beantwoord

essen - roosendaal ticket

  • 6 August 2023
  • 10 reacties
  • 336 Bekeken

hoi,

 

ik wil van België naar Roosendaal reizen.
Ik heb in België een onbeperkt reis abonnement dat geldig is tot en met station Essen.

voor het stuk Essen -  Roosendaal moet ik een apart kaartje kopen.

volgens de site B-europe betaal ik 4.4 euro voor een enkele reis.
echter kan je aanduiden dat je 100% korting hebt in nl, dan kost een enkele reis maar 2,5 euro. 

kunnen de conducteurs in de belgische trein controleren of ik wel degelijk deze 100% korting heb? aangezien zij volgens mij geen ov chipkaarten kunnen controleren?

 

mvg

stef

icon

Beste antwoord door Vareo 6 August 2023, 11:05

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge

U wilt korting terwijl u daar geen recht op heeft? Volgens mij kan er gevraagd worden om aan te tonen dat u recht heeft op korting. Of Belgische conducteurs dat doen weet ik niet.

Reputatie 7
Badge +3

Begrijp ik goed dat jij wilt zwartreizen? Want een kaartje met 100% korting in Nederland is geen geldig vervoersbewijs als je geen NS abonnement hebt.

Begrijp ik goed dat jij wilt zwartreizen? Want een kaartje met 100% korting in Nederland is geen geldig vervoersbewijs als je geen NS abonnement hebt.

nee ik woon in belgie en heb een flex weekend vrij abonnement gekocht. ik moet dit echter nog via de automaat op de chipkaart laden.

Dus ik heb al wel het abonnement sinds vorige week al. 

het staat alleen nog niet op de kaart als ik naar roosendaal toe reis. 
Als ik TERUG naar belgie reis staat het op de kaart. 
 

Reputatie 7
Badge

Het tonen van de chipkaart lijkt mij dan voldoende mocht de Belgische conducteur er naar vragen.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij kan een Belgische conducteur helemaal geen OV-chipkaarten uitlezen.

Ik zie wel een ander probleem. Hoe kom je in Roosendaal door de poortjes als je abonnement nog niet geactiveerd is? Ik zou in dit geval op de blauwe knop van de service- en alarmzuil drukken en vragen of ze op afstand het poortje voor je kunnen openen.

Volgens mij kan een Belgische conducteur helemaal geen OV-chipkaarten uitlezen.

Ik zie wel een ander probleem. Hoe kom je in Roosendaal door de poortjes als je abonnement nog niet geactiveerd is? Ik zou in dit geval op de blauwe knop van de service- en alarmzuil drukken en vragen of ze op afstand het poortje voor je kunnen openen.

normaal hebben de belgische tickets wel een QR code, dat zou geen probleem mogen zijn.

Reputatie 7
Badge

De conducteur kan de chipkaart inderdaad niet uitlezen dus tonen is voldoende. 

Naar Roosendaal zou ik me er niet te druk op maken. Als je abonnement al geldig is op de reisdatum en betaald dan voldoe je formeel niet aan de voorwaarden, maar uiteindelijk doe je ook niemand financieel tekort. 
 

In theorie kan je V&S treffen op Roosendaal voor de poortjes, maar gunst, leg het uit en haal het product direct op. Kan me niet voorstellen dat men zó onredelijk is. Opnieuw: je doet niemand financieel tekort. 

Volgens mij kan een Belgische conducteur helemaal geen OV-chipkaarten uitlezen.

Klopt, de ITRIS-terminals kunnen het niet. Veel gedoe, veel kosten, certificeringen door TLS, et cetera. En doordat belangrijke beveiliging op een SAM-kaartje in de terminal zit, kan je je afvragen of het wenselijk is dat die dingen in het buitenland rondslingeren.

 

Alleen op de IC Brussel hebben de NMBS’ers, onder begeleiding van de NS’ers, een Nederlandse terminal om OVCP’s uit te lezen. Op de lokale lijntjes is men afhankelijk van V&S ondersteuning, wat je in de regel enkel op Maastricht-Eijsden ziet, of het moeten in/uitgangscontroles zijn.

Reputatie 5

Ik zie wel een ander probleem. Hoe kom je in Roosendaal door de poortjes als je abonnement nog niet geactiveerd is? 

Je kunt ook inchecken met je bankpas of creditcard bij de zuil/het paaltje op spoor 1 (niet ver van de poortjes) en vervolgens check je bij de poortjes meteen weer uit.

Ik doe dit ook als de QR-code weer eens niet werkt.

Reageer