Sprinter Vlissingen - Breda

  • 24 April 2024
  • 35 reacties
  • 554 Bekeken

Reputatie 3

Tijdens de werkzaamheden in Tilburg rijdt er een sprinter van Roosendaal en Breda 2x per uur waarvan er eentje is doorgetrokken naar Vlissingen. Dit is iets wat vele Zeeuwse reizigers in de normale dienstregeling zou willen zien, bij mij rust dan vaak de vraag, als het kan, waarom wordt het niet gedaan?

 

Nou weet ik dat de Provincie Zeeland altijd zit te drammen dat ze persé een directe trein willen naar de Randstad en dat is ook 1 van de redenen waarom er niks veranderd in de dienstregeling. Maar In principe is het niet zo'n enorm verschil als je de sprinter Vlissingen - Roosendaal door trekt naar Breda. En regionale vervoerders hebben dit al voorgesteld omdat zij ook graag treinen wilden laten rijden op het Zeeuwse Spoor, dus de mogelijkheid is er. (Uiteraard vond de Provincie dat weer geen goed idee en het Rijk houdt van onderhands gunnen waardoor regionale vervoerders geen kansen krijgen op het hoodrailnet 🤡)


35 reacties

Reputatie 4

.....Maar In principe is het niet zo'n enorm verschil als je de sprinter Vlissingen - Roosendaal door trekt naar Breda. ......

Er rijdt geen Sprinter tussen Vlissingen en Roosendaal vv. Dit is gewoon de Intercity Vlissingen<> Amsterdam, welke in Zeeland stopt op tussengelegen stations.

Jou idee kost extra materieel en personeel, terwijl het reizigersaanbod daarvoor onvoldoende is.

Vanuit NS kan ik niet zo snel achterhalen wat de exacte reden is dat deze trein niet standaard rijdt, maar ik kan me voorstellen dat die met bovenstaand argument te maken heeft. Wel kan ik me voorstellen dat zo'n rechtstreekse verbinding met Zeeland erg wenselijk is voor veel mensen. Ik zal je suggestie sowieso doorzetten!

Reputatie 5

Tijdens de werkzaamheden in Tilburg rijdt er een sprinter van Roosendaal en Breda 2x per uur waarvan er eentje is doorgetrokken naar Vlissingen. Dit is iets wat vele Zeeuwse reizigers in de normale dienstregeling zou willen zien, bij mij rust dan vaak de vraag, als het kan, waarom wordt het niet gedaan?

 

Nou weet ik dat de Provincie Zeeland altijd zit te drammen dat ze persé een directe trein willen naar de Randstad en dat is ook 1 van de redenen waarom er niks veranderd in de dienstregeling. Maar In principe is het niet zo'n enorm verschil als je de sprinter Vlissingen - Roosendaal door trekt naar Breda. En regionale vervoerders hebben dit al voorgesteld omdat zij ook graag treinen wilden laten rijden op het Zeeuwse Spoor, dus de mogelijkheid is er. (Uiteraard vond de Provincie dat weer geen goed idee en het Rijk houdt van onderhands gunnen waardoor regionale vervoerders geen kansen krijgen op het hoodrailnet 🤡)

Lees in de laatste update van het rapport Wind in de Zeilen dat ze bezig zijn aan een verbeterde verbinding tussen Zeeland - Noord Brabant. Helaas wordt er geen concrete mededelingen/aanwijzingen gedaan: 

https://www.regiosaandegrens.nl/publicaties/publicaties/2023/06/07/pakket-wind-in-de-zeilen

In de eerste rapport van Wind in de Zeilen van Bernard Wientjes werd gesproken over 1 keer p/u een snellere Intercity tussen Roosendaal - Vlissingen. Die is er gekomen tussen Vlissingen - Roosendaal (via Middelburg, Goes, Bergen op Zoom) - Rotterdam - Den Haag HS - Haarlem - Amsterdam. Aangevuld met Sprinters Vlissingen - Roosendaal. 

Voor doortrekken van Sprinter Vlissingen - Roosendaal naar Breda is genoeg ruimte tussen Roosendaal - Breda. Maar past het op station Breda met de serie 900 (Intercity Direct Amsterdam - Breda), de andere treinverbindingen via Breda en vooral de vele goederentreinen via Breda/Brabantroute? 

De bottleneck zijn die goederentreinen. Als de werkzaamheden aan het spoor Emmerich - Oberhausen hopelijk in 2026 zijn afgerond zullen er minder goederentreinen via Breda/Brabantroute rijden. 

En kan ProRail de Sprinter Vlissingen - Roosendaal naar Breda doortrekken. Waar het dan kan aansluiten op Intercity Direct Breda - Amsterdam Zuid (Lelystad/Groningen/Leeuwarden) vanaf 2027. 

 

 

Er rijdt geen Sprinter tussen Vlissingen en Roosendaal vv. Dit is gewoon de Intercity Vlissingen<> Amsterdam, welke in Zeeland stopt op tussengelegen stations.

Er rijdt sinds 2022 wel degelijk een sprinter tussen Vlissingen en Roosendaal, al rijdt deze alleen op werkdagen tussen 7:00 en 19:00.

Reputatie 7
Badge +3

.....Maar In principe is het niet zo'n enorm verschil als je de sprinter Vlissingen - Roosendaal door trekt naar Breda. ......

Er rijdt geen Sprinter tussen Vlissingen en Roosendaal vv. Dit is gewoon de Intercity Vlissingen<> Amsterdam, welke in Zeeland stopt op tussengelegen stations.

Eh, even de sprinterserie 6100 vergeten? https://treinposities.nl/treinseries/6100

 

Reputatie 3

.....Maar In principe is het niet zo'n enorm verschil als je de sprinter Vlissingen - Roosendaal door trekt naar Breda. ......

Er rijdt geen Sprinter tussen Vlissingen en Roosendaal vv. Dit is gewoon de Intercity Vlissingen<> Amsterdam, welke in Zeeland stopt op tussengelegen stations.

Jou idee kost extra materieel en personeel, terwijl het reizigersaanbod daarvoor onvoldoende is.

Ja ik lul natuurlijk uit m'n nek en zie dingen die er niet zijn als Zeeuwse reiziger die 6 dagen in de week met de trein reist 😀❤️

 

Extra materieel en personeel zal niet nodig zijn aangezien je alleen een rit verlengd, misschien zal er wel vaker 2 bakken gebruikt moeten worden maar in principe wordt dat wel vaker gedaan met die sprinter.

 

Het enige probleem waar je echt mee zit is of je die sprinter dan wilt behouden voor de avonden en weekenden, maar ik denk niet dat 3 treinen per uur nodig is voor avonden en weekenden van Roosendaal naar Breda. Volgens mij krijg je 2 treinen per uur nog niet eens vol.

 

Er rijden 3 treinen per uur

2300 Snelle IC Vlissingen - Amsterdam :10 (Scheve halfuursdienst met 6100)

2200 Stoptrein IC Vlissingen - Amsterdam :21

6100 Sprinter Vlissingen - Roosendaal :54

 

2300 en 6100 rijden alleen doordeweeks tot de avond, in de avonden en weekenden rijdt 2200 2x per uur.

Reputatie 3

Tijdens de werkzaamheden in Tilburg rijdt er een sprinter van Roosendaal en Breda 2x per uur waarvan er eentje is doorgetrokken naar Vlissingen. Dit is iets wat vele Zeeuwse reizigers in de normale dienstregeling zou willen zien, bij mij rust dan vaak de vraag, als het kan, waarom wordt het niet gedaan?

 

Nou weet ik dat de Provincie Zeeland altijd zit te drammen dat ze persé een directe trein willen naar de Randstad en dat is ook 1 van de redenen waarom er niks veranderd in de dienstregeling. Maar In principe is het niet zo'n enorm verschil als je de sprinter Vlissingen - Roosendaal door trekt naar Breda. En regionale vervoerders hebben dit al voorgesteld omdat zij ook graag treinen wilden laten rijden op het Zeeuwse Spoor, dus de mogelijkheid is er. (Uiteraard vond de Provincie dat weer geen goed idee en het Rijk houdt van onderhands gunnen waardoor regionale vervoerders geen kansen krijgen op het hoodrailnet 🤡)

 

Voor doortrekken van Sprinter Vlissingen - Roosendaal naar Breda is genoeg ruimte tussen Roosendaal - Breda. Maar past het op station Breda met de serie 900 (Intercity Direct Amsterdam - Breda), de andere treinverbindingen via Breda en vooral de vele goederentreinen via Breda/Brabantroute? 

De bottleneck zijn die goederentreinen. Als de werkzaamheden aan het spoor Emmerich - Oberhausen hopelijk in 2026 zijn afgerond zullen er minder goederentreinen via Breda/Brabantroute rijden. 

En kan ProRail de Sprinter Vlissingen - Roosendaal naar Breda doortrekken. Waar het dan kan aansluiten op Intercity Direct Breda - Amsterdam Zuid (Lelystad/Groningen/Leeuwarden) vanaf 2027. 

 

 

Ja er moet inderdaad wel ruimte zijn voor zo'n dienst dan krijg je 3x per uur een trein Roosendaal - Breda 😁

 

Je zou natuurlijk ook Roosendaal - Zwolle door kunnen trekken tot Vlissingen maar dan zou je een directe trein met de Randstad moeten opofferen. Er is ook al een aantal keer hier besproken over een afwisselend dienstregeling Vlissingen - Zwolle, Roosendaal - Amsterdam en Vlissingen - Amsterdam, Roosendaal - Zwolle. Maar zoals ik al zei een directe verbinding met de Randstad zal niet zo maar opgeofferd worden 😉.

Reputatie 3

Vanuit NS kan ik niet zo snel achterhalen wat de exacte reden is dat deze trein niet standaard rijdt, maar ik kan me voorstellen dat die met bovenstaand argument te maken heeft. Wel kan ik me voorstellen dat zo'n rechtstreekse verbinding met Zeeland erg wenselijk is voor veel mensen. Ik zal je suggestie sowieso doorzetten!

Volgens mij is het zo dat 40% van de Zeeuwse Reizigers overstapt in Roosendaal op de IC Roosendaal - Zwolle, dat is dus bijna de helft. Overigens zou dit ook het probleem met de vreselijke overstaptijd in Roosendaal op kunnen lossen 😁.

Reputatie 7

Heb altijd begrepen er tussen Breda en Roosendaal geen 3 treinen per uur kunnen rijden, omdat dat teveel zou zijn gezien reizigersaanbod. Maar is dat ook zo? Trekt een frequentere verbinding, met daarbij ook nog overstaploos naar Bergen op Zoom en Zeeland kunnen, ook niet méér reizigers als geheel, omdat het aanbod verbetert? Verder kan men de IC Zwolle -Roosendaal op veel momenten buiten de brede spits toch ook verkorten? Regelmatig zie ik lange treinen in de avond, waardoor mensen heel verspreid zitten en dus de treinen erg leeg lijken.

Verder zou er tussen Etten-Leur en Roosendaal een sprinterhalte bij mogen, namelijk Hoeven (wens van gemeente Halderberge). Dit verbetert de (regionale) bereikbaarheid van dat gebied flink. Maar omdat er dan 2x per uur gereden zou “moeten” worden, zou je eindigen met 2x een sprinter en 2x een IC tussen Breda en Roosendaal en dat is wel erg veel.

En sprinterhalte Breda-Oost, daar is ook weleens over gesproken (en dan een sprinter van Weert - Tilburg- Tilburg Universiteit - Vlissingen rijden). Een soort Limburg - Brabant - Zeeland sprinter, een overdwarse regio Zuidcorridor. Wel erg lang…. maar goed, Arnhem - Dordrecht kan immers ook! 

Maar zie het er niet van komen jammer genoeg…..

Reputatie 3

Heb altijd begrepen er tussen Breda en Roosendaal geen 3 treinen per uur kunnen rijden, omdat dat teveel zou zijn gezien reizigersaanbod. Maar is dat ook zo? Trekt een frequentere verbinding, met daarbij ook nog overstaploos naar Bergen op Zoom en Zeeland kunnen, ook niet méér reizigers als geheel, omdat het aanbod verbetert? Verder kan men de IC Zwolle -Roosendaal op veel momenten buiten de brede spits toch ook verkorten? Regelmatig zie ik lange treinen in de avond, waardoor mensen heel verspreid zitten en dus de treinen erg leeg lijken.

Verder zou er tussen Etten-Leur en Roosendaal een sprinterhalte bij mogen, namelijk Hoeven (wens van gemeente Halderberge). Dit verbetert de (regionale) bereikbaarheid van dat gebied flink. Maar omdat er dan 2x per uur gereden zou “moeten” worden, zou je eindigen met 2x een sprinter en 2x een IC tussen Breda en Roosendaal en dat is wel erg veel.

En sprinterhalte Breda-Oost, daar is ook weleens over gesproken (en dan een sprinter van Weert - Tilburg- Tilburg Universiteit - Vlissingen rijden). Een soort Limburg - Brabant - Zeeland sprinter, een overdwarse regio Zuidcorridor. Wel erg lang…. maar goed, Arnhem - Dordrecht kan immers ook! 

Maar zie het er niet van komen jammer genoeg…..

Ik heb nog nooit echt een volle trein gehad met de overstap Roosendaal - Zwolle. Dat had ik dan weer wel met de IC Vlissingen - Zwolle tijdens werkzaamheden, maar dat was dan vooral de spits. het gekke daarvan was dat ze te betoeterd waren om de trein te verlengen in Roosendaal, terwijl ik vaak genoeg verlengde treinen zie in Roosendaal terwijl dat helemaal niet nodig is 😁. Ik denk ook vooral dat die treinen niet zo vol zitten door de vreselijke overstap in Roosendaal waar niks aan veranderd kan worden (tenzij je de hele dienstregeling aanpast)

 

Misschien zijn er wel volle treinen tussen Den Bosch en Zwolle maar dat lijkt me ook vrij sterk want de meestte mensen stappen uit in Den Bosch, Tilburg en Breda (Tijdens de spits ook Etten-Leur)

 

Daarnaast helpt een extra trein dan weer met het niet hoeven verlengen van die IC's

 

Misschien zijn er wel volle treinen tussen Den Bosch en Zwolle maar dat lijkt me ook vrij sterk want de meestte mensen stappen uit in Den Bosch, Tilburg en Breda (Tijdens de spits ook Etten-Leur)

Deze lijn heeft een relatief hoog spitsuurvervoer doordat hij erg veel steden aan doet met HBO- en WO-opleidingen. Verder reizen de meeste reizigers op relatief korte deelstukken waardoor de drukte tijdens een rit enorm kan varieren. Voor de materieelinzet is dat bij zo'n lange route natuurlijk wat onhandig.

Dat gezegd hebbende is het deel Breda-Roosendaal gemiddeld nog wellicht het slechts bezette deel van de lijn. Buiten de spits heb ik daar zelden een trein meegemaakt die voor meer dan 25% vol was. Drie treinen per lijkt me dan ook overkill waar NS gezien de grote financiele problemen sowieso niet aan zal beginnen.

Reputatie 7

Dat gezegd hebbende is het deel Breda-Roosendaal gemiddeld nog wellicht het slechts bezette deel van de lijn. Buiten de spits heb ik daar zelden een trein meegemaakt die voor meer dan 25% vol was. Drie treinen per lijkt me dan ook overkill waar NS gezien de grote financiele problemen sowieso niet aan zal beginnen.

Ja, maar op welke niet-Randstadgerichte trajecten is een trein buiten de (school)spitsuren wel meer dan 25% vol .... Bar weinige denk ik. Ik maak het niet veel mee. In die zin is het niet uitzonderlijk laag. Tussen Arnhem en Nijmegen zit ik ook regelmatig buiten de spits in treinen waar weinig mensen in zitten. Misschien ook door overkill aan inzet daar.

Etten-Leur heeft geluk met de intercity. Eigenlijk zou het natuurlijk een sprinterstation zijn. Rond schooltijden én op zaterdagochtend staat er veel volk op het perron richting Breda. Een paar uur later én op zaterdagavond is de stroom de andere kant op. 

Er gaan relatief weinig mensen van Breda en Etten- Leur richting Roosendaal en achterland/Zeeland om te werken of naar school te gaan. Alles is gericht op Breda en Tilburg, daar zit de werkgelegenheid en de grootste scholen. 

Buiten de spits heb ik daar zelden een trein meegemaakt die voor meer dan 25% vol was. 

Ja, maar op welke niet-Randstadgerichte trajecten is een trein buiten de (school)spitsuren wel meer dan 25% vol .... 

Tussen bijv. Oss-Den Bosch-Tilburg of Zwolle-Deventer kom je op deze lijn ook buiten de spits vaak behoorlijk drukke treinen tegen. Dat is gemiddeld toch een stuk drukker dan Breda-Roosendaal. Tilburg-Breda is ook een stuk minder geworden sinds de trein niet meer in Tilburg Universiteit stopt.

Gezien de grote fluctuaties in het reizigersaanbod had deze verbinding beter met ICM gereden kunnen worden. Dat is trouwens ook geprobeerd maar gaf problemen met de deursluiting in Olst bij langere treinen en is toen weer teruggedraaid. 

Reputatie 7
Badge +1

Dat is trouwens ook geprobeerd maar gaf problemen met de deursluiting in Olst bij langere treinen en is toen weer teruggedraaid. 

Ik ben dan wel benieuwd wat Olst dan zo speciaal maakt dat het sluiten van de deuren niet meer lukt. 

Of heeft dit te maken met het feit dat het perron in een bocht ligt en de conducteur geen overzicht heeft?

De verbinding heeft overigens een hele poos met een combi van ICM en DDZ gereden. Nu is het eigenlijk alleen VIRM.

 

Of heeft dit te maken met het feit dat het perron in een bocht ligt en de conducteur geen overzicht heeft?

De kromme perrons gaven problemen met de deursluiting. Volgens mij lag het niet aan conducteur omdat het ging om treinen in de spits met 9 bakken of meer die twee conducteurs hebben. 

Reputatie 5

Tijdens de werkzaamheden in Tilburg rijdt er een sprinter van Roosendaal en Breda 2x per uur waarvan er eentje is doorgetrokken naar Vlissingen. Dit is iets wat vele Zeeuwse reizigers in de normale dienstregeling zou willen zien, bij mij rust dan vaak de vraag, als het kan, waarom wordt het niet gedaan?

 

Nou weet ik dat de Provincie Zeeland altijd zit te drammen dat ze persé een directe trein willen naar de Randstad en dat is ook 1 van de redenen waarom er niks veranderd in de dienstregeling. Maar In principe is het niet zo'n enorm verschil als je de sprinter Vlissingen - Roosendaal door trekt naar Breda. En regionale vervoerders hebben dit al voorgesteld omdat zij ook graag treinen wilden laten rijden op het Zeeuwse Spoor, dus de mogelijkheid is er. (Uiteraard vond de Provincie dat weer geen goed idee en het Rijk houdt van onderhands gunnen waardoor regionale vervoerders geen kansen krijgen op het hoodrailnet 🤡)

 

Voor doortrekken van Sprinter Vlissingen - Roosendaal naar Breda is genoeg ruimte tussen Roosendaal - Breda. Maar past het op station Breda met de serie 900 (Intercity Direct Amsterdam - Breda), de andere treinverbindingen via Breda en vooral de vele goederentreinen via Breda/Brabantroute? 

De bottleneck zijn die goederentreinen. Als de werkzaamheden aan het spoor Emmerich - Oberhausen hopelijk in 2026 zijn afgerond zullen er minder goederentreinen via Breda/Brabantroute rijden. 

En kan ProRail de Sprinter Vlissingen - Roosendaal naar Breda doortrekken. Waar het dan kan aansluiten op Intercity Direct Breda - Amsterdam Zuid (Lelystad/Groningen/Leeuwarden) vanaf 2027. 

 

 

Ja er moet inderdaad wel ruimte zijn voor zo'n dienst dan krijg je 3x per uur een trein Roosendaal - Breda 😁

 

Je zou natuurlijk ook Roosendaal - Zwolle door kunnen trekken tot Vlissingen maar dan zou je een directe trein met de Randstad moeten opofferen. Er is ook al een aantal keer hier besproken over een afwisselend dienstregeling Vlissingen - Zwolle, Roosendaal - Amsterdam en Vlissingen - Amsterdam, Roosendaal - Zwolle. Maar zoals ik al zei een directe verbinding met de Randstad zal niet zo maar opgeofferd worden 😉.

Nog beter is een ICNG Vlissingen - Schiphol (via HSL) - Lelystad/Amersfoort (1 keer per uur). Zie bladzijde 22 van rapport Wind in de Zeilen: 

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/06/26/eindrapport-wind-in-de-zeilen

Maar dat zal nog wel een aantal jaren duren. Vanwege retrofit-beurten van ICNG en diverse andere oorzaken gaat de levering van ICNG tergend traag. 

IC Zwolle - Roosendaal doortrekken naar Vlissingen kan wel. Mits de Sprinter Roosendaal - Vlissingen opgeheven wordt. En de IC Zwolle - Vlissingen dan tussen Roosendaal - Vlissingen een sprinter/stoptrein wordt. 

Reputatie 7
Badge +1

De kromme perrons gaven problemen met de deursluiting. Volgens mij lag het niet aan conducteur omdat het ging om treinen in de spits met 9 bakken of meer die twee conducteurs hebben. 

Ik ben wel benieuwd wat dat dan veroorzaakt haha. Met VIRM wordt er eigenlijk altijd met 4,6 of 8 bakken gereden dus vandaar dat ik me afvroeg of dit iets met overzicht te maken had. Omdat het dan met die treinen ook zou moeten spelen.

Overigens vind ik het persoonlijk helemaal niet zo heel erg dat er geen ICM meer rijdt. Het kwam te vaak voor dat er op veel te drukke momenten ICM-3 werd ingezet, met alle gevolgen van dien…

Reputatie 3

Overigens vind ik het persoonlijk helemaal niet zo heel erg dat er geen ICM meer rijdt. Het kwam te vaak voor dat er op veel te drukke momenten ICM-3 werd ingezet, met alle gevolgen van dien…

Hier ben ik het mee eens, Heb vaak genoeg gehad dat de ICM vanaf Den Bosch tot aan Roosendaal de hele rit bomvol zat. Overigens gebeurde dat ook regelmatig (maar minder) met de DDZ. Zwolle - Roosendaal is rit die vaak voller zit (tot aan Etten-Leur) dan Roosendaal - Zwolle en dan zie je toch vaker een dubbel trein in Roosendaal staan 😀.

Nog beter is een ICNG Vlissingen - Schiphol (via HSL) - Lelystad/Amersfoort (1 keer per uur). Zie bladzijde 22 van rapport Wind in de Zeilen: 

Dat was vooral een prestigeverbinding, bij nader onderzoek bleek dat er meer reizigers vanuit Vlissingen richting Den Haag willen dan naar Amsterdam waarvoor dit plan dus negatief uit zou pakken.

Reputatie 3

Nog beter is een ICNG Vlissingen - Schiphol (via HSL) - Lelystad/Amersfoort (1 keer per uur). Zie bladzijde 22 van rapport Wind in de Zeilen: 

Dat was vooral een prestigeverbinding, bij nader onderzoek bleek dat er meer reizigers vanuit Vlissingen richting Den Haag willen dan naar Amsterdam waarvoor dit plan dus negatief uit zou pakken.

En (daar komt de provincie weer aanlopen) de provincie wilt een verbinding met Den Haag, Waarom? Volgens mij was het iets met politiek maar kan het ook goed mis hebben.

Reputatie 5

Nog beter is een ICNG Vlissingen - Schiphol (via HSL) - Lelystad/Amersfoort (1 keer per uur). Zie bladzijde 22 van rapport Wind in de Zeilen: 

Dat was vooral een prestigeverbinding, bij nader onderzoek bleek dat er meer reizigers vanuit Vlissingen richting Den Haag willen dan naar Amsterdam waarvoor dit plan dus negatief uit zou pakken.

NS moet vooral klantgericht werken. Dus als er meer behoefte is aan treinreizigers tussen Vlissingen - Den Haag kunnen ze beter deze verbinding doen. 

Al is tijdswinst tussen Schiphol - Vlissingen via HSL Schiphol - Rotterdam ook aantrekkelijk. En dan vanaf Rotterdam naar Vlissingen via Dordrecht, Roosendaal, Bergen op Zoom, Goes en Middelburg (1 keer per uur). 

Maar dat is een afweging voor NS. De 109 ICNG zullen ook nodig zijn tussen Noord Nederland - Zwolle - Flevoland - HSL, Oost Nederland - Amersfoort - HSL, Den Haag - Eindhoven en Brussel - Amsterdam Zuid (Lelystad). 

Reputatie 5

Nog beter is een ICNG Vlissingen - Schiphol (via HSL) - Lelystad/Amersfoort (1 keer per uur). Zie bladzijde 22 van rapport Wind in de Zeilen: 

Dat was vooral een prestigeverbinding, bij nader onderzoek bleek dat er meer reizigers vanuit Vlissingen richting Den Haag willen dan naar Amsterdam waarvoor dit plan dus negatief uit zou pakken.

En (daar komt de provincie weer aanlopen) de provincie wilt een verbinding met Den Haag, Waarom? Volgens mij was het iets met politiek maar kan het ook goed mis hebben.

Je bedoelt de compensatie maatregelen vanwege het niet doorgaan van de kazerne in Zeeland? 

Waardoor de snellere Intercity tussen Vlissingen - Roosendaal - Rotterdam - Den Haag - Haarlem - Amsterdam (1 keer per uur) er gekomen is. 

Kortom het is aan NS en de politiek (staatssecretaris Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat) om dat te bepalen. 

Reputatie 7

Buiten de spits heb ik daar zelden een trein meegemaakt die voor meer dan 25% vol was. 

Ja, maar op welke niet-Randstadgerichte trajecten is een trein buiten de (school)spitsuren wel meer dan 25% vol .... 

Tussen bijv. Oss-Den Bosch-Tilburg of Zwolle-Deventer kom je op deze lijn ook buiten de spits vaak behoorlijk drukke treinen tegen. 

Wat maakt die genoemde trajecten dan zo behoorlijk vol ook buiten de spits? Wat is daar volgens jou anders dan Breda-Roosendaal?

Reputatie 3

Nog beter is een ICNG Vlissingen - Schiphol (via HSL) - Lelystad/Amersfoort (1 keer per uur). Zie bladzijde 22 van rapport Wind in de Zeilen: 

Dat was vooral een prestigeverbinding, bij nader onderzoek bleek dat er meer reizigers vanuit Vlissingen richting Den Haag willen dan naar Amsterdam waarvoor dit plan dus negatief uit zou pakken.

En (daar komt de provincie weer aanlopen) de provincie wilt een verbinding met Den Haag, Waarom? Volgens mij was het iets met politiek maar kan het ook goed mis hebben.

Je bedoelt de compensatie maatregelen vanwege het niet doorgaan van de kazerne in Zeeland? 

Waardoor de snellere Intercity tussen Vlissingen - Roosendaal - Rotterdam - Den Haag - Haarlem - Amsterdam (1 keer per uur) er gekomen is. 

Kortom het is aan NS en de politiek (staatssecretaris Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat) om dat te bepalen. 

Nee, daar heb ik het niet over.

De Provincie Zeeland wilt een directe verbinding met de Randstad (en dan het liefste met Den Haag) Omdat daar zogenaamd veel mensen naartoe willen, wat eigenlijk helemaal niet waar is omdat 40% van de Zeeuwse reizigers overstapt in Roosendaal op de IC richting Zwolle.

 

Logischerwijs zou je dan toch op 1 of andere manieren een directe verbindingen maken met de Oosterburen, maar dan zou er 1 IC Amsterdam opgeofferd moeten worden en dat wil de Provincie niet :)

 

Ze zien het wel zitten om een goede verbinding te hebben met Noord-Brabant maar dan willen ze wat we nu hebben allemaal behouden, en dat is natuurlijk gestoord aangezien er nu al geen winsten worden gemaakt.

 

De provincie kan wel zoveel wensen hebben, maar inderdaad NS en Minsterie IW bepalen uiteindelijk hoe het er uit gaat zien.

 

 

Die Extra "snelle" IC zal rijden totdat het compensatiepotje leeg is al wil men dat deze IC na 2030 ook nogsteeds blijft rijden.

Reputatie 5

Nog beter is een ICNG Vlissingen - Schiphol (via HSL) - Lelystad/Amersfoort (1 keer per uur). Zie bladzijde 22 van rapport Wind in de Zeilen: 

Dat was vooral een prestigeverbinding, bij nader onderzoek bleek dat er meer reizigers vanuit Vlissingen richting Den Haag willen dan naar Amsterdam waarvoor dit plan dus negatief uit zou pakken.

En (daar komt de provincie weer aanlopen) de provincie wilt een verbinding met Den Haag, Waarom? Volgens mij was het iets met politiek maar kan het ook goed mis hebben.

Je bedoelt de compensatie maatregelen vanwege het niet doorgaan van de kazerne in Zeeland? 

Waardoor de snellere Intercity tussen Vlissingen - Roosendaal - Rotterdam - Den Haag - Haarlem - Amsterdam (1 keer per uur) er gekomen is. 

Kortom het is aan NS en de politiek (staatssecretaris Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat) om dat te bepalen. 

Nee, daar heb ik het niet over.

De Provincie Zeeland wilt een directe verbinding met de Randstad (en dan het liefste met Den Haag) Omdat daar zogenaamd veel mensen naartoe willen, wat eigenlijk helemaal niet waar is omdat 40% van de Zeeuwse reizigers overstapt in Roosendaal op de IC richting Zwolle.

 

Logischerwijs zou je dan toch op 1 of andere manieren een directe verbindingen maken met de Oosterburen, maar dan zou er 1 IC Amsterdam opgeofferd moeten worden en dat wil de Provincie niet :)

 

Ze zien het wel zitten om een goede verbinding te hebben met Noord-Brabant maar dan willen ze wat we nu hebben allemaal behouden, en dat is natuurlijk gestoord aangezien er nu al geen winsten worden gemaakt.

 

De provincie kan wel zoveel wensen hebben, maar inderdaad NS en Minsterie IW bepalen uiteindelijk hoe het er uit gaat zien.

 

 

Die Extra "snelle" IC zal rijden totdat het compensatiepotje leeg is al wil men dat deze IC na 2030 ook nogsteeds blijft rijden.

Op de Zeeuwse lijn zijn 3 treinen per uur met compensatie voldoende. Hopelijk blijft dat zo. 

Waarom niet de verbinding tussen Zwolle - Roosendaal en Sprinter Roosendaal - Vlissingen veranderen? De IC Zwolle - Roosendaal kunnen ze ook knippen in Zwolle - Nijmegen en Nijmegen - Vlissingen. Tussen Nijmegen - Roosendaal zal de IC Nijmegen - Vlissingen met de huidige rijpatroon van serie 3600 (IC Zwolle - Roosendaal) een IC zijn tot Breda. Daarna kan het als Sprinter vanaf Breda doorrijden naar Vlissingen (2 keer per uur). De huidige IC verbinding Amsterdam -  Roosendaal (2 keer per uur)/Vlissingen (1 keer per uur) via Haarlem, Rotterdam en Roosendaal kan dan gehandhaafd blijven. 

Dat is dan fictief. Het is dan hoe het NS uitkomt. Als de IC Groningen/Leeuwarden - Breda met NS Coradia Stream zal gaan rijden zal het sneller zijn om via Hanzelijn, OV SAAL en HSL te rijden tussen Zwolle - Breda in plaats via Arnhem en Den Bosch met de huidige serie 3600. 

Reageer