beantwoord

Vertraging claim steeds afgewezen


16 Maart 2024 ging ik met de NS van Landgraaf naar Utrecht.

In Den Bosch om 9.35 ging de trein niet verder vanwege een aanrijding met een persoon.

De vertraging zou minimaal tot half 1 duren. Omdat het uren ging duren ben ik Den Bosch ingegaan en ben ik rond 12.00 weer gaan kijken en reed er inmiddels weer een trein via Den Bosch.

Ik heb geprobeerd een claim in te dienen voor vertraging maar hij wordt afgewezen omdat het geen vertraging is van 30 min of meer. 

In de mail staat, heeft u vragen over deze claim beantwoord u deze mail.

Dat heb ik gedaan en omdat ik weken niks hoorde vandaag maar weer een claim van vertraging ingediend en die is weer afgewezen.

Iemand die er nog iets van begrijpt?

 

 

icon

Beste antwoord door Henk L 7 May 2024, 14:03

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 2

Deze claims worden door robots afgehandeld. Helaas zijn deze slecht geprogrammeerd waardoor claims onterecht worden afgewezen.

Je kunt het beste een klacht indienen via het Klachtenloket OV. In dat geval zal een mens van vlees en bloed de claim beoordelen en goedkeuren.

Reputatie 4

Deze claims worden door robots afgehandeld. Helaas zijn deze slecht geprogrammeerd waardoor claims onterecht worden afgewezen.

Je kunt het beste een klacht indienen via het Klachtenloket OV. In dat geval zal een mens van vlees en bloed de claim beoordelen en goedkeuren.

Nee je moet dus reageren op die email. Dat heeft TS ook gedaan, maar NS heeft zoals altijd aanzienlijke achterstand in het verwerken van dit soort mails dus het kan zomaar een groot aantal weken worden.

Klachtenloket OV is hier dus niet voor.

Goedemiddag Adnaloj77. Welkom bij de NS Community,

Hoewel je al even geduld hebt moeten hebben wil ik je verzoeken om toch nog even af te wachten op de afhandeling van de mail die je op de eerste afwijzing hebt toegestuurd.
Het is erg druk bij de afdeling GTBV, maar t.z.t. zal je verzoek in behandeling worden genomen (door een mens). Excuses voor het ongemak.

Reputatie 7
Badge

NS moet verzoeken voor GTBV wettelijk binnen een maand afhandelen. Als ze dat niet halen en je wilt dat ze opschieten zul je een klacht in moeten dienen en kun je eventueel in beroep  gaan tegen de (waarschijnlijk ook niet tijdige) afhandeling daarvan.

Reputatie 7
Badge +3

De Bosch heeft poortjes. Omdat jij het station voor langer dan 35 minuten hebt verlaten, wordt als je met een ov-chipkaart hebt gereisd jouw reis als 2 reizen gezien. Bij beide reizen, van Landgraaf naar Den Bosch en later van Den Bosch naar Utrecht was er onvoldoende vertraging.

Reputatie 7
Badge +3

De Bosch heeft poortjes.

Nee.

Reputatie 7
Badge +3

De Bosch heeft poortjes.

Nee.

Ik was in de war met Eindhoven.

Maar blijkbaar is er uitgecheckt en na een paar uur weer ingecheckt.

De Bosch heeft poortjes. 

Gisteren nog niet 

Reputatie 2

Als er tijdens een reis (onnodig) wordt in- en uitgecheckt heb ik er begrip voor dat de robot er moeite mee heeft.

De volgende gevallen worden ook door de robot afgewezen. Deze afwijzingen zijn helemaal niet wenselijk (en eigenlijk een reden om de geautomatiseerde afhandeling on-hold te zetten totdat de IT’ers het hebben opgelost).

  • Bij reizen op rekening gaat men bij 1e klas uit van een ritprijs 2e klas
  • Een korte vertraging van 10 minuten die leidt tot een gemiste overstap en 30 minuten vertraging op het eindstation wordt gezien als 10 i.p.v. 30 minuten en daardoor afgewezen.
  • Bij internationale reizen met 100% korting NL laat men onterecht het Nederlandse stukje buiten beschouwing.
  • Toeslag ICD blijft buiten beschouwing
  • Tussen Den Haag en Eindhoven geldt 15 i.p.v. 30 minuten
Reputatie 7
Badge

Nog eentje: Bij Traject Vrij worden alleen de kosten voor het deel binnen je vaste traject of juist alleen het deel daarbuiten automatisch vergoedt terwijl je natuurlijk gewoon één reis kunt maken die gedeeltelijk over je vaste traject verloopt en dan gewoon recht hebt op restitutie voor dat hele stuk.

Oh, en als wat toen je vertrok de snelste, geadviseerde route was dat opeens niet meer bleek, bijvoorbeeld omdat de trein met jou erin stil kwam te staan en vrij kort daarna een andere trein vertrok die er gewoon langs kon en wel op tijd aankwam, binnen een half uur na de geplande aankomsttijd van die eerste trein, snapt het systeem niet dat je niet vooraf kon weten dat je die eerste trein voorbij had moeten laten gaan en in die andere had moeten stappen om minder vertraging te hebben. Ook dan krijg je onterecht een afwijzing omdat je onvoldoende vertraging zou hebben gehad.

Reputatie 7
Badge

Omdat jij het station voor langer dan 35 minuten hebt verlaten, wordt als je met een ov-chipkaart hebt gereisd jouw reis als 2 reizen gezien.

Als die overstap van tenninste 35 minuten deel was van een geadviseerde reis is dat onterecht.

Reputatie 7
Badge +3

Omdat jij het station voor langer dan 35 minuten hebt verlaten, wordt als je met een ov-chipkaart hebt gereisd jouw reis als 2 reizen gezien.

Als die overstap van tenninste 35 minuten deel was van een geadviseerde reis is dat onterecht.

Er was geen overstap maar een verstoring.

TS ging de stad in om de tijd te overbruggen dat er weer treinen zouden rijden.

Reputatie 7
Badge

Er was geen overstap maar een verstoring.

TS ging de stad in om de tijd te overbruggen dat er weer treinen zouden rijden.

Uit moeten stappen en later weer in kunnen stappen noem ik overstappen, ook als dat niet gepland was. Als er uren geen treinen rijden lijkt het me TS niet te verwijten dat hij niet op het station is blijven wachten op een trein die wel weer reed.

Badge +3

De claim is nu al ingediend maar in het vervolg kan je beter GTbV claimen via het formulier op https://gtbv-formulier.ns.nl/ns/klantenservice-geld-terug-bij-vertraging

Daar kan je aangeven dat je van Landgraaf naar Utrecht wilde en je bestemming niet bereikt hebt (reis beëindigd in Den Bosch), dus vergoeding wilt voor meer dan 59 minuten vertraging.

Reageer