deze vakantie reisde ik met de trein in Duitsland.Heel handig is dat de omroep en de boordschermen bij elk station aangeven aan welke kant (‘in de rijrichting’) de uitstap zal zijn. In de vaak drukke treinen konden mensen vooraf aan de goede kant gaan staan - heel handig voor mij met de vakantiefiets - zodat in- en uitstappen soepel en snel verliep.
Bij NS geeft boordinfo wel aan op welk perron de aankomst is, en de richting van de trein bepaalt of dat een uitstap links of rechts is. Hoe moeilijk is het om dat ook even te melden? NS klaagt nogal eens dat in- en uitstappen een belangrijke bron van vertraging is. Dit helpt versnellen!
Overigens is het Duitse spoor zeldzaam onbetrouwbaar, de stiptheid van de Nederlandse dienstregeling is een verademing. In Engeland is het al niet veel beter, herinner ik me. In beide landen is het spoor geprivatiseerd en rijden er verschillende maatschappijen. Die zitten elkaar nogal eens in de weg, lijkt het. Leerzame voorbeelden dat privatisering en marktwerking ons niet in de perfecte wereld brengt.
Beste antwoord door Erryt NS
Bekijk origineel