beantwoord

kortere treinen mogelijk vol!

  • 27 February 2024
  • 46 reacties
  • 1132 Bekeken


Toon eerste bericht

46 reacties

Reputatie 2

Vreemd dat het materieel vanmorgen in tegenstelling tot gisterenochtend weer op orde was? 
Zijn er dan toch onderhoudsmonteurs of was het gisteren een foutje van de planning? 

Reputatie 7
Badge

Ik heb enige tijd geleden zelf toegegeven weer enige verbetering te zien. Ik schat dat ik daarmee inmiddels weer ongeveer maandelijks een conducteur tref als ik vijf keer per week heen en weer reis. Dat is meer, maar nog steeds triest weinig en zelfs aanzienlijk minder vaak dan ik de conducteur wel spot maar behalve bij het vertrekken alleen maar in de eerste klasse zie zitten.

Gisteren werd ik voor het eerst sinds ik dit schreef gecontroleerd. Dat moet op mijn zesde reis sindsien zijn geweest. Als dat representatief is voor de frequentie waarin wordt gecontroleerd, vind ik dat nog steeds erg weinig, maar is het wel meer dan ik hier veronderstelde. En tot mijn verbazing werd ik net weer gecontroleerd. Zou dat toeval zijn of worden er eindelijk maatregelen genomen om vaker te controleren?

Vandaag weer een kser gecontroleerd. Dat lijkt mijn eerdere (bijgestelde) vermoeden dat ik nu ongeveer wekelijks, dus op 10% van mijn reizen, gecontroleerd wordt te bevestigen.

Reputatie 2

Vandaag 07.08 Almere Muziekwijk. Weer een treinstel!!

Zal straks weer gezellig worden in die trein.
En steeds die zelfde trein van 7.08, die kort is. En dan na de spits langere treinen inzetten. 
 

Vandaag 07.08 Almere Muziekwijk. Weer een treinstel!!

Zal straks weer gezellig worden in die trein.
En steeds die zelfde trein van 7.08, die kort is. En dan na de spits langere treinen inzetten. 

Volgend jaar wordt alles beter volgens Wouter Koolmees.

Reputatie 2

Kan iemand mij trouwens vertellen, waarom de trein van 16.38 vanuit Lelylaan naar Almere niet meer rijdt??? 

Reputatie 7

Vandaag 07.08 Almere Muziekwijk. Weer een treinstel!!

Zal straks weer gezellig worden in die trein.
En steeds die zelfde trein van 7.08, die kort is. En dan na de spits langere treinen inzetten. 
 

Aannames much? https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2024-02-29/almere-muziekwijk
Zoals je ziet, vrijwel allemaal dubbele treinen vandaag tijdens de ochtendspits. Jouw trein 4616 vanuit Oostvaarders naar Den haag stond gepland met 7 bakken vandaag, maar zijn er 3 geworden. Zal dus een stel defect staan of zijn ingezet in een andere omloop.

Reputatie 7
Badge

Ook die van 8:08 is weer aardig overdreven vol met 8 bakken in plaats van 10 of 11 zoals normaal.

Reputatie 7
Badge

Kan iemand mij trouwens vertellen, waarom de trein van 16.38 vanuit Lelylaan naar Almere niet meer rijdt??? 

Er zijn tot eind volgende week werkzaamheden bij Schiphol waardoor deze treinen maar tot en vanaf Amsterdam Centraal rijden.

Reputatie 7
Badge

Dat de dienst jou in dit geval niet aanstaat omdat je bijvoorbeeld geen zitplek hebt (betaal je ook niet voor) wil niet zeggen dat je dan maar de helft van het geld terugkrijgt.

Hier zit het probleem uiteraard, reizigers beschouwen een zitplaats in tegenstelling tot NS niet als luxe maar als ondergrens qua 'comfort'.

 

 

Je hebt gelijk, met Arriva of een andere prijsvechter aan het roer zijn er opeens wel voldoende technici. Met de veel 'aantrekkelijkere' arbeidsvoorwaarden zal dat zeer gemakkelijk gaan 🙂

Arriva heeft op dit moment in ieder geval geen tekort aan technici. Het meeste onderhoud heeft Arriva overigens uitbesteed aan Stadler.

NS zou ook wat meer onderhoud kunnen uitbesteden om de problemen op te lossen, het is maar hoe creatief je als bedrijf wil zijn.

Reputatie 7

Arriva heeft op dit moment in ieder geval geen tekort aan technici. Het meeste onderhoud heeft Arriva overigens uitbesteed aan Stadler.

NS zou ook wat meer onderhoud kunnen uitbesteden om de problemen op te lossen, het is maar hoe creatief je als bedrijf wil zijn.

Daar zal dan ongetwijfeld een ook nog iets groter prijskaartje aan hangen dan wanneer de technici in eigen beheer zijn. Vwb je opmerking over arriva ik heb geen weet hoe het er daar voor staat qua onderhoudspersoneel. Maar bedenk je wel dat Arriva Nederland over 164 treinen beschikt en NS er ongeveer 4 keer zoveel heeft. Dus ook een veelvoud aan technici vereist. 

Reputatie 7

Omdat NS monopolist is kan het zich dus i.t.t. Arriva, en Keolis zich veroorloven om inefficiënt te werken. Een simpel voorbeeld is dat Arriva en Keolis op veel trajecten een eenmansbediening hebben met vliegende controleteams, dat is een stuk efficiënter dan NS met al die conducteurs. De loonkosten zijn in 2023 bij NS met ruim 12% toegenomen. NS wil de rekening nu weer volledig bij de reiziger neerleggen.     

 

Ontsla de helft van alle huidige conducteurs en je bespaart op jaarbasis nog geen 10% van het tekort van 2023. Maak je van de overige helft vliegende controleteams (van minimaal twee leden per team) dan heeft dus 3 op de 4 treinen per trajectdeel geen controlekans meer. Want ook een team kan maar op 1 plek tegelijkertijd aanwezig zijn. Ik betwijfel dat dit de sociale veiligheid ten goede komt en het aantal zwartrijders zal verminderen. Een betere oplossing is meten op de man en het laatste groepje notoire nietsnutten eruit. 

Verder snap ik de selectieve verontwaardiging niet over de aanstaande prijsverhoging. Zoals gezegd gebeurt het letterlijk in elke sector en er is geen werknemer die er op achteruit wil gaan. Maar de jaarlijkse verhogingen van je verzekering, je stroom, je belasting, je boodschappen in de supermarkt worden allemaal klakkeloos geaccepteerd. Gebeurt het bij de NS dan is de wereld te klein. 

Voor nu heb ik er wat mezelf betreft het laatste woord over gezegd en ik zal me dan ook afzijdig houden uit dit klaagtopic.

Reputatie 7
Badge +3

Te kort aan materieel om alle mensen op de meest populaire werkdag naar hun werklocatie te kunnen vervoeren.

 

Reputatie 7
Badge +3

Bedrijven en instellingen zouden een hoop kunnen bijdragen aan het oplossen van het probleem van de spits op dinsdag en donderdag door allerlei kantoorbijeenkomsten op maandag en/of vrijdag te plannen.

https://www.youtube.com/watch?v=kxF6Tt61kRA

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Het probleem speelt niet alleen in het OV maar ook op de weg. De kameel van de week zorgt in heel Nederland voor problemen.
https://www.cfpb.nl/en/news/waarom-de-kameel-van-de-week-bestaat/

Reputatie 7
Badge +3

Bedrijven en instellingen zouden een hoop kunnen bijdragen aan het oplossen van het probleem van de spits op dinsdag en donderdag door allerlei kantoorbijeenkomsten op maandag en/of vrijdag te plannen.

Bij mijn broer op werk doen ze dat wel. De afdeling waar hij werkt komt op woensdag naar kantoor en sinds enige tijd ook eens in de 2 weken op maandag. Andere afdelingen hebben dacht ik weer andere dagen. 

Voor corona en het vele thuiswerken waren de dinsdag en donderdag ook al de drukste dagen qua forenzenverkeer, die dagen stond bij ons de parkeergarage en het parkeerterrein aan de overkant altijd voller en waren meer bureau's en vergaderhokjes bezet. Alleen is het verschil nu een stuk groter.

Reputatie 7

De NS had voor de voorjaarsvakantie normale treinen en nu zou dat tegelijk in onderhoud staan. Wat een onzin! 
Op vrijdag liggen er treinen uit ivm minder reizigers, gaat de NS dat beleid doortrekken naar andere  dagen. 
Er zijn ook reizigers die naar werk moeten niet iedereen werkt op kantoor. Ik werk in de zorg en moet ook op tijd naar mijn cliënten.
Ik snap dat de NS het financieel en personeel technisch moeilijk heeft, maar dat hebben wij in de zorg ook. Echter in de zorg zetten wij een tandje bij en gaan ook geen patiënten met 20 man in een kamer van 4 zetten of kamers sluiten. 
Geef gewoon je service en denk ik creatievere oplossingen. Laat de IC anders in de spits ook op de kleinere stations stoppen. 
 

 

Lees even een paar posts boven je en daar staat het antwoord al: er is momenteel een tekort aan inzetbaar materieel. Er staan momenteel veel treinen defect, wachtend op reparatie en/of onderdelen. De creatieve oplossing is dat de trein gewoon blijft rijden alleen dan korter dan gebruikelijk. Maar alsnog is dat een betere oplossing dan het alternatief: de trein volledig opheffen.

Reputatie 7
Badge

Anders scholen jullie conducteurs die nu de hele dag gratis in de eerste klas zitten en af en toe op een fluitje blazen om voor onderhoudswerk. Als je de paar conducteurs die hun werk wel doen laat rouleren door het land is de verandering qua toezicht en controle marginaal en heb je er opeens heel veel mensen bij voor het onderhoudswerk. NS heeft geen gebrek aan personeel maar laat te veel mensen relatief zinloos werk doen, of nog erger: niet doen.

Reputatie 7

De mogelijkheid tot het volgen van een andere richting bestaat al heel lang binnen de NS. Echter begrijp jij ook wel dat je mensen niet kan dwingen. Conducteur is een sociale functie met veel klantcontact, monteur op het onderhoudsbedrijf is totaal wat anders daar ga je weinig kandidaten voor vinden binnen de huidige functie. Wat beter zou helpen mbt zichtbaarheid op de trein en het aantal controles te laten stijgen is meten op de man. 

Overigens is sinds de invoering van het baanvakken het aantal controles en collega's die weer met plezier op de trein zitten alleen maar toegenomen van wat ik zo links en rechts te horen krijg. Zo slecht als dat het hier constant wordt afgeschilderd door een aantal lieden waaronder jij is het niet. 

Anders scholen jullie conducteurs die nu de hele dag gratis in de eerste klas zitten en af en toe op een fluitje blazen om voor onderhoudswerk. 

Voor onderhoudsmonteur heb je een technische opleiding nodig, dan praat je al gauw over een drie- of vierjarige Mbo-opleiding.

Omscholen duurt dus een eeuwigheid, daarnaast heeft niet iedereen voldoende beta-aanleg voor een technische opleiding.

Het is veel makkelijker om conducteurs en machinisten te vinden omdat daar geen specifieke vooropleiding voor nodig is.

Reputatie 7
Badge +3

De mogelijkheid tot het volgen van een andere richting bestaat al heel lang binnen de NS. Echter begrijp jij ook wel dat je mensen niet kan dwingen. Conducteur is een sociale functie met veel klantcontact, monteur op het onderhoudsbedrijf is totaal wat anders daar ga je weinig kandidaten voor vinden binnen de huidige functie. Wat beter zou helpen mbt zichtbaarheid op de trein en het aantal controles te laten stijgen is meten op de man. 

Overigens is sinds de invoering van het baanvakken het aantal controles en collega's die weer met plezier op de trein zitten alleen maar toegenomen van wat ik zo links en rechts te horen krijg. Zo slecht als dat het hier constant wordt afgeschilderd door een aantal lieden waaronder jij is het niet. 

Sorry, conducteurs hebben veel klantcontact? Met wie dan? Zaterdag in 4 treinen gezeten 0,0 controle. De conducteurs die ik zag gingen alleen sleutelen. In trein 4 zaten ze 1e klas en waren verdwenen toen er een groep zeer aanwezige jongeren de trein in stapten.

Ik zie nog steeds nauwelijks controle.

Reageer