beantwoord

Ergernissen in de stiltecoupé.

  • 4 November 2017
  • 42 reacties
  • 10024 Bekeken

Altijd als ik met de trein ga, zit ik in de stiltecoupé. Dan kan ik wat leren, lekker naar buiten staren en wegdromen en geen lawaai om me heen. Het is dan ook buitengewoon irritant als mensen gaan lopen praten in een stiltecoupé. Vaak zeg ik er wat van en krijg ik een boze blik. Kan de NS niet wat doen aan mensen die praten in een stiltecoupé?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 4 November 2017, 15:05

Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 1
Is het mogelijk om meer bekendheid te geven aan de stiltecoupe's, en om ze duidelijker te markeren?
Vroeger was er "STILTE - SILENCE" geschreven op de ramen, bovenaan, duidelijk.
Tegenwoordig in de stoptrein (sprinter) en in sommige Intercity's (bijvoorbeeld Zwolle - Roosendaal) alleen met een pictogram op het raam dat voor veel mensen niet duidelijk is.

Ik reis vaak in de stiltecoupe. Mensen die de stilte overtreden zijn te verdelen in twee groepen: de ene groep is de groep buitenlanders, die niet op de hoogte is van het fenomeen 'stiltecoupe' en die soms wel, en soms niet meewerken. Het is vaak lastig om ze hier op aan te spreken, omdat ze vaak geen Nederlands spreken en vaak hooguit gebrekkig Engels verstaan.
De tweede groep bevat de mensen die graag meewerken, maar die echt niet wisten dat ze in een stiltecoupe zitten. Deze groep is natuurlijk meteen stil nadat je ze aanspreekt, maar het is jammer dat het zo onduidelijk is aangegeven in nogal wat treinen. (Ik beperk mij hier tot de treinen van de NS. Er zijn ook problemen bij andere vervoerders, maar daar gaat de NS niet over.)
Een derde groep is een groep mensen die weet dat er een stiltecoupe is, maar die vindt dat zij *wel* het recht hebben om te telefoneren, omdat hun telefoontje echt belangrijk is (vrouw in ziekenhuis of zo). Die groep valt even buiten mijn discussie.

Treinreizigers die stilte willen, staan machteloos tegenover de spelbrekers in de stiltecoupe's. Uiteraard is er niets aan te doen met personeel in de trein, dat kost teveel, maar meer aandacht hiervoor bij de afdeling communicatie zou wenselijk zijn. Veel mensen blijken niet te weten dat ze in een stilte-coupe zitten.
Reputatie 7
Badge +4
Maar soms heb je geen keuze en moet je met je kinderen stilte gaan zitten omdat er elders geen plek is en om dan te gaan staan nee daar pas ik voor! In de spits werkt de stiltecoupe ook niet, iedereen moet dan kunnen gaan zitten waar hij wil en KAN!

Geen probleem, zolang men zijn mond maar houdt. Kinderen is dat echt te leren hoor, de kleinsten uitgezonderd. Maar ja, niet elke ouder kan het werkwoord opvoeden ook daadwerkelijk vervoegen in de eerste persoon enkelvoud.

Ik maak regelmatig een lange rit met de trein en wil dan graag in relatieve stilte reizen, meestal om te kunnen werken of lezen. 

Veel mensen hebben niet door dat het een stiltecoupe is. In een rit van 2 uur moet ik, om inderdaad in stilte te reizen (buiten de spits) zo’n 4 a 5 keer aan mede-reizigers vragen om de stilte te respecteren. De meeste mensen zijn zich nergens van bewust, van sommigen kan ik een snauw krijgen. 

Het staat niet nadrukkelijk genoeg aangegeven en daarin schiet de NS tekort. Als je deze service aanbiedt, zorg dan ook dat ‘ie werkt. Zet goed zichtbaar op de deur en de panelen tussen 1e en 2e klas dat het een stiltecoupe is waar praten niet op prijs wordt gesteld. Gewoon in taal, want geen mens kijkt naar die pictogrammen. Deze ergernissen spelen al jaaaaaaaren. Wanneer wordt er nu eens iets aan gedaan?!

Reputatie 7

Met de toename van reizigers na de coronaperiode speelt naast andere welbekende en veelbesproken irritaties, ook deze weer op. 

Ik zou niet verwachten dat er iets gaat veranderen. De trein is de laatste jaren een vrijplaats waar ieder met regels doet wat hij/zij wil en waarom zou je rekening houden met anderen. Dat interesseert bijna niemand meer (de oudere generatie in het algemeen nog wel, maar dat is nu net de groep die nu grotendeels wegblijft uit het ov).Terwijl ik dit schrijf  (zondagavond de rit Deventer - Nijmegen) is het ook weer feest in de 1e klas, waardoor ik nu ben gaan verzitten. 

Het hangt uiteindelijk allemaal samen met controle, handhaving, zichtbaarheid conducteur en over de afwezigheid daarvan is al heel veel te vinden op dit forum.

Reputatie 7
Badge
Ja okee, maar dan kan je toch de regels van de stiltecoupé op zijn minst respecteren?
Ik heb de NS al diverse malen via de mail erop geattendeerd om dit probleem/deze onduidelijkheid te vereenvoudigen door op DE DEUREN op ooghoogte 'Stiltecoupé - Silence-area' te zetten met daaronder of erboven nog even het logootje 'mannetje met vingertje voor mond' voor de analfabeten onder ons. Zelf valt het me op de de meeste mensen te laf zijn om anderen erop aan te spreken als ze toch zitten te kletsen....ik loop er dan op af en zeg vriendelijk 'Hallo, ik wil niet vervelend zijn, maar dit is een Stiltecoupé'. De meesten reageren goed en zijn stil. Vaak hebben ze dus niet gezien dat het een Stiltezone is ....dus als het op de deuren had gestaan was dit nooit gebeurd! Maar daar doet de NS dus niks mee, helaas. En wie door blijft kletsen krijgt van mij onder uit de zak...dan lukt het meestal alsnog. Maar ook dan zijn veel anderen te laf om bij te springen! Het is maar 1 of 2x gebeurd dat ik wél bijval kreeg...Dus als we nou met z'n allen afspreken dat we elkaar hierbij ondersteunen, maken we een statement en leidt dit ook op langere termijn nog eens ergens toe. Nu de NS zelf nog met verduidelijking cq. verbetering - dan zijn we er volgens mij!
Reputatie 4

Ik ben geen natuurtalent in het confronteren van vreemdelingen, maar ik heb de laatste jaren wel voorgenomen mensen die de stiltecoupé negeren gewoon aan te spreken. Ik wil gewoon in de rust met de trein reizen en ik heb het een beetje gehad met hufters die mij mijn treinreis onnodig lopen te verzieken.

Wat ik gemerkt heb is dat het in een kleine meerderheid van de gevallen gaat om relatief fatsoenlijke medereizigers die het gewoon niet door hadden. Vriendelijk en beleefd vragen om stilte en ze op de stiltecoupé wijzen is dan meestal voldoende voor een verontschuldiging gevolgd door stilte ofwel door een verplaatsing naar een reguliere coupé.

Helaas zijn er ook veel gevallen waarbij ik dan een grote lelijke smoel terugkrijg. Demografisch gezien zijn ze vaak mannelijk en met een leeftijd van in de twintig.

Vandaag had ik zo’n geval. De hele stiltecoupé zat vol, maar een groepje van 4 à 5 kerels in de twintig deden lomp, luidruchtig en verzaakten behoorlijke overlast in de coupé. Toen ik ze erop aansprak kreeg ik ziektes en geaardheden naar mij toe geslingerd. Ik twijfelde of ik de confrontatie wilde voortzetten, en besloot ertegen; ze waren met vijf en ik met één, en de rest van de coupé zat volgens mij ook niet te wachten op een verbale escalatie. Ik met de rest van de coupé hebben een groot gedeelte van de rit last van ze moeten hebben. Tijdens de hele reis geen één conducteur gezien, zoals gewoonlijk.

Stil zijn in de stiltecoupé is gewoon een huisregel van de NS - net als dat roken niet is toegestaan in de trein - dus is het van de zotte dat de NS het handhaven van de stiltecoupé overlaat de reizigers zelf. “Maar het personeel kan niet overal tegelijk zijn” is dan een van de gebruikelijke antwoorden, maar dat hoeft niet eens; als conducteurs nou eens überhaupt frequent door de trein zouden lopen, zou veel van de overlast meteen gesignaleerd en beteugeld kunnen worden.

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren op een lange reis iemand die al een tijd zat te bellen in de stiltecoupe aangesproken. De persoon reageerde niet en ging gewoon door met het gesprek. Het helpt dan niet als iemand zegt dat het toch niet te verstaan is, dus waarom zeg ik er wat van. Gemeld aan conducteur (voor het eerst in lange tijd controle), die de persoon aansprak. Het bleef even stil en toen ging het gesprek weer verder, uiteindelijk werd er 1,5 uur lang gebeld. Van die hinderlijke piepjes van diverse smartphones heb ik maar niets meer gezegd. 

Juist bij lange reizen kiest ik bewust voor de stiltecoupe. Het zou fijn zijn als medereizigers de stilte daar respecteren.

Reputatie 4

Wellicht zou je kunnen overwegen om een toeslag van een paar euro te heffen voor het gebruik van de stiltecoupe zodat alleen de echte fans overblijven.

Er is zelfs in de 1e klas amper controle, dus dit gaat zeker niet werken.

Beide misschien dan maar beter afschaffen 

Of conducteurs/personeel gaan eens hun werk doen

Reputatie 7

IMO kan de stiltecoupe beter worden opgeheven. De aso regeert, helaas, in Nederland en de enige echte oplossing zou pas zijn als er in iedere stiltecoupe (in de meeste treinstellen zijn er meerderen) altijd personeel aanwezig is. Zelfs met de beste bedoelingen is dat een onmogelijke taak. Slechts een klein deel weet of begrijpt het concept stilte niet, een veel groter deel heeft er lak aan. This is why we cannot have nice things.

Reputatie 7

IMO kan de stiltecoupe beter worden opgeheven. De aso regeert, helaas, in Nederland en de enige echte oplossing zou pas zijn als er in iedere stiltecoupe (in de meeste treinstellen zijn er meerderen) altijd personeel aanwezig is. 

Toch typisch altijd dat zaken zoals deze, zonder aanwezig personeel in menig buitenland beter werken dan in Nederland (sprekend uit eigen ervaring). In het algemeen gezegd: een combinatie van publiek, cultuur en volksaard.

Reputatie 4

@West Frequentie is alles. Wat wij vragen is niet onredelijk. Het is al jarenlang een grijsgedraaide plaat op dit forum, maar toch draai hem nog een keer: conducteurs zijn niet zichtbaar genoeg zijn in de trein. Wat wij vragen is dat conducteurs gewoon hun taak serieus gaan nemen door frequent en stelselmatig door de trein lopen en te controleren - gewoon hun werk dus. Dat alleen al zal wonderen doen voor de sociale veiligheid in de trein en zal overlastgevers en zwartrijders op de radar zetten.

Trouwens zitten veel conducteurs wel stelselmatig verscholen in de 1e klascoupé of de machinistencabine. Wat let ze om ook gewoon in een 2e klas(stilte)coupé of ander te gaan zitten? Dit hoeft geen extra geld te kosten, ze zijn eenmaal toch al op hun werk.

Dat is als ze zich überhaupt al iets van t personeel aantrekken, wat toch geen boete kan schrijven voor het niet naleven van stilte. Immers van een reiziger die het aan de aso vraagt trekt men zich meestal ook al niks aan. Bovendien gaan op ditzelfde forum vaak geluiden op dat de conducteur maar helemaal van de trein af moet en alles goedkoper gemaakt moet worden.

Asociale reizigers trekken zich niets aan van andere reizigers omdat laatstgenoemde geen bevoegdheden hebben om de huisregels te handhaven. Personeel wel. Een conducteur kan prima een overlastgevende reiziger - bijvoorbeeld als hij/zij rookt in de trein - de aanwijzing geven om de trein te verlaten bij het volgende station, dan wel een team van V&S inschakelen om dit voor elkaar te krijgen.

Wat dat laatste zinnetje betreft over afschaffen van conducteurs, u begrijpt ook wel dat dat een uiting is van frustratie van de reizigers over de vele conducteurs die blijkbaar hun werk niet doen.

Ik wil niet alle NS-personeel over één kam scheren trouwens. Ik heb ook hardwerkende conducteurs meegemaakt die zich met hart en ziel inzetten voor de betalende reiziger en raddraaiers aanpakken. Het is alleen zo jammer allemaal dat we blijkbaar afhankelijk zijn van het goede geluk om ‘net de juiste’ te hebben, in plaats van dat dit beleidsmatig opgelost wordt.

Net in. Een eerste klas stil stilte coupe personeel gewoon Aan het praten. Contact gezocht met overlast nummer advies het personeel aan te spreken dit is echt belachelijk. Ik betaal voor service werk niet voor de ns tijd om mensen te ontslaan. 

Reputatie 7
Badge
Nee, de NS kan of wil daar niks tegen doen. Helaas geldt in stiltecoupés het recht van de sterkste.
Reputatie 7
Dat pictogram is onduidelijk. Sommigen vatten het op als stiltecoupé (de koptelefoon en het boek). Dat hoor ik regelmatig mensen opmerken. Zet het in woorden op het raam en op de toegangsdeur. Wat het nut is van een zogenaamde werkcoupé ontgaat me trouwens. Het werkt alleen verwarrend. Het is óf een gewone coupé waar je ook kan werken óf een stiltecoupé waar je eveneens kan werken, alleen dan in stilte.

Waarom zijn er stiltecoupes waar je tegenover elkaar zit? Dat is onlogisch en nodigt alleen maar uit dat daar juist groepen gaan zitten kletsen. 

Reputatie 7
Badge

In ICE's hebben ze ook stiltegedeeltes. En ik heb ooit in een TGV tussen Parijs en Nice gereist in een stiltegedeelte. En het was muisstil onderweg! Was wel een zgn IDTGV.


Ja, maar in Nederland schoort het nog al aan de mentaliteit helaas.
Reputatie 1
Ik heb inderdaad geen geld om vaak 1e klas te reizen, maar het klopt wel dat de reguliere 1e klas (waar je mag praten en bellen) wel rustiger is dan de 2e klas stiltecoupe's. Het is dus een goede tip voor wie het kan betalen.

Symbolen op hoofdsteunen hebben mijns inziens ook weinig nut - als alle plaatsen bezet zijn, zie je ze niet, en ze zijn onderhevig aan slijtage.

Ik bedoel inderdaad dat pictogram waarvan een foto is gemaakt hierboven - ondanks dat ik mijn uiterste best doe om bij te blijven bij de NS, was ik tot vandaag niet op de hoogte van het bestaan van deze "werkcoupe's".

Maar mijn klacht voor die werkcoupe blijft dan wel overeind: je mag daar praten, maar blijkbaar niet bellen, als ik uw uitleg goed begrijp. Juist het veelvuldig bellen, of het duidelijk hard aanstaan van muziek/video op Smartphones is mijn ergernis, niet de reizigers die normaal praten, want daar heb ik geen moeite mee.

Ik hoop dat de NS meer kan doen aan bekendheid over al deze verschillende coupe's. Persoonlijk zie ik het nut niet in van werkcoupe's - een groot aantal verschillende typen coupe's met ieder hun eigen regels schept naar mijn mening ook veel verwarring bij de reizigers.
Veel buitenlandse reizigers kopen hun eerste kaartje ergens - vaak in het buitenland. Wellicht dat er met dergelijke internationale verkooppunten in het buitenland kan worden samengewerkt, en dat men folders kan geven aan buitenlanders die naar Nederland reizen, met daarin enkele algemene Nederlandse regels en gebruiken. Bijvoorbeeld:
- Stiltecoupe's in de treinen
- Rookverbod op stations - waar mag het nog wel?
- Algeheel Rookverbod in veel gebouwen in Nederland (inclusief kroegen)
- Vrijheid van geloof en meningsuiting
- Verbod op verhandelen van wiet
- Wapenverbod
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van toeristische informatie, die men wellicht bereid is om in het buitenland te verstrekken aan mensen die naar Nederland willen reizen.
Reputatie 7
Badge +3

Waarom zijn er stiltecoupes waar je tegenover elkaar zit? Dat is onlogisch en nodigt alleen maar uit dat daar juist groepen gaan zitten kletsen. 

Omdat het concept stiltecoupe pas nadat de treinen besteld waren bedacht is. Maar of het uitnodigt of niet, je hebt de stilte te respecteren.

Neem ducttape of oordopjes mee Om jou mee vast te binden en je mond dicht te plakken?
Maar soms heb je geen keuze en moet je met je kinderen stilte gaan zitten omdat er elders geen plek is en om dan te gaan staan nee daar pas ik voor! In de spits werkt de stiltecoupe ook niet, iedereen moet dan kunnen gaan zitten waar hij wil en KAN! Voed je kinderen op en leer ze ook hun mond dicht te houden waar dat nodig is en respect te hebben voor anderen die wel beschaafd zijn.

Wellicht zou je kunnen overwegen om een toeslag van een paar euro te heffen voor het gebruik van de stiltecoupe zodat alleen de echte fans overblijven. 

Het geld dat je daarmee ophaalt kan dan gebruikt worden om de coupe qua geluid beter te isoleren en om de stoelopstelling wat aan te passen.

Reputatie 7
Badge +3

Het zijn ook gewoon mensen he. Soms hebben mensen niet door te zitten in de stiltecoupé en stellen ze het op prijs hieraan herinnerd te worden. Zeker als je weet dat je als personeel het voorbeeld dient te geven. Dat had dus wel gewoon goed kunnen gaan. 

Wanneer ze het niet door hadden en je ze hen eraan herinnert dan praten ze 9 van 10 keren gewoon door met als argument dat er elders geen plaats voor ze is, dat het onzin is, dat het in het weekend niet geldt, dat het alleen in de spits geldt, dat als je rust wilt je maar zelf ergens anders moet gaan zitten, dat zachtjes praten wel mag…

1x vroeg een jongere aan een andere jongere of die bezwaar maakte tegen hoorbaar muziek luisteren in bijna lege stiltecoupe. Die had daar geen probleem mee. Aan mij in diezelfde stiltecoupé werd niets gevraagd.  Ik heb gezegd dat ik bewust in de stiltecoupe was gaan zitten en graag wilde dat de rust werd gerespecteerd.

 

Reputatie 5

Het zijn ook gewoon mensen he. Soms hebben mensen niet door te zitten in de stiltecoupé en stellen ze het op prijs hieraan herinnerd te worden. Zeker als je weet dat je als personeel het voorbeeld dient te geven. Dat had dus wel gewoon goed kunnen gaan. 

Serieus? Zou NS-personeel niet doorhebben dat ze in een stiltecoupe zitten?!

Reputatie 4

IMO kan de stiltecoupe beter worden opgeheven. De aso regeert, helaas, in Nederland en de enige echte oplossing zou pas zijn als er in iedere stiltecoupe (in de meeste treinstellen zijn er meerderen) altijd personeel aanwezig is. Zelfs met de beste bedoelingen is dat een onmogelijke taak. Slechts een klein deel weet of begrijpt het concept stilte niet, een veel groter deel heeft er lak aan. This is why we cannot have nice things.

En door deze houding verliest het fatsoen keer op keer op keer terrein aan de verhuftering in de trein, de rest van het OV en de samenleving. Met het opheffen van deze zaken roep je de verhuftering geen halt toe maar maak je het reizen met de trein wel minder aangenaam voor iedereen.

Stilte- en eersteklascoupé’s zijn een prima en geen onredelijke service en voorzien in een reële behoefte van reizigers. De oplossing is dan ook niet ingewikkeld en is een grijsgedraaide plaat op dit forum, maar de NS vertikt het simpelweg om die oplossing uit te voeren.

Reageer