beantwoord

onterechte boete

  • 27 September 2023
  • 3 reacties
  • 244 Bekeken

Reputatie 1
  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Wat moet ik doen om onterechte boete op mijn volgende factuur te voorkomen?

 

Gisterenavond was ik verrast door de onderstaande mail.

 

“Op 26 september 2023 is met kaart **** ****  een treinreis gemaakt zonder geldig reisrecht.

Het correctietarief van € 50,00 wordt op de eerstvolgende factuur in rekening gebracht.”

 

Want de conducteur snapte wel na conversatie in de trein dat ik wel een geldige vervoerbewijs had en het was al opgelost. 

Ik had een kaartje besteld via NS International, vanuit Brussel Midi naar Almere Buiten.  Met NS Dal voordeel abonnement, kreeg ik een korting van 40% tussen Schiphol en Almere Buiten omdat de vertrektijd uit Schiphol 18:44 was.  Toen een conducteur langskwam voor een controle, liet ik mijn QR code zien van NS international app op mijn mobiel.  Toen vroeg hij of ik NS pasje had, en hij scannde en zei dat ik geen geldige vervoerbewijs had.  Hij snapte niet hoe het werkt met NS international en beschuldigde dat ik niet met mijn NS pasje ingechekt had.  Ik had al volledig betaald via NS international, en als ik met mijn NS pasje ook nog scan, betaal ik dubbel.  

Na mijn uitleg snapte hij wel en hij bedankte vriendelijk, maar ‘s avonds kreeg ik toch een mail voor een onterechte boete.

Ik wil graag voorkomen dat de onterechte boete op mijn volgende factuur in rekening bebracht wordt, en dat alle conducteurs juist kennis hebben over internationale reizen zodat reizigers onnnodig onprettig ervaren.  

 

Alvast bedankt voor uw spoedige reactie.

 

icon

Beste antwoord door Tochjo 27 September 2023, 09:55

Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3

Vervelend dat u alles goed gedaan hebt (eerst het internationale vervoerbewijs laten zien, dan op verzoek de OV-chipkaart met het abonnement) en u door een fout van de conducteur met een correctietarief te maken krijgt.

U kunt het beste even rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice van NS om dit correctietarief ongedaan te laten maken. Dat kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op X (voorheen Twitter) of Facebook.

Overigens gelden voor internationale reizen andere kortingstijden. Voor Dal Voordeel geldt dat u bij reizen met een internationaal vervoerbewijs ook korting krijgt in de middagspits (en dan weer niet tussen 4.00 en 6.30 uur 's ochtends). U zou dus ook deze reis met korting hebben mogen maken als u bijvoorbeeld om 16.44 uur uit Schiphol Airport vertrokken was. Zie deze pagina.

Reputatie 7
Badge +3

Die conducteur moet nodig op herinstructie. 

Reputatie 1

Hartelijk dank voor uw reacite.

Inmiddels heb ik via telefoon en chat gecommuniceerd en hopelijk wordt mijn volgende factuur werkelijk gecorrigeerd.

Door uw antwoord leerde ik ook over andere kortingstijden bij NS Internationaal.  

Nogmaals bedankt!

Reageer