beantwoord

IC Brussel niet voor binnenlands gebruik?

  • 21 April 2024
  • 48 reacties
  • 1584 Bekeken

Sinds vorige week is de IC Brussel in de reisplanner ingevoerd als “Niet voor uitstappende reizigers” tot Breda. Hierdoor verschijnt deze trein niet meer in de reisplanner voor binnenlandse reizigers. Voor reizigers naar Rotterdam is dit begrijpelijk omdat er 3 minuten later een binnenlandse IntercityDirect trein rijdt en je niet wilt dat iedereen zich in de IC Brussel propt en de volgtrein leeg blijft. Maar naar Breda is deze trein geen alternatief, door de extra rijtijd op de HSL bied die binnenlandse ICD in Rotterdam namelijk geen overstap meer op de IC naar Eindhoven.

Kan hier naar gekeken worden? Het lijkt me namelijk dat men die verbroken overstap naar Breda over het hoofd gezien heeft bij deze keuze. Reizigers naar Breda hadden al een trein per uur minder en nu dus dus zelfs twee per uur minder wat me niet de bedoeling lijkt.

icon

Beste antwoord door Rory NS 22 April 2024, 09:16

Bekijk origineel

48 reacties

 

NS International voert in de vakantieperiodes een soort ontmoedigingsbeleid uit voor het binnenlandse gebruik van hún internationale treinen. Dit geldt zowel voor de IC Brussel als ook voor de IC Berlijn en de ICE. Voor de Eurostar, NightJet en andere treinen met een verplichte reservering gold al dat deze niet (meer) voor binnenlandse reizen gebruikt kunnen worden.

Het lijkt me dat er twee smaken zijn. Of je sluit internationale treinen uit voor binnenlandse gebruik of je doet dat niet en dan zijn ze gewoon voor binnenlandse reizigers te gebruiken. Wat er nu gebeurt is iets halfslachtigs dat alleen maar ergernis en verwarring geeft.

 

Reputatie 7
Badge +1

In de omgekeerde richting verschijnt deze trein wel.

Daarnaast heeft NS volgens mij een verplichting om op Amsterdam-Breda 2 treinen per uur aan te bieden dus lijkt het me onhandig om dan 1 ervan te verbergen.

Stalorders die strijdig zijn met vervoersvoorwaarden en wet- en regelgeving getuigen van weinig respect voor betalende reizigers. 

Ik zou in elk geval not amused zijn als een hc bijdehand gaat doen. 

Moeten ze de voorwaarden maar aanpassen.

Het zijn volgens mij niet de conducteurs die deze regels verzinnen, maar het management. Hetgeen deze conducteurs beweren, namelijk dat de IC Brussel niet bedoeld is voor binnenlandse reizen, is feitelijk niet onjuist. De IC Brussel is, in eerste instantie, bedoeld voor internationale reizen. 

De IC Brussel is onderdeel van de binnenlandse concessie van het HRN en daarmee volgens contract ook open voor binnenlands vervoer.

NS probeert hier weer eens van twee walletjes te eten. Door de lijn onder het binnenlandse HRN te plaatsen houdt men de concurrentie buiten de deur maar tegelijkertijd wil NS wel binnenlandse reizigers verbieden er gebruik van maken. 

NS moet maar kiezen of delen. Of de trein wordt uit het HRN gehaald en dan kan NS de binnenlandse reizigers de toegang ontzeggen. Of hij blijft onder van het HRN en dan moet NS ophouden met beperkende maatregelen.

Wat de conducteurs hier te verwijten valt is dat ze meewerken aan illegaal beleid van hun bazen. Als het bedrijf waar ik werk zich schuldig maakt aan fraude en ik werk daar als medewerker aan meewerk dan ben ik ook aansprakelijk.

 

Zou men niet kunnen sturen met de hoogte van de IC Direct toeslag? Of misschien met een melding in de reisplanner in de trant van "In deze trein zijn plaatsen gereserveerd voor internationale reizigers.

Er zijn geen plaatsen gereserveerd. NS dient gewoon te zorgen voor voldoende capaciteit ook voor binnenlandse reizigers.

 

Sturen kan dan natuurlijk in overleg met de binnenlandse tak van NS ook met de tijden, bijvoorbeeld met een binnenlandse IC Direct kort achter de IC Brussel. Of je splitst de trein in een internationaal deel met verplichte stoelreservering en een binnenlands deel zonder ofzo.

Dat mag allemaal wel, wat niet mag is tegen binnenlandse reizigers zeggen dat ze maar de volgende trein moeten nemen wat sommige conducteurs nu dus doen. Dat NS onvoldoende materieel heeft voor extra capaciteit is wel NS te verwijten dat ICR heeft afgevoerd terwijl het ICNG niet fatsoenlijk inzetbaar is.

 

 

Agressie is nooit goed maar dat mensen boos worden als ze ten onrechte op hun gedrag worden aangesproken door een toezichthouder of zelfs illegaal een aanwijzing krijgen, vind ik volkomen begrijpelijk en zelfs terecht. 

Het personeel zou de NS-leiding moeten aanspreken omdat die hun opdracht geeft illegale maatregelen te ondersteunen.

Badge +3

Er komt vast een dag dat de NS zegt ‘check de reisplanner’… alsof iedereen een smartphone heeft 🤔

Situatie: er staat een directe trein naar Breda, op de borden staan geen beperkingen…

Maar dan is er ineens een conducteur die nee zegt!
Waarom dan, hoe weet die dat jij naar Breda wilt ❓

Welnee, tot Rotterdam is prima beste reiziger!
Ook al gaat deze trein gewoon verder naar Breda 🤣

Staat niet in de planner dus je mag niet mee… Wedden van wel?

{off-topic} En we hebben een 1e klas stilte zeszitje gereserveeerd voor eigen gebruik, om te vergaderen of zo, want dat mogen we gewoon.

F*% ^ you beste reiziger, dien maar een klacht in maar mijn legitimatie krijg je niet, of laat ik veel te kort zien om iets op te schrijven of een foto van te maken.

Reputatie 4

Ik reis als vliegend personeel regelmatig Rotterdam-Schiphol vv. De ICD-brussel vanaf Schiphol is inderdaad niet zichtbaar in de planner. Ik werd deze week ook door een Vlaamse conducteur op de ICD Brussel gewezen, dat het niet de bedoeling is, dat ik op Schiphol instap voor een reis naar Rotterdam, ondanks mijn aangeschafte ICD-toeslag?! 

NS International voert in de vakantieperiodes een soort ontmoedigingsbeleid uit voor het binnenlandse gebruik van hún internationale treinen. Dit geldt zowel voor de IC Brussel als ook voor de IC Berlijn en de ICE. Voor de Eurostar, NightJet en andere treinen met een verplichte reservering gold al dat deze niet (meer) voor binnenlandse reizen gebruikt kunnen worden.

 

Dit ontmoedigingsbeleid bestaat enerzijds uit het niet meer tonen van de treinen in de reisplanner en op de stations (het niet tonen van binnenlandse stations in de richting van het buitenland en “niet instappen” in de omgekeerde richting) en anderzijds uit het er op aanspreken van passagiers dat het niet de bedoeling is om van de internationale treinen gebruik te maken voor binnenlandse reizen (ook al zou dit volgens de voorwaarden wel zijn toegestaan).

 

 

Dat ius geen ontmoedigingsbeleid, maar reizigers bewust verkeer informeren lijkt mij. Voor de rest eens met Tamzin.

Vanaf a.s. zaterdag staan ze voorlopig weer in de reisplanner voor binnenlands gebruik. Maar bij uitblijven van een officiële reactie is het afwachten of dit nu definitief zo blijft of ze deze zomer weer niet getoond worden.

Badge +3

Maar zelf stap ik gewoon in de IC Direct Amsterdam - Breda/Brussel in beide richtingen. 

Natuurlijk, want dat is je goede recht!

Dat die trein (regelmatig) niet in de Reisplanner staat betekent niet dat hij niet rijdt, of niet toegankelijk is voor binnenlandse reizigers (tot Rotterdam mag wel, maar niet naar Breda?)

Als een coducteur je weigert is dat pure willekeur. Bovendien weet een conducteur helemaal niet of je (vanuit Schiphol) na Rotterdam misschien nog verder wilt.

Reputatie 7
Badge

Omdat er voor binnenlandse reizen geen verplichte reservering of treinbinding geldt en er bovendien ook abonnementen zijn zonder verschil tussen spits en dal (Altijd Vrij en SOV) kan NS International de hoeveelheid binnenlandse reizigers alleen beïnvloeden door het voeren van dit halfslachtige beleid, naast het aanbieden van abonnementen die wel onderscheid maken tussen spits en dal. 

Zou men niet kunnen sturen met de hoogte van de IC Direct toeslag? Of misschien met een melding in de reisplanner in de trant van "In deze trein zijn plaatsen gereserveerd voor internationale reizigers. Gebruik indien mogelijk [alternatief reisadvies]." Sturen kan dan natuurlijk in overleg met de binnenlandse tak van NS ook met de tijden, bijvoorbeeld met een binnenlandse IC Direct kort achter de IC Brussel. Of je splitst de trein in een internationaal deel met verplichte stoelreservering en een binnenlands deel zonder ofzo.

Dat de directie van NS International misschien niet altijd evenveel respect toont voor alle reizigers en medewerkers van andere afdelingen binnen NS is nog geen reden om geen respect te tonen tegen een medewerker van NS International of de NMBS die alleen stalorders uitvoert.

Agressie is nooit goed maar dat mensen boos worden als ze ten onrechte op hun gedrag worden aangesproken door een toezichthouder of zelfs illegaal een aanwijzing krijgen, vind ik volkomen begrijpelijk en zelfs terecht. Je hebt als individu en zeker als toezichthouder ook een verantwoordelijkheid je aan de wet te houden en niet domweg te doen wat je werkgever van je vraagt als dat daar strijdig mee is. En als de directie dit zo wil dan kan die beginnen informatie zoals in die FAQ aan te passen en daarin open en eerlijk verwerken dat ze binnenlandse reizigers graag verzoeken waar mogelijk gebruik te maken van binnenlandse treinen in plaats van hun personeel op pad te sturen met instructies om klanten onjuist te behandelen.

 

Reputatie 7
Badge

https://support.nsinternational.com/app/answers/detail/a_id/12449/~/intercity-brussel-%C2%BB-algemeen

  • "IC Brussel rijdt op het HSL- traject Amsterdam - Breda ook als Intercity Direct (ICD). (...)
    • Reizigers met een binnenlands vervoerbewijs voor het traject Schiphol Airport - Rotterdam Centraal v.v. betalen wel een Intercity Direct Toeslag."

Deze conducteur zegt dit dus verkeerd.

Reputatie 3

Ik reis als vliegend personeel regelmatig Rotterdam-Schiphol vv. De ICD-brussel vanaf Schiphol is inderdaad niet zichtbaar in de planner. Ik werd deze week ook door een Vlaamse conducteur op de ICD Brussel gewezen, dat het niet de bedoeling is, dat ik op Schiphol instap voor een reis naar Rotterdam, ondanks mijn aangeschafte ICD-toeslag?! 

NS International voert in de vakantieperiodes een soort ontmoedigingsbeleid uit voor het binnenlandse gebruik van hún internationale treinen. Dit geldt zowel voor de IC Brussel als ook voor de IC Berlijn en de ICE. Voor de Eurostar, NightJet en andere treinen met een verplichte reservering gold al dat deze niet (meer) voor binnenlandse reizen gebruikt kunnen worden.

 

Dit ontmoedigingsbeleid bestaat enerzijds uit het niet meer tonen van de treinen in de reisplanner en op de stations (het niet tonen van binnenlandse stations in de richting van het buitenland en “niet instappen” in de omgekeerde richting) en anderzijds uit het er op aanspreken van passagiers dat het niet de bedoeling is om van de internationale treinen gebruik te maken voor binnenlandse reizen (ook al zou dit volgens de voorwaarden wel zijn toegestaan).

 

 

Ik reis als vliegend personeel regelmatig Rotterdam-Schiphol vv. De ICD-brussel vanaf Schiphol is inderdaad niet zichtbaar in de planner. Ik werd deze week ook door een Vlaamse conducteur op de ICD Brussel gewezen, dat het niet de bedoeling is, dat ik op Schiphol instap voor een reis naar Rotterdam, ondanks mijn aangeschafte ICD-toeslag?! 

NS International voert in de vakantieperiodes een soort ontmoedigingsbeleid uit voor het binnenlandse gebruik van hún internationale treinen. Dit geldt zowel voor de IC Brussel als ook voor de IC Berlijn en de ICE. Voor de Eurostar, NightJet en andere treinen met een verplichte reservering gold al dat deze niet (meer) voor binnenlandse reizen gebruikt kunnen worden.

 

Dit ontmoedigingsbeleid bestaat enerzijds uit het niet meer tonen van de treinen in de reisplanner en op de stations (het niet tonen van binnenlandse stations in de richting van het buitenland en “niet instappen” in de omgekeerde richting) en anderzijds uit het er op aanspreken van passagiers dat het niet de bedoeling is om van de internationale treinen gebruik te maken voor binnenlandse reizen (ook al zou dit volgens de voorwaarden wel zijn toegestaan).

 

Iemand die in bezit is van een geldig vervoerbewijs vertellen dat ‘ie niet in de trein mag zitten???

En dan maar klagen over agressie en gebrek aan respect.

 

Reputatie 7
Badge

Die conducteurs moeten stoppen met het zelf verzinnen van allerlei regeltjes. Die trein is ook belangrijk voor het binnenlands verkeer. 

Badge +3

Idee om extra het op displays in de ICNG aan te kondigen dat er een toeslag nodig is voor HSL? 

Aan de andere kant: Op toeslagpaaltjes, monitoren, informatieborden op Intercity Direct stations en NS Reisplanner staat het ook aangegeven. En het wordt regelmatig omgeroepen dat een toeslag nodig is. 

De HSL toeslag tussen Schiphol en Rotterdam is een feit (nou ja, met alle snelheidsbeperkingen zou het zomaar kunnen dat iemand dat binnenkort gaat verbieden…) 😂

Het ging erom dat je blijkbaar niet welkom bent in een directe trein van Amstardam/Schiphol naar Breda (treinserie 9200, en dat die trein naar Brussel gaat boeit een reiziger uit Breda bijzonder weinig).

Dus heen (naar Schiphol) mag wel, en terug mag niet.
Zijn ze nou helemaal gek geworden bij de NS? 🙄

Reputatie 7
Badge

De treinreizigers moeten in niet te volle treinen komen.

Dan kun je die trein waar meer mensen mee willen reizen natuurlijk ook gewoon langer maken, of hoger (dubbeldekkers), maar ja, NS jagen liever klanten de trein uit blijkbaar.

Reputatie 2

Hetgeen deze conducteurs beweren, namelijk dat de IC Brussel niet bedoeld is voor binnenlandse reizen, is feitelijk niet onjuist. De IC Brussel is, in eerste instantie, bedoeld voor internationale reizen. Daar is de trein voor ingelegd in de dienstregeling. Het beweren dat binnenlandse reizen niet zouden zijn toegestaan zou feitelijk niet kloppen, maar dat wordt niet gezegd.

En op dezelfde manier kan je stellen dat de sprinter naar Zandvoort in eerste instantie bedoeld is voor reizen naar Zandvoort.

Om een of andere reden breekt bij NS telkens weer blinde paniek uit als het internationaal wordt en gaat men dan allerlei bijzondere en dubbelzinnige regeltjes bedenken uit angst dat het anders volstrekt onbeheersbaar wordt -- een obsessie die we zelden zien bij overvolle binnenlandse treinen.

 

 

 

 

Naar de letter van de concessievoorwaarden voldoet NS aan de eisen indien er ten minste 2 treinen per uur stoppen in Breda en er 5 treinen per uur over de HSL rijden tussen Rotterdam en Breda. Of dit ook naar de geest kun je je afvragen.

Sowieso rijden er op dit moment maar 4 HRN-treinen per uur tussen Breda en Rotterdam over de HSL. Een daarvan dreigt nu te worden uitgesloten voor binnenlands vervoer en voldoet daarmee dan niet meer aan de voorwaarden van de concessie voor het HRN omdat hij niet voor binnenlandse reizigers toegankelijk is. Resteren er dus nog 3 in plaats van 5.

​​​​​Het probleem is vooral ontstaan doordat NS de frequentie van de trein Amsterdam-Breda v.v. heeft verlaagd tot een uurdienst omdat NS wel ICR is gaan afvoeren terwijl geen ICNG als vervanging beschikbaar was. Veel van de reizigers van de opgeheven trein wijken uit naar de Benelux.

Er komt vast een dag dat de NS zegt ‘check de reisplanner’… alsof iedereen een smartphone heeft 🤔

Situatie: er staat een directe trein naar Breda, op de borden staan geen beperkingen…

Maar dan is er ineens een conducteur die nee zegt!
Waarom dan, hoe weet die dat jij naar Breda wilt ❓

Welnee, tot Rotterdam is prima beste reiziger!
Ook al gaat deze trein gewoon verder naar Breda 🤣

Staat niet in de planner dus je mag niet mee… Wedden van wel?
 

En we hebben een 1e klas stilte zeszitje gereserveeerd voor eigen gebruik, om te vergaderen of zo, en dat mogen we ook!

F*% ^ you beste reiziger, dien maar een klacht in maar mijn legitimatie krijg je niet, of laat ik veel te kort zien om iets op te schrijven of een foto van te maken.

Er staat nog wel toeslag Schiphol-R’dam in de planner; als t echt alleen voor internationale reizen was heeft dat ook niet zo veel zin

Reputatie 7
Badge

Anderzijds lijkt het beleid van NS te zijn om zo veel mogelijk winst te draaien tegen zo laag mogelijke kosten en dat hoeft niet te betekenen dat er ook zo veel mogelijk reizigers vervoerd moeten worden. Soms is het commercieel veel interessanter om schaarste te creëren, om daarmee een (veel) hogere prijs te kunnen vragen. Meer en/of langere treinen werken daarbij dus contraproductief. 

Dat lijkt me toch iets waar de overheid heel snel iets aan zal moeten doen. Met klimaatdoelen en bevolkingsgroei kunnen we ons m.i. niet veroorloven dat het ov onvoldoende groeit.

Badge +3

Das ook vrij logisch want in de omgekeerde richting ga je wel naar het buitenland 😁

Nee, een advies Schiphol - Breda toont de trein niet, maar Breda - Schiphol wordt wel getoond.

Overigens houdt niets je tegen om die trein (richting Breda) gewoon te nemen, want op de borden zullen geen beperkingen staan.

Zie ook 

en https://community.ns.nl/dienstregeling%2D59/icd%2Dschiphol%2Drotterdam%2D85180/index2.html

In noordelijke richting rijdt de ICD Rotterdam - Amsterdam 3 minuten voor de IC Brussel uit en zullen reizigers dus van zichzelf al die andere trein pakken en is er geen trucje in de reisinformatie nodig om reizigers te spreiden.

Reputatie 5

 

Ben zelf ook enigszins sceptisch. Want het gaat de laatste jaren nooit iets vanzelf met nieuwe treinen. 

SNG ging heel soepel maar die waren ook niet van Alstom-Bombardier. 

Tja hoe ironisch kan het zijn. Herinnerde me de eerste reacties toen CAF werd geselecteerd om SNG te leveren. Reacties dat een Spaanse fabrikant geen goede treinen kon leveren. Alsof Civity geen goede reputatie had. Er werd soms zelfs vergelijkingen met Ansaldobreda gemaakt. Pure vooroordelen. 

CAF voldoet aan de verwachtingen. Alstom valt juist tegen. Had zelf ook hoge verwachtingen. Alstom heeft een reputatie. 

Maar kan niet precies de vinger op leggen wat bij Alstom aan de hand is. Maar de leveringsproblemen bij Alstom aan diverse spoorbedrijven zoals Amtrak (ruim 3 jaar vertraging) vallen op. 

 

Ik reis als vliegend personeel regelmatig Rotterdam-Schiphol vv. De ICD-brussel vanaf Schiphol is inderdaad niet zichtbaar in de planner. Ik werd deze week ook door een Vlaamse conducteur op de ICD Brussel gewezen, dat het niet de bedoeling is, dat ik op Schiphol instap voor een reis naar Rotterdam, ondanks mijn aangeschafte ICD-toeslag?! 

Reputatie 3

 

NS International voert in de vakantieperiodes een soort ontmoedigingsbeleid uit voor het binnenlandse gebruik van hún internationale treinen. Dit geldt zowel voor de IC Brussel als ook voor de IC Berlijn en de ICE. Voor de Eurostar, NightJet en andere treinen met een verplichte reservering gold al dat deze niet (meer) voor binnenlandse reizen gebruikt kunnen worden.

Het lijkt me dat er twee smaken zijn. Of je sluit internationale treinen uit voor binnenlandse gebruik of je doet dat niet en dan zijn ze gewoon voor binnenlandse reizigers te gebruiken. Wat er nu gebeurt is iets halfslachtigs dat alleen maar ergernis en verwarring geeft.

 

NS International wil bij voorkeur alleen binnenlandse reizigers vervoeren indien er zonder deze geen kostendekkende exploitatie mogelijk is omdat er op dat moment onvoldoende internationale reizigers zijn. Buiten de vakantieperiodes en met name in de dal uren zijn er te weinig internationale reizigers om de trein voldoende te kunnen vullen en zijn binnenlandse reizigers (en met name abonnementhouders) nodig voor een kostendekkende exploitatie. Omdat er voor binnenlandse reizen geen verplichte reservering of treinbinding geldt en er bovendien ook abonnementen zijn zonder verschil tussen spits en dal (Altijd Vrij en SOV) kan NS International de hoeveelheid binnenlandse reizigers alleen beïnvloeden door het voeren van dit halfslachtige beleid, naast het aanbieden van abonnementen die wel onderscheid maken tussen spits en dal. Hierbij geldt wel dat de spits dal verhouding bij internationale reizen anders ligt dan voor woon-werkverkeer. Zaterdagochtend is voor woon-werkverkeer dal en voor internationale reizen spits; met andere woorden het Weekend Vrij abonnement zou bij voorkeur niet geldig moeten zijn in een internationale trein op zaterdagochtend.

 

Indien er namelijk wel een verplichte reservering of treinbinding zou gelden dan heb je als spoorwegmaatschappij een instrument in handen om reizigers te sturen. Indien er veel vraag is naar internationale reizen biedt je weinig of geen zitplaatsen/tickets aan voor binnenlandse reizigers en op het moment dat de vraag laag kun je meer zitplaatsen/tickets beschikbaar stellen voor binnenlandse reizigers.

 

De IC Brussel blijft onderdeel van de HRN concessie, althans voor het deel binnen Nederland. Het is dus aan te nemen dat ook vanaf de nieuwe dienstregeling dit halfslachtige beleid wordt gecontinueerd voor deze trein, door in de vakantieperiodes het reizen met de IC Brussel binnen Nederland “te ontmoedigen”.

 

Voor de IC Berlijn en de ICE die vanaf december in open toegang gaan rijden krijgt NS International wel meer mogelijkheden om te kunnen sturen op vraag en aanbod door het invoeren van een verplichte reservering in de vakantieperiodes en binnenlandse treinkaartjes op bepaalde tijdstippen ongeldig te verklaren.

 

Tussen Amsterdam Centraal/zuid, Hilversum en Amersfoort hoeven op het moment dat de IC Berlijn rijdt maar 5 binnenlandse treinen per uur te rijden. Dit wordt als volgt verdeeld:
 

  • 2x per uur een Sprinter van Amsterdam Centraal naar Amersfoort Centraal en verder naar Amersfoort Vathorst.
  • 2x uur een IC Direct Breda - Amsterdam Zuid - Hilversum- Amersfoort Centraal 
  • 1x uur een Intercity Amsterdam Centraal- Hilversum- Amersfoort Centraal

De NS hoeft dus volgens de concessie-voorwaarden geen binnenlandse reizigers mee te nemen tussen Amsterdam en Amersfoort. In het uur dat de IC Berlijn niet rijdt moet er een extra trein rijden, zodat het totaal aantal treinen op 6 per uur komt.


De ICE rijdt sowieso extra naast de reguliere treinen in open toegang. Hetzelfde geldt voor de Eurostar.

 

Iemand die in bezit is van een geldig vervoerbewijs vertellen dat ‘ie niet in de trein mag zitten???

En dan maar klagen over agressie en gebrek aan respect.

 

Dat de directie van NS International misschien niet altijd evenveel respect toont voor alle reizigers en medewerkers van andere afdelingen binnen NS is nog geen reden om geen respect te tonen tegen een medewerker van NS International of de NMBS die alleen stalorders uitvoert.

Reageer