Vieze treinen

  • 9 January 2024
  • 15 reacties
  • 309 Bekeken

Vieze treinstellen.
Recent heb ik filmpjes gezien van nieuwe treinstellen (ICNG) en treinen die helemaal gerenoveerd worden. Plaatjes van treinstellen zijn het, een reclame voor NS.
Wekelijks reis ik enkele keren per trein door heel Nederland. Steeds vaker kom ik hele vieze treinstellen tegen, ook bruine roestige vlakken door het wit heen en ramen waar je door het vuil en de grafitti niet naar buiten kunt kijken. Een anti-reclame voor NS. Gelukkig zit die smeerboel aan de buitenzijde, je zou anders niet eens instappen. Het lijkt erop alsof treinstellen als nieuw de werkplaats verlaten en pas jaren later daar worden gereinigd als ze weer aan de beurt zijn. Ook de treinwasplaats op het rangeerterrein voor Rotterdam CS heb ik nog nooit in werking gezien. Jammer zoiets. Het zou NS sieren als ze in ons land veel meer keurig schone treinen zou laten rijden. 


15 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Hier zijn al heel veel topics over. Van zeer recent bijvoorbeeld deze

 

maar ook deze 

 

NS reageert vrijwel niet en doet helaas ook zeer weinig met deze klachten.

 

En zie deze op twitter

 

Reputatie 5

Vooral de SLT treinen vind ik erg vies. En bijna altijd zijn die bespoten met grafitti. En vaak kun je door het vuil niet eens door het raam kijken. Maar ja, NS vind dat de treinen zo ook goed zijn.

Reputatie 7

Inderdaad zijn veel trein nog altijd smerig. Meerdere zitten vol graffiti ook, in de toiletten, maar laatst ook al in een trein gezeten waar je niet naar buiten kon kijken in 1 treinstel doordat de ramen totaal onder de graffiti zaten.

Vanmiddag zat ik in een VIRM en deze was slechts aan één kant van de trein erg smerig (over ongeveer de helft van de trein bruine aanslag). Er stonden teksten en namen in het vuil geschreven op de ramen.  

Ik denk dat dit melden geen zoden aan de dijk zet. Vergeefse moeite. Blijkbaar is een wasstraat erg duur.

Reputatie 7
Badge +3

https://www.ad.nl/binnenland/vieze-treinen-door-tekort-aan-personeel-als-ze-niet-om-de-2-weken-worden-gereinigd-worden-ze-steeds-vuiler~ad7628ce/

Enkele weken geleden heeft Wouter Koolmees nogmaals heel duidelijk in de pers verteld dat het tekort aan machinisten en conducteurs is opgelost en dat er alleen nog een flink tekort aan technici is.

Allerlei andere figuren in de NS organisatie zoals nu weer ene Carola Belderbos blijven desondanks nog steeds schermen met een tekort aan machinisten.

Er worden duidelijk spelletjes gespeeld naar de reiziger waarbij het gevleugelde woord "personeelstekort" als smoes wordt gebruikt om alles recht te praten terwijl er al lang geen tekort aan machinisten meer is.

De smerige treinen hebben duidelijk te maken met bezuinigingen. Dat kan een keuze zijn in financieel moeilijke tijden maar wees daar dan wel eerlijk over.

Dat treinen vol viezigheid en graffiti zit klopt. Dit schijnt te zijn omdat NS volgens hun PR-campagnes een tekort aan materieel heeft waardoor ze het niet kunnen permitteren om de treinen door de NS-wasstraat te laten gaan. En ja het vaste praatje over “personeelstekorten” terwijl dit intern al aangegeven wordt onzin te zijn (bron: NS-medewerkers die ik erover spreek)

Reputatie 7
Badge +1

Net het artikel gelezen, weinig nieuwe informatie op dit stukje na.

Het is de reden dat NS sinds juni 2021 actief op zoek is gegaan naar ondernemers met innovatieve ideeën om treinen beter te reinigen. De ondernemers kregen voor interessante pilots 20.000 euro in het vooruitzicht gesteld, plus ‘een kans op vervolgopdrachten’.

 

NS is dus al sinds 2021 bezig het “Wiel” uit te vinden en dat is dus blijkbaar nog steeds niet gelukt. Je zou dan misschien toch eens tot de conclusie kunnen komen dat het Wiel er misschien wel helemaal niet is. NS moet dus snel maatregelen gaan nemen om de treinen toch weer enigszins normaal er uit te laten zien. Zoals al elders op dit forum aangegeven: We betalen een godsvermogen aan NS om vervolgens vervoerd te worden in ultra smerige treinen die vaak veel te kort zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Nog even terugkomend op het artikel. Ook de beloning van € 20.000,00 voor het wiel is natuurlijk bijzonder lachwekkend. Em dam wordt ook nog gesteld: De ontdekker heeft dan kans op vervolgopdrachten. Ik denk niet dat voor dit soort peaunuts een bedrijf serieus hier mee aan de slag gaat.

NS doet dus bijzonder cheap naar de ontdekker en bijzonder expenxive naar de klant. Ik begin het bedrijf steeds mindere leuk te vinden.  

Mijn vraag heb ik gisteravond ook gesteld aan een kennis die conducteur is bij NS. Hierop kreeg ik het hierna volgende, uitgebreide en duidelijke antwoord.

 

Deze vraag heb ik, jawel, jaren geleden al eens gesteld bij de juiste partij bij onze NS en het enige goede antwoord was; het is een geldkwestie.

Over de graffiti op en in de treinen is de situatie als volgt: Ten eerste is er geen toezicht op de opstelterreinen zelf en waar treinen langs de perrons worden opgesteld voor de gehele nacht. Toezicht houden kan in de vorm van camerabewaking of beveiliger (met hond). Om overal camera’s te plaatsen, kost geld. En om overal een beveiliger neer te zetten, kost geld. Nu komt het. Ook kost het geld om de graffiti weer te verwijderen! Daar zit geen tijdsdruk achter, tenzij het om haatdragende teksten en tekeningen gaat.

Ten tweede, een stapje verder genomen, gaan we de vraag stellen of we het helemaal tegen kunnen gaan? Nee. De mensen die graffiti spuiten werken in talloze groepen samen. Deze groepen komen niet alleen uit Nederland maar uit heel Europa, er is een heus netwerk waar men overlegt hoe, wat, waar, en wanneer, welke treinen te pakken, vaak hoe nieuwer de trein, hoe eerder het een doelwit is. Ook bij NS zijn wij het er allemaal over eens dat daar eens verder naar gekeken moet worden, maar ook wij krijgen hetzelfde antwoord; geld.

Dan is er nog een andere tak van vervuiling, in de trein zelf! Blikjes, flesjes, pakken melk, julia bakken en ga zo maar door. Daar hebben we, zou je denken, schoonmakers voor. Alle respect voor deze mensen wat zij voor de kiezen krijgen zo af en toe. Ook daar is maar één juist antwoord op, je raad het al; geld. Het kost teveel geld om meer schoonmakers in dienst te nemen om te zorgen dat niet alleen de stations en perrons er netjes uit zien, maar ook binnen in de trein.

Nou ga ik heel vervelend zijn; tal van mensen wat met de trein reist is een deel van de oorzaak van de viezigheid. Er zijn genoeg opties om vuil in te seponeren. Laat ik nu eens het geweldige nachtnet benoemen (Traject Rotterdam - Utrecht v.v.). Op een doordeweekse dag; prima. Maar die trein rijdt ook donderdag, -vrijdag en -zaterdagnacht. De mensen die met deze trein reizen is voor een groot deel uitgaanspubliek. Deze mensen weten soms goeie taarten te bakken op de balkons of gangpaden. Nou zou je denken dan bel je daar een schoonmaker voor, maar die zijn er ook niet in de nachtelijke uren om die taarten schoon te maken. Uiteindelijk na dit hele verhaal kom ik terug op hetzelfde liedje; alles kost geld. En in deze takken wordt, naar mijn idee,  weinig geïnvesteerd.

Deze twee onderwerpen zijn bij ons bij NS onder het personeel ook echt al jaaaaaaren een struikelblok en we kunnen het nog amper uitleggen aan onze goed betalende reizigers.

Hopelijk heeft dit een klein beetje inzicht gegeven in hoe ermee wordt omgegaan.

Reputatie 7
Badge

Tja. Dat wisten we allang toch?

Reputatie 7
Badge +3

Die reactie gaat alleen wel voorbij aan het probleem dat je in de beginpost schetste, over het niet schoonmaken van de buitenkant van de treinen, los van de graffiti. 

Reputatie 7

Geld ja, alles draait om de centen. NS moet wel beseffen dat je met vieze treinen ook ontevreden klanten krijgt waarvan een deel de trein zal gaan laten voor wat het is, wat weer minder inkomsten op gaat leveren. Dan gaan de tarieven in 2025 weer stijgen en krijg je weer minder waar voor je geld, meer mensen die afhaken….  waar eindigt dit. 

Nederland is een duur ov-land, arbeidsloon is natuurlijk enorm hoog, maar in enkele andere landen is dat ook het geval of zelfs nog méér dan hier. (bijv. de Scandinavische landen en Zwitserland). Toch lukt het daar kennelijk beter om alles netjes te houden. 

Moest er net weer aan denken toen ik de ingedroogde vlekken onder de stoel voor mij zag en (helaas) weer door wazig bruinige ramen naar buiten keek.

Reputatie 7
Badge +1

Geld ja, alles draait om de centen. NS moet wel beseffen dat je met vieze treinen ook ontevreden klanten krijgt waarvan een deel de trein zal laten voor wat het is, wat weer minder inkomsten op gaat leveren. Dan gaan de tarieven in 2025 weer stijgen en krijg je weer minder waar voor je geld, meer mensen die afhaken….  waar eindigt dit. 

Vroeger of later eindigt dit in een faillissement. Ik kan momenteel echt aan niemand meer uitleggen dat ze vaker met de trein moeten gaan reizen. De prijs/kwaliteit bij NS is volledig zoek. Stop nu eindelijk eens met die marketing onzin en ga aan het werk met de basale dingen. Zag gisteravond ook weer zo'n totaal van de werkelijkheid reclamespotje van NS voorbijkomen en ik dacht voor de zoveelste keer denk je nou echt dat mensen die voor de eerste keer nu met de trein gaan reizen nog voor een tweede keer terugkomen?

Reputatie 5

Het enige wat we kunnen doen is wachten tot het faillissement van NS, of misschien een vervanger voor Koolmees? Maar gaat NS wel failliet? Of krijgen ze uiteindelijk net genoeg staatssteun om alleen de treinen kunnen laten rijden? Dan zou het pas echt slecht worden: gewoon op alle trajecten in Nederland een trein per uur. Want dat is toch genoeg?

Reputatie 5

Er stond naast Haarlem een SNG.                    

Daarna was het volgens mij dezelfde SNG (ik weet het niet zeker) en er zat graffiti op. Nu staat er achter de SNG met graffiti een andere SNG, nog zonder graffiti. Is het slim om hem daar te laten staan? Want ik denk dat er na een week ook graffiti op is... Er moet echt meer worden beveiligd. Anders is het nieuwe logo van NS graffiti...

Reageer