beantwoord

Reserveren voor fiets in de trein


Hoi,

Wij wilden graag met de fiets reizen in de trein. We moesten nog een uur wachten op de trein en hebben toen gekeken of het mogelijk was om met de fiets de trein in te kunnen. Er werd aangegeven dat we de fietsen konden aanmelden voor die specifieke treinrit en dat er nog 2 plekken vrij waren. Dit hebben wij gedaan. Ook hebben we een kaartje gereserveerd. Je raadt het al, toen de trein eenmaal kwam, zat hij te vol en mochten we er niet bij van de conducteur. Konden we weer een uur wachten.

Dus mijn vraag: waar dient deze functie voor?

Het neemt geen stress weg bij reizigers met een fiets. Integendeel, het geeft alleen maar meer stress, frustratie en het gevoel dat je verkeerde informatie hebt ontvangen. Natuurlijk stonden er disclaimers dat het aanmelden geen recht geeft op een plekje, maar als er staat aangegeven dat er twee plekjes vrij zijn, zul je verwachten als reiziger dat je je fiets kwijt kan. Het zorgt voor erg veel werwarring en ook frustratie.

Groet.

icon

Beste antwoord door Thom 13 May 2021, 12:34

Bekijk origineel

136 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie zojuist dit op Twitter:

https://twitter.com/wim_bot/status/1494309065043947520

 

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk weet ik ook wel dat NS geen SMS berichten meer stuurt, niet dat ik die ooit ontvangen heb in het verleden of zo, maar het is toch redelijk absurd dat je naar mensen die telefonisch reserveren omdat ze geen internettoegang onderweg (of misschien uberhaupt geen internettoegang) hebben een bevestigingsmail gaat sturen, die ze dan vervolgens niet tijdens de reis ontvangen en en dus ook niet kunnen laten zien bij een controle. Hoe denkt NS dan te controlen of die mensen een reservering hebben, Of gaat NS er al bij voorbaat vanuit dat het niet gecontroleerd wordt? Dan kun je net zo goed zonder reservering met fiets in de trein stappen.

En SMS is zo gek nog niet, zelfs de GGD stuurt een mail voor de bevestiging van je vaccinatie afspraak.

Reputatie 7
Badge +3

Zoals eerder gezegd ben in principe niet tegen het moeten reserveren van fietsplaatsen. Ik heb wel ernstige twijfels of deze pilot niet zeker een jaar te vroeg komt. Ik kan me niet voorstellen dat NS dit in een maand waterdicht geregeld krijgt. Bovendien krijg met een pilot in de zomer van 2021, dus tijdens versoepelingen na een pandemie, een nogal vertekend beeld van het gebruik. Zo zullen er deze zomer hoogstwaarschijnlijk veel minder buitenlandse toeristen zijn.

Het wordt nog wat wanneer dit door de Hc’s in goede banen geleid moet worden. Die moeten terug naar de basis en echt gaan controleren op geldige reserveringen en kaartjes.

Verder druist verplicht reserveren totaal in tegen de flexibele manier waarop in Nederland met de trein gereisd wordt. Ook is het hoogst opmerkelijk dat dit een solo-actie van NS is zonder de andere spoorvervoerders.

Vooralsnog vooral een verkeerde oplossing voor een probleem dat relatief heel klein in omvang is. De werkelijke oplossing? Meer fietsplaatsen in de treinen. Ik zie vooral mogelijkheden in de flexibele benutting van ruimte in de treinen door (veel) meer klapstoelen te plaatsen. In de spitsuren kan daar gezeten worden, in de daluren zijn het fietsplaatsen. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is geen reservering als NS geen plaats kan garanderen.

Het is werkelijk het domste wat NS in jaren heeft gedaan. Niet dat de lat erg hoog ligt maar dit slaat werkelijk alles. 

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +3

Het is bij NS nog een slagje vervelender/dommer dan overboekingen bij vliegreizen. Daar heb je soms het probleem dat er meer mensen een reservering hebben dan er plaatsen zijn. 

Bij NS verkopen ze via de automaat en de website fietskaartjes zonder reservering en laten ze de mensen die wel de moeite nemen om een reservering te maken aan hun lot over. Je krijgt zoveel incompetentie niet verzonnen. Het is ongetwijfeld het werk van mensen die nog nooit een fiets hebben meegenomen in de trein.

Wanneer je een plek reserveert dan mag je verwachten dat er een plaats voor je beschikbaar is. Als NS dat niet kan regelen dan kunnen we het geen reservering noemen. 

Als ik een kaartje reserveer voor de bioscoop of het theater dan verwacht niet ik dat er iemand op mijn gereserveerde plaats zit. En als dat wel zo is dan verwacht ik dat het personeel ingrijpt en mijn gereserveerde plaats vrijmaakt.

Reputatie 7

Ik denk oprecht dat de plekken al gereserveerd zijn. Het gaat dan niet meer. Als je bijvoorbeeld bij volgende week 14:27 uur kijkt, dan kan het wel, en ook in een IC.

Ik denk oprecht dat je hier onzin aan het vertellen bent. NS heeft helaas een zeer bedenkelijk track-record m.b.t. automatisering. Ook uit dit topic blijkt dat weer eens. 

Ik kom net terug van Schiphol en zag een jonge jongen met zijn fiets instappen. Ik denk persoonlijk dat hij geen fietskaartje had en al helemaal geen reservering, maar ja geen controle. Voor wat betreft @Marianne V. ik zou adviseren het advies van Momo te volgen. Van NS ga je toch geen zinnige reactie krijgen.  

Reputatie 7
Badge +3

Precies. Het heeft geen zin om allerlei regels te verzinnen wanneer er niet gehandhaafd wordt. Vooral voor de goedwillende burger is dat een grote ellende.

Bij NS denken ze net als in de politiek in Den Haag. Veel regels verzinnen en denken dat het dan geregeld is. Vervolgens te besodemieterd om budget vrij te maken voor handhaving.

@Macklobell

Ik ben het met @iMark eens, als ik een reiziger met reservering moet weigeren voor een reiziger zonder reservering, daar ben ik het niet mee eens. Alles wat ik mag oplossen, meld ik overigens door. Zo blijf ik duidelijk aan me werkgever melden wat er op de werkvloer gebeurd.

Andersom doe ik het niet, dus reiziger wil mee zonder reservering en ik heb geen plek, das een duidelijke nee. 

Reputatie 7
Badge +3

Als de proef geslaagd was hadden we er al lang ronkende PR-prietpraat over gelezen. 

Moderne PR is dat je successen uitvent en mislukkingen stilhoudt. Moderne PR is ook dat je helemaal niet transparant bent. Wat dat betreft is NS heel modern.

 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +4

Het middel is erger dan de kwaal.

Reputatie 7

In juli en augustus 

Dat de fiets niet mee mag in de spits is inmiddels wel bekend en ik denk dat de gemiddelde reiziger met fiets al gauw aan dat denkt en het stukje van verplicht reserveren al helemaal niet leest of anders doet alsof zijn neus bloedt.

In juli en augustus mag een fiets de hele dag mee, geen spitsbeperkingen… toch? :thinking:

Van 10 juli tot 15 september wél die reservering regelen, anders is je fietskaartje NIET geldig tenzij de conducteur een reservering voor je maakt, maar dan alleen voor die trein.

 

Ja staat inderdaad bij het derde blokje tekst van de in totaal 5 blokken tekst. Maar mijn vraag blijft dus waarom die 4 mensen zonder reservering dus niet uit de trein zijn gezet en de meneer met wel een reservering niet mee mocht. Misschien kan het directielid van NS die dit allemaal bedacht en in gang gezet heeft dat even hier uitleggen.

@Robert B 

Ik kan je verzekeren dat ik zeer goed ben in improvisatie. We hebben onze richtlijnen en niet alles loopt soepel, dus ik had ervoor gezorgd dat iedereen mee zou kunnen. Ik weet hoe lastig het is om een reiziger uit een trein te krijgen, vandaar de improvisatie.

Reputatie 7
Badge +3

En dat bericht komt op het moment dat er al voor de 2e dag op rij een storing is in MijnNS en dus ook het aanmelden niet mogelijk is. En top hoor, lekker mensen zonder smartfoon weer uitsluiten of het heel moeilijk maken.

Ik sluit me aan bij Rover en de fietsersbond en ben ook boos.

En gaan HC's dan iedereen met een fiets controleren of ze de reis hebben aangemeld? Er wordt nu al bar weinig gecontroleerd.

Ik wil hier nog wel even mededelen dat het reserveren ook voor de reiziger erg makkelijk kan zijn. Zo kunnen we je informeren als de verwachte drukte toeneemt en laten we het je weten als je trein uitvalt. Op deze manier zien we – en jij als reiziger – vooraf hoe groot de verwachte drukte is in de trein. Maar ook of er ruimte is om je fiets mee te nemen.  

Maar dat werkt dus alleen als iedereen ook reserveert, of ‘aanmeldt’ zoals het in de proef heet.

Er zouden voordelen kunnen zijn aan reservering, maar ik zie ze nog niet.

Ik heb gereserveerd in een trein waar nog 3 plekken zouden zijn, maar trof een volle plek.

Raad eens wie gereserveerd heeft. Die achterste 2 waarschijnlijk niet.. De witte is van mij. 

Ondertussen werd ik met reservering al op het perron streng toegesproken en later via de intercom nog eens.

In Den Bosch konden 2 fietsers er niet meer bij.

En na deze rit stap ik in een boemel van Arriva, met ruim voldoende plek en zonder gedoe.

Reputatie 7
Badge +3

En intussen meldt NS heel trots en blij dat het aantal treinreizigers weer toeneemt.  "We verwelkomen iedere reiziger met open armen."

Iedere reiziger? Zolang je maar geen fiets mee neemt, en oh ja, je moet ook een smartfoon hebben, anders kun je die open armen wel vergeten.

 

Reputatie 7
Badge +3

Voor het totaal aanmelden heb ik ook nog geen cijfers gezien, alleen dit nu voor reizen met fiets. Ik vind 80% ook veel, ik vraag me af of dat wel klopt. En als het wel klopt en 80% aanmeldt hoe nodig is het verplichte reserveren dan nog?

Reputatie 7
Badge +1

Om even het beeld te schetsen. De stations waar nu servicemedewerkers zijn ziet er als volgt uit (linker plaatje) en wordt waarschijnlijk (rechter plaatje):

https://nieuws.ns.nl/ns-wil-service-op-stations-aanpassen-minder-balies-meer-online/

Toelichting bij legenda:

Vier servicemodellen

  • Selfservice (nu: 237 stations, straks: 253)
    Hulp op afstand via telefoon of servicezuil.
  • Samen Service (nu: 5 stations, straks: 10)
    Servicemedewerkers lopen rond op het station, hulp op afstand via telefoon of servicezuil.
  • Full service light (nu: 0 stations, straks: 5)
    Vaste servicebalie, hulp op afstand via telefoon of servicezuil.
  • Full service (nu: 36 stations, straks: 10)
    Vaste servicebalie, servicemedewerkers lopen rond op het station, hulp op afstand via telefoon of servicezuil.
Reputatie 6

Ik begrijp de maatregel wel, maar het maken van een fietstocht in Nederland wordt er niet makkelijker op gemaakt. Vroeger kon je op elk middelgroot en groot station een fiets met versnellingen huren bij de bemande fietsenstalling. Nadat veel stallingen zijn geautomatiseerd en het personeel naar huis is gestuurd kun je bijna alleen nog OV-fietsen huren en daar wil je echt geen lange fietstocht mee maken. En natuurlijk gaan er reizigers met een fiets zonder reservering de trein in en kun je zelf op een station achterblijven als je wel braaf hebt gereserveerd.

Reputatie 7

Laat NS anders gewoon meteen zeggen dat ze willen dat je je fiets thuis laat. Er is bijna niemand die met dit ontmoedigingsbeleid dat op papier misschien werkt maar in de praktijk niet, praktisch uit de voeten kan. En dat in het meest fietsgekke land ter wereld. Er op uit met de fiets wordt er niet leuker op. Ik nam ook wel eens mijn fiets mee, maar dit gaat hem niet worden.

Ik verlang naar de fietscompartimenten van weleer. Over de grens zie je in sommige landen hoe het ook kan. Helaas kiest NS voor een andere benadering.

Reputatie 7
Badge +3

Antwoord op de petitite “Geen verplichte reservering fiets meenemen in de trein”:

Vorige week hebben de consumentenorganisaties in het openbaar vervoer tijdens een officiële vergadering gehoord dat er dit jaar geen nieuwe proef komt met het reserveren van fietsen in de trein. NS ziet er te veel haken en ogen in en wil zich concentreren op het terugwinnen van reizigers. De massale ondertekening van de petitie en de vele klachten tijdens de pilot van afgelopen zomer hebben mede geleid tot dit verheugende nieuws. Fietsersbond, Landelijk Fietsplatform, NTFU en Rover willen iedereen van harte bedanken voor de steun en feliciteren met het resultaat. We sluiten daarmee deze petitie af.

Wij dringen er bij NS op aan om te zorgen voor extra fietsplekken in de trein, zodat de plannen over de reservering voorgoed van de baan zijn.

https://fietsmeeintrein.petities.nl/

Reputatie 7
Badge +3

Dan moet je dus volgens de uitleg de klantenservice bellen, die maken de reservering en sturen je een bevestigingsmail. Als de HC komt controleren op reservering zeg je gewoon dat je telefonisch hebt gereserveerd en dat je best die mail wil laten zien maar dat moet je toch eerst even naar huis.:grin: Of dat de HC maar even de klantenservice belt om te checken of ze net voor MoDe een reservering hebben gemaakt. Misschien nog even met die telefoon zonder internet zwaaien voor de neus van de HC. Of laat de klantenservice de reserveringsinfo maar via SMS sturen. Of NS zou het mogelijk moeten maken dat een HC ook anoniem voor een reiziger een reservering kan maken.

Reputatie 7

Uit het feit dat NS na afloop van de proef op 15 september nergens een triomfalistisch bericht heeft geplaatst over het fantastische succes van de proef kunnen we afleiden dat het een totale mislukking is geweest.

Ik vermoed dat ze bij NS hopen dat niemand ooit nog terugkomt op dit zeer slecht doordachte plan.

 

NS zou het fatsoen moeten hebben om dit dan ook gewoon te erkennen. Heeft te maken met een volwassen bedrijf te zijn, die ook mislukkingen erkent.

 

Conclusie: NS doet er het zwijgen toe. Kortom geen volwassen bedrijf.

Reputatie 7
Badge +3

Als ik @Marianne V. was,zou ik een reservering maken voor een reis met de sprinter, maar dan wel voor de tijd dat de IC vertrekt al op het perron staan. Dan kijken of er fietsen in de IC staan; zo ja jammer en dan de sprinter nemen, zo nee instappen met fiets en situatie uitleggen aan de HC (of eerst uitleggen en dan instappen) en de reservering met de sprinter laten vervallen. Niemand kan een reservering maken voor de IC, dus zou die leeg moeten zijn qua fietsen, tenzij anderen deze methode ook volgen. 

Uit het feit dat NS na afloop van de proef op 15 september nergens een triomfalistisch bericht heeft geplaatst over het fantastische succes van de proef kunnen we afleiden dat het een totale mislukking is geweest.

Ik vermoed dat ze bij NS hopen dat niemand ooit nog terugkomt op dit zeer slecht doordachte plan.

 

NS zou het fatsoen moeten hebben om dit dan ook gewoon te erkennen. Heeft te maken met een volwassen bedrijf te zijn, die ook mislukkingen erkent.

 

Conclusie: NS doet er het zwijgen toe. Kortom geen volwassen bedrijf.

 

Als ik het zo lees zou je dus graag willen lezen of de proef wel of niet geslaagd is vanuit ons? Ik zal voor je informeren. 

Badge +3

Zolang andere vervoerders gewoon (nog zoals altijd of na corona weer) dagkaartjes fiets verkopen uit hun kaartautomaten is het ‘game on’ zoals normaal met de fietsen in treinen.

Die zijn ook geldig bij NS uiteraard https://www.arriva.nl/consumenten/service-contact/ik-heb-een-vraag/kan-ik-bij-de-kaartautomaat-van-arriva-een-fietskaartje-kopen.htm

Registreren/reserveren of niet, je fiets gaat dan in principe gewoon mee!

Totdat een conducteur vindt van niet, en dan moet die een muntje of een dobbelsteen gaan opgooien welke niet geregistreerde gereserveerde fiets dan de trein uit moet? :thinking:

Of alle fietsen zonder aantoonbare reservering er uit? Had je maar moeten reserveren, uw fiets is niet welkom zonder dat, ook al heeft u een dagkaart fiets op uw naam adres geboortedatum of zo.

Ja, ook jij met fietskaartje uit de Arriva automaat want dat telt niet! “Uhh beste HC waar heeft u het in hemelsnaam over?”

NS HC: Je kunt/moet een fiets tegenwoordig verplicht aanmelden via de NS, met een Mijn NS account! Iets met Trein Veilig of zo.. Oh nee wacht, dat is nu Treinwijzer geworden.

Maar ik zie je reservering helemaal niet voor deze trein? Dat kan kloppen want ik heb en wil helemaal geen Mijn NS account want ik reis op een anonieme kaart of ben student of zo, dus wat moet ik met een Mijn NS account?!

Ik zie het allemaal dus niet gebeuren, en anders succes ermee beste NS.

Voor wie dit leest, volg (schaapie) de stappen op https://treinwijzer.ns.nl om een account aan te maken om een reis/fiets aan te melden. Met grote dank voor het opgeven van je privacy.

Want Google weet toch ook precies wanneer je je Nest thermostaat een graadje hoger of lager zet via de app, of wanneer je op de wifi van een familielid uit Schubbekutteveen zit en daar met Google Maps op je phone naartoe gereden bent? :sleeping:

Reageer