beantwoord

Geluid optrekkende intercity

  • 11 April 2024
  • 2 reacties
  • 120 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Een intercity die van het perron wegrijdt, een vertrouwd geluid. Maar na jaren dat geluid te hebben gehoord verbaasde ik mij er laatst over. Het lijkt wel alsof de trein schakelt!? Wanneer de trein optrekt begint de toon die hij maakt laag, waarop de toonhoogte opbouwt en het lijkt of hij ‘schakelt’ wanneer de toon weer van laag naar hoog gaat. Dat is bij een verbrandingsmotor heel normaal, maar elektromotoren hebben (vaak) helemaal geen versnellingsbak nodig. 

De frequentie die omhoog gaat is opzich te verklaren met de werking van een elektromotor, alleen ik vraag me al een tijdje met verwondering af waarom het ook klinkt alsof de frequentie tijdens het optrekken schakelt en weer van laag naar hoog gaat. Weet iemand waar dit door veroorzaakt wordt? 

icon

Beste antwoord door Robert B 11 April 2024, 19:37

Bekijk origineel

2 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Versimpeld gezegd wordt de motor omringd door aantal spoelen, vergelijk een klok waarvan de aandrijving bij lage snelheid, (dus veel trekkracht nodig) verspringt van spoel 1 naar 2 naar 3 etc (tot aan 12).

Dat zoemende geluid komt uit de vermogenselektronica, niet uit de motor zelf.

Bereikt de motor een bepaalde snelheid, dan volstaat het om te verspringen van spoel 1 naar 3 naar 5 etc. dus is een lagere frequentie nodig bij dezelfde snelheid, en dat hoor je inderdaad.

Bij nog hogere snelheid wordt dat van 1 naar 4 naar 7 naar 10 etc. en bij nog hogere snelheid is van 1 naar 5 naar 9 voldoende.

Zo’n motor kan lichter uitgevoerd worden dan een draaistroommotor met maar 3 fasen, die veel meer vermogen moeten kunnen leveren om een trein in beweging te krijgen.

Reputatie 2

Bedoel je dit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1402245

 

Reageer