beantwoord

Niet-logische reisinformatie on-line.

  • 28 June 2023
  • 3 reacties
  • 90 Bekeken

Hoe komt het eigenlijk dat er vanuit de NS reisinformatie vaak, soms al jarenlang, niet-logische reisadviezen worden gegeven? Enkele voorbeelden.

  1. Wanneer ik per tram v/n station Utrecht C reis wordt meestal de verkeerde tramhalte weergegeven voor een overstap naar of van de treinen. Bij een trein op spoor 15-21 moet ik van de tramhalte CS Centrumzijde gebruik maken, bij een trein op spoor 1-14 meestal van de tramhalte CS Jaarbeurszijde, althans volgens de NS reisplanner. En dat terwijl omgekeerd logischer is, in zowel afstand als ook in reistijd.
  2. In bepaalde gevallen moet ik volgens de reisplanner, wanneer ik met de tram naar station Utrecht C reis, een halte eerder uit de tram uitstappen, overstappen op de bus, daarmee één halte reizen, waarbij de reistijd met minimaal tien minuten wordt verlengd terwijl de tram gewoon bij het station stopt.
  3. Storing op 28-6-2023: Waalbrug Nijmegen. Ook zoiets. Reisadvies NS: van station Utrecht C naar station Nijmegen via station 's-Hertogenbosch. Dat is logisch. Reisadvies NS: van station Arnhem C naar station Nijmegen via station Utrecht C. En dat terwijl er treinen rijden tussen de stations Arnhem C en Nijmegen-Lent, incl. treinvervangend busvervoer verder naar Nijmegen. Zélfs wanneer iemand van station Lent naar station Nijmegen zou lopen, is de totale reistijd vanuit Arnhem op deze manier korter dan via Utrecht.

Ongetwijfeld zullen de situaties in punt 1. en 2. bij meerdere stations voorkomen.

Punt 1. heb ik al een aantal keren aangekaart bij de NS, via de app. Er is helaas nog niets mee gedaan.

icon

Beste antwoord door Tamzin 28 June 2023, 09:03

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

. Foutje gemaakt.

Het (tamelijk absurde) advies om van Arnhem naar Nijmegen om te reizen via Utrecht en Den Bosch werd gegeven omdat NS niet in staat was voldoende bussen op de been te brengen om de reizigers tussen Lent en Nijmegen te vervoeren.

Dit soort adviezen zijn vaak vooral gericht op het reguleren van de reizigersstroom en niet op bieden van de snelste oplossing voor de individuele reiziger.

Gemeenten hanteren deze methode ook vaak bij wegwerkzaamheden. Ze sturen automobilisten dan bijv. kilometers om omdat ze het omleidingsverkeer uit bepaalde wijken willen weren.

Reputatie 7
Badge +2

Punt 2 is een dingetje uit 9292 waar de BTM adviezen in de NS planner vandaan komen. Waarschijnlijk is dat in theorie een minuut sneller doordat de loopafstand vanaf het busstation korter is.

Er is bv. in Utrecht ook jaren een situatie geweest met veel buffertijd in de busdienstregeling voor CS, waardoor je geadviseerd werd op het Vredenburg op een andere bus over te stappen die eerder op CS zou zijn.

Reageer