NS is klaar met geweldplegers en zet treinen zaterdagavond 20-04 3 minuten stil

  • 15 April 2024
  • 88 reacties
  • 2834 Bekeken

Reputatie 7
Badge

Link naar bericht: https://nieuws.ns.nl/ns-klaar-met-geweldplegers-en-zet-treinen-zaterdagavond-drie-minuten-stil/


88 reacties

Reputatie 7
Badge

Ah, we hebben er weer een ‘Bash de conducteur, want die zijn toch waardeloos’ draadje van gemaakt.

Ik dacht dat er nog wel iets van fatsoen hier te vinden zou zijn, maar ik kan nog beter in een sprinter tussen Den Haag en Rotterdam gaan zoeken.

 

Reputatie 6

Precies. Treinen zijn een soort vrijplaatsen geworden, onder meer doordat er zo weinig controle en toezicht is. En dat komt weer omdat conducteurs het zo druk hebben met het garanderen van de veiligheid dat er geen tijd meer is voor controle van vervoerbewijzen. 

Daarom is het beter om minder conducteurs in te zetten waar mogelijk en controle d.m.v. vliegende controleploegen plaats te laten vinden. 

Deze ploegen hoeven zich dan verder ook niet bezig te houden met het garanderen van de veiligheid. 

 

 

Natuurlijk, typisch weer. Precies wat ik van je gewend ben. Gewoon de functie van de conducteur willen saneren en lopen zeiken dat we ons werk niet doen. Kan zoveel zeggen en uitleggen, maar zelfs een uitnodiging om een dienst mee te gaan wijs je af. Ik zal je even èèn ding duidelijk maken: zonder conducteurs en vliegende controleploegen wordt de overlast groter, weten ze ook bij Arriva. Enige reden waarom in Noord NL niet op elke trein een BOA zit is omdat de opdrachtgever niet betaald. 

 

Ik hoop dat je nooit hoeft mee te maken wat ik en mijn collega's met enige regelmaat mee maken. Want als je dat meemaakt in onze positie, zou je anders doen praten

Reputatie 7

Die gelegenheid zal er vast wel zijn @Tijdvoor , maar het zou makkelijker gaan als de gemiddelde reactie op de community niet grotendeels bestaat uit 'conducteurs doen hun werk niet’, 'conducteurs moeten van de trein verdwijnen’, 'conducteurs moeten maar salaris in gaan leveren’, 'ze lokken het zelf uit omdat niemand controleert’ etc. etc. Steevast uitgedragen door hetzelfde kleine groepje klagers, maar wat uiteindelijk wel de dominante boventoon voert in elk topic waarin ook maar een hint naar de functie conducteur is gegeven.

Via X komen er voornamelijk positieve berichten binnen, Edwin! Ik hoop dat er eindelijk eens weer waardering en begrip komt voor de conducteurs in de treinen.

Reputatie 6

@Sander-VH Op veruit de meeste conducteurs heb ik geen commentaar. Ze zijn vriendelijk en doen wat de NS-directie vraagt.

Wat ik van de NS-directie mis, is een reflectie op wat er de afgelopen jaren in de treinen is gebeurd. In coronatijd heeft men de controles (terecht) laten lopen. Daardoor is er bij reizigers het idee ontstaan dat ze overal mee weg kunnen komen. Dat valt de NS niet te verwijten, maar daar is wel actie op nodig. Daarnaast heeft de NS ingezet op een rol als gastheer in plaats van als BOA. Gelet op de bovenstaande ontwikkeling, is dat een verkeerde keuze voor mijn idee.

De NS geeft nu - terecht - het signaal af dat geweld onacceptabel is. Daar komen allerlei positieve reacties op. Niemand vindt geweld immers acceptabel. Dat geweld komt echter wel ergens vandaan. Dat rechtvaardigt het natuurlijk niet. Het is veel te makkelijk om een algemene verruwing van de samenleving te noemen. Deze verruwing is nooit aangetoond. Agressie tegen klantenservicemedewerkers wordt ook veroorzaakt door een chatbot, door lange wachttijden of slechte service. Als de NS slecht verstaanbare Surinamers inzet op de klantenservice, zonder ervaring met de NS, dan leidt dat tot meer agressie. Dat is niet goed, maar het is wel zo. 

De NS presteert op her moment ondermaats. Verschillende topics getuigen hiervan. Dat leidt ook tot gevoelens van boosheid. Het wanbeleid van de directie moet stoppen. Je kunt reizigers niet vragen een toeslag te betalen voor de huidige HSL.

Daarnaast heeft het idee van een conducteur als gastheer reizigers het idee gegeven dat ze overal mee wegkomen. Als een grote bek in 80% van de gevallen een conducteur doet afdruipen, loont een grote bek dus. Dat is de conducteur niet te verwijten, maar leidt er wel toe dat de reiziger de volgende keer weer een grote bek geeft, en al zijn 'vrienden' ook. De oplossing is dan niet een klacht zoals deze, maar de inzet van grote teams die de trein goed schoonvegen, in plaats van machteloze conducteurs. 

Ik mis deze zelfreflectie totaal. Het is net Rutte. Het zijn aso's en zij moeten opdonderen. Geen begrip. Ja, maar gedrag komt wel ergens vandaan. De NS moet eens na gaan denken over een echte oplossing. Vandaar dat ik Tamzins reactie heb geliket.

 

Kijk en dit is nu een kritische toon op een respectvolle manier dat ik kan waarderen. Want ik ben het echt met je eens. Een reflectie is nodig, aanpassingen ook. Maar hoe graag IK en een aantal conducteurs dat ook willen, zolang er meer mensen zeggen dat ze het niet willen dan wel verandert het helaas niet.

 

Mij zal je ieder geval bijna nooit langer dan 20 minuten aantreffen in de achterste cabine of stilzittend in de eerste klas. Soms heb ik daar wel mijn redenen voor, maar ik krijg betaald om mijn werk te doen. 

 

Wat mensen ook vaak vergeten is dat zij hun woede van de dag vaak op ons afreageren en wij rustig moeten blijven. Maar stel je voor dat het andersom zou zijn, dan zou je misschien ook denken of zeggen "Zeg ga es ff lekker iemand anders vervelen met dat geauwepleurishoer" (ff op z'n Rotterdams 😝)

Soms denk ik dat echt, maar je zal het mij nooit horen zeggen want ik moet professioneel zijn. Respect komt van 2 kanten en ik ben heel behulpzaam en vriendelijk totdat het respect van jou als reiziger naar mij als conducteur verdwijnt en je helemaal los gaat. Want dan ben ik gewoon klaar met je en ga je de trein uit of haal ik V&S er bij. 

Ik kan hier zoveel over schrijven, maar de verharding van de maatschappij ligt grotendeels bij onszelf. Als ik zie hoe jongeren durven te praten, schelden etc, dat hoefde ik vroeger niet te doen. Kinderen worden jongs af af aan al groot gebracht met een scherm en ze zijn heilig in hun familie. Grote mond, discussies aangaan, doodnormaal tegenwoordig, dus het probleem zit ook hier. Als ik zie hoeveel mensen door rood, op fietspaden met een auto rijden, tegen het verkeer in gaan, is van alle leeftijden, want als Pietje het doet, mag ik het ook, tot het een keer fout gaat. Bekeuring of ongeluk en ineens is de wereld te klein. 

Dat doet me aan een bepaalde situatie denken. Een tweetal heeft geen kaartje en wil eigenlijk het volgende station eruit om een boete te voorkomen. Echte mannen noem ik dat. Vervolgens gebeurd er iets op het perron, waardoor de twee mannen over de flos gaan en vinden dat we de politie moeten bellen. Niet voor het feit dat ze weer eens gratis met de trein gingen, maar omdat hun door een andere reiziger onrecht werd aangedaan. Hoezo een twisted world.

@Sander-VH Op veruit de meeste conducteurs heb ik geen commentaar. Ze zijn vriendelijk en doen wat de NS-directie vraagt.

Wat ik van de NS-directie mis, is een reflectie op wat er de afgelopen jaren in de treinen is gebeurd. In coronatijd heeft men de controles (terecht) laten lopen. Daardoor is er bij reizigers het idee ontstaan dat ze overal mee weg kunnen komen. Dat valt de NS niet te verwijten, maar daar is wel actie op nodig. Daarnaast heeft de NS ingezet op een rol als gastheer in plaats van als BOA. Gelet op de bovenstaande ontwikkeling, is dat een verkeerde keuze voor mijn idee.

De NS geeft nu - terecht - het signaal af dat geweld onacceptabel is. Daar komen allerlei positieve reacties op. Niemand vindt geweld immers acceptabel. Dat geweld komt echter wel ergens vandaan. Dat rechtvaardigt het natuurlijk niet. Het is veel te makkelijk om een algemene verruwing van de samenleving te noemen. Deze verruwing is nooit aangetoond. Agressie tegen klantenservicemedewerkers wordt ook veroorzaakt door een chatbot, door lange wachttijden of slechte service. Als de NS slecht verstaanbare Surinamers inzet op de klantenservice, zonder ervaring met de NS, dan leidt dat tot meer agressie. Dat is niet goed, maar het is wel zo. 

De NS presteert op her moment ondermaats. Verschillende topics getuigen hiervan. Dat leidt ook tot gevoelens van boosheid. Het wanbeleid van de directie moet stoppen. Je kunt reizigers niet vragen een toeslag te betalen voor de huidige HSL.

Daarnaast heeft het idee van een conducteur als gastheer reizigers het idee gegeven dat ze overal mee wegkomen. Als een grote bek in 80% van de gevallen een conducteur doet afdruipen, loont een grote bek dus. Dat is de conducteur niet te verwijten, maar leidt er wel toe dat de reiziger de volgende keer weer een grote bek geeft, en al zijn 'vrienden' ook. De oplossing is dan niet een klacht zoals deze, maar de inzet van grote teams die de trein goed schoonvegen, in plaats van machteloze conducteurs. 

Ik mis deze zelfreflectie totaal. Het is net Rutte. Het zijn aso's en zij moeten opdonderen. Geen begrip. Ja, maar gedrag komt wel ergens vandaan. De NS moet eens na gaan denken over een echte oplossing. Vandaar dat ik Tamzins reactie heb geliket.

 

Reputatie 6

Ik snap dat NS een punt wilt maken. Maar hierdoor worden goedwillende reizigers de dupe. Alle treinen zullen vertraagd zijn, maar aansluitende verbindingen met andere vervoerders kunnen door deze 3 minuten gemist worden. Leuk als dat een uursverbinding was.

Iedereen doet mee dus welke aansluiting zou je niet halen? Alles rijdt met +3 extra

Het is zowat onmogelijk werken en dat is een signaal dat door de helft van de collega's werd afgegeven uit het HC korps. 

Reputatie 7

"We hebben hulp nodig van de overheid", maar zelf niets aan de eigen organisatie willen wijzigen.

Iedereen weet dat het huidige systeem met "controle" door conducteurs i.p.v. V&S uit de tijd, ineffectief en ook voor het personeel onveilig is. 

Wellicht kan Wouter Koolmees eens een paar dagen stage gaan lopen bij Arriva of bij de metro van de RET waar ze wel weten hoe je dit soort zaken effectief organiseert.

 

Inderdaad werkt dat allemaal veel beter, bij andere vervoersbedrijven vinden dit soort incidenten niet meer plaats. Zie als (zeer recent) voorbeeld:

https://www.dumpert.nl/?selectedId=100089967_eb64b511

Ik denk niet dat de reden van afgelopen weekend een reactie was op ons beleid of systeem. Ik vraag me af of je de inhoud wel hebt gelezen, Tamzin?

Badge +3

Ja, ik ben ook voor Team @Sander-VH en @Loes en @Slidestops en zo!

Maar dit soort reacties (willekeurig knipseltje op de X tijdlijn van NS) komen niet uit het niets!

Man bijt hond babbelbox!Hoe vaak bent U eigenlijk gecontroleerd op uw laatste 10 treinreizen?”

En hoe vaak komen (zogenaamd onwetende, of ‘even telefoon opladen’) reizigers zonder 1e klas vervoerbewijs daarmee weg (dus naar de 2e klas gejaagd, maar met NS Flex mag je blijven zitten, dat kost je alleen maar 20 euro op je factuur)?

Prima dat de NS zaterdag een 3-minuten statement maakt tegen agressie/geweld, maar de beste reizigers staan nog altijd op 1, 2 en 3 toch? Al zie ik dat niet meer terug op https://www.ns.nl/over-ns/wie-zijn-wij/visie.html

Ik doe graag aan ‘omdenken’ maar dit tragische voorval is iets wat waarschijnlijk voorkomen had kunnen worden, als de daders van tevoren wisten dat ze geen schijn van kans hadden om waar dan ook mee weg te komen.

Met die mafkees in een Arriva/Arnhemse bus op Dumpert als goed voorbeeld, al was daar wat meer tegenmacht bij aanwezig dan een solo HC. Maar een HC kan alsnog V&S inseinen en dan wordt het op het volgende station ‘met gepaste tegenzin’ wel afgehandeld. Niet jouw probleem of persoonlijke veiligheid in gevaar (PAMAN principe).

Daar zijn ook veel filmpjes van. ‘Jammer joh gozer (of meid), jij gaat keihard tegen de grond’, met wisselende reacties over racisme, onnodig geweld of juist een ‘lintje’ voor de V&S medewerker(s)/BOA's in kwestie (die met een bloedneus in het filmpje en dan je kalmte bewaren, heldin mijn mening!)

De beste reizigers zien het zo graag anders, maar kunnen dingen niet veranderen (al is het maar iets simpels als zwartrijden of onterecht 1e klas reizen).
Eigenhandig de rust bewaren in een stiltecoupé is helemaal wishful thinking. Dat zal de NS (en politie) echt zelf moeten doen! Maar ja, dat boeit ze niet ook al staat het wel op https://www.ns.nl/reisinformatie/voorzieningen/voorzieningen-in-de-trein.html
In deze zone is het ook écht stil. Als je dat (als vervoerder) niet zelf kunt waarmaken/handhaven, fluister of roep of communiceer het dan niet!

WhatsApp/SMS oNS maar op 06 1318 1318 en dan sturen we de HC erop af.
Welnee, zo'n melding bereikt de HC vaak niet eens, en je wordt als reiziger bijna uitgelachen want is er een onveilige situatie? Nou nee… dat niet, maar toch. Spreek ze zelf maar aan dan! 😫

En ja, dan riskeer je klappen! Reden te meer om nog harder op te treden juist.
Verkeersregelaars of andere toezichthouders/handhavers maken dat ook dagelijks mee.

Waar bemoei jij je mee? dat bepaal ik zelf wel!

Bij fietsen door het winkelcentrum “Hela hola jij daar, dat mag niet!” (dus ga maar lopen) begint het al. Dan stap je 50 meter verder gewoon weer op je fiets en who cares?

En bij evenementen zoals een marathon/voetbalwedstrijd of erger nog, dance feesten met bezoekers die stijf staan van de drugs. Geen beginnen aan om ook maar iets te handhaven eigenlijk voor de meeste (vrijwillige of zelfs goedbetaalde maar verder geen bevoegdheden) toezichthouders.

Wederzijds respect is er weinig meer tegenwoordig, maar ik vind het een zwaktebod van de NS om zo’n 3-minuten statement te maken ten koste van allle goedwillende (de meeste dus) reizigers.

Om de rotte appels ‘te kijk te zetten’. Die vinden het waarschijnlijk alleen maar stoer denk ik (net als grafitti ‘kunst’ spuiten).

En zelfs als die daders er helemaal niets van vinden (was er iets aan de hand dan? volgende keer doen we het weer hoor!), wat bereik je er dan mee? Dat de betere/beste reizigers in opstand durven te komen ❓

Het ‘terug veroveren van de 1e klas’ door @Thom is natuurlijk figuurlijk (als je bijna 70 bent ga je dat natuurlijk niet doen). Daar heeft de NS gekwalificeerd personeel (en desnoods de politie) voor!

Dat een HC vriendelijk zegt “ga maar ergens anders zitten” of “volgende station mijn trein uit” in plaats van een boete (dat is in jouw voordeel!) is wat voor te zeggen, want die wil graag ook ongeschonden thuis komen… En een trein is natuurlijk geen voetbalstadion of nachtclub met ‘uitsmijters’, overdag.

Ben nu al benieuwd naar Koningsdag, vermoed dat de controle op vervoerbewijzen (en alcoholverbod op stations en in de trein) minimaal zal zijn. Hou het maar zo feestelijk mogelijk dan. Succes @Sander-VH als je zelf niet mag feesten maar moet werken!

Reputatie 4

Ah, we hebben er weer een ‘Bash de conducteur, want die zijn toch waardeloos’ draadje van gemaakt.

Ik dacht dat er nog wel iets van fatsoen hier te vinden zou zijn, maar ik kan nog beter in een sprinter tussen Den Haag en Rotterdam gaan zoeken.

 

Ik ben het volledig met je eens. Sommigen hier zouden het onderbuikgevoel eens moeten leren onderdrukken om dit soort afschuwelijke gebeurtenissen te willen nuanceren (of het als 'opstapje’ te willen gebruiken om hun beklag te doen over eigen irritaties). Ik mis in de reacties tot nu toe teveel het uitspreken van medeleven met het slachtoffer en het betuigen van steun aan conducteurs die te vaak onder erg moeilijke omstandigheden hun werk moeten doen. Mijn steun hebben ze in ieder geval voor 100%.👍

Reputatie 7

Wat het NS-beleid omtrent de functie van conducteur ook is, het is vreselijk om weer te horen dat er weer een medewerker zo is mishandeld. Frequentie en benadering van geweldsincidenten vergelijken met bepaalde andere landen in de wereld, zodat het ogenschijnlijk hier nog wel meevalt, noem ik puur  bagatelliseren. Alle geweld is teveel. Dat het zo ver heeft kunnen komen in ons welvarende en georganiseerde land is ontzettend pijnlijk en frustrerend.

Ik reis heel veel en zie ook dat de wereld veranderd is, wat er zoal gebeurt, en wat er allemaal voor volk rondloopt en rondhangt in de trein. Wat er uitgespookt en geroepen wordt, alsof ze de koning van de trein zijn. Ik voel me in de trein helaas af en toe niet helemaal veilig, met name 's avonds (ga in voorkomend geval dan zo mogelijk ergens anders zitten), kan dus ook goed invoelen hoe dat moet zijn voor een conducteur of ander personeel. NS kan dit niet oplossen en voorkomen. Dit is een brede maatschappelijke kwestie die al jaren toeneemt en als één geheel moet worden aangepakt (wat nauwelijks of te slap gebeurt. Nederland is te lief, wil een voorbeeld zijn en daar wordt misbruik van gemaakt - men denkt dat men alles kan maken).

Ik vind 3 minuten de treinen stilzetten nog weinig. Een kwartier mag ook!

Ik ben nooit ziek en bel dus ook nooit de huisarts. Als er dan wel iets aan de hand is, verwacht ik dat de assistent mij serieus neemt. Eerst kwamen er allerlei opmerkingen dat het spreekuur vol zat etc. Toen ik herhaalde dat ik ernstige klachten had, kon het opeens wel. Assertief gedrag wordt dus beloond. En de stap van assertief naar agressief is maar een kleine. 

Je kunt als oudere juist niet vergelijken met vroeger, omdat je zelf ook veranderd bent en ons geheugen op lange termijn onbetrouwbaar is. Je onthoudt maar een deel van de werkelijkheid. 

'De mate waarin grenzen worden opgezocht en overschreden' is mede een gevolg van het beleid van de NS en van de algehele politiek. Rechterlijke uitspraken worden genegeerd, wetten naar believen overtreden. De regering faalt in het garanderen van basale zaken als huisvesting, milieu en klimaat.

Bezuinigingen op de geestelijke gezondheidszorg leiden tot een toename aan verwarde personen op straat. Vluchtelingen terugduwen op de Middellandse Zee (mede betaald door Nederland) leert vluchtelingen dat de Europese politie niet te vertrouwen is. Dat leidt weer tot agressieve reacties tegen BOA's en conducteurs in Nederland. 

Je kunt als overheid en als NS niet alles hebben. Respect krijgen van de reiziger gaat niet samen met schijt hebben aan de reiziger. De service is wel degelijk achteruit gegaan de afgelopen jaren. Er is een reden dat de NS en ProRail onder verscherpt toezicht staan. Nogmaals, dat rechtvaardigt agressie natuurlijk niet. Maar dat mensen boos worden van de kwaliteitstoeslag op de HSL, kan ik wel begrijpen. Waar zijn de abonnementen voor reizigers die hybride werken die ons beloofd waren? Waar zijn de schone treinen? Waarom heeft de NS een paar weken na het ingaan van de nieuwe dienstregeling op mijn traject geprobeerd met halve treinen in de spits te rijden, terwijl het aanbod sinds corona al gehalveerd was? Waarom wacht een trein niet even een minuutje op een aansluiting? Scheelt veel boze reizigers, al is het misschien dan minder goed voor de punctualiteit.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn plannen om dat te regelen voor boa's, toch? Maar dat zijn conducteurs nou net niet meer omdat de vakbonden het niet leuk vonden dat ze hun baan konden verliezen door een herexamen niet te halen. Het een kan natuurlijk niet zonder het ander. Bevoegdheden brengen een verantwoordelijkheid met zich mee en die verantwoordelijkheid komt, m.i. terecht met (opleidings)eisen.

Daar zijn we het dan volledig over eens 🙂

Reputatie 4

Is er nog enig respect voor de reden van deze 3 minuutjes actie. Lees er weinig over. Wat een respectloos gedoe..…

En dan beginnen over verloren "manuren".

Ik vraag mij met respect af hoeveel verloren werk- en priveuren het slachtoffer heeft voordat zij hersteld is. Misschien komt ze er nooit geestelijk meer bovenop. Zo'n voorval kan een gigantische impact op je hebben. Veel belangrijker daar eens bij stil te staan !

Reputatie 7
Badge +3

Het grootste probleem is dat er veel discussie is over feitelijkheden terwijl de overtreders dondersgoed weten dat bijvoorbeeld het zonder geldig vervoerbewijs reizen een overtreding is. Het is te belachelijk voor woorden dat iemand dan in discussie gaat met degene die de overtreding constateert. 

Tegelijkertijd kun je tegen iemand in functie aanlopen die de regels die hij/zij moet handhaven niet kent. Zoals mijn ervaring met een verkeersregelaar die niet wist dat je bij een bord met tijdelijk fietsverbod wel degelijk de fiets aan de hand mag meevoeren. Je bent op dat moment voetganger. Ik kreeg het de man niet aan het verstand gepeuterd. Ik heb na deze onzin tijdens de werkzaamheden maar een andere route gefietst om deze domoor maar niet te hoeven tegenkomen. 

@Robert B 

De FNV heeft het gesteund, NS zag het als bezuinigingsmaatregel en de kans om hierdoor meer HC aan te kunnen trekken, aangezien de aanname eisen lager werden en het FNV gebruikte het ook als angst bij collega's om hun baan te kunnen verliezen.

"We hebben hulp nodig van de overheid", maar zelf niets in de organisatie willen wijzigen.

Als er genoeg geld is wil NS best op elke trein vier medewerkers S&V zetten. Vanzelfsprekend moet die inzet wel betaald worden uit de inkomsten.

Nee, er moeten juist geen vaste conducteurs op de treinen (zeker niet in sprinters) omdat dat ineffectief is maar V&S controle teams zoals bij Arriva en de bij metro. En poortjes op ieder station.

Ah, we hebben er weer een ‘Bash de conducteur, want die zijn toch waardeloos’ draadje van gemaakt.

Tja, als iedere kritiek op de ineffectieviteit van het huidige controle systeem wordt afgedaan met "bash de conducteur" komen we niet verder want dan verandert er nooit iets.

Het probleem is dat leiding en personeel bij NS extreem conservatief zijn en alles vooral hetzelfde willen houden zoals het 50 jaar geleden was terwijl de maatschappij, de financiële mogelijkheden en de technische mogelijkheden totaal zijn veranderd.

Reputatie 6

Als je meer dan 18.000 (!) dezelfde soort berichten hebt geplaatst hoef je het topic natuurlijk niet te lezen, dan plaats je gewoon nog een "bash de NS" bericht in dezelfde strekking....... Die heb je dan immers "op voorraad "...…

En natuurlijk de duimpjes van dezelfde personen en een mooie eerste plaats op de lijst "behupzame personen voor de NS klant". Het is allemaal net wat te voorspelbaar....

@Re.tep Ik neem aan dat je al de berichten hebt gelezen. Fijn dat je de moeite hebt genomen. Misschien dat ik er naast zit, maar volgens mij zit je een beetje te sarren en ben je of ingelezen of niet? Heb je echt al de reacties onder de loep genomen?

Precies. Treinen zijn een soort vrijplaatsen geworden, onder meer doordat er zo weinig controle en toezicht is. En dat komt weer omdat conducteurs het zo druk hebben met het garanderen van de veiligheid dat er geen tijd meer is voor controle van vervoerbewijzen. 

Daarom is het beter om minder conducteurs in te zetten waar mogelijk en controle d.m.v. vliegende controleploegen plaats te laten vinden. 

Deze ploegen hoeven zich dan verder ook niet bezig te houden met het garanderen van de veiligheid. 

 

 

Natuurlijk, typisch weer. Precies wat ik van je gewend ben. Gewoon de functie van de conducteur willen saneren en lopen zeiken dat we ons werk niet doen. Kan zoveel zeggen en uitleggen, maar zelfs een uitnodiging om een dienst mee te gaan wijs je af. Ik zal je even èèn ding duidelijk maken: zonder conducteurs en vliegende controleploegen wordt de overlast groter, weten ze ook bij Arriva. Enige reden waarom in Noord NL niet op elke trein een BOA zit is omdat de opdrachtgever niet betaald. 

 

Ik hoop dat je nooit hoeft mee te maken wat ik en mijn collega's met enige regelmaat mee maken. Want als je dat meemaakt in onze positie, zou je anders doen praten

 

@Sander-VH

De meeste communityleden hebben het beste met de HC's voor. Dat er enige bedenkingen zijn als het de invulling hun taken en bevoegdheden betreft moet geen probleem zijn. 

 

@Erryt NS Welke link bedoel je? Die naar het Clubblad? 😉

 

De meesten gelukkig wel, maar een aantal niet en WSM is daar één van wat ik baseer op allerlei topics en twittergedrag richting NS personeel. Kritisch zijn mag altijd en een vast aantal van mijn volgers weten dat ook. Ik heb ook vaak goede gesprekken. Maar puur bashen omdat je je zin niet krijgt hou ik niet van. Gelukkig zijn de meeste mensen respectvol

Reputatie 7

En Arriva Connexion Keolis RET HTM en GVB sluiten zich aan en Qbuzz denk er over waarmee het een goede symbolische OV actie wordt om iets te bereiken. Maar wat echt nodig is een mentaliteits verandering van een grote groep Nederlanders.

Reputatie 7
Badge

Vraag me wel af of de wensen die NS nu heeft, zoals toegang tot landelijke (politie)systemen, haalbaar zijn, maar dat is weer een andere discussie.

Er zijn plannen om dat te regelen voor boa's, toch? Maar dat zijn conducteurs nou net niet meer omdat de vakbonden het niet leuk vonden dat ze hun baan konden verliezen door een herexamen niet te halen. Het een kan natuurlijk niet zonder het ander. Bevoegdheden brengen een verantwoordelijkheid met zich mee en die verantwoordelijkheid komt, m.i. terecht met (opleidings)eisen.

Reputatie 3

Treinen zullen zeker niet allemaal met +3 rijden, sommige treinen hebben rond dat tijdstip al een geplande stop en kunnen gewoon op tijd verder, andere zullen juist meer vertraging oplopen omdat ze een niet geplande stop hadden en dus ook tijd verliezen door het weer moeten optrekken vanaf stilstand. Maar het gaat om 's avonds laat, dan is het niet zo druk op het spoor meer dat dit de dienstregeling compleet zal ontwrichten, en treinen kunnen dus best eventjes langer blijven wachten op een aansluiting.

Treinen die stil staan op een station moeten toch ook weer opstarten? 🙄. Kom op jongens het gaat om 3 minuten niet een halfuur, Zoals ik al eerder zei dit wordt ook gedaan met dodenherdenking en dan lukt het ook gewoon prima. En de stops zijn dus wel gepland want ze stoppen allemaal om dezelfde tijd 😃. Veel overstappen zullen er niet gemist worden, misschien een paar.

Reageer