beantwoord

Intercity Brussel: prijsverhoging en treinbinding

  • 27 September 2023
  • 18 reacties
  • 387 Bekeken

Ik zag dat de prijzen + maatregelen van de InterCity Brussel nog hetzelfde zijn als vorige maand, toen de ‘zomer’ maatregelen golden zoals hier vermeld: https://www.nsinternational.com/nl/nieuws/intercity-brussel-maatregelen-zomer

Waar ik voorheen voor 36 euro van Brussel naar Eindhoven (retour) kon reizen, is dat nu ineens 78 euro. Dat is een stijging van 116% die zomaar even is doorgevoerd, zonder hier reizigers over te informeren. 

Er zijn nog goedkopere tickets van 18 euro enkel, maar enkel op bepaalde tijden (heel vroeg of heel laat). Er is treinbinding dus je krijgt denk ik een boete als je op het verkeerde tijdstip reist.

Heeft iemand hierover contact gezocht met NS? Gaan ze de prijzen weer verlagen? 

Dit betekent of de Flixbus, of een auto huren. 

icon

Beste antwoord door MoDe 27 September 2023, 17:17

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge

Dit is toch al een tijd geleden aangekondigd? 

Waar? 

 

Ik zie enkel dit nieuwsbericht https://www.nsinternational.com/nl/nieuws/intercity-brussel-maatregelen-zomer, maar hier hebben ze het uitdrukkelijk over ‘maatregelen om de zomerdrukte tegen te gaan’. Het is september.Nergens heb ik gezien dat ze het Early Bird beleid aanpassen, inclusief absurde prijsstijging.

 

Overigens: een eerdere aankondiging zou deze prijsstijging natuurlijk niet OK maken.

 

Reputatie 7
Badge

Ik lees nergens dat dit alleen voor de zomer geldt. 

Reputatie 7
Badge +3

Early bird is met treinbindig. En hoezo verdubbeling van prijzen? Je kunt toch nog steeds voor €36 retour? Alleen niet op de tijd die jij wenst waarschijnlijk.

Ik lees nergens dat dit alleen voor de zomer geldt. 

‘Maar de capaciteit groeit niet even snel mee en daarom is het vaak druk aan boord in de piek van de zomer

‘We nemen deze zomer maatregelen om de beschikbare capaciteit zo eerlijk mogelijk te verdelen en de drukte in de treinen die de grens over gaan in goede banen te leiden.’

De zomerdrukte in de Intercity Brussel vraagt om een andere aanpak deze zomer.

Begrijpend lezend zal iedereen hier uit opmaken dat deze maatregelen tijdens de zomer gelden. Ze hebben het zo slim gespeeld om er niet expliciet bij te vermelden dat de maatregelen tijdelijk zijn, maar het moge duidelijk zijn dat deze belachelijke prijsstijging niet duidelijk is aangekondigd aan de reizigers.  

Early bird is met treinbindig. En hoezo verdubbeling van prijzen? Je kunt toch nog steeds voor €36 retour? Alleen niet op de tijd die jij wenst waarschijnlijk.

Early bird is inderdaad met treinbinding.

Zoals je in mijn eerste post kan lezen ben ik me daar van bewust, enkel zijn de €18 kaartjes slechts beschikbaar op zeer weinig tijden, ook als je lang vantevoren boekt. Het gaat hier niet eens enkel over de spits, maar de overgrote meerderheid van de tijden in de ochtend en middag zijn nu standaard €39 voor een enkeltje. 

 

Anyway, ik pak de Flixbus :)

Reputatie 7

Ik lees nergens dat dit alleen voor de zomer geldt. 

Het geldt ook niet alleen voor de zomer. Maar ik kan me voorstellen dat veel reizigers dat wel zo interpreteren door het taalgebruik in het nieuwsbericht.

Ik lees nergens dat dit alleen voor de zomer geldt. 

Het geldt ook niet alleen voor de zomer. Maar ik kan me voorstellen dat veel reizigers dat wel zo interpreteren door het taalgebruik in het nieuwsbericht.

Precies - staaltje zeer slinkse communicatie dit. 

Reputatie 7

Ik lees nergens dat dit alleen voor de zomer geldt. 

‘Maar de capaciteit groeit niet even snel mee en daarom is het vaak druk aan boord in de piek van de zomer

‘We nemen deze zomer maatregelen om de beschikbare capaciteit zo eerlijk mogelijk te verdelen en de drukte in de treinen die de grens over gaan in goede banen te leiden.’

De zomerdrukte in de Intercity Brussel vraagt om een andere aanpak deze zomer.

Begrijpend lezend zal iedereen hier uit opmaken dat deze maatregelen tijdens de zomer gelden.

Die conclusie zullen velen inderdaad trekken. Maar nergens staat een einddatum. De tekst had wel wat beter gesteld kunnen worden om verkeerde verwachtingen te voorkomen.

Daarbij zou het natuurlijk eigenlijk een gewone intercity moeten zijn. Een dag naar Antwerpen, Mechelen of Brussel reizen is tegenwoordig toch net zo gewoon als van Eindhoven naar Den Haag. Maar helaas....

Reputatie 7
Badge +3

Het ligt niet aan het begrijpend lezen in dit geval. Het ligt aan het onbegrijpelijk schrijven door NS.

Reputatie 6

@CgNL Ik ben het helemaal met je eens. De verwachting is absoluut gewekt dat deze maatregelen alleen voor de zomer golden. Het 'goedkoopste’ Early-Bird tarief dat je kreeg als je 1 week vooruit boekte is er nu ook niet meer. Bijv. naar Antwerpen was voorheen 5,50 euro (met 100% korting in NL), nu is dat tenminste 8 euro en vaak nog meer. Een verkapte prijsverhoging, meer is het niet. En dan ook nog treinverbinding. Op dat kippe-eindje Breda-Antwerpen.

Het wordt toch echt hoog tijd om deze verbinding te normaliseren en te zien als een gewone treinreis, net als bijv. van Utrecht naar Den Bosch. Anno 2023, met het Verenigd Europa en de terechte aandacht voor het klimaat is het toch niet meer van deze tijd om zo'n flutreisje naar Antwerpen als iets heel bijzonders en speciaal te zien.

@CgNL

Het wordt toch echt hoog tijd om deze verbinding te normaliseren en te zien als een gewone treinreis, net als bijv. van Utrecht naar Den Bosch. Anno 2023, met het Verenigd Europa en de terechte aandacht voor het klimaat is het toch niet meer van deze tijd om zo'n flutreisje naar Antwerpen als iets heel bijzonders en speciaal te zien.

Dat zal niet gebeuren omdat het qua kostprijs niet vergelijkbaar is met een binnenlandse verbinding.

De eis van tweetalig personeel met kennis van zowel Belgische als Nederlandse tarieven en regels, de hoge infraheffing, apart materieel vanwege technische verschillen in stroomvoorziening en beveiliging, etc. maken dat de kosten veel hoger zijn.

De Europese spoorwegen zijn nationaal (of liever nationalistisch) georganiseerd wat doorgaand grensoverschrijdend vervoer in het algemeen ontmoedigt en duur maakt. Veel landen (Nederland voorop) houden vast aan monopolies voor hun eigen staatsmaatschappijen. Autoverkeer heeft van dat alles geen last.

Overigens zou ik van Eindhoven naar Antwerpen of Brussel v.v. mede gezien de omrit via Breda sowieso met Flixbus gaan. Met Flixbus ben je bijv. in 1 u 45 min in Brussel tegen een fractie van de prijs van de trein.

Reputatie 6

We kunnen dus eigenlijk de conclusie trekken dat internationaal treinverkeer nooit en te nimmer een aantrekkelijk alternatief zal zijn voor bijv. de auto. Het zal zeker waar zijn wat de extra kosten betreft, maar als reiziger kijk je gewoon naar wat zo'n reis je kost. En die is gewoon veel en veel te duur voor een klein ritje, met al die beperkingen die je er ook nog bij hebt: .gebonden aan reistijden, risico van treinuitval e.d. En door de hoge prijs is het is gewoon niet aantrekkelijk om voor de trein te kiezen, zeker niet als je alternatieven hebt.

We kunnen dus eigenlijk de conclusie trekken dat internationaal treinverkeer nooit en te nimmer een aantrekkelijk alternatief zal zijn voor bijv. de auto.

Zolang het op basis van nationale maatschappijen en nationale regelgeving georganiseerd blijft zal internationaal treinvervoer heel duur blijven omdat een dergelijke opzet de kosten nu eenmaal heel hoog maakt.

 

Het zal zeker waar zijn wat de extra kosten betreft, maar als reiziger kijk je gewoon naar wat zo'n reis je kost. En die is gewoon veel en veel te duur voor een klein ritje, met al die beperkingen die je er ook nog bij hebt: .gebonden aan reistijden, risico van treinuitval e.d. En door de hoge prijs is het is gewoon niet aantrekkelijk om voor de trein te kiezen, zeker niet als je alternatieven hebt.

Dat de tarieven niet of nauwelijks concurrerend zijn klopt maar is zoals gezegd het logische gevolg van het torenhoge kostenniveau wat vervoerders en politici (wellicht onbedoeld) met hun nationalistische beleid in stand houden. Wie vooral naar de prijs kijkt kan naar België beter de Fernbus nemen.

We kunnen dus eigenlijk de conclusie trekken dat internationaal treinverkeer nooit en te nimmer een aantrekkelijk alternatief zal zijn voor bijv. de auto.

Zolang het op basis van nationale maatschappijen en nationale regelgeving georganiseerd blijft zal internationaal treinvervoer heel duur blijven omdat een dergelijke opzet de kosten nu eenmaal heel hoog maakt.

 

Het zal zeker waar zijn wat de extra kosten betreft, maar als reiziger kijk je gewoon naar wat zo'n reis je kost. En die is gewoon veel en veel te duur voor een klein ritje, met al die beperkingen die je er ook nog bij hebt: .gebonden aan reistijden, risico van treinuitval e.d. En door de hoge prijs is het is gewoon niet aantrekkelijk om voor de trein te kiezen, zeker niet als je alternatieven hebt.

Dat de tarieven niet of nauwelijks concurrerend zijn klopt maar is zoals gezegd het logische gevolg van het torenhoge kostenniveau wat vervoerders en politici (wellicht onbedoeld) met hun nationalistische beleid in stand houden. Wie vooral naar de prijs kijkt kan naar België beter de Fernbus nemen.

Het feit dat internationaal treinverkeer zo duur is (mede) een beleidskeuze. Ik kan voor €98 op en neer van Brussel naar Londen, dat is maar iets duurder dan van Brussel naar Eindhoven. En daar zit een zee tussen. En tot voor kort was het ook redelijk geprijsd als je op tijd boekte.

Het gaat hier vooral om de ontzettend misleidende communicatie van NS en het feit dat ze zich verschuilen achter het feit ‘Dat je nog gewoon voor €36 euro op en neer kan’. Dat kan inderdaad nog op uitzonderlijke tijden, maar voor de grote meerderheid betekent dit gewoon een prijsstijging van 116%. Ik snap niet waarom deze plotselinge verandering niet breed is uitgemeten in de media.

De treinbinding is ook zeer irritant. Wanneer je een bepaalde (dure) trein boekt om op een bepaalde tijd ergens te zijn, en je trein valt uit, wat me nu al 2 keer is overkomen, moet je alsnog een andere (wellicht goedkopere) trein nemen en heb je voor niks meer betaald. Dit verschil krijg je natuurlijk niet terug.

.

 

 

 

Het gaat hier vooral om de ontzettend misleidende communicatie van NS en het feit dat ze zich verschuilen achter het feit ‘Dat je nog gewoon voor €36 euro op en neer kan’. Dat kan inderdaad nog op uitzonderlijke tijden, maar voor de grote meerderheid betekent dit gewoon een prijsstijging van 116%. Ik snap niet waarom deze plotselinge verandering niet breed is uitgemeten in de media.

Of het misleidend is of dat mensen niet goed lezen kun je over twisten. 

En breed uitmeten in de media zal weinig veranderen. De kosten zIjn zoals het nu georganiseerd is veel te hoog en de politiek wil daar niets aan doen. En dat het op populaire tijden duurder wordt is ook niet vreemd, dat geldt voor de meeste zaken.

 

De treinbinding is ook zeer irritant. Wanneer je een bepaalde (dure) trein boekt om op een bepaalde tijd ergens te zijn, en je trein valt uit, wat me nu al 2 keer is overkomen, moet je alsnog een andere (wellicht goedkopere) trein nemen en heb je voor niks meer betaald. Dit verschil krijg je natuurlijk niet terug.

Ga dan vanuit Eindhoven ook met Flixbus en zoek de problemen met de trein niet op. Van Eindhoven naar Brussel is met de trein nu eenmaal onhandig.

Of het misleidend is of dat mensen niet goed lezen kun je over twisten. 

En breed uitmeten in de media zal weinig veranderen. De kosten zIjn zoals het nu georganiseerd is veel te hoog en de politiek wil daar niets aan doen. En dat het op populaire tijden duurder wordt is ook niet vreemd, dat geldt voor de meeste zaken.

 

Een prijsstijging van 116% (in de spits en veel andere tijden) is iets anders dan een stijging van een paar procent die men kan verwachten. Zoiets zouden ze duidelijk aan moeten kondigen. Er valt niet over te twisten dat dit niet duidelijk is gebeurd.

 

 

De treinbinding is ook zeer irritant. Wanneer je een bepaalde (dure) trein boekt om op een bepaalde tijd ergens te zijn, en je trein valt uit, wat me nu al 2 keer is overkomen, moet je alsnog een andere (wellicht goedkopere) trein nemen en heb je voor niks meer betaald. Dit verschil krijg je natuurlijk niet terug.

Ga dan vanuit Eindhoven ook met Flixbus en zoek de problemen met de trein niet op.

 

Ik zoek geen problemen op - ik wil gewoon de trein kunnen nemen :-) 

@CgNL

Dat kan ook maar dan zul je moeten accepteren dat dat op courante tijden nu eenmaal een hele dure optie is.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

 

 

 

 

Ik zoek geen problemen op - ik wil gewoon de trein kunnen nemen :-) 

Met andere woorden jij wilt voor een spotprijs niet aan een bepaalde trein vastzitten.

Reageer