beantwoord

Afsluiting station Blaak 14-22 oktober

  • 27 September 2023
  • 18 reacties
  • 330 Bekeken

Reputatie 7
Badge

Op station Blaak stoppen kennelijk ook binnenkort een week geen treinen door werkzaamheden blijkt uit informatie van Prorail. In de NS planner zijn alle treinen er op zaterdag 14 oktober uitgehaald, behalve twee sprinters in de vroege ochtend (5.37 en 6.07) richting Dordrecht. Vroege Sprinters richting Rotterdam Centraal stoppen niet op Blaak. Zijn de twee rijdende treinen een fout in de planner?

Voor de bewuste dag in de vroege ochtend had ik al een ticket aangeschaft naar Duitsland. Naast de afsluiting van Station Blaak, vertrekt de IC naar Eindhoven vanaf Rotterdam C een minuut of 20 eerder via Dordrecht en rijden er ook geen treinen tussen Eindhoven en Venlo. (Dus een uur later in Duesseldorf en geen aansluitende ICE). Waardeloze reis dus wat voorkomen had kunnen worden als werkzaamheden een fatsoenlijke termijn van te voren bekend zijn in boekingssystemen.

Klopt het dat de Zugbindung wordt opgeheven, omdat de trein eerder vertrekt (of waarschijnlijk niet vertrekt….) van het vertrekstation en omdat elke trein van DB gebruikt mag worden ik ook via Arnhem kan reizen? Heb nog geen mail ontvangen van DB dat de Zugbindung wordt opgeheven.

https://www.bahn.de/hilfe/view/pk/de/zugbindung.shtml

Änderungen im Vorfeld Ihrer Reise
Darüber hinaus ist die Zugbindung aufgehoben, sollten sich im Vorfeld Ihrer Reise Änderungen am Fahrplan ergeben - zum Beispiel aufgrund von Baustellen. Wenn Sie ein Ticket mit Zugbindung gekauft haben, so ist die Zugbindung aufgehoben

  • bei Fahrplanänderungen und einer Vorverlegung der Abfahrtszeit am Startort
  • wenn Sie durch die Fahrplanänderung mehr als 20 Minuten später als ursprünglich gebucht am Ziel ankommen
  • wenn der Zug oder ein Halt ausfällt
  • wenn die Verbindung zwischen Start und Zielort abgebrochen wird

Sie können Ihr Ticket dann auch für andere Züge der Deutschen Bahn nutzen, um Ihr gebuchtes Ziel zu erreichen.

icon

Beste antwoord door Momo 27 September 2023, 18:49

Bekijk origineel

18 reacties

Badge +3

Om welke werkzaamheden zou dat dan gaan? Zowel bij NS als Rijdendetreinen en ProRail vind ik niets over werkzaamheden rond Blaak die een week zouden duren en waarbij er geen treinen rijden.

De werkzaamheden rond Venlo zijn natuurlijk wel bekend (je zult dus vanuit Eindhoven met een bus moeten), maar of de internationale treinen wel vanuit Venlo vertrekken weet ik niet.

Via Arnhem lijkt me in de vroege ochtend niet zo’n probleem, als je de aansluiting vanuit Eindhoven niet haalt.

Reputatie 7
Badge +3

Om welke werkzaamheden zou dat dan gaan? Zowel bij NS als Rijdendetreinen en ProRail vind ik niets over werkzaamheden rond Blaak die een week zouden duren en waarbij er geen treinen rijden.

Ik zie het ook niet terug bij NS maar op de site van ProRail staat wel bij de werkzaamheden van afgelopen juli/augustus dit:

Van 30 juli tot en met 7 augustus rijdt NS met een aangepaste dienstregeling en stoppen er geen treinen op station Rotterdam Blaak. Er rijden bussen tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Blaak. Van 14 tot en met 20 oktober gaan we opnieuw aan de slag en maken we het werk af. Check de reisplanner voor het laatste reisadvies.

https://www.prorail.nl/nieuws/opnieuw-aan-het-werk-in-de-spoortunnel-bij-rotterdam-blaak

 

Reputatie 7
Badge

De grap is dat de reisplanner voor 14 en 15 oktober wel is aangepast voor Blaak, op dus 2 vroege treinen in 1 richting na. Er is inderdaad geen melding bekend van werkzaamheden. Dit ging eerder ook bij NS mis toen treinen niet stopten in Blaak: blijkbaar leert men ook niet…..

Ik kwam op dit nieuwsbericht uit, zo goed moet je als reiziger al je best doen omdat NS hiertoe blijkbaar niet voldoende in staat is. ;)

https://www.prorail.nl/nieuws/rookwerende-schermen-op-station-rotterdam-blaak

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind nu op de NS website wel dit:

 

14 oktober t/m 19 oktober: van en naar Rotterdam Blaak

ProRail gaat werken in de Willemsspoortunnel waardoor er van zaterdag 14 oktober tot en met zondag 19 oktober geen treinen zullen stoppen op station Rotterdam Blaak.

Gevolgen

  • U kunt met een geldig NS vervoersbewijs gebruikmaken van tramlijnen 21 en 24 tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Blaak.

https://www.ns.nl/reisinformatie/werkaanhetspoor

 

Maar waarom staan werkzaamheden die op https://www.ns.nl/reisinformatie/werkaanhetspoor (zonder streepjes tussen de woorden werk aan het spoor) genoemd zijn niet ook op https://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor/ (met streepjes ertussen)? 

Reputatie 7
Badge

Ik heb deze even bij de afdeling Reisinformatie neergelegd.

 

[edit]Oh, Momo heeft meer info gevonden zie ik

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb mijn rreactie nog even iets aangevuld @Edwin. De vraag die ik stel zou je wel bij de afdeling Reisinformatie kunnen neerleggen. 

Reputatie 7
Badge

Ik mis het inderdaad in het reguliere/volledige overzicht van de werkzaamheden-met-streepjes! ;)

In de planner staat het dus wel, maar dan kun je niet doorklikken op de melding, wat normaal wel kan.

Mocht dan nog naar de afdeling reisinformatie kunnen worden doorgezet of het klopt dat de twee eerste sprinters op za 14 okt vanaf Rotterdam C naar Dordrecht wel rijden (of dat ze eruit gehaald kunnen worden, wat volgens mij de bedoeling is) dan is alles volledig! Dank.

 

Reputatie 6

Ik heb mijn rreactie nog even iets aangevuld @Edwin. De vraag die ik stel zou je wel bij de afdeling Reisinformatie kunnen neerleggen. 

Ik heb dit ook nog even doorgezet, dit dient beter zichtbaar te zijn. 
 

In de NS planner zijn alle treinen er op zaterdag 14 oktober uitgehaald, behalve twee sprinters in de vroege ochtend (5.37 en 6.07) richting Dordrecht. Vroege Sprinters richting Rotterdam Centraal stoppen niet op Blaak. Zijn de twee rijdende treinen een fout in de planner?

Dit is geen fout in de planner, maar ik raad je wel aan om de planner in de gaten te houden, het kan nog aangepast worden.

Reputatie 7
Badge

Ik heb mijn rreactie nog even iets aangevuld @Edwin. De vraag die ik stel zou je wel bij de afdeling Reisinformatie kunnen neerleggen. 

Ik heb dit ook nog even doorgezet, dit dient beter zichtbaar te zijn. 
 

In de NS planner zijn alle treinen er op zaterdag 14 oktober uitgehaald, behalve twee sprinters in de vroege ochtend (5.37 en 6.07) richting Dordrecht. Vroege Sprinters richting Rotterdam Centraal stoppen niet op Blaak. Zijn de twee rijdende treinen een fout in de planner?

Dit is geen fout in de planner, maar ik raad je wel aan om de planner in de gaten te houden, het kan nog aangepast worden.

De andere kant op stopt er geen enkele vroege sprinter op Blaak richting Rotterdam CS. De twee sprinters die dus wel getoond worden starten op Rotterdam CS ipv Den Haag CS. Zelf denk ik dat er een ‘vinkje verkeerd staat’ en dat die twee er per abuis niet uitgehaald zijn.

Overigens handig dat de tram eindelijk als vervangend vervoer dit keer kan worden gebruikt ipv taxibusjes. Helaas biedt het in het weekend geen soelaas voor de vroegste aansluitingen. Maar in ieder geval een logische verbetering tov de taxibusjes die vaak vrij leeg rondrijden.

Badge +3

tot en met zondag 19 oktober

Dat lijkt me ook niet helemaal te kloppen.

Reputatie 6

tot en met zondag 19 oktober

Dat lijkt me ook niet helemaal te kloppen.

Goed gevonden, dat zet ik ook even door! Even voor de duidelijkheid: de datum klopt, de dag niet. Het hoort donderdag 19 oktober te zijn.

Reputatie 7
Badge +3

tot en met zondag 19 oktober

Dat lijkt me ook niet helemaal te kloppen.

Goed gezien. Zover had ik nog niet eens gekeken. Blijkbaar is men bij NS gewend dat de meeste werkzaamheden tot zondag duren. 

Badge +3

Voor internationaal reizen, de ICE 200 wordt nu nog via Den Bosch (stop) en Eindhoven/Venlo (geen stop) omgeleid van/naar Köln.

Op 14 oktober kan dat niet (Venlo ligt er dan uit of kom je niet op tijd met een bus) dus zul je wel via Arnhem mogen natuurlijk.

Blijkbaar hoeft TS @Raymond123 niet naar Düsseldorf, dus dan via Duisburg en zie maar wat het gunstigst is.

 

Van 14 tot en met 20 oktober gaan we opnieuw aan de slag en maken we het werk af. Check de reisplanner voor het laatste reisadvies.

Het is de derde keer dat ProRail aankondigt deze werkzaamheden volledig te gaan afronden. Steeds opnieuw blijkt het weer mis te gaan.

Reputatie 7
Badge +1

Klopt het dat de Zugbindung wordt opgeheven, omdat de trein eerder vertrekt (of waarschijnlijk niet vertrekt….) van het vertrekstation en omdat elke trein van DB gebruikt mag worden ik ook via Arnhem kan reizen? Heb nog geen mail ontvangen van DB dat de Zugbindung wordt opgeheven.

https://www.bahn.de/hilfe/view/pk/de/zugbindung.shtml

Gefeliciteerd, de treinbinding is automatisch opgeheven en je hebt nu een flexibel ticket. Je mag vroeger vertrekken, maar dat hoeft niet. Je mag ook via een andere grensovergang reizen als dat nu sneller is.

Reputatie 7
Badge

Inmiddels is de opgeheven Zugbindungmail van DB binnen en viel er nog iets anders te reserveren. Die last-minute werkzaamheden, qua communicatie van NS, zorgt ervoor dat andere treinen ook al aardig tot helemaal vol zitten. Om internationaal treinreizen aantrekkelijker te maken zou een tijdige communicatie handig zijn.

Ik heb mijn rreactie nog even iets aangevuld @Edwin. De vraag die ik stel zou je wel bij de afdeling Reisinformatie kunnen neerleggen. 

Ik heb dit ook nog even doorgezet, dit dient beter zichtbaar te zijn. 
 

In de NS planner zijn alle treinen er op zaterdag 14 oktober uitgehaald, behalve twee sprinters in de vroege ochtend (5.37 en 6.07) richting Dordrecht. Vroege Sprinters richting Rotterdam Centraal stoppen niet op Blaak. Zijn de twee rijdende treinen een fout in de planner?

Dit is geen fout in de planner, maar ik raad je wel aan om de planner in de gaten te houden, het kan nog aangepast worden.

Toch een fout in de planner, want inmiddels zijn de treinen eruit gehaald.

Zou ook gek zijn om twee treinen in slechts één richting nog te laten stoppen als er die dag werkzaamheden zijn.

Strikt gezien is het geen fout in de reisplanner, maar de dienstregeling was op moment nog niet volledig aangepast. Zolang een trein nog niet aangepast is zie je de oorspronkelijke dienstregeling nog van die trein. Meestal is dat vier weken van te voren wel doorgevoerd maar soms is men te laat en zie je een half aangepaste dienstregeling in de reisplanner verschijnen. Het kan ook gebeuren dat men de treinen wel al heeft opgeheven maar het vervangende busvervoer nog niet ingevoerd heeft, dan kan het gebeuren dat je helemaal geen reisadvies krijgt.

Reputatie 7
Badge +1

Inmiddels is de opgeheven Zugbindungmail van DB binnen en viel er nog iets anders te reserveren. Die last-minute werkzaamheden, qua communicatie van NS, zorgt ervoor dat andere treinen ook al aardig tot helemaal vol zitten. Om internationaal treinreizen aantrekkelijker te maken zou een tijdige communicatie handig zijn.

Zeker. Maar je hoeft niet op de mail van DB te wachten om iets anders te reserveren. Op het moment dat je weet dat je minstens een uur vertraging zult oplopen op je eindbestemming, ontstaan je rechten op een alternatieve verbinding. Of de vervoerder je dat nu expliciet laat weten of niet.

Reageer