beantwoord

Verkeerd ingecheckt Amersfoort station

  • 8 January 2018
  • 86 reacties
  • 5664 Bekeken

Reputatie 1
Beste medewerker,

Onlangs moest ik rennen om mijn trein te halen en checkte ik snel in op Amersfoort station.
Tijdens de controle bleek dat ik niet bij NS heb ingecheckt maar bij Connection. Erg vervelend want uitchecken bij Connection kan niet op Amsterdam Centraal. Maar helaas was de conducteur ook nog eens onbegripvol en gaf mij een boete. Het was namelijk niet aan hem om mij coulance te geven maar aan de NS.

Toen de boete binnen kwam heb ik dan ook bezwaar ingediend. Ook kon ik mij niet voorstellen dat ik de eerste was die deze fout heeft gemaakt. En ja hoor, dit hele forum staat vol met soortgelijke gevallen. Ik zie ook dat er coulance mogelijk is als dit de eerste keer is (wat bij mij het geval is). Maar tot mijn verbazing kreeg ik van jullie customer medewerker Alna Hegen te horen dat er bij mij geen coulance mogelijk is. Waarom? Omdat de conducteur die mij een boete heeft gegeven, genoteerd heeft dat er geen coulance mogelijk is. Hij is degene die mij verwezen heeft om met NS contact op te nemen maar waarom zou het bij voorhand beslissen dat er geen coulance mogelijk is. Heb hem de reden niet eens mogen uitleggen omdat het niet zijn zaak was. Ik ben dan ook erg verbaasd over de onvriendelijke houding van zowel de conducteur als Alna Tegen. Naast de boete van Connection, zit ik dus met een boete van de NS.

Barbara W (waar wel coulance is toegepast)
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/in-uit-checken-in-station-amersfoort-waarom-staat-er-een-connexxion-poortje-midden-in-het-station-17348
icon

Beste antwoord door Slidestops 8 January 2018, 13:35

Bekijk origineel

86 reacties

Reputatie 4
Badge
Over de situatie van joep.v kan ik niet oordelen, al is het gedrag op het forum hier redelijk en beschaafd.

Wat ik wel kan beoordelen is de situatie op Amersfoort (en andere stations met meerdere vervoerders en poortjes). De klant is hier volledig ondergeschikt gemaakt aan het systeem. Zelfs ikzelf als ervaren reiziger maak de fout wel eens door verkeerd in te checken. Iedereen weet dat dit een zwakke plek in het systeem is. Ook daar behoor je als klantenservice rekening mee te houden.

De afgelopen jaren is meermaals aangekondigd dat juist in Amersfoort een proef zou komen met gezamenlijk inchecken van NS en Connexion. Werd steeds op de lange baan geschoven en nog steeds niet afgerond . Maar zou een dergelijke proef aangekondigd worden als het nu perfect werkt? Natuurlijk niet.

En tenslotte vind ik het triest als mensen die ter goeder trouw kunnen zijn automatisch als fraudeurs worden gezien. Dat is niet de manier waarop ik graag met elkaar zou omgaan. Liever tien keer ten onrechte coulant geweest, dan één keer te weinig.
Reputatie 1
Beste Thom,

Zou je het graag bij feiten kunnen houden: "Als u meewerkt en zich fatsoenlijk gedraagt, zal de conducteur coulance toestaan en zo niet, dan krijgt u de boete niet terug.", "De mensenkennis van de meeste conducteurs is uitstekend en doorgaans zijn ze zo rot nog niet.", dat je altijd goede ervaringen hebt met conducteurs betekent niet dat dit voor iedereen geldt. Ik kom de liefste conducteurs tegen, maak er vaak een praatje mee. Maar in dit geval was er weinig begrip. Sterker nog hij wilde niet eens luisteren naar de reden. Hij gaf aan dat dit niet aan hem maar aan de NS.

In de bijlage zie je het voorbeeld waar het fout is gegaan Ik kwam van de linker kant (waar je grote logo's van NS ziet) Omdat er passagiers voor stonden om in te checken ben ik van de rechterkant naar binnen geschoten. Als je Googelt op dit probleem zie je dat ik niet de enige ben die deze fout heeft gemaakt. Het is al vervelend genoeg dat ik een boete krijg van Connection maar een dubbele boete is gewoon niet redelijk.
Door rood rijden niet maar ik ben er wel 2x met een verbale waarschuwing van afgekomen bij verkeersovertredingen :D

Er moet gewoon coulance worden toegepast als iemand ingecheckt is maar dat bij de verkeerde vervoerder heeft gedaan. Dan is er duidelijk geen opzet in het spel.

Je moet niet afhankelijk zijn van het humeur van de conducteur, die kan ook een slechte dag hebben en die kan dan een aantekening gemaakt hebben omdat jij terecht kwaad was, omdat jij zeker wist dat je ingecheckt was (wat in feite ook zo was).

Ik heb zelf ook problemen gehad, mijn vriendin kon niet door de poortjes daar (door eigen schuld) maar ook door de onduidelijke situatie daar met de poortjes daar met verschillende vervoerders. Absolute waanzin.
Je had moeten zien hoe kwaad zij was (als Braziliaanse). Het was goed dat er geen NS personeel in de buurt was.

Eens met John De Jong wat dat betreft, te goeder trouw moet altijd beloond worden, niet gestraft. Laat NS personeel ook maar eens begrip hebben voor de goedwillende klant, fouten maken is immers menselijk, zo hoor ik altijd als er voor de 100ste keer een station wordt overgeslagen.
Etos en Kruidvat zitten nergens in dezelfde winkel met kassa's naast elkaar..
Ik zag iets over een abonnement voorbij komen. Welk abonnement heb je precies? Eventueel zou je het op vergeten abonnement kunnen gooien.

Verder is er altijd de weg van bezwaar en beroep, maar daar moet je bij NS even om zeuren waarschijnlijk, anders gaan ze je enkel vervelen met een incassobureau.

Je bent overigens zeker niet de enige die zich hierin vergist, zoals je ziet aan de reactie van John. En ook mij is het gisteravond nog overkomen dat ik moe en bijna thuis een overstap verkeerdom deed en eerst bij Blauwnet incheckte, om daarna bij NS uit te willen checken. Helaas wordt dat direct afgestraft, in tegenstelling tot je kaart vergeten, dat mag bij veel abonnementen 3x per jaar, lol. Vergeten is menselijk, vergissen niet? 😃
Reputatie 1
het is van de zotten!!!!! dat een reiziger/klant uberhaupt fout kan inchecken. immers een reiziger reist per trein van a naar b en voor hem of haar is de vervoerder totaal niet van belang, een trein is een trein. dus een boete voor inchecken bij de verkeerde vervoerder van 50 euro is gelijk aan diefstal van een welwillende klant. ns en andere vervoerders stop met die onzin en ga samenwerken!!!!!
Je kunt ook geen spullen bij het Kruidvat uit het schap halen en ze vervolgens bij de Etos gaan afrekenen. Je moet gewoon afrekenen bij de vervoerder met wie je reist, dat lijkt me toch ook geen hogere wiskunde.


Hoi Tamzin, ken je de situatie op Amersfoort station? Als je dan een goede vergelijking wil maken, vergelijk het dan dat je in Kruidvat boodschappen aan het doen bent. Overal staan Kruidvat producten om je heen. Bij de kassa zie je nog een zakje drop liggen waar boven een klein logo van Etos op staat. Bij de kassa van Kruidvat zegt de caissière geen probleem, mag ik je legitimatie? Vervolgens krijg je legitimatie terug en blijkt dat je een boete hebt gekregen. Als je vraagt waarom zegt de cassiere dat ze daar niet over gaat maar dat je bij het hoofdkantoor moet zijn. Als de boete thuis bij je binnen komt, maak je bezwaar waarna je krijgt te horen dat je eerst de boete moet betalen. Omdat betalingstermijn slechts 14 dagen is, ben je al een dag te laat. Je betaalt de boete op de 15de dag en vervolgens krijg je een incassobureau achter je aan, wat neerkomt dat je in totaal €100 kwijt bent.

Natuurlijk kun je zeggen dat ik het logo van Etos had moeten zien en dat het jou nooit zou overkomen. Maar het is duidelijk dat ik niet de enige ben die deze fout maakt. Dit is ook de reden dat NS in veel gevallen coulant is.
Helaas zie ik op het forum maar weinig voorbij komen dat er, na de discussie met NS, nog een prima weg is voor officieel bezwaar en beroep. NS bureau nabetalingen is absoluut niet de laatste halte, dat zou een mooie bedoeling worden zeg.
Badge +3

Als het om de poortjes op Amersfoort gaat, dat is geen Arriva maar Connexxion.

Voor de vekeerde incheck, zie inderdaad uitcheckgemist.nl (vul Amersfoort - Amersfoort in) of anders https://www.connexxion.nl/nl/klantenservice/geld-terugvragen

Kies daar voor Onjuiste pintransactie (heb het ook niet bedacht…)

Reputatie 7
Badge +2

En voor NS zelf: pas die poortjes in Amersfoort een keer aan naar iets logischers… het is al sinds het begin nogal bizar dat aan de kant waar vrijwel iedereen het station in komt (alleen bus 19, 34 en 56 hebben een uitstaphalte aan de andere kant) uitsluitend connexxion-poortjes en een grote toegangsdeur zitten.

Wil je vanuit Amersfoort met NS reizen, dan moet je dus altijd slalommen.

Er is nog een (archief) topic over, misschien kan een moderator dat weer uit het archief halen?

Yes!

Als je geen geldig vervoersbewijs hebt doet de conducteur zijn werk door een uitstel van betaling te schrijven. Dit is 50 euro plus de vol tarief ritprijs.

Coulance is vaak de 1e keer mogelijk, tenzij je je vervelend opstelt ten opzicht van de conducteur. Die kan dan aangeven dat hij vind dat je geen recht hebt op die coulance. De klantenservice gaat hier dan in mee.

Coulance is een gunst die je verleend wordt vanuit de NS. Als je door bepaalde omstandigheden jezelf dusdanig opstelt dat de conducteur vind dat je die niet verdient, zul je hem niet krijgen en moet je betalen wat je hoort te betalen.
Reputatie 1
Beste NS medewerker,

Ik heb mij niet vervelend opstelt, heb daar zelfs een getuige van. Ik kan daarnaast ook bewijzen dat ik mij ingecheckt hebt bij Connection. De Conducteur heeft mij op legitimatie gevraagd die ik direct heb gegeven. Ik ging er in eerste instantie ook niet vanuit dat ik een boete zou krijgen maar dat ik alsnog voor mijn ticket moest betalen. Ik begrijp dat een coulance een gunst is maar het is toch vreemd dat iemand in exact dezelfde situatie op hetzelfde perron, hetzelfde poortje wel coulance wordt verleend en mij niet? Het is toch duidelijk dat dit niet met opzet gedaan zou kunnen zijn.
Hallo joep.v en welkom op het NS Forum,

Erg spijtig dat jou dit is overkomen. Wij krijgen dagelijks verzoeken voor een coulanceregeling. Vaak met het verhaal dat de reiziger er echt niks aan kon doen. Als wij elke reiziger op zijn/haar woord moeten geloven dan moeten wij alle verzoeken honoreren want een reiziger zal van zichzelf nooit zeggen dat hij/zij onjuist heeft gehandeld. Ik snap je punt en zou ook graag meer voor je willen doen, maar ik moet net als mijn collega je teleurstellen. Echter kan je nog wel schriftelijk een bezwaar indienen. Deze kan je per post naar ons opsturen.
Reputatie 7
Badge
.... Daarnaast kun je ook zien dat ik vaak met NS rij en er nog nooit eerder iets is voorgevallen.
waar Erryt NS op doelt, is het berekenende gedrag van de gemiddelde grijs- en zwartrijder: de saldo-afboeking van verkeerde incheck bij Connexxion is online terug te vragen, omdat OV bedrijven gescheiden administraties hebben. En als je onderweg niet gecontroleerd bent, kan je bij een station zonder poortjes gewoon eruit. Maar ook bij stations met poortjes zijn er exit-trucs. Per saldo betaal je dan niets, en bij controle vraag je om coulance.
Niemand hier schrijft dat u zo'n slechterik bent, maar het onderscheid is moeilijk te maken, schrijft Erryt NS.
Als u schriftelijk bezwaar maakt, zal NS aan de betreffende conducteur vragen wat de aanleiding tot die aantekening is geweest. Van NS personeel hier op het forum weet ik dat ik bij het uitschrijven van een UvB (=boete) maar beter mijn mond kan houden, in plaats van verbaal slim over te komen. Conducteurs zijn ervaren: de combinatie van lichaamstaal en gesproken taal zegt (te) veel.
Reputatie 1
.... Daarnaast kun je ook zien dat ik vaak met NS rij en er nog nooit eerder iets is voorgevallen.
waar Erryt NS op doelt, is het berekenende gedrag van de gemiddelde grijs- en zwartrijder: de saldo-afboeking van verkeerde incheck bij Connexxion is online terug te vragen, omdat OV bedrijven gescheiden administraties hebben. En als je onderweg niet gecontroleerd bent, kan je bij een station zonder poortjes gewoon eruit. Maar ook bij stations met poortjes zijn er exit-trucs. Per saldo betaal je dan niets, en bij controle vraag je om coulance.
Niemand hier schrijft dat u zo'n slechterik bent, maar het onderscheid is moeilijk te maken, schrijft Erryt NS.
Als u schriftelijk bezwaar maakt, zal NS aan de betreffende conducteur vragen wat de aanleiding tot die aantekening is geweest. Van NS personeel hier op het forum weet ik dat ik bij het uitschrijven van een UvB (=boete) maar beter mijn mond kan houden, in plaats van verbaal slim over te komen. Conducteurs zijn ervaren: de combinatie van lichaamstaal en gesproken taal zegt (te) veel.


Beste klant_jac, het gaat hier om €8.60. Als ik inderdaad zo'n slechterik was dan zou dit toch niet mijn "eerste keer zwartrijden" geweest zijn? Het is gewoon slecht aangegeven op Amersfoort station. Google eens op het probleem en je zult veel dezelfde gevallen vinden. De coulance is voor reizigers die niet eerder een probleem hebben gehad, dat heb ik aantoonbaar. Ik heb schriftelijk bezwaar gemaakt maar de NS heeft niets aan de betreffende conducteur gevraagd. Wat u hier stelt is dus onjuist. Daarnaast maakt u ook de aannamen dat ik bij het uitschrijven van de boete 'verbaal slim over' ben gekomen. Dat is niet het geval, ik heb netjes mijn ID gegeven. Achteraf bleek dat ik een boete heb gekregen, dat was op het begin niet eens duidelijk.
de NS heeft niets aan de betreffende conducteur gevraagd.


De conducteur levert de boete aan. Dit gebeurt via een systeem waar de conducteur alles wat schriftelijk is vastgelegd wordt gedigitaliseerd. Ook de opmerkingen van die conducteur komen er bij te staan. Die zijn direct zichtbaar. De klantenservice hoeft de conducteur niet te contacteren, de informatie is er namelijk al.
Reputatie 1
de NS heeft niets aan de betreffende conducteur gevraagd.


De conducteur levert de boete aan. Dit gebeurt via een systeem waar de conducteur alles wat schriftelijk is vastgelegd wordt gedigitaliseerd. Ook de opmerkingen van die conducteur komen er bij te staan. Die zijn direct zichtbaar. De klantenservice hoeft de conducteur niet te contacteren, de informatie is er namelijk al.


Als ik mij onredelijk zou hebben gedragen (vervelend) dan zou dit er dus bij hebben gestaan. Dit heeft de conducteur er niet bij gezet.
Reputatie 1
Etos en Kruidvat zitten nergens in dezelfde winkel met kassa's naast elkaar..

Zie je opmerking nu pas, dit is precies de vergelijking die ik ook maakte.
Reputatie 7
Badge
Als de boete thuis bij je binnen komt, maak je bezwaar waarna je krijgt te horen dat je eerst de boete moet betalen. Omdat betalingstermijn slechts 14 dagen is, ben je al een dag te laat. Je betaalt de boete op de 15de dag en vervolgens krijg je een incassobureau achter je aan, wat neerkomt dat je in totaal €100 kwijt bent.


@joep.v
Ik probeer met positieve kijk te lezen en te begrijpen wat je allemaal op dit forum schreef.
Zelf ben ik bepaald geen NS-lieverdje (boetes met 2 nullen zijn me in het vooruitzicht gesteld), maar zoveel als jou in 1 zaak is overkomen, is mij in geen 10 jaar gebeurd.

Het lastige van je langdradige verhalen met steeds meer verwijzingen is dat er ook steeds meer lijkenboetes uit de kast vallen. En telkens was je meewerkend of net te laat, maar lag het aan de ander. Besef je wel dat alles wat je hier schrijft tegen je gebruikt kan en gaat worden? Besef je dat steeds meer woorden steeds minder helpen bij een oplossing?

Coulance-verzoek en bezwaar zijn afgewezen, schrijf je. Er zijn daarna 2 plaatsen waar na alle afwijzingen nog in je voordeel kan worden beslist: bij directie NS en bij de rechter. Doe daar je verhaal, feitelijk en met feiten, kort en krachtig. En allebei benader je via de voordeur.
Je hebt van ons een reeks tips gehad, maar niemand op dit forum kan je verder helpen in/met het kwijtschelden van je serie boetes. Ook de NS medewerker niet.
Succes!
2. De conducteur gaf aan dat ik in beroep kan gaan als de boete komt. Normaal gesproken als je in beroep gaat (bijvoorbeeld Belastingdienst) dan wordt de boete pas doorgevoerd na de uitspraak van je beroep, niet ervoor.
Je bent nu aan het emmeren met NSR bureau nabetalingen, en die komen in eerste instantie met een incassobureau aanzetten. Werkelijk 'bezwaar' is hier niet mogelijk, hooguit sorry zeggen en lief vragen om coulance/kwijtschelding/whatever. Dat heb je inmiddels afgevinkt. Als je bezwaar/beroep in wil, dan heel duidelijk richting NS communiceren dat je het niet eens bent met het UVB, het inschakelen van een incassobureau je niet op andere gedachten gaat brengen, en ze verder een prettige wedstrijd wensen en veel succes met het opstellen van definitief PV et cetera, et cetera. Daarna rustig afwachten en gaan communiceren met de CVOM wanneer je bericht ontvangt.
Badge +3
Ik heb Joep al een privebericht (als forum lid) gestuurd en liever en duidelijker kon ik het niet maken, met verwijzing naar reactie #16 van mijzelf en die o.a. Slidestops al gegeven had.

Dit naar aanleiding van (alweer?) een post op Twitter.

Ik weet bijna zeker dat hij van moderators (en al helemaal van webcare/klantenservice) dezelfde/soortgelijke reacties zal blijven krijgen dus het wordt een 'dead end street' verhaal.

Joh ik werd van kastje naar muur gestuurd door jullie, en nu en blauwe plek want gestoten aan een poortje. Jullie schuld ik heb super pijn man, dus wil geld zien! Of een lollie en en kusje, dan is het ook goed...
Nee, het is een uitstel (concept pv) met de mogelijkheid om, inclusief 50 euro verhoging, de ritprijs alsnog aan de vervoerder te voldoen. Doe je dat niet, dan wordt er pas daadwerkelijk pv opgemaakt en gaat het hele zooitje naar het OM. Dan wordt het een echte "boete".

Overigens is boete lang niet altijd de juiste term maar is dat nou eenmaal zo ingeburgerd...
Etos en Kruidvat zitten juist in aparte ruimtes om dat te voorkomen 😀

Zo onzinnig is dat namelijk.

Jet moet het veel duidelijker maken, de hele aankleding van het poortje geel of blauw maken, desnoods op de grond ook nog.

Of nog beter, onderling verrekenen maar ja treinmaatschappijen vertrouwen niemand, laat staan elkaar.
Er zijn genoeg mogelijkheden inderdaad.

Al denk ik ook dat men het op zich best duidelijk vind, ik denk dat betreffende medewerkers zich moeilijk kunnen verplaatsen in de gemiddelde dagjestreinreiziger die helemaal niet bezig is met opletten welk poortje hij moet hebben.

Ik heb zelf ook meegemaakt met vrienden, die kijken helemaal niet, die willen gewoon het station betreden of verlaten.

Ik zie het hier ook regelmatig voorbijkomen dat mensen zeggen ja dat moet je maar beter opletten. De gemiddelde reiziger wil helemaal niet opletten, die wil genieten van zijn dagje uit.
Reputatie 1
Vorige week was ik in Amersfoort en binnen vijf minuten checkte drie mensen verkeerd in, ik was de eerste en merkte het op doordat de melding van inchecken net iets anders was dan ik gewend was bij de NS.
De volgende twee die incheckte bij connexxion vroeg ik of dat de bedoelding was, dat was dus niet zo, ze checkte uit en weer in bij de NS.
Het is echt hopeloos, het was vroeg in de avond en een beetje donker, dus het was erg onduidelijk als je hier niet op voorbereid was, de verschillende kleuren die gebruikt worden zijn volstrekt onvoldoende.


Misschien de poortjes (bv. ijzeren gedeelte) zelf een duidelijke kleur geven, en/of een grote stickers van de vervoerder op ooghoogte, dat lijkt me een niet te dure begin van een oplossing.

Reageer