beantwoord

extra kosten na incheck op ander station vanwege storing

  • 5 March 2024
  • 5 reacties
  • 89 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Ik reis met trajectvrij abonnement op werkdagen van Utrecht CS naar Abcoude en weer terug. Afgelopen maand vetrokken er later in de middag geen treinen van Abcoude vanwege wisselstoring. De enige optie om in Utrecht te komen was met de intercity vanaf Bijlmer Arena. Nu moet ik extra betalen voor de reis van Bijlmer Arena naar Abcoude. Een reis die ik niet wilde maar gedwongen was te maken om thuis te komen. Terug vragen van deze kosten via geld terug bij vertraging lukt niet. Ook bellen met de zogenaamde klantenservice heeft niet geholpen, want uit gegevens blijkt dat de trein van Bijlmer naar Utrecht SC had geen vertraging had.

Hoe kan ik deze onterecht door NS in rekening gebrachte kosten dan wel terug krijgen? 

icon

Beste antwoord door Lorena NS 5 March 2024, 13:26

Bekijk origineel

5 reacties

Ik reis met een traject vrij abonnement naar mijn werk in Abcoude vanaf Utrecht CS. Op 22 januari lag Utrecht CS er vanaf een uur of 5 middags tot laat in de avond uit. Ik stond om 17.25 op Abcoude en kreeg het advies om via Hilversum te reizen, dan zou ik nog in Utrecht kunnen komen. Zo gedaan. Na meer dan 2 gedoe in Hilversum aangekomen. Daar gestrand en uit gecheckt. Met ander vervoer gelukkig toch thuis gekomen. Op de factuur van de NS stond de reis Utrecht-Hilversum die ik op basis van incheck-uitcheck gemaakt zou hebben. Dit geld terug gevraagd en gekregen. Maar omdat ik geen gebruik heb kunnen maken van mijn abonnement UtrechtCS-Abcoude, wil ik ook de daarvoor geldende teruggave. Dat is niet gelukt. Niet via het formulier, niet via bellen met de klantenservice. Onbegrijpelijk dat er naast de grote overlast die ik, en vele anderen, door deze storing heb ondervonden, de NS niet de afgesproken teruggave wil toekennen.

Waar kan ik met deze klacht terecht. is er een klachten commissie? Dat de automatische betaling via het formulier niet lukt begrijp ik nog maar dat ook de medewerkers van de klanten service dit niet begrijpen vind ik schandalig.

Reputatie 6
Badge +2

Hey Piter

In heb jouw tweede topic hierin geplaatst omdat dit volgens mij over hetzelfde gaat.

Ik reis met trajectvrij abonnement op werkdagen van Utrecht CS naar Abcoude en weer terug. Afgelopen maand vetrokken er later in de middag geen treinen van Abcoude vanwege wisselstoring. De enige optie om in Utrecht te komen was met de intercity vanaf Bijlmer Arena. Nu moet ik extra betalen voor de reis van Bijlmer Arena naar Abcoude. Een reis die ik niet wilde maar gedwongen was te maken om thuis te komen. Terug vragen van deze kosten via geld terug bij vertraging lukt niet. Ook bellen met de zogenaamde klantenservice heeft niet geholpen, want uit gegevens blijkt dat de trein van Bijlmer naar Utrecht SC had geen vertraging had.

Hoe kan ik deze onterecht door NS in rekening gebrachte kosten dan wel terug krijgen? 

Klopt het dat je tussen Abcoude en Bijlmer Arena ook met de trein hebt gereisd of wel bent in- en uitgecheckt? Dan zou ‘Geld terug bij vertraging’ wel mogelijk moeten zijn bij een vertraging van minimaal 30 minuten. Als de reis in tweeën is opgesplitst, raad ik je aan om een claim in te dienen via het formulier zodat je duidelijk kunt aangeven wat het begin- en eindstation was. Als je al een claim hebt ingediend die afgewezen is, kun je reageren op deze e-mail met jouw bezwaar en een uitleg van de situatie. Jouw claim zal dan worden herzien.

Ik reis met een traject vrij abonnement naar mijn werk in Abcoude vanaf Utrecht CS. Op 22 januari lag Utrecht CS er vanaf een uur of 5 middags tot laat in de avond uit. Ik stond om 17.25 op Abcoude en kreeg het advies om via Hilversum te reizen, dan zou ik nog in Utrecht kunnen komen. Zo gedaan. Na meer dan 2 gedoe in Hilversum aangekomen. Daar gestrand en uit gecheckt. Met ander vervoer gelukkig toch thuis gekomen. Op de factuur van de NS stond de reis Utrecht-Hilversum die ik op basis van incheck-uitcheck gemaakt zou hebben. Dit geld terug gevraagd en gekregen. Maar omdat ik geen gebruik heb kunnen maken van mijn abonnement UtrechtCS-Abcoude, wil ik ook de daarvoor geldende teruggave. Dat is niet gelukt. Niet via het formulier, niet via bellen met de klantenservice. Onbegrijpelijk dat er naast de grote overlast die ik, en vele anderen, door deze storing heb ondervonden, de NS niet de afgesproken teruggave wil toekennen.

Waar kan ik met deze klacht terecht. is er een klachten commissie? Dat de automatische betaling via het formulier niet lukt begrijp ik nog maar dat ook de medewerkers van de klanten service dit niet begrijpen vind ik schandalig.

In dit geval zou ik ook even reageren op de afwijzigingsmail zodat het door de juiste afdeling nog in behandeling genomen kan worden. Een aparte claim voor vertraging indienen lukt niet. Deze zal direct afgewezen worden omdat je de betreffende reis al hebt geclaimd. En mocht je het er dan niet mee eens zijn, kun je terecht bij de geschillencommissie.

Reputatie 7
Badge +3

De omreisroute waarvan een deel buiten jouw traject viel werd als zodanig door NS reisplanner weergegeven? Zoja dan zou NS extra kosten moeten vergoeden. Stonden deze door jou genomen routes niet in de reisplanner, dan zijn de extra kosten voor jou.

Badge +3

Voor een reis Abcoude - Bijlmer - Utrecht zul je geen GTbV kunnen claimen omdat die (waarschijnlijk) minder dan 30 minuten is, maar naturlijk wel geld terug omdat je wegens de wisselstoring niet rechtstreeks naar Utrecht kon.

Omdat je op Bijlmer door poortjes moet wordt Abcoude - Bijlmer - Abcoude als buiten traject gefactureerd. Dat is 10 trajecteenheden en kost 2e klas € 3,10 in de spits (€ 1,86 daarbuiten), 

Die kosten kan je gewoon telefonisch of via de chat terugvragen, vreemd dat men dat niet kon of snapte. Maar ik zie dat er bussen reden tussen Holendrecht, Abcoude en Breukelen.

Hoe ben je dan op Bijlmer gekomen? Of ben je met een stopbus naar Holendrecht gegaan en toen de metro naar Bijlmer (dat mocht blijkbaar ook)?

Reputatie 7
Badge +3

Ik reis met een traject vrij abonnement naar mijn werk in Abcoude vanaf Utrecht CS. Op 22 januari lag Utrecht CS er vanaf een uur of 5 middags tot laat in de avond uit. Ik stond om 17.25 op Abcoude en kreeg het advies om via Hilversum te reizen, dan zou ik nog in Utrecht kunnen komen. Zo gedaan. Na meer dan 2 gedoe in Hilversum aangekomen. Daar gestrand en uit gecheckt. Met ander vervoer gelukkig toch thuis gekomen. Op de factuur van de NS stond de reis Utrecht-Hilversum die ik op basis van incheck-uitcheck gemaakt zou hebben. Dit geld terug gevraagd en gekregen. Maar omdat ik geen gebruik heb kunnen maken van mijn abonnement UtrechtCS-Abcoude, wil ik ook de daarvoor geldende teruggave. Dat is niet gelukt. Niet via het formulier, niet via bellen met de klantenservice. Onbegrijpelijk dat er naast de grote overlast die ik, en vele anderen, door deze storing heb ondervonden, de NS niet de afgesproken teruggave wil toekennen.

Waar kan ik met deze klacht terecht. is er een klachten commissie? Dat de automatische betaling via het formulier niet lukt begrijp ik nog maar dat ook de medewerkers van de klanten service dit niet begrijpen vind ik schandalig.

Je hebt toch geld terug gekregen voor de reis Utrecht-Hilversum?

Wil je daarnaast nog 1/31 terug van jouw traject abonnement, omdat je die op 22 januari vanwege een storing niet kon gebruiken?

Reageer