke en al die andere kleine stations 🤣.

De bevrijdingsfestivals trekken voornamelijk regionale bezoekers (dat is ook de opzet door ze over het hele land te verspreiden). Het gaat dus juist vooral om regionaal vervoer. 

Dat het dit jaar op zondag is is in Zeeland wel een dingetje want dat betekent dat het voor refo-jongeren dit jaar een nono zal zijn 

Overigens eindigt de meivakantie voor de Zeeuwen op die zondag, dus denk dat heel veel mensen hem dit keer zullen overslaan, want werk en school!!

 

Overall valt bevrijdingsdag op een niet zo fantastische dag, maar dat heb je om de zoveel jaar helaas.

Reputatie 7
Badge +3

Kortste perrons zijn net iets meer dan 180 meter, dus maximaal 6 bakken. De snelle intercity die doordeweeks rijdt kan wel met twee stellen rijden omdat die niet op die haltes stopt.

Ah 🥲. Ach joh wie wilt er nou naar Krabbendijke en al die andere kleine stations 🤣.

De bevrijdingsfestivals trekken voornamelijk regionale bezoekers (dat is ook de opzet door ze over het hele land te verspreiden). Als je in Brabant woont zul je eerder naar Den Bosch gaan dan naar Vlissingen. Het gaat dus juist vooral om regionaal vervoer.

Net als met koningsdag 😉

Reputatie 3

Kortste perrons zijn net iets meer dan 180 meter, dus maximaal 6 bakken. De snelle intercity die doordeweeks rijdt kan wel met twee stellen rijden omdat die niet op die haltes stopt.

Ah 🥲. Ach joh wie wilt er nou naar Krabbendijke en al die andere kleine stations 🤣.

De bevrijdingsfestivals trekken voornamelijk regionale bezoekers (dat is ook de opzet door ze over het hele land te verspreiden). Als je in Brabant woont zul je eerder naar Den Bosch gaan dan naar Vlissingen. Het gaat dus juist vooral om regionaal vervoer. 

Das trouwens ook niet helemaal waar, want ik heb veel Brabanders ontmoet in Vlissingen tijdens bevrijdingsfestivals 🤣. Maar ja inderdaad veel Brabanders zullen inderdaad eerder naar Den Bosch gaan (overigens zou ik dat ook sneller doen dan dat ik naar Vlissingen ga maar dat is een ander verhaal)

 

 

 

Das trouwens ook niet helemaal waar, want ik heb veel Brabanders ontmoet in Vlissingen tijdens bevrijdingsfestivals 🤣. Maar ja inderdaad veel Brabanders zullen inderdaad eerder naar Den Bosch gaan (overigens zou ik dat ook sneller doen dan dat ik naar Vlissingen ga maar dat is een ander verhaal)

Wellicht wat mensen uit Roosendaal of Bergen op Zoom. Dan is het qua afstand ongeveer even ver. 

Reputatie 3

Overigens zullen de mensjes in Breda waarschijnlijk nu ook eerder naar Vlissingen gaan door de werkzaamheden in Tilburg.

 

Ookal ben je nogsteeds eerder in Den Bosch volgens de reisplanner, je hebt natuurlijk niet de zekerheid.

Reputatie 6

Het is al vaker gebeurd dat er 2 treinstellen reden tot Vlissingen en dat lukte prima, al is het inderdaad wel proppen want volgens mij kunnen stations zoals Krabbendijke maar 10 bakken aan.

 

Perron lengte rond de 200 meter, dus per materieeltype uit te rekenen.

Een VIRM4 is al 109 meter. Ik meen me trouwens te herinneren dat op de Zeeuwse lijn VIRM alleen los kan rijden en dat dat de reden was dat er in de ochtendspits ook vroeger al een of twee extra intercity's reden.

Tegenwoordig rijdt er ook tijdens de spits regelmatig 2 x VIRM4 tussen Vlissingen en Roosendaal als snelle intercity.

Reputatie 6

 

Dat het dit jaar op zondag is is in Zeeland wel een dingetje want dat betekent dat het voor refo-jongeren een no-no zal zijn 

Zucht, daar gaan we weer. Alsof heel Zeeland daar vol mee zit. Niks geleerd van de reacties van enkele weken geleden.

Reputatie 7

Dat het dit jaar op zondag is is in Zeeland wel een dingetje want dat betekent dat het voor refo-jongeren een no-no zal zijn 

Soms is geen reactie beter dan dit soort ketelmuziek.

Reputatie 6
Badge

Tegenwoordig rijdt er ook tijdens de spits regelmatig 2 x VIRM4 tussen Vlissingen en Roosendaal als snelle intercity.

Klopt, als snelle intercity kan dat, omdat de perrons van de ‘echte’ IC-stations daar lang genoeg voor zijn. Stations zoals Rilland-Bath hebben kortere perrons, waardoor een stoppende IC maximaal 6 bakken VIRM lang kan zijn (of 7 bakken ICM).

Reputatie 3

 

Dat het dit jaar op zondag is is in Zeeland wel een dingetje want dat betekent dat het voor refo-jongeren een no-no zal zijn 

Zucht, daar gaan we weer. Alsof heel Zeeland daar vol mee zit. Niks geleerd van de reacties van enkele weken geleden.

Het is nou eenmaal zo dat bijna de helft van alle Zeeuwen christelijke is.

Reageer