beantwoord

kortere treinen mogelijk vol!

  • 27 February 2024
  • 46 reacties
  • 1127 Bekeken

Reputatie 2

En het is vandaag weer zover in de ochtendspits in Almere. Kortere (sprinter) treinen en mogelijk vol. 1treinstel in de spits.

Wachten op een volgende heeft geen zin, want die is ook kort en vol! 
Wat een lekker begin van de dag…

Vakantie voorbij en daar zitten wij weer met duur treinkaartje als haring in een ton. 
Waarom doet de NS dit??

icon

Beste antwoord door MoDe 27 February 2024, 09:05

Bekijk origineel

46 reacties

 

Aannames much? https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2024-02-29/almere-muziekwijk
Zoals je ziet, vrijwel allemaal dubbele treinen vandaag tijdens de ochtendspits. Jouw trein 4616 vanuit Oostvaarders naar Den haag stond gepland met 7 bakken vandaag, maar zijn er 3 geworden. Zal dus een stel defect staan of zijn ingezet in een andere omloop.

Tja, wat heeft een reiziger aan dit soort planningen als die in de praktijk steeds weer luchtkastelen blijken te zijn.

Reputatie 7

 

Aannames much? https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2024-02-29/almere-muziekwijk
Zoals je ziet, vrijwel allemaal dubbele treinen vandaag tijdens de ochtendspits. Jouw trein 4616 vanuit Oostvaarders naar Den haag stond gepland met 7 bakken vandaag, maar zijn er 3 geworden. Zal dus een stel defect staan of zijn ingezet in een andere omloop.

Tja, wat heeft een reiziger aan dit soort planningen als die in de praktijk steeds weer luchtkastelen blijken te zijn.

 

Een stukje achtergrondinformatie, inzicht in hoe zaken werken en de ontkrachting van de aanname dat ‘alle treinen wel weer te kort zullen zijn en het pas na de spits beter wordt’. Weet dat jij een uitzondering bent, maar niet iedereen heeft van klagen een beroep gemaakt 😜

Reputatie 7
Badge +3

Ze heeft toch gewoon gelijk? Ze heeft het helemaal niet over andere treinen in de spits, dat is juist een aanname van jou. Maar feit is dat de treinen na de spits allemaal langer zijn dan die van 7.08 uur.

 

 

 

Een stukje achtergrondinformatie, inzicht in hoe zaken werken en de ontkrachting van de aanname dat ‘alle treinen wel weer te kort zullen zijn en het pas na de spits beter wordt’. Weet dat jij een uitzondering bent, maar niet iedereen heeft van klagen een beroep gemaakt 😜

NS levert maar een halve trein maar de reiziger moet wel de volle prijs van een kaartje betalen. Als ik 2 kilo bananen bestel en de winkel kan maar 1 kilo leveren hoef ik die 2e kilo toch ook niet af te rekenen. 

Reputatie 7

NS levert maar een halve trein maar de reiziger moet wel de volle prijs van een kaartje betalen. Als ik 2 kilo bananen bestel en de winkel kan maar 1 kilo leveren hoef ik die 2e kilo toch ook niet af te rekenen. 

Beetje manke vergelijking, je neemt in dit geval een dienst af die gewoon is geleverd. Dat de dienst jou in dit geval niet aanstaat omdat je bijvoorbeeld geen zitplek hebt (betaal je ook niet voor) wil niet zeggen dat je dan maar de helft van het geld terugkrijgt. Als de trein volledig uitvalt en je een halfuur of meer vertraging oploopt dan kan je je geld deels terugkrijgen. 

Verder heb je eerder in dit topic de terechte opmerking gemaakt dat er momenteel veel materieel niet inzetbaar is vanwege het tekort aan mechanici en onderdelen. Zie je liever dat een trein de volgende keer volledig wordt opgeheven, in plaats van dat er zoals nu dus gewoon 1 deel heeft gereden ? 

Reputatie 7
Badge

Dat de dienst jou in dit geval niet aanstaat omdat je bijvoorbeeld geen zitplek hebt (betaal je ook niet voor) wil niet zeggen dat je dan maar de helft van het geld terugkrijgt.

Hier zit het probleem uiteraard, reizigers beschouwen een zitplaats in tegenstelling tot NS niet als luxe maar als ondergrens qua 'comfort'.

Reputatie 7
Badge +1

Dat de dienst jou in dit geval niet aanstaat omdat je bijvoorbeeld geen zitplek hebt (betaal je ook niet voor) wil niet zeggen dat je dan maar de helft van het geld terugkrijgt.

Hier zit het probleem uiteraard, reizigers beschouwen een zitplaats in tegenstelling tot NS niet als luxe maar als ondergrens qua 'comfort'.

Ja sorry, als je als reiziger € 300,00 per maand betaald vind ik dat je daar ook best wel wat voor terug mag verwachten en dat zijn dus niet propvolle treinen. NS vraagt nu al tijdenlang de hoofdprijs voor vervoer in zeker aan de buitenkant zeer smerige treinen en aan de binnenkant is er ook vaak sprake van ranzigheid. De prijs/kwaliteit is momenteel absoluut niet op orde en mijns inziens volkomen terecht dat daar over wordt geklaagd..

 

Verder heb je eerder in dit topic de terechte opmerking gemaakt dat er momenteel veel materieel niet inzetbaar is vanwege het tekort aan mechanici en onderdelen. Zie je liever dat een trein de volgende keer volledig wordt opgeheven, in plaats van dat er zoals nu dus gewoon 1 deel heeft gereden ? 

Dat NS te weinig technici heeft is primair het probleem van NS, niet dat van de reizigers. Andere bedrijven komen er niet mee weg als ze ondermaatse service verlenen, wat de oorzaak ook moge zijn.

Als een restaurant er een potje van maakt ga ik de volgende keer ergens anders eten, NS kan zich dat wel permitteren omdat het een monopolist is.

Reputatie 7

Dat NS te weinig technici heeft is primair het probleem van NS, niet dat van de reizigers. Andere bedrijven komen er niet mee weg als ze ondermaatse service verlenen, wat de oorzaak ook moge zijn.

Als een restaurant er een potje van maakt ga ik de volgende keer ergens anders eten, NS kan zich dat wel permitteren omdat het een monopolist is.

 

Je hebt gelijk, met Arriva of een andere prijsvechter aan het roer zijn er opeens wel voldoende technici. Met de veel 'aantrekkelijkere' arbeidsvoorwaarden zal dat zeer gemakkelijk gaan 🙂

Reputatie 5

Dat NS te weinig technici heeft is primair het probleem van NS, niet dat van de reizigers. Andere bedrijven komen er niet mee weg als ze ondermaatse service verlenen, wat de oorzaak ook moge zijn.

Als een restaurant er een potje van maakt ga ik de volgende keer ergens anders eten, NS kan zich dat wel permitteren omdat het een monopolist is.

 

Je hebt gelijk, met Arriva of een andere prijsvechter aan het roer zijn er opeens wel voldoende technici. Met de veel 'aantrekkelijkere' arbeidsvoorwaarden zal dat zeer gemakkelijk gaan 🙂

Nee,maar NS moet dan wel een normale prijs hebben voor wat het biedt. De prijs-kwalieit verhouding is bijzonder slecht. 

 

 

Je hebt gelijk, met Arriva of een andere prijsvechter aan het roer zijn er opeens wel voldoende technici. Met de veel 'aantrekkelijkere' arbeidsvoorwaarden zal dat zeer gemakkelijk gaan 🙂

Arriva heeft op dit moment in ieder geval geen tekort aan technici. Het meeste onderhoud heeft Arriva overigens uitbesteed aan Stadler.

NS zou ook wat meer onderhoud kunnen uitbesteden om de problemen op te lossen, het is maar hoe creatief je als bedrijf wil zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Omdat NS monopolist is kan het zich dus i.t.t. Arriva, en Keolis zich veroorloven om inefficiënt te werken. Een simpel voorbeeld is dat Arriva en Keolis op veel trajecten een eenmansbediening hebben met vliegende controleteams, dat is een stuk efficiënter dan NS met al die conducteurs. De loonkosten zijn in 2023 bij NS met ruim 12% toegenomen. NS wil de rekening nu weer volledig bij de reiziger neerleggen.     

Reputatie 7

Arriva heeft op dit moment in ieder geval geen tekort aan technici. Het meeste onderhoud heeft Arriva overigens uitbesteed aan Stadler.

NS zou ook wat meer onderhoud kunnen uitbesteden om de problemen op te lossen, het is maar hoe creatief je als bedrijf wil zijn.

Daar zal dan ongetwijfeld een ook nog iets groter prijskaartje aan hangen dan wanneer de technici in eigen beheer zijn. Vwb je opmerking over arriva ik heb geen weet hoe het er daar voor staat qua onderhoudspersoneel. Maar bedenk je wel dat Arriva Nederland over 164 treinen beschikt en NS er ongeveer 4 keer zoveel heeft. Dus ook een veelvoud aan technici vereist. 

Reputatie 7

Omdat NS monopolist is kan het zich dus i.t.t. Arriva, en Keolis zich veroorloven om inefficiënt te werken. Een simpel voorbeeld is dat Arriva en Keolis op veel trajecten een eenmansbediening hebben met vliegende controleteams, dat is een stuk efficiënter dan NS met al die conducteurs. De loonkosten zijn in 2023 bij NS met ruim 12% toegenomen. NS wil de rekening nu weer volledig bij de reiziger neerleggen.     

 

Ontsla de helft van alle huidige conducteurs en je bespaart op jaarbasis nog geen 10% van het tekort van 2023. Maak je van de overige helft vliegende controleteams (van minimaal twee leden per team) dan heeft dus 3 op de 4 treinen per trajectdeel geen controlekans meer. Want ook een team kan maar op 1 plek tegelijkertijd aanwezig zijn. Ik betwijfel dat dit de sociale veiligheid ten goede komt en het aantal zwartrijders zal verminderen. Een betere oplossing is meten op de man en het laatste groepje notoire nietsnutten eruit. 

Verder snap ik de selectieve verontwaardiging niet over de aanstaande prijsverhoging. Zoals gezegd gebeurt het letterlijk in elke sector en er is geen werknemer die er op achteruit wil gaan. Maar de jaarlijkse verhogingen van je verzekering, je stroom, je belasting, je boodschappen in de supermarkt worden allemaal klakkeloos geaccepteerd. Gebeurt het bij de NS dan is de wereld te klein. 

Voor nu heb ik er wat mezelf betreft het laatste woord over gezegd en ik zal me dan ook afzijdig houden uit dit klaagtopic.

Reputatie 2


Niet iedereen heeft van klagen een beroep gemaakt 😜 Dat is wat West bij mijn topic aangeeft. En noemt dit een klaagtopic

Ten eerste het is niet als klaagtopic gestart, maar als vraag: waarom doet NS dit?
En ik dat daar feedback uit voort komt mag NS best weten. 
Als NS zo blijft presteren heb ik straks helemaal geen beroep meer.
Mijn manager accepteert het niet als ik steeds te laat kom en niet met de trein mee kon. 
Maar goed, laten wij als klanten maar braaf zwijgen! 



 

Op dit soort klachten wordt zelden tot nooit inhoudelijk ingegaan, je krijgt eigenlijk alleen standaardantwoorden als ‘er is een tekort aan technici' of ‘we zetten al het beschikbare materieel is’, maar er wordt zelden opgezocht wat de daadwerkelijke reden was. Het kan dus in jouw geval een hele andere reden geweest zijn dat de trein te kort reed. Die informatie is echter niet openbaar en de klantenservice heeft niet de capaciteit op dit per klacht op te zoeken, als ze daar uberhaupt bevoegd voor zouden zijn.

Reputatie 7
Badge

Ontsla de helft van alle huidige conducteurs en je bespaart op jaarbasis nog geen 10% van het tekort van 2023.

Niemand zij dat alleen conducteurs ontslaan of zeker maar de helft daarvan genoeg was, helaas kan het zijn dat meer vervelende maatregelen nodig zijn. Daarbij vergeet je hier wel de winst mee te nemen van reizigers die zich niet meer hoeven ergeren aan zichtbaar luierend personeel en dat dat personeel op zoek kan naar een baan waarin ze wel bijdragen aan de samenleving en dat er stoelen vrijkomen voor reizigers als er geen conducteurs op zitten en dan vergeet ik vast nog wel wat.

Maak je van de overige helft vliegende controleteams (van minimaal twee leden per team) dan heeft dus 3 op de 4 treinen per trajectdeel geen controlekans meer.

Volgens mij neem je hier onterecht aan dat conducteurs nu alleen zijn in een trein. En dat nu op ieder trajectdeel gecontroleerd zou worden.

Ik betwijfel dat dit de sociale veiligheid ten goede komt en het aantal zwartrijders zal verminderen.

Vast niet maar veel verslechteren zal die gezien de geringe zichtbare aanwezigheid van conducteurs momenteel ook niet.

Een betere oplossing is meten op de man en het laatste groepje notoire nietsnutten eruit.

Dat ben ik volkomen met je eens, ik vrees alleen dat die groep heel wat groter is dan je met het gebruik van een verkleinwoordje veronderstelt.

Reputatie 7
Badge

Ik heb enige tijd geleden zelf toegegeven weer enige verbetering te zien. Ik schat dat ik daarmee inmiddels weer ongeveer maandelijks een conducteur tref als ik vijf keer per week heen en weer reis. Dat is meer, maar nog steeds triest weinig en zelfs aanzienlijk minder vaak dan ik de conducteur wel spot maar behalve bij het vertrekken alleen maar in de eerste klasse zie zitten.

Gisteren werd ik voor het eerst sinds ik dit schreef gecontroleerd. Dat moet op mijn zesde reis sindsien zijn geweest. Als dat representatief is voor de frequentie waarin wordt gecontroleerd, vind ik dat nog steeds erg weinig, maar is het wel meer dan ik hier veronderstelde. En tot mijn verbazing werd ik net weer gecontroleerd. Zou dat toeval zijn of worden er eindelijk maatregelen genomen om vaker te controleren?

 

Daar zal dan ongetwijfeld een ook nog iets groter prijskaartje aan hangen dan wanneer de technici in eigen beheer zijn. 

Dat betwijfel ik. De NS CAO is zeer inflexibel en alleen afgestemd op het rijdend personeel dat alles tot op het laatste detail in muurvaste regeltjes willen hebben vastgelegd. En die inflexibiliteit maakt de CAO voor het bedrijf juist peperduur.

Ander type personeel zoals bijv. technici en IT'ers willen meer keuzevrijheid (bijv. om extra uren te maken) en dat biedt de NS CAO niet. Ik ken IT'ers die om die reden wel bij NS willen werken maar niet bij NS op de loonlijst willen.

Hetzelfde zie je overigens bij buschauffeurs. Terwijl het streekvervoer beter betaalt dan bijv. Flixbus heeft Flixbus geen probleem om chauffeurs te werven maar het streekvervoer wel.

Reputatie 7
Badge

Ik heb enige tijd geleden zelf toegegeven weer enige verbetering te zien. Ik schat dat ik daarmee inmiddels weer ongeveer maandelijks een conducteur tref als ik vijf keer per week heen en weer reis. Dat is meer, maar nog steeds triest weinig en zelfs aanzienlijk minder vaak dan ik de conducteur wel spot maar behalve bij het vertrekken alleen maar in de eerste klasse zie zitten.

Gisteren werd ik voor het eerst sinds ik dit schreef gecontroleerd. Dat moet op mijn zesde reis sindsien zijn geweest. Als dat representatief is voor de frequentie waarin wordt gecontroleerd, vind ik dat nog steeds erg weinig, maar is het wel meer dan ik hier veronderstelde. En tot mijn verbazing werd ik net weer gecontroleerd. Zou dat toeval zijn of worden er eindelijk maatregelen genomen om vaker te controleren?

Vandaag weer een kser gecontroleerd. Dat lijkt mijn eerdere (bijgestelde) vermoeden dat ik nu ongeveer wekelijks, dus op 10% van mijn reizen, gecontroleerd wordt te bevestigen.

Reputatie 5

De laatste keer dat ik een conducteur zag was alweer een maand geleden... Niet echt veel controle, maar wel groepjes overlastgevende zwartreizigers die achter andere mensen door het poortje gaan...

Reageer