beantwoord

uitstapzijde

  • 23 August 2023
  • 15 reacties
  • 507 Bekeken

deze vakantie reisde ik met de trein in Duitsland.Heel handig is dat de omroep en de boordschermen bij elk station aangeven aan welke kant (‘in de rijrichting’) de uitstap zal zijn. In de vaak drukke treinen konden mensen vooraf aan de goede kant gaan staan - heel handig voor mij met de vakantiefiets - zodat in- en uitstappen soepel en snel verliep.

Bij NS geeft boordinfo wel aan op welk perron de aankomst is, en de richting van de trein bepaalt of dat een uitstap links of rechts is. Hoe moeilijk is het om dat ook even te melden? NS klaagt nogal eens dat in- en uitstappen een belangrijke bron van vertraging is. Dit helpt versnellen!

Overigens is het Duitse spoor zeldzaam onbetrouwbaar, de stiptheid van de Nederlandse dienstregeling is een verademing. In Engeland is het al niet veel beter, herinner ik me. In beide landen is het spoor geprivatiseerd en rijden er verschillende maatschappijen. Die zitten elkaar nogal eens in de weg, lijkt het. Leerzame voorbeelden dat privatisering en marktwerking ons niet in de perfecte wereld brengt.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 25 August 2023, 20:13

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 3

Ja, dat zou inderdaad handig zijn. Het kan blijkbaar wel in de Amsterdamse Noord-Zuidlijn. Het is wel zo dat daar het aankomstperron altijd hetzelfde is, en de mededeling dus geautomatiseerd. Bij de trein wordt het spoor soms gewijzigd, maar het zou een mooie service van de conducteur zijn. Overstapmogelijkheden worden tegenwoordig ook vaak omgeroepen.

Reputatie 7
Badge +3

De informatie is gewoon beschikbaar, dus kan ook automatisch in treinen getoond worden. Ook bij wijzigingen. In de reisplanner wordt het ook keurig weergegeven.
Volgens mij wordt het in sommige treinen ook al weergegeven. Kwestie van tijd voor dit overal doorgevoerd wordt.

deze vakantie reisde ik met de trein in Duitsland.Heel handig is dat de omroep en de boordschermen bij elk station aangeven aan welke kant (‘in de rijrichting’) de uitstap zal zijn. In de vaak drukke treinen konden mensen vooraf aan de goede kant gaan staan - heel handig voor mij met de vakantiefiets - zodat in- en uitstappen soepel en snel verliep.

Een van de redenen dat dit in Duitsland gebeurd is omdat bij sommige oudere treinen de deuren niet vergrendeld zijn en mensen op stations dus per ongeluk aan de verkeerde kant kunnen uitstappen.

Het nadeel is dat de omgeroepen informatie soms niet klopt omdat last minute wordt besloten dat een trein langs een afwijkend spoor stopt en dan wordt het pas echt gevaarlijk.

Vertragingen treden in Duitsland overigens vooral op bij IC/ICE treinen die over hele lange afstanden rijden door de vele materieel- en infrrastroringen  In het regionaal vervoer is de punctualiteit gemiddeld niet slechter dan hier, bij de S-Bahn is het zelfs stukken beter dan bij de Nederlandse sprinters.

Waarschijnlijk hebt u met de IC/ICE gereisd en die zijn niet representatief aangezien dat maar 5% van alle treinen in Duitsland is.

Reputatie 5

Een van de redenen dat dit in Duitsland gebeurd is omdat bij sommige oudere treinen de deuren niet vergrendeld zijn en mensen op stations dus per ongeluk aan de verkeerde kant kunnen uitstappen.

Het nadeel is dat de omgeroepen informatie soms niet klopt omdat last minute wordt besloten dat een trein langs een afwijkend spoor stopt en dan wordt het pas echt gevaarlijk.

 

Het komt inderdaad weleens voor dat deze informatie onjuist is. In vrijwel al mijn ervaringen (met RB/RE's tenminste) maakte de machinist direct daarna een korte handmatige omroep met de juiste uitstapzijde. “Achtung, ausstieg rechts."

Ik heb sowieso het gevoel dat de Duitse machinist vaker omroept bij problemen (zoals rode seinen, geblokkeerde deuren, etc.) dan in Nederland. Maar dat kan ook aan mij liggen..?

Reputatie 7
Badge +2

 

 

Ik heb sowieso het gevoel dat de Duitse machinist vaker omroept bij problemen (zoals rode seinen, geblokkeerde deuren, etc.) dan in Nederland. Maar dat kan ook aan mij liggen..?

Is ook mijn ervaring. En daarnaast is de omroep vaak informatiever. Mooi voorbeeld uit m'n vakantie: niet alleen de omroep dat we voor een rood sein staan, maar ook dat dat komt omdat er verderop enkelsporig gereden moest worden, er nog een trein voor ons stond en een werktrein die voorrang had tegemoet kwam.

Dan weet je gelijk dat het even kan duren, terwijl de Nederlandse machinisten vaak geen onderscheid maken tussen een korte stilstand voor rood en een langere.

Overigens hebben de regionale vervoerders in diverse regio's in Nederland ook een omroep van de uitstapzijde. Handig, gezien je in bv. een GTW vast de deurknop kunt bedienen: die onthoudt dat en zodra de deuren vrijgegeven worden schuift dan de trede gelijk uit en opent de deur. Stuk beter dan SNG waar de deurknop een rood lampje geeft als de trein al stilstaat maar de trede nog moet uitschuiven. Waardoor je geregeld reizigers verwoed op die knop ziet drukken.

Ik zal je suggestie doorzetten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook het vermoeden heb dat dit het uitstappen doet versnellen.

Reputatie 4

Sommige omroepers noemen het al bij aankomst. 

Arriva heeft deze functie ook in haar treinen (in ieder geval Arriva Limburg). Het scherm met reisinformatie toont ook een pijl aan welke kant er uitgestapt dient te worden.

dank voor de positieve reacties! We zijn nu 7 maanden verder en er is nog niks veranderd.

Ik zal je suggestie doorzetten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook het vermoeden heb dat dit het uitstappen doet versnellen.

Ook hier treedt vertraging op. Wat zou er op dit spoor in de weg staan?

De toegevoegde in Nederland is niet zo groot. In Duitsland is dat anders omdat er daar nog steeds treinen rijden waarvan de deuren op stations aan beide zijden geopend kunnen worden wat een veiligheidsrisico inhoudt.

@Tamzin de vraag is bij mij opgekomen omdat ik (nog steeds) tegen aankomst op het balkon moet staan kijken bij welke deur ik kan gaan uitstappen. Als de trein vol is (steeds vaker, ondanks de klacht van NS dat het aantal reizigers te weinig is om rendabel te zijn), is de kans groot dat ik bij de verkeerde deur sta achter medereizigers die niet gaan uitstappen, zodat ik mij bij/na aankomst een weg moet banen tussen hen door. Zonder toebehoren is dat nog wel te doen, maar reizigers in rolstoelen, met kinderwagens, fietsen of grote rolkoffers zie ik echt wel een probleem hebben om (snel) uit te stappen. Terwijl dat zo simpel te voorkomen is. Spoor (ook last minute gewijzigd) + rijrichting geeft uitstapzijde. Hoe moeilijk kan het zijn?

Reputatie 7
Badge

In Nederland kan dat ook. Ik zie geen problemen. De vraag is of de vervoerders meewerken.

In Nederland kan dat ook. Ik zie geen problemen. De vraag is of de vervoerders meewerken.

Het vereist ook meer discipline van ProRail dat nu op veel stations aanhoudend treinenlast minute langs afwijkende sporen leidt.

Reputatie 5

Arriva Groningen en Friesland geeft ook al jaren de uitstapzijde aan. Wellicht doordat Arriva dochter is, of was, van Deutsche Bahn.

Reputatie 7
Badge

Arriva Groningen en Friesland geeft ook al jaren de uitstapzijde aan. Wellicht doordat Arriva dochter is, of was, van Deutsche Bahn.

Dat heeft dat niks mee te maken. Veolia deed dat al in Limburg, en Arriva nam die treinen gewoon over. 

Reageer