Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties

  • 29 January 2024
  • 184 reacties
  • 6307 Bekeken

Reputatie 4

Een bonte verzameling van frustraties over de NS “dienstverlening” van een zeer frequente reiziger (het woord klant neem ik in de context van de NS niet in mijn mond)…

Vandaag, maandag 29 januari, mijn wekelijkse reis van Den Haag HS, naar Antwerpen Centraal. Lange tijd geleden nam de NS het besluit om de internationale trein die via Breda naar Brussel rijdt, niet meer vanuit Den Haag maar vanuit Amsterdam te laten vertrekken. Blijkbaar rijden de politici/ambtenaren die tussen onze regeringszetel in Den Haag en Brussel pendelen onvoldoende vaak met de trein en is het voor de NS lucratiever om toeristen op de route naar Brussel te vervoeren.

Resultante, mensen die vanuit Den Haag naar Antwerpen reizen, moeten in Rotterdam overstappen en dat kost minimaal 15 minuten extra reistijd, want door de constante stroom van vertragingen, durft niemand een overstap tijd van minder dan 5 minuten te plannen. 

Eenmaal in Rotterdam aangekomen, is de geplande vertrektijd van de directe intercity naar Antwerpen 7:11 uur, echter… sinds weken is dit minimaal +5 minuten vertraging, wat telkens tot 20 minuten vertraging in Antwerpen leidt (voor de reiziger is het met een lange ij…).

Ja, zal de NS zeggen, die in januari schaamteloos de prijzen van de internationale treinen flink heeft verhoogd, er is ook de Eurostar, echter de prijs/kwaliteit verhouding van de vergane glorie Thalys treinen en de vele vertragingen van de Thalys vooral op de terugweg van Antwerpen naar Rotterdam, is voor vele reizigers inclusief mijzelf een stekende doorn in het oog.

Compensatie voor al deze ellende is er pas vanaf 60 minuten, een regeling die door de brainless politiek die jaarlijks ruim 7 miljard aan benzine accijnzen in de staatskas laat landen, geen reden om de NS eens flink aan te pakken op haar dubieuze prestaties, neen, de overheid heeft baat bij mensen die het OV uit frustratie links laten liggen en weer in files aansluiten.

Het is bedroevend hoe slecht het OV is geworden, zeker sinds de Corona periode, is het aantal debacles met de NS flink gestegen.Dit krijg je wanneer je politici een organisatie laat leiden… 

Na ruim 30 jaar met de trein reizen, ben ik helemaal klaar met de NS… meer frustraties volgen!


184 reacties

Reputatie 4

.....HTM tram 17 is de snelste manier, maar dat duurt langer dan een paar minuten.....

Inderdaad 6 minuutjes. Denk dat een uur extra reistijd wat overdreven is....

Reputatie 4

Twee volle weken geen trein genomen, aangezien de reis van Den Haag naar Eindhoven door de werkzaamheden bij Tilburg het reizen onmogelijk maakten en ik niet ruim 1 uur extra reistijd aan mijn lange reizen wilde plakken, door via Utrecht te reizen.

Even voor de beeldvorming, volgens mij scheelt via Utrecht slechts enkele minuten..…

Met jouw ervaringen zou ik altijd zo reizen.

De HTM tram rijdt het ritje tussen beide Haagse stations in enkele minuten.....

Geloof me, indien het slechts een paar minuten zou kosten, dan zou ik hier vaker gebruik van maken. HTM tram 17 is de snelste manier, maar dat duurt langer dan een paar minuten en dan is er nog de aansluiting met de trein…

Reputatie 4

15 minuten op anderhalf uur is ruim 16,7%. 

En zoals ik aangaf had ik regelmatig 15 minuten vertraging op een reis van 26 minuten, soms wel 3 of 4 keer week, dat is zo'n 57,7%. Daarnaast ook nog heel wat keren tussen de 15 en 30 minuten vertraging. Om nog maar niet te spreken van de keren dat ik meer dan 30 minuten vertraging had, wat gewoon meer dan een verdubbeling van mijn reis was. Natuurlijk was ik daar ook niet blij, ja soms was ik daar best gefrustreerd over, maar daar ging ik niet een heel persoonlijk blog van bijhouden hier. 

Daarnaast is het hebben van een langere reistijd door vertraging wel heel wat anders dan dat er loon wordt ingehouden. Dan zou ik met mijn vertraging wel heel weinig of zelfs niets over hebben gehouden. Echt met zo'n klaagtopic als dit bereik je niets, behalve dat mensen denken “daar heb je die klager weer” of het niet eens meer lezen. 

Bespaar je de moeite om mijn frustraties te lezen en hierop te reageren, maar ik blijf doorgaan met het aan de kaak stellen van deze toestanden. Even goede vrienden. Fijne dag toegewenst!

Reputatie 4

Twee volle weken geen trein genomen, aangezien de reis van Den Haag naar Eindhoven door de werkzaamheden bij Tilburg het reizen onmogelijk maakten en ik niet ruim 1 uur extra reistijd aan mijn lange reizen wilde plakken, door via Utrecht te reizen.

Even voor de beeldvorming, volgens mij scheelt via Utrecht slechts enkele minuten..…

Met jouw ervaringen zou ik altijd zo reizen.

De HTM tram rijdt het ritje tussen beide Haagse stations in enkele minuten.....

Reputatie 7
Badge +1

Persoonlijk maak ik mij nooit zo heel druk om vertraging, maar vooral onderweg naar werk of afspraken is het wel behoorlijk vervelend als het OV je op dat moment “in de steek” laat. Naar huis toe vind ik het nooit zo'n probleem. Al moeten het geen uren vertraging worden natuurlijk 😅

Ik erger me meer aan de vaak veel te volle (en korte) treinen.

Reputatie 5

Het wordt wachten tot er vliegende taxi’s zijn… Tot die tijd kunnen we helaas maar moeilijk ontkomen aan vertragingen, vooral in het ov. Maar ook met de auto kun je in de file staan, al hoewel je de mogelijk hebt om de file om te reizen (meestal). Vertragingen horen bij het leven, dat is het. En die tickets? Dat zijn inderdaad problemen bij NS. Internationale reizen kun je beter niet bij NS boeken. Helaas gaat er waarschijnlijk niets veranderen, maar je kan altijd hopen dat NS gaat verbeteren. En anders wordt het tijd voor ander vervoer of een andere woonplaats.

Reputatie 7
Badge +3

15 minuten op anderhalf uur is ruim 16,7%. 

En zoals ik aangaf had ik regelmatig 15 minuten vertraging op een reis van 26 minuten, soms wel 3 of 4 keer week, dat is zo'n 57,7%. Daarnaast ook nog heel wat keren tussen de 15 en 30 minuten vertraging. Om nog maar niet te spreken van de keren dat ik meer dan 30 minuten vertraging had, wat gewoon meer dan een verdubbeling van mijn reis was. Natuurlijk was ik daar ook niet blij, ja soms was ik daar best gefrustreerd over, maar daar ging ik niet een heel persoonlijk blog van bijhouden hier. 

Daarnaast is het hebben van een langere reistijd door vertraging wel heel wat anders dan dat er loon wordt ingehouden. Dan zou ik met mijn vertraging wel heel weinig of zelfs niets over hebben gehouden. Echt met zo'n klaagtopic als dit bereik je niets, behalve dat mensen denken “daar heb je die klager weer” of het niet eens meer lezen. 

Reputatie 4

Wat is nu 15 minuten vertraging op een reis van anderhalf uur? Ik had regelmatig 15 minuten vertraging op een reis van 26 minuten. Als je al zo geirriteerd raakt door 15 minuten vertraging zou ik toch gaan denken over een alternatief. 

15 minuten op anderhalf uur is ruim 16,7%. Hou ze je reageren wanneer 16,7% van je loon wordt ingehouden? Los van de verhouding van de vertraging tot de totale reistijd, maar blijkbaar is mijn boodschap na al die blogs nog steeds niet bij een aantal mensen overgekomen en dus blijf ik mijn frustraties uiten… 

Reputatie 4

Twee volle weken geen trein genomen, aangezien de reis van Den Haag naar Eindhoven door de werkzaamheden bij Tilburg het reizen onmogelijk maakten en ik niet ruim 1 uur extra reistijd aan mijn lange reizen wilde plakken, door via Utrecht te reizen.

Maandag stond Antwerpen weer op het programma, maar bij het boeken van een ticket op de NS International site, bleek niet mogelijk om een ticket voor de Intercity Direct via Rotterdam - Breda te kopen. Bekijk dienstregeling stond er en het was niet mogelijk om een ticket online of telefonisch te boeken. Ik moest een andere route kiezen… Welke dan? De Eurostar was compleet uitverkocht, het zou me niet verbazen dat vele reizigers tegen hetzelfde probleem zijn aangelopen en eieren voor hun geld hebben gekozen en een duurder ticket hebben gekocht…

De afspraken in Antwerpen afgezegd en ik ben thuis gaan werken.

Vandaag, dinsdag 14 mei exact hetzelfde liedje. Ik kan voor woensdag 15 mei geen Intercity direct naar Antwerpen boeken en ja, de Eurostar was wederom uitverkocht.

Ik vervolgens de NS klantenservice gaan bellen, maar ook daar waren ze het spoor volledig bijster. Ze konden mij geen verklaring geven. Wie dan wel???

Als laatste wanhoopsdaad ben ik naar de SNBC International site gegaan en warempel, daar kon ik de Intercity direct trein die morgen om 7:11 uur vanuit Rotterdam richting Antwerpen vertrekt gewoon boeken, zonder enig probleem. De NS kan een voorbeeld nemen aan de IT systemen van hun Belgische collega’s. 

Mijn frustraties zijn regelmatig gericht op de IT systemen van de NS, maar ook hier, alles staat en valt met goed leiderschap en daar ontbreekt het aan bij de NS…

De problemen beperken zich trouwens niet tot de NS international app, ook de “reguliere” NS site kampt met problemen (zie afbeelding).

 

 

Reputatie 7

Ach ja. De IC Brussel. Sta net in Breda en zie de IC naar Brussel met 20 minuten vertraging binnenkomen. Zit goed vol met vakantiegangers trouwens. 

15 minuten vertraging op een reis van 1.5 uur valt mee, maar als je vaak dezelfde rit maakt en er is altijd wat op het traject.... kan ik me best indenken dat je er wat moedeloos van wordt.

Reputatie 7
Badge +3

Wat is nu 15 minuten vertraging op een reis van anderhalf uur? Ik had regelmatig 15 minuten vertraging op een reis van 26 minuten. Als je al zo geirriteerd raakt door 15 minuten vertraging zou ik toch gaan denken over een alternatief. 

Reputatie 4

Opzich vervelend dit, maar anderzijds moet je ook wel blij zijn met dit rode sein....... Fijne dag nog en hopelijk een goede terugreis naar Den Haag.

Reputatie 4

Wederom een rood sein bij vertrek van Breda richting Antwerpen, reden een wederom een vertraagde Eurostar trein… Keer op keer 15 minuten vertraging bij aankomst in Antwerpen.

Reputatie 4

 

Ja, je zou gewoon een uurlijkse normale intercity tussen Den Haag, Rotterdam, Roosendaal, Antwerpen willen/verwachten. En Eindhoven - Breda - Antwerpen. Betaalbaar en zo in te stappen zonder allerlei tarieven. Antwerpen is eigenlijk zo verweven met ons. Maar het mag niet zo zijn.

Antwerpen blijft natuurlijk wel buitenland, procentueel weinig mensen werken of studeren over de grens. Zo verweven is het dus nu ook weer niet.

Dan vergeet je de politici die tussen Den Haag en Brussel forensen, maar of ze trein nemen ipv de auto (met chauffeur) 😄

Reputatie 4

 

Ja, je zou gewoon een uurlijkse normale intercity tussen Den Haag, Rotterdam, Roosendaal, Antwerpen willen/verwachten. En Eindhoven - Breda - Antwerpen. Betaalbaar en zo in te stappen zonder allerlei tarieven. Antwerpen is eigenlijk zo verweven met ons. Maar het mag niet zo zijn.

Antwerpen blijft natuurlijk wel buitenland, procentueel weinig mensen werken of studeren over de grens. Zo verweven is het dus nu ook weer niet.

Daarom is een uurlijkse Intercity voldoende en hoeft die niet elk kwartier te rijden.

De internationale treinen zitten op de heen en terugweg vol, Eurostar vaak uitverkocht. Route NL-België wordt veel meer gebruikt dan sommigen denken

Reputatie 4

HSL ellende, geen verrassing meer…
Route Eindhoven-Utrecht-Den Haag enige alternatief 

 

 

Ja, je zou gewoon een uurlijkse normale intercity tussen Den Haag, Rotterdam, Roosendaal, Antwerpen willen/verwachten. En Eindhoven - Breda - Antwerpen. Betaalbaar en zo in te stappen zonder allerlei tarieven. Antwerpen is eigenlijk zo verweven met ons. Maar het mag niet zo zijn.

Antwerpen blijft natuurlijk wel buitenland, procentueel weinig mensen werken of studeren over de grens. Zo verweven is het dus nu ook weer niet.

Daarom is een uurlijkse Intercity voldoende en hoeft die niet elk kwartier te rijden.

 

Ja, je zou gewoon een uurlijkse normale intercity tussen Den Haag, Rotterdam, Roosendaal, Antwerpen willen/verwachten. En Eindhoven - Breda - Antwerpen. Betaalbaar en zo in te stappen zonder allerlei tarieven. Antwerpen is eigenlijk zo verweven met ons. Maar het mag niet zo zijn.

Antwerpen blijft natuurlijk wel buitenland, procentueel weinig mensen werken of studeren over de grens. Zo verweven is het dus nu ook weer niet.

Reputatie 7

Ik blijf het bizar vinden hoe slecht de verbindingen tussen Nederland en België zijn, hemelsbreed stelt het niets voor, maar ik ben van Den Haag HS naar Antwerpen Centraal 1:37 uur onderweg volgens een onrealistische reisadvies in de NS (International) app, wat in de praktijk vaker 1:50 uur betekent.

Ja, je zou gewoon een uurlijkse normale intercity tussen Den Haag, Rotterdam, Roosendaal, Antwerpen willen/verwachten. En Eindhoven - Breda - Antwerpen. Betaalbaar en zo in te stappen zonder allerlei tarieven. Antwerpen is eigenlijk zo verweven met ons. Maar het mag niet zo zijn.

Reputatie 7

Beste @ThomasReichel 

Met zoveel frustratie zit er maar 1 ding op: stop met treinreizen.

 

 

Of deze frustraties te uiten in de hoop dat veel mensen dit doen en maatregelen worden getroffen 😉

 

Enige echte oplossing om vertragingen zoals je die vaak beschrijft te voorkomen is minder treinen. Je hebt het vaak over X minuten ergens wachten om een andere trein voor te laten. Die problemen zijn (meestal) inherent aan de enorme hoeveelheid treinen die we in Nederland hebben. Zit er 1 trein met vertraging tussen dan moeten er prioriteiten gesteld worden en dat kost soms aan meerdere andere treinen hun punctualiteit en overstapmogelijkheden. 

Reputatie 4

Beste @ThomasReichel 

Met zoveel frustratie zit er maar 1 ding op: stop met treinreizen.

 

 

Of deze frustraties te uiten in de hoop dat veel mensen dit doen en maatregelen worden getroffen 😉

Reputatie 4

........ Effectief heb ik 60 minuten op die dag gewonnen.........

Effectief nog meer tijd winnen is om een baan te zoeken in je directe woonomgeving. De meeste mensen vinden 30 tot 50 minuten reizen voor werk al het maximale. Bijzonder veel nuttige (vrije) tijd gaat verloren om telkens naar Eindhoven en Antwerpen te moeten.

Het scheelt bijzonder veel geld en ergenis, of je nu per auto of OV reist. Al gaat het op de seconde op tijd, zou er niet aan moeten denken....

Nog effectiever is de Lotto winnen en stoppen met werken 😄 Nee, dat zit niet in mijn aard. Het reizen met het OV biedt juist de gelegenheid om de reistijd nuttig te besteden, maar het moet natuurlijk in verhouding staan tot de afstand die wordt afgelegd en daar spelen vertragingen en slechte aansluitingen een grote rol. Veel mensen zijn minstens een uur onderweg met reizen. Vandaar mijn pleidooi voor strategische keuzes die het verplaatsen in ons kleine land verbeteren. 

Reputatie 4

........ Effectief heb ik 60 minuten op die dag gewonnen.........

Effectief nog meer tijd winnen is om een baan te zoeken in je directe woonomgeving. De meeste mensen vinden 30 tot 50 minuten reizen voor werk al het maximale. Bijzonder veel nuttige (vrije) tijd gaat verloren om telkens naar Eindhoven en Antwerpen te moeten.

Het scheelt bijzonder veel geld en ergenis, of je nu per auto of OV reist. Al gaat het op de seconde op tijd, zou er niet aan moeten denken....

Reputatie 7
Badge +3

Beste @ThomasReichel 

Met zoveel frustratie zit er maar 1 ding op: stop met treinreizen.

 

 

Reputatie 4

7:54 uur en wederom staan we vlak na vertrek uit Breda richting Antwerpen stil.
Geplande aankomst in Antwerpen van 8:16 uur wordt ZELDEN gehaald, een farce, terwijl de hoofdprijs voor internationale tickets wordt gevraagd.

Reden voor vertraging: de vertraagde Eurostar uit Rotterdam, waarvan de prijzen nergens meer op slaan, maar blijkbaar genoeg mensen de beurs voor blijven trekken.

Ik blijf het bizar vinden hoe slecht de verbindingen tussen Nederland en België zijn, hemelsbreed stelt het niets voor, maar ik ben van Den Haag HS naar Antwerpen Centraal 1:37 uur onderweg volgens een onrealistische reisadvies in de NS (International) app, wat in de praktijk vaker 1:50 uur betekent.

Af en toe rijd ik met een collega mee (met de auto welteverstaan) en dan ben ik deur tot deur 1:30 uur onderweg, ondanks de files die er altijd staan op de ring van Antwerpen en de kosten zijn ondanks de hoge benzineprijzen VEEL LAGER dan een retour Den Haag - Antwerpen. Effectief heb ik 60 minuten op die dag gewonnen.

Hoe is dit anno 2024 mogelijk, in een tijd waarin het openbaar vervoer een belangrijke bijdrage zou moeten leveren aan klimaatvriendelijke manieren van reizen en een economische bijdrage zou moeten leveren aan flexibel woon-werk verkeer.

Na decennia met het OV gereisd te hebben, kom ik slechts tot één conclusie, de politiek en de vervoersbedrijven hebben verzuimd om te innoveren.
Innovatie vraagt om sterk leiderschap en dat brengt mij weer bij Wouter Koolmees, onzichtbaar en onbekwaam… 

Reageer