beantwoord

mondkapje in lege coupe?


Reputatie 3

De mondkapjes zijn verplicht omdat je geen 1.5 meter afstand kunt houden.. maar moet je ook een mondkapje op als je in je eentje in de coupe zit?

icon

Beste antwoord door Anonymous 23 July 2020, 14:22

Bekijk origineel

368 reacties

Ik begrijp heus wel het woord verplicht maar vind ook dat een regel logisch moet worden toegepast.  

 Is zo'n zelfde soort vraag als waarom mag ik "s-nachts om 3 uur niet door het rode stoplicht heen rijden.

Er komt toch geen verkeer aan.

“Adviezen” die tegen de vooropgestelde richtlijnen ingaan zullen we per heden gaan verwijderen. Ook zal hier een officiële waarschuwing voor gegeven worden.

Reputatie 3

Het was voor mij geen smoes maar gewoon een vraag. Als de toon op dit forum steeds zo vijandig is maak ik er denk ik liever geen gebruik van. Zoals ik ook al een poos geen gebruik maak van het ov. Ik scheld niet en haat niemand.

Reputatie 7
Badge +4

Het grotere probleem is dat er kennelijk fascistisch (….) in dit land rondloopt wat dit oprecht verdedigt. Na al die jaren, fascisme in Nederland…..

 

Fascistisch (….), nou nou, kan het een graadje lager? Een dergelijke typering is buiten iedere orde, en getuigt niet van historisch besef. Er zijn wel ergere uitingen van Fascisme dan ‘het moeten dragen van een mondkapje’.

 

Als er één begrip is, dat niet aan woordinflatie onderhevig behoort te zijn, dan is dat Fascisme.

 

Zie mijn opmerkingen verderop.

 

Reputatie 7
Badge +3

@dorae_monWel eens stil gestaan bij het feit dat mensen die de Corona maatregelen niet naleven omdat zij dat vrijheidsbeperkend vinden de vrijheid van anderen beperken?

Reputatie 3

Ik begrijp heus wel het woord verplicht maar vind ook dat een regel logisch moet worden toegepast.  

Reputatie 3

Ik reis momenteel ook niet omdat ik geen zin heb in het mondkapje. Ik ben terug van vakantie waar het verplicht was en daar hou ik me dan gewoon aan. Dus het beeld dat ik er onderuit wil komen of anderen in gevaar wil brengen of dat ik tegen mondkapjes ben is niet realistisch. Maar ik blijf erbij dat mondkapjes bedoelt zijn om anderen te beschermen. Zodra je met anderen bent zet je hem op.  Misschien naïef van mij maar daar hoop ik op voor de toekomst. Dat er meer is dan wel of geen mondkapje .. Ik stop nu met discussie en wens iedereen een veilige reis!

Reizen zonder mondkapje in het OV is niet toegestaan. Je kan het er niet mee eens zijn, maar punt blijft wel dat het verplicht is. 

Daarom ook de regel dat als het niet mogelijk is om de beruchte anderhalve meter afstand te houden…...

Welke regel ???  Waar heb je die gevonden ???  Deze regel bestaat niet in het OV.  Het is gewoon in het OV mondkapje verplicht dragen.

En regel is gewoon regel, als ik te hard rijd en de Politie houdt mij staande dan heb ik ook pech en zal ik moeten betalen. Maar jij vindt de mensen die het goedkeuren dat de politie optreed dus ook walgelijk.

 

Maar ik zal hem eens omkeren, ik vind het walgelijk dat er mensen zijn die het nog steeds goedpraten dat mensen in de trein zonder mondkapje gaan zitten/staan en daardoor mogelijk meewerken aan het verspreiden van het corona virus.  Waardoor veel mensen in Nederland straks weer in een situatie komen waardoor ze minder de deur uit kunnen of moeten vrezen voor hun gezondheid omdat die al zwakker is.  Mensen die straks niet naar hun vader/moeder kunnen vanwege het riscio voor hun gezondheid.

En mede om die reden zie ik graag dat er opgetreden wordt tegen deze mondkapjes weigeraars.

Reputatie 7
Badge +3

Befehl ist befehl.

Natuurlijk houdt het daar niet mee op. Waarom zou je geen vragen of discussies over bestaande regelgeving mogen hebben? Dan kunnen we de Tweede Kamer ook wel afschaffen.

Laten we het netjes houden hier.

Reputatie 7
Badge +3

 

Hoi Momo,

Ik vraag mij af wat 500-600 “besmettingen” per dag eigenlijk betekent.

Is iemand dan:

  1. Positief getest d.m.v. een PCR test, en merkt daar verder niets van.
  2. Ziek, zodat die thuis in bed ligt en dus 2 weken in zelf quarantaine moet
  3. Patient, zodat deze persoon moet worden opgenomen in een ziekenhuis
  4. Kritiek, zodat deze persoon op de IC ligt
  5. Overleden

Ik krijg de indruk dat er al heel snel over gevallen, of zelfs patienten worden gesproken, terwijl mij helemaal niet duidelijk is hoeveel mensen er als patient zijn opgenomen, en hoe vol de IC’s liggen. Hoeveel mensen zijn er de afgelopen 2 maanden eigenlijk overleden aan Covid?

Het lijkt er mij op dat men iedere positieve PCR uitslag telt als iemand die ernstig ziek is. Dat lijkt mij niet correct.

U was toch zo goed in dingen zelf op zoeken? 

Hier bereikt u niets afgezien van veel irritatie. Ik zou u willen vragen om ergens anders uw onwaarheden, zoals dat mondkapjes zorgen voor minder zuurstof opname, dat mensen geindoctrineerd zijn en dat de mondkapjesplicht is ingesteld als proef voor gedrags beinvloeding, te spuien. 

Misschien moet MJL eens uitgenodigt worden door iemand die getroffen is door het corona virus en daar nog elke dag de hinder van ondervind.

Krijgen we dat argument weer… Ik weet heus wel dat het virus bij sommige mensen (zeer) ernstige consequenties kan hebben. Maar daarom mag je toch nog wel kritisch kijken naar de effectiviteit van bepaalde toch wel ernstig vrijheidsbeperkende maatregelen?

Het is ook zo ongelooflijk kinderachtig dat er mensen zijn (ook Jeroen) die die terechte kritiek op de maatregelen zien als een soort van asociaal gedrag tegenover een ander (“ja maar de ouderen en zwakkeren!”). Het getuigt van een gebrek aan inzicht en betrokkenheid met de mensen die meer lijden onder de maatregelen dan de dreiging van dit virus zelf.

Het is ook gewoon in het belang van iedereen dat de maatregelen duidelijk zijn en daadwerkelijk nut hebben. Niemand maar dan ook niemand wint er iets mee door uit voorzorg een mondkapje te dragen of wat dan ook, zonder dat het duidelijk aantoonbaar is dat dat in die situatie zin heeft. Het enige wat die mentaliteit spreidt is ongunst.

Reputatie 7
Badge +4

Vrijheid is meer waard dan alleen geld.

De vrijheid wordt er niet door bedreigd, maar wordt er door bevorderd.  Mensen die alleen kletsen over vrijheid als het gegeven dat de overheid iets dwingend op kan leggen en de eigen doelstellingen in de weg staan, snappen niet waar het bij vrijheid om gaat.

 

U moet een term als vrijheid niet gebruiken als dekmantel voor puur egoïsme zonder oog te hebben voor de vrijheid van een ander. In dit geval voor de vrijheid gezond te blijven en niet te worden besmet met een potentieel dodelijke ziekte.

 

Vrijheid gaat samen met verantwoordelijkheid en daar gaat u aan voorbij.

U kunt er klaarblijkelijk - en dat blijkt uit uw bijdragen - niet tegen kunt dat iemand iets over u kan beslissen. U laat zich om wat voor reden dan ook niets gezeggen. Dat is eerder een persoonlijk probleem, en dat kunnen we niet voor u oplossen. Maar verwar dat niet met standpunten over de dreiging van Corona. Dan gaat de discussie over iets anders dan waar hij daadwerkelijk over lijkt te gaan.

 

Populistische vrijheid heeft geen oog voor de medemens en streeft alleen het maximale eigenbelang na, de liberale vrijheid in een westerse democratische rechtstaat heeft dat wel. Die zoekt naar de maximale vrijheid voor het individu, zonder dat de vrijheid van een ander daardoor wordt aangetast.

 

U heeft zich gewoon aan de wet te houden, wat u er ook van vindt. Wat u van een wet vindt, is daarvoor zelfs niet relevant. De wetgeving kent altijd een afweging van vrijheid en bescherming. Een wetsopvatting ‘van de wet is er wel, maar ik ben van mening dat ik me er niet aan hoef te houden als ik het niet met de wet eens ben’, is buiten iedere orde.

Reputatie 7
Badge +4

 

Waarschuwing: als u over enige intelligentie beschikt, kan de argumentatie van de Viruspravda disturbing zijn, en dan doel ik niet zozeer op de dame van ‘drie kapjes droeg ze slechts’.

@Robert B Wie weet zie je nog een bekende. ;-)

 

Alle voorspelbare elementen van freihijt, ‘wetenschap’ en complottheorie ziten er in.

@Melvinhage je hebt het al eerder uitgelegd dus dat zou wel duidelijk moeten zijn . Op berichten die alleen als provocatie bedoeld zijn zou ik gewoon helemaal niet reageren als ik jou was :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +4

Welke smoes u ook toe denkt te kunnen passen, een mondkapje is verplicht en het is voor de wetgeving totaal irrelevant wat u daarvan vindt.

Wie geen mondkapje wil dragen, kiest daarmee voor het niet kunnen en mogen reizen met het openbaar vervoer.

Zo simpel kan logica ook zijn. Overigens is de boerenlogica waarbij de combinatie van social-distancing, handen wassen en het dragen van een mondkapje tot minder besmettingen leidt, ook inmiddels nog door een onderzoek bevestigd, en dan heb ik het niet over de ‘wetenschap’ die op de haat- en scheldfora wordt aangehaald.

 

Goedemiddag Amles! Welkom bij de NS Community.

Excuseer mijn mede-forumleden voor de eventueel aanvallende toon. Toen er bekend werd dat er mondkapjes gedragen moesten gaan worden in het OV hebben we te maken gehad met héél veel tegengas wat vaak uitliep tot verhitte discussies. Vandaar dat er wat kortaf gereageerd kan worden omtrent dit onderwerp.

 

Reputatie 3

Ik vind het vooral heel erg jammer voor het ov dat er zo veel reizigers afhaken vanwege het mondkapje.  Als er bij de regels zou staan 'draag je mondkapje als de 1.5 meter niet gegarandeerd is ' zullen veel mensen weer mee gaan. Ik zat toen ik nog reisde regelmatig helemaal alleen vandaar mijn vraag. Ik reis alleen voor mijn plezier dus de tijden die ik kies zijn meestal héél rustig. Ik gun de ns en de bussen weer reizigers in die rustige uren! Ik word verdrietig als ik zie hoeveel bussen hier in het noorden leeg of bijna leeg rijden en treinen buiten de spits ook praktisch leeg zijn. 

Jammer van de vijandige toon, de topic starter heeft gewoon een ontzettend redelijk en logisch punt. Je kan wel roepen en schreeuwen over wat de wet allemaal wel niet zegt, maar als die wet totaal onredelijk is ga je mensen nooit overtuigen om zich eraan te houden.

Reputatie 6

680 verkeersdoden per jaar, nu al 6000 Coronadoden. Zouden er echt zo veel mensen van de trap vallen @PeterJKH ?


Elk jaar overlijden er in Nederland pakweg 3000 mensen per week of ca. 155.000 per jaar. Veel van die mensen zijn oude(re) mensen die aan een op zich onschuldige aandoening overlijden, gewoon omdat hun verzwakte afweersysteem niet meer in staat is in actie te komen. Dat kan een virus zijn, dat kan een blaasontsteking zijn, dat kan zelfs een wondje zijn dat niet meer wil genezen en gaat ontsteken.

De verwachting is dat de normale najaarssterfte onder ouderen lager zal zijn, omdat zij al in maart/april zijn overleden. Gezien over héél 2020 zal echter het sterftecijfer niet beduidend hoger zijn dan het gemiddelde.

Badge +3

Denk ik juist niet, men mag blijkbaar gek zijn en alles wat ze verteld wordt blindelings pikken, maar dan nog betwijfel ik sterk of er veel mensen zijn die vrijwillig hun halve leven in zo'n ellendig mondkapje gaan spenderen.

Overdrijven is ook een vak, en vrijwillig gaat het natuurlijk nooit gebeuren (door veel mensen). Maar daar gaat dit topic ook niet over. Het gaat juist over gezond verstand en de logica van mondkapjes als 1,5 meter geen enkel probleem is.

TS geeft aan gewoon bereid te zijn het op zijn neus/mond te zetten zodra de situatie/drukte daarom vraagt. Ik vind dat reëel, met name gezien de nogal beperkte effectiviteit van niet-medische mondkapjes. Ook roep ik zeker niet op tot een kat-en-muis spelletje.

Reputatie 7
Badge +4

Edit. De reactie van MJL is klaarblijkelijk aangepast, gezien het gehalte ervan. 

Vandaar dat ik ook een aanpassing heb gedaan, omdat ik die gewraakte term die ik citeerde, bestreed. 

Aan mijn opvattingen naar aanleiding van deze typering is niets veranderd. Een gedachtengang die mensenlevens kan besparen, mag niet worden vereenzelvigd met een typering die aan de systematisch gruwelijke- en ronduit misdadige periode herinnert, en nog zonder precedent is ook. In mijn opvatting werd de grens van van wat betamelijk is in een discussie, hiermee door MJL ver overschreden.

Coupe leeg, waarom mondkapje op?? Waanzin!


https://nos.nl/l/2342362

 

 


Simpelweg omdat dat in de trein verplicht is en het daar wel opgelegd kan worden omdat de wetgeving dat wel toelaat.

Reputatie 7

Ja in Belgie overdrijven ze. Zelfs in winkels en supermarkten waar je makkelijk afstand kan houden.

 

Hoe bedoel u ‘zelfs’ ?

Hier in België is het inmiddels volkomen ontspoord. Genre: hij had in Utrecht CS op perron 5 moeten aankomen, maar staat ondersteboven in de bosjes van station Amersfoort. Zo dus.

 

Een paar toppers:

 

  • In de volledige provincie Antwerpen moet je altijd je mondmasker omdoen op het moment dat je de deur uitgaat. Dus ook als je woont aan een verlaten landweg in Poederlee.
  • Je moet ook het mondmasker opdoen op de step en op de fiets. Er is wel een uitzondering betreffende ‘intensief sporten op plekken waar het niet druk is’ maar in Antwerpen Stad zijn er geen niet-drukke plekken. Dus… vandaag 37°C. Ik met een mondmasker op. Ik heb mijn bestemming gehaald, maar inmiddels was het vod zo doorweekt dat het geen enkel doel meer haalde.
  • Alleen in de auto hoef je geen mondmasker op. Hoera, houzee. Maar… de gemeente Borsbeek heeft gedecreteerd dat cabriorijders wel hun mondmasker op moeten als ze met open dak rijden.

Als wetenschapper ben ik een absolute voorstander van het mondmasker. Maar om een maatregel goed te verkr?chten heb je toch echt Belgen nodig.

Om terug te gaan naar de originele vraag citeer ik graag onze Gouverneur Cathy Berx, door God gezonden en door de Christen-democraten op haar plaats neergepoot (gouverneurs worden niet verkozen). 

Moet je een mondmasker op als je alleen op een verlaten bosweggetje loopt ?

(Da’s een vergelijkbare vraag niet waar ?)

Ja, je moet een mondmasker op, maar je wordt niet beboet. Want alleen agenten kunnen beboeten. En die zijn er niet, want anders liep je immers niet alleen op een bosweggetje.

 

Onverslaanbaar, de Belgenlogica.

 

Maar serieus… als er maar 1 ander persoon in je coupé zit, draag dan je mondmasker. Dat helpt, echt waar.

Als je alleen zit, denk dan aan onze Gouverneur.

 

Reageer