Waarom zou ik nog mijn 1e klas kaart verlengen?

  • 6 October 2023
  • 97 reacties
  • 3087 Bekeken

Reputatie 2

Ik zit in de trein van Maastricht naar Amsterdam, vertrokken om 18.31 uur. Het is maar 1 treinstel en het is druk, dus veel mensen, ook zonder 1e klas kaartje, gaan daar nu zitten. En het zijn deels ook nogal rumoerige jongeren. De conducteur, die maar in 1 treinstel hoeft langs te gaan is, we zijn den bosch al gepasseerd, is nergens te bekennen. Ik reis 1e klas ondermeer vanwege de rust en betaal hiervoor ook ongeveer 2 keer zoveel. Maar als je gewoon 1e klas kunt gaan zitten als het jou uitkomt en de ns niet controleert, waarom zou je dan nog een 1e klas kaartje moeten kopen, vraag ik mij nu en steeds vaker af. 

Ik weet dat dit al veel vaker is gemeld, maar de ns doet er niets mee, dus ik meld het nu weer en misschien dat de conducteurs van de trein dit ook lezen en de volgende keer wel controleren. 


97 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Aan weekendreizigers verdient NS niet zoveel. De meesten hebben abonnement waarmee ze in het weekend vrij of tegen korting kunnen reizen.

Aan weekendreizigers verdient NS niet zoveel. De meesten hebben abonnement waarmee ze in het weekend vrij of tegen korting kunnen reizen.

Niet iedereen reist op een WeekendVrij of een JongerenTicket. Vergeet daarnaast niet dat het leeuwendeel van de studenten een doordeweekse SOV-kaart heeft en in het weekend dus ook niet vrij reist.

In het verleden verdiende NS doordeweeks inderdaad veel meer omdat er toen veel forensen waren met een duur spitsabonnement maar die groep is sinds corona aardig gedecimeerd.

Je kunt je afvragen welk percentage van de reizigers inmiddels überhaupt nog het volle enkele reis tarief betaalt of een spitsabonnement heeft.

Reputatie 6

Een jaar geleden heb ik hier ook een topic over gemaakt. Dit onderwerp blijft maar terugkomen. Enige wat je kunt doen is 1e klas abonnement opzeggen en terug naar 2e klas gaan. Dit heb ik sinds kort ook gedaan, want ben er helemaal klaar mee.

Ik ben dit ook aan het overwegen. Het is werkelijk om te huilen hoe er tegenwoordig met de 1e klas wordt omgegaan. Hordes mensen die er zonder geldig kaartje gaan zitten. Zonder enige consequentie. Als je gecontroleerd wordt: gewoon even verhuizen naar 2e klas en het is klaar.

En stiltecoupé? Hoezo stiltecoupé? Ik maak steeds vaker mee dat er volop gepraat wordt in de stiltecoupé.

Hoe meer ik er over nadenk en ik weet dat het niet correct is, maar het is zo gek nog niet om een 2e klas abonnement te nemen, 1e klas gaan reizen en bij de kleine kans dat je gecontroleerd wordt even verplaatsen naar 2e klas. De NS vraagt er zelf om!

Reputatie 7
Badge +4

In het verleden verdiende NS doordeweeks inderdaad veel meer omdat er toen veel forensen waren met een duur spitsabonnement maar die groep is sinds corona aardig gedecimeerd.

 

‘Gedecimeerd’ is gewoon niet juist, en aardig gedecimeerd kan nu eenmaal niet. Het is gewoon niet zo dat nog maar tien procent van de oorspronkelijke forenzen nog een abonnement heeft. Dat dit aantal met tien procent is verminderd zou, hetzij met natte vingerwerk, nog wel zo kunnen zijn. Maar dat is heel iets anders dan dat maar tien procent overblijft, wat de betekenis van decimeren is.

Reputatie 7
Badge +3

Een jaar geleden heb ik hier ook een topic over gemaakt. Dit onderwerp blijft maar terugkomen. Enige wat je kunt doen is 1e klas abonnement opzeggen en terug naar 2e klas gaan. Dit heb ik sinds kort ook gedaan, want ben er helemaal klaar mee.

Ik ben dit ook aan het overwegen. Het is werkelijk om te huilen hoe er tegenwoordig met de 1e klas wordt omgegaan. Hordes mensen die er zonder geldig kaartje gaan zitten. Zonder enige consequentie. Als je gecontroleerd wordt: gewoon even verhuizen naar 2e klas en het is klaar.

En stiltecoupé? Hoezo stiltecoupé? Ik maak steeds vaker mee dat er volop gepraat wordt in de stiltecoupé.

Hoe meer ik er over nadenk en ik weet dat het niet correct is, maar het is zo gek nog niet om een 2e klas abonnement te nemen, 1e klas gaan reizen en bij de kleine kans dat je gecontroleerd wordt even verplaatsen naar 2e klas. De NS vraagt er zelf om!

Let op! Bij flex krijg je een correctietarief voor 1e klas. Degenen die mogen verplaatsen reizen meestal.op saldo, ov-pay of op e-ticket

Gedecimeerd’ is gewoon niet juist, en aardig gedecimeerd kan nu eenmaal niet. Het is gewoon niet zo dat nog maar tien procent van de oorspronkelijke forenzen nog een abonnement heeft. Dat dit aantal met tien procent is verminderd zou, hetzij met natte vingerwerk, nog wel zo kunnen zijn. Maar dat is heel iets anders dan dat maar tien procent overblijft, wat de betekenis van decimeren is.

Het totale vervoer in de spits is volgens Translink nog steeds 20-25% (afhankelijk van welke dag) lager dan voor corona.

Maar daarbij moet je bedenken dat ongeveer 40% van het spitsvervoer voor corona studenten betrof en dat deel is vanwege de gedwongen winkelnering niet gedaald. Als je dat incalculeert kun je uitrekenen dat van de overige 60% spitsreizigers van voor corona ruim 35% nog steeds zoek is.

Dat is letterlijk genomen inderdaad geen decimering maar ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel: de tijd dat de spitsuren het grote geld opleverden is voorbij.

Daar komt nog bij dat de groep vaste forensen traditioneel ook nog eens hoog percentage eerste klas reizigers omvat wat betekent dat hun vertrek er financieel nog harder inhakt.

Ik misschien nog steeds een reactie van een moderator die de bewering van Erryt onderbouwt dat er echt wat met deze signalen wordt gedaan.
 

Ik zou niet weten hoe wij een onderbouwing kunnen leveren zonder de privacy wetgeving te overtreden. Dat gaat dus niet gebeuren.

Lees je eigen reactie eens terug: wat heeft privacy hier mee te maken? Het gaat om de controlekans in de eerste klas, en die ervaren heel veel reizigers als ondermaats. Dan kun je wel beweren dat het meevalt gelet op het aantal coulanceverzoeken, of dat er daadwerkelijk iets mee wordt gedaan. Maar in de praktijk valt het vies tegen. Reizigers die een stuk meer betalen mogen verwachten dat NS potverdriedubbeltjes eens wat ballen gaat tonen en een stuk meer gaat beboeten en controleren. In plaats daarvan is het weer het standaard Nederlandse terugtrekken in hun schulpje of struisvogelpolitiek bedrijven.

Dus graag even de moeite nemen om je bewering te onderbouwen. Anders moet je ze niet doen. En dan gaan we weer verder met de volgende mopperende klant die hier post over grijsrijders in de eerste klas. Want NS verdomt er iets aan te doen.   

Ik kan geen gegevens aanleveren hoeveel boetes er worden uitgedeeld. Je kan onze X of Facebook kanaal in de gaten houden en zelf ervaren dat er toch degelijk boetes worden uitgeschreven of correctietarieven worden toegepast. Het valt zeker niet tegen hoeveel verzoeken wij binnen krijgen.

Vandaag was het weer raak. Overvolle trein in de ochtend, mensen moesten overal staan, dus gaven sommige reizigers hardop aan dan maar in de eersteklas te gaan zitten. De conducteur stond hierbij en deed alsnog niks mee. Tot eind van de rit ging deze gelijk de machinistencabine in en alleen eruit om de deuren te openen/sluiten bij stations. Dus zelfs als mensen hardop aangeven te gaan “frauderen”, kiezen sommige conducteurs ervoor om niet te controleren/beboeten. Nu weet ik niet of er dan zacht toestemming was gegeven aan die reiziger, maar het beeld bevestigd de berichten hier. 

 

Ik ga vanmiddag ook maar de eersteklas in op mijn terugreis en zal hierna laten weten hoe en wat. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan geen gegevens aanleveren hoeveel boetes er worden uitgedeeld. Je kan onze X of Facebook kanaal in de gaten houden en zelf ervaren dat er toch degelijk boetes worden uitgeschreven of correctietarieven worden toegepast. Het valt zeker niet tegen hoeveel verzoeken wij binnen krijgen.

Dat klopt dat je geen gegevens kunt aanleveren over boetes. Die worden nauwelijks gegeven als er een keertje gecontroleerd wordt. Het gros wordt zonder boete weggestuurd uit de 1e klas. Als er al gecontroleerd wordt.

Ik kan geen gegevens aanleveren hoeveel boetes er worden uitgedeeld. Je kan onze X of Facebook kanaal in de gaten houden en zelf ervaren dat er toch degelijk boetes worden uitgeschreven of correctietarieven worden toegepast. Het valt zeker niet tegen hoeveel verzoeken wij binnen krijgen.



*Zucht* Dat vragen ik en andere mensen die regelmatig in de eerste klas zitten ook niet. Stop even om om het probleem heen te draaien, want dat siert je niet. Reizigers in de eerste klas vragen om een hogere controlekans, niet de gebruikelijke dooddoeners van de klantenservice. 

Er wordt gesuggereerd dat je zomaar in de eerste klasse kan zitten omdat er toch geen controle plaats vindt. Dat is gewoon niet het geval en is ook niet toegestaan. Een ieder kan een boete verwachten van 50 euro boven op de ritprijs. Dagelijks krijgen zwartrijders boetes. Bij deze laat ik het erbij want het begint een welles nietes spelletje te worden.

Reputatie 5

Ik kan geen gegevens aanleveren hoeveel boetes er worden uitgedeeld. Je kan onze X of Facebook kanaal in de gaten houden en zelf ervaren dat er toch degelijk boetes worden uitgeschreven of correctietarieven worden toegepast. Het valt zeker niet tegen hoeveel verzoeken wij binnen krijgen.

Niemand vroeg hier om een namenlijst van iedereen die een boete heeft gekregen. Het was jouw verweer (zie eerste reply) dat "controle aan de orde van de dag" is. Jij kan daar verder geen informatie of cijfers over geven, maar daar vraagt ook helemaal niemand om. Een enkele keer lees je hier ook dat er een controle is geweest. Nou hang de vlag uit.

Waar om wordt gevraagd is een beleid om de eerste klas haar waarde te geven. Want die meerwaarde is er nu totaal niet. De klachten die ik hier lees gaan over precies die meerwaarde, en dat is waarom mensen hier vaak de vraag stellen waar ze nu eigenlijk voor betalen en of ze niet beter terug naar het goedkopere tweede klas tarief kunnen gaan. (de titel van dit topic)

En daar krijgen we geen antwoord op.

Er wordt gesuggereerd dat je zomaar in de eerste klasse kan zitten omdat er toch geen controle plaats vindt. Dat is gewoon niet het geval en is ook niet toegestaan. Een ieder kan een boete verwachten van 50 euro boven op de ritprijs. Dagelijks krijgen zwartrijders boetes. Bij deze laat ik het erbij want het begint een welles nietes spelletje te worden.

Waar het om draait is natuurlijk de pakkans, dat er wel eens iemand een boete krijgt klopt ongetwijfeld.

Ik snap dat je hier weinig over kunt zeggen maar voor veel reizigers is het huidige probleem met de eerste klas natuurlijk wel een serieus punt.

Er wordt gesuggereerd dat je zomaar in de eerste klasse kan zitten omdat er toch geen controle plaats vindt. Dat is gewoon niet het geval en is ook niet toegestaan. Een ieder kan een boete verwachten van 50 euro boven op de ritprijs. Dagelijks krijgen zwartrijders boetes. Bij deze laat ik het erbij want het begint een welles nietes spelletje te worden.



Dagelijks krijgen zwartrijders boetes, maar dagelijks zijn er ook heel heel veel zwart/grijsrijders die dat niet krijgen. En daar proberen eerste klasreizigers de aandacht op te vestigen. Maar goed, ik zie dat je de klacht niet serieus neemt en nu een standaard moderatortechniek gaat toepassen: negeren. Jammer, want dan neem je dus je klanten niet serieus.    

 

Reputatie 2

Het is een simpele rekensom, als er door personeelstekort, beleid vd NS en mogelijk ook angst onder NS personeel voor het agressieve gedrag van reizigers, minder wordt gecontroleerd, is de pakkans lager. Als er ook relatief meer mensen zonder geldig vervoersbewijs eerste klas gaan zitten, daalt die pakkans nog verder. 
 

dan nog een stukje psychologie die dit versterkt, als de kudde iets doet, zijn we sneller geneigd het ook te doen. Voorheen waren de mensen die hier onterecht plaats namen echt uitzonderingen, tegenwoordig zie je dat steeds meer mensen het doen en daarmee praten mensen dit gedrag ook goed voor zichzelf. (Net als dat we zelf sneller afval op de grond gooien als meer mensen dit doen en er al veel afval ligt, dan wanneer iedereen zich netjes aan de regels houdt en het keurig weggooit in een prullenbak. Dit heb ik niet bedacht maar is gewoon gebleken uit onderzoeken). Ik geloof zeker dat er elke dag in Nederland controles plaatsvinden en dat er elke dag boetes uitgaan, maar hiermee kan je niet beweren dat het probleem wel meevalt. 

Reputatie 2

Ohja, toen ik - buiten dit forum om - eens heb geklaagd over deze situatie kreeg ik als antwoord van de klantenservice dat NS medewerkers nou eenmaal met veel agressie te maken hadden, met de vraag of ik het nieuws wel had gevolgd. En dat er daarom minder gecontroleerd wordt. Ik vind zulke agressie ook echt niet oké, maar ik vind dit antwoord ook niet oké.

Reputatie 7
Badge +3

Ohja, toen ik - buiten dit forum om - eens heb geklaagd over deze situatie kreeg ik als antwoord van de klantenservice dat NS medewerkers nou eenmaal met veel agressie te maken hadden, met de vraag of ik het nieuws wel had gevolgd. En dat er daarom minder gecontroleerd wordt. Ik vind zulke agressie ook echt niet oké, maar ik vind dit antwoord ook niet oké.

Het kip en het ei verhaal.

Ondertussen zie ik vrolijke NS spotjes op tv waar conducteurs glimlachend door de treinen lopen en controleren. Met dit wervingspotje voor nieuw personeel wordt een verkeerd beeld geschetst. De werkelijkheid is immers anders.

Net fietste er iemand in de hal van Alkmaar NS en probeerde ook door het poortje te fietsen maar dat ging niet snel genoeg open. De conductrice die het poortje er naast door ging zei niets, ook niet toen er na de poortjes (binnen poortjes) verder gefietst werd. Uiteindelijk heb ik diegene aangesproken.

Reputatie 7

Er wordt gesuggereerd dat je zomaar in de eerste klasse kan zitten omdat er toch geen controle plaats vindt. Dat is gewoon niet het geval en is ook niet toegestaan. Een ieder kan een boete verwachten van 50 euro boven op de ritprijs. Dagelijks krijgen zwartrijders boetes. Bij deze laat ik het erbij want het begint een welles nietes spelletje te worden.

Dagelijks krijgen 1e klas zwartrijders kennelijk boetes. Prima. Ik zie alleen bijna nooit een controlerende conducteur. Ik zit vrijwel dagelijks in de 1e klas, regelmatig ook langere afstanden en kan een boek schrijven over wat ik daar zie, hoor en ervaar. Vaak niets wat je verwacht van "1e klas reiservaring". Ik reis er niet mee vanwege de rode stoelen, maar de grote kans op rustig reizen. Dat wordt dus irritant wanneer er bijv. tussen Breda en Den Bosch een paar rumoerige studenten met hun OVweekkaart op weg naar school zijn, hun telefoon op de speaker hebben en duidelijk opmerken dat ze samen willen zitten en dus maar hier gaan zitten omdat de 2e klas "vol" is en ze niet willen staan. En natuurlijk komt er geen conducteur langs en hebben ze het toch maar weer mooi voor elkaar gekregen. Als dit nu een uitzondering was... oké. Maar nee er is echt iedere rit wel weer iets anders. Dan voel je je toch wel even behoorlijk geërgerd. Ik wel tenminste. Dat is niet wat je verwacht van 1e klas reizen.

Wat wil NS met de 1e klas, wat ziet NS zelf als de toegevoegde waarde ervan waarvoor je dus meer dient te betalen? 

Reputatie 7
Badge +3

Ik kreeg vanmiddag zowaar controle in de IC. Was wel toen hij net van beginstation vertrok en de trein nog vrij leeg was. De rest van het uur (elke 3 kwartier controle werd tijdje terug op X beweerd) heb ik in de inmiddels drukkere trein niemand meer gezien. In de sprinter er na was het sleutelen en in de 1e klas zitten door de daar aanwezige conducteur.

Reageer