beantwoord

Rtd Lombardijen - Eindhoven via Rrd Centraal - Vraag over terugsteken


Reputatie 4
In de nieuwe dienstregeling gaat de IC van Rotterdam Centraal naar Eindhoven via de HSL rijden.

Daardoor stopt hij niet meer in Dordrecht waar ik normaal overstap.

Is het toegestaan om zonder bijbetaling eerst van Lombardijen naar Rotterdam Centraal te reizen en daar de IC te nemen?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 27 April 2019, 16:41

Bekijk origineel

227 reacties

Zal ik naar kijken Rudi maar kan niet beloven dat hier een oplossing voor te vinden is.
Natuurlijk is daar een oplossing voor te vinden. Maar dan moet er wel de wil zijn om het op te lossen.
De meeste reizigers die dit overkomt zijn zich hier vermoedelijk helemaal niet bewust van. Je moet de prijs in je hoofd hebben bij het uitchecken, wil je zien dat iets niet klopt of dit achteraf in je mutatieoverzicht zien.
De klant die het wel ziet, moet zich bewust zijn dat het niet zijn eigen fout is en dan ook nog eens bereid zijn om tijd te steken in een moeizaam contact met NS-klantenservice. De enkeling die zover gaat, krijgt gewoon het teveel betaalde terug en de rest is snel verdiend voor NS. Die gaan dat echt niet oplossen, tenzij ze gedwongen worden door de concessieverlener.
Reputatie 7
Badge

Bedenk ook dat in zo'n geval e-tickets goedkoper zijn dan reizen op saldo en dat zelfs eenmalige chipkaarten uit de automaat, ondanks de toeslag die daarvoor geldt, goedkoper kunnen zijn.


Degenen met een kortingskaart wordt ook onrecht aangedaan. Die zullen niet een voltarief-kaartje gaan kopen. Het probleem zijn die poortjes die op steeds meer stations onhandig, lees: reiziger-belemmerend worden neergezet.
Je kan toch geen andere conclusie trekken dan die van hb-ngn na al die maanden wachten op een reactie.

Als het de NS geld had gekost was het probleem gisteren nog opgelost.
Reputatie 2
Als je na 11 maanden geen antwoord hebt over hoe de eigen reisregels gelden, is er slechts één conclusie mogelijk: NS verdwaald in eigen reisregels. De vraag is direct: hoe kunnen reizigers en conducteurs het dan weten, als deze vraag zo lang blijft liggen? Ik zal aan deze kwestie in elk geval aandacht besteden op Treinreiziger.nl.
Reputatie 2
Verder is mijn conclusie op basis van de AVR dat dit zou mogen, zo lang het in het reisadvies wordt geadviseerd. Immers: reiziger volgt reisadvies, zonder via station op te geven of op een andere manier reisadvies te beïnvloeden. Daarmee volg je als reiziger het omreisadvies op dat door NS via de reisplanner wordt geadviseerd.
Reputatie 6
Badge
De reiziger mag toch ook gewoon altijd de reis met de kortste reistijd nemen volgens de regels? Dan kom je onder andere op deze omreisroute uit sinds Dordrecht een derderangs station is geworden.
Reputatie 4
@treinreiziger,

Het gaat er nu juist om of ik van Lombardijen naar Eindhoven altijd via Rotterdam Centraal mag reizen.
Ook al komt dat niet uit de reisplanner. Zie mijn openingsvraag.
Reputatie 2
Ah, heb ik 11 maanden de tijd gehad en heb ik toch te vlug gelezen? Ik dacht dat het om Barendrecht/Lombardijen/Blaak en Zuid in zijn geheel gaat. Voorwaarden leggen bepalende factor bij reisadvies. Met eticket voltatief is het simpel op te lossen. De vraag is of reisplanner juiste advies geeft. Maar vanaf Barendrecht, Blaak en Zuid zou het formeel nu mogen. Lombardijen niet, zolang het niet in de reisplanner staat. Zo is het strikt volgens AVR. Gek is het wel.
Reputatie 4
Ah, heb ik 11 maanden de tijd gehad en heb ik toch te vlug gelezen? Ik dacht dat het om Barendrecht/Lombardijen/Blaak en Zuid in zijn geheel gaat. Voorwaarden leggen bepalende factor bij reisadvies. Met eticket voltatief is het simpel op te lossen. De vraag is of reisplanner juiste advies geeft. Maar vanaf Barendrecht, Blaak en Zuid zou het formeel nu mogen. Lombardijen niet, zolang het niet in de reisplanner staat. Zo is het strikt volgens AVR. Gek is het wel.
Dat het van Blaak en Zuid wel mag, dat is nieuw voor mij.
Inderdaad geeft de reisplannen deze mogelijkheid nu wel.
Alleen Lombardijen valt nog buiten de boot.
NS, is de reisplanner aangepast ?
Badge +3
Terugsteken wordt wel vaker gegeven als (enige) optie. Zie het eerder genoemde Maarn - Veenendaal De Klomp vv. dat kan niet anders dan via Driebergen-Zeist of Utrecht.
Reputatie 2
Klopt en daar is het dus ook toegestaan. Alleen heeft NS nu 11 maanden nodig om te ontdekken hoe het met Lombardijen zit. De vraag is wel, als hoofdkantoor van NS er al zoveel moeite mee heeft, hoe moet de conducteur of reiziger het dan weten?
Reputatie 5
Dat het van Blaak en Zuid wel mag, dat is nieuw voor mij.
Inderdaad geeft de reisplannen deze mogelijkheid nu wel.
Alleen Lombardijen valt nog buiten de boot.

Mis ik iets ? Als ik van Lombardijen, Zuid of Blaak naar Breda wil krijg ik nergens automatisch de optie via CS ?? Alles over Dordrecht. Alleen als je expliciet aangeeft dat je via CS wilt reizen, maar dan krijg je "Prijs onbekend".
Reputatie 5
Gewoon uitchecken en weer inchecken op Rotterdam centraal!
Dan zit je altijd goed.
Reputatie 5
Ja, uiteraard. Dat is ook al langsgekomen.
Maar het moet ook kunnen zónder de trap v/h perron af te lopen, naar de voor- of achterkant v/h station te lopen naar de poortjes, uit en in te checken, terug naar de trap en weer naar boven. In die tijd mis je je overstap ...

Anyway, in een ander topic worden een paar sites genoemd die al de nieuwe dienstregeling 2018 hebben (waarom NS planner nog niet?) en daar staat reizen via Centraal gewoon bij de mogelijkheden.
Reputatie 6
Badge
Helaas is Rotterdam Centraal (net als Amsterdam en Den Haag Centraal) volledig van NS, anders konden we simpel op een ander perron uitchecken en weer inchecken en was dit hele topic er waarschijnlijk niet eens.

Helemaal naar de ingang om uit te checken en weer in te checken ben je al gauw 3 minuten mee kwijt, is wat mij betreft dus geen optie.
Reputatie 7
Badge
Je kan in Rotterdam op het perron gewoon in- en uitchecken (bedoeld voor internationale reizigers). De kosten van de treinreis zullen dan wel hoger uitpakken.

Voorheen was de sprinter naar Dordrecht en daar een overstap op de -betrouwbare- intercity richting Breda de logische keuze. Het lijkt me niet dat je als reiziger (verplicht) meer wil gaan betalen voor een verslechterde dienstverlening (lees: omreizen via CS).
Reputatie 5
Omreizen via CS is sneller ... 🆒 en je hebt wi-fi.
Reputatie 4
Dat het van Blaak en Zuid wel mag, dat is nieuw voor mij.
Inderdaad geeft de reisplannen deze mogelijkheid nu wel.
Alleen Lombardijen valt nog buiten de boot.

Mis ik iets ? Als ik van Lombardijen, Zuid of Blaak naar Breda wil krijg ik nergens automatisch de optie via CS ?? Alles over Dordrecht. Alleen als je expliciet aangeeft dat je via CS wilt reizen, maar dan krijg je "Prijs onbekend".


Sorry,

Ik, en waarschijnlijk ook treinreiziger, heb niet goed gekeken.
De reisplanner is echt het spoor bijster.
Als ik een reis van Rotterdam Lombardijen, Zuid of Blaak naar Eindhoven plan in de nieuwe dienstregeling dan krijg ik naast het advies via Dordrecht ook een reisadvies via Utrecht.

Vanaf Barendrecht en Zwijndrecht krijg ik alleen een reisadvies via Rotterdam Centraal (en Breda), dus niet via Dordrecht
Reputatie 6
Dat is precies het onderwerp van dit topic. De hogesnelheidslijn Rotterdam Centraal-Breda gaat formeel langs Blaak, Zuid en Lombardijen, maar niet langs Barendrecht en Zwijndrecht. Dus een reis Lombardijen-Centraal-Breda wordt beschouwd als "terugsteken" langs het vertrekstation, maar een reis Barendrecht-Centraal-Breda niet. Het ene advies wordt door de reisplanner onderdrukt (want terugsteken is verboden), het andere niet. Ook al liggen er in Lombardijen helemaal geen perrons langs de hogesnelheidslijn.
Op een reactie van de zijde van NS wordt al bijna een jaar gewacht.
Reputatie 5
Nog vreemder is dat die buitenlandse websites (http://hafas.bene-system.com, https://reiseauskunft.bahn.de) die vorige week al de dienstregeling van 2018 hadden, nu wel de optie via CS standaard aanbieden na 9 dec, maar de reisplanner (nu ook na 9 dec) dat nog steeds niet doet ... :?
Reputatie 5
Het is nog vreemder ; ook van Barendrecht mag je niet meer via CS terugsteken blijkbaar. Ook daar alleen nog maar de mogelijkheid om via Dordrecht te reizen ... dat is ook een oplossing natuurlijk :D

Oeps. Herstel ... Barendrecht mag nog steeds, verkeer gekeken blijkbaar.
Reputatie 6
Badge
Als het op 9292 wel via Centraal gaat, vind ik dat heel vreemd.
92 heeft al jaren moeite met het terugsteekverbod en de implementatie van de businessrules die zouden moeten gelden in de routeberekening: https://forum.ns.nl/off-topic-32/mogelijke-reisroutes-vs-reisplanner-37380

Hetzelfde geldt overigens voor buitenlandse planners, die vaak wisselend bepaalde businessrules wel of niet correct hebben geimplementeerd.
Reputatie 4
NS,

Na meer dan een jaar heb ik nog geen antwoord op een naar mijn mening niet zo'n ingewikkelde vraag.

Telkens belooft er hier iemand dat er snel antwoord komt, maar na enkele dagen komen de uitvluchten.
Geen tijd door werk aan de nieuwe dienstregeling tot zwangerschapsverlof. Het is allemaal voorbijgekomen.
Ik ga niet meer reageren op dit topic en trek mijn conclusie; NS heeft lak aan mij, de klant.
Tja.

Reageer